מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היתר עיסקה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' מרץ 11, 2019 12:10 am

להפתעתי גיליתי שלבעלי עסקים רבים אין היתר עיסקה, ונדהמתי, שהרי כל כך קל להכשל.
היום הזמנתי הדפסת שתי חוברות [מהדורה חדשה של חוברותי על עירובין ומקוואות], כאשר מטעמי נוחות נוח לי יותר לשלם לאחר הדפסת האחת, ולפני השניה.
כתבתי כעת למנהל בית הדפוס [לאחר שבשבוע שעבר שוכנע לעשות היתר עיסקה]:

זו בדיוק דוגמא של חשש ריבית.
שהרי התשלום המוקדם על החוברות שלא יוצרו עדיין הוא הלואה שלי אליך, ובתמורה להלוואה אתה מסכים לקבע את הסכום אף אם המחירים יעלו בינתיים עד הייצור בפועל.
הפתרונות הם:
להחליט שהתשלום הוא רק על החוברות שייוצרו מחר, והחוברות העתידיות הן מתנה, וממילא אין כאן הלוואה שלי אלא תשלום חוב.
או לרכוש ממך את הנייר שכבר יש בחנות תמורת המחיר שדרשת על חוברות - וממילא אין זו הקדמת התשלום אלא תשלום על משהו שכבר קיים.
או להסכים בינינו שאם מחירי ההדפסה יעלו בינתיים - אוסיף עד המחיר הגבוה, ובכך אין לי שום רווח מההלוואה הזו.
ומ"מ בודאי שטוב גם שיש היתר עיסקה.

יבורכו אלו שיכניסו היתרי עיסקה לחנויות ועסקים.
קבצים מצורפים
היתר עיסקה לעסק.pdf
(140.53 KiB) הורד 5843 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ב' מרץ 11, 2019 1:03 am

לכאורה אין בזה אגר נטר
שהרי מבחינתך אין בעיה שמייד ידפיס את החוברות
וגם מבחינתו אין בעיה אם יכול להדפיס מיד
כל הבעיה היא כשיש רווח זמן בהגדרת ההלוואה

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' מרץ 11, 2019 12:04 pm

איננו יכול להדפיס מיד, כי לא סיימתי את הכתיבה, אך היה נוח לי לשלם הכל יחד.

הוה אמינא
הודעות: 1455
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ב' מרץ 11, 2019 10:00 pm

היום ראיתי בספר "צפוני דודי" מהג"ר בצלאל פכטהאלט בשם רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל שמי שמשלם לקבלן שיפוצים וכלול במחיר חומרים שאמור לקנות אח"כ, וכן לנהג הסעה שבנוסף לדרך משלם על הדלק שאמור לרכוש למלא את הרכב, צריך שיהיה "יש לו", ובלא"ה זה ריבית.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' מרץ 12, 2019 1:47 pm

הוה אמינא כתב:היום ראיתי בספר "צפוני דודי" מהג"ר בצלאל פכטהאלט בשם רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל שמי שמשלם לקבלן שיפוצים וכלול במחיר חומרים שאמור לקנות אח"כ, וכן לנהג הסעה שבנוסף לדרך משלם על הדלק שאמור לרכוש למלא את הרכב, צריך שיהיה "יש לו", ובלא"ה זה ריבית.

חיפשתי מעט בספרי צפוני דודי, ולא ראיתי נידון זה, אשמח לקבל מראה מקום מדויק.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' מרץ 12, 2019 2:20 pm

יואל שילה כתב:להפתעתי גיליתי שלבעלי עסקים רבים אין היתר עיסקה, ונדהמתי, שהרי כל כך קל להכשל.
היום הזמנתי הדפסת שתי חוברות [מהדורה חדשה של חוברותי על עירובין ומקוואות], כאשר מטעמי נוחות נוח לי יותר לשלם לאחר הדפסת האחת, ולפני השניה.
כתבתי כעת למנהל בית הדפוס [לאחר שבשבוע שעבר שוכנע לעשות היתר עיסקה]:

זו בדיוק דוגמא של חשש ריבית.
שהרי התשלום המוקדם על החוברות שלא יוצרו עדיין הוא הלואה שלי אליך, ובתמורה להלוואה אתה מסכים לקבע את הסכום אף אם המחירים יעלו בינתיים עד הייצור בפועל.
הפתרונות הם:
להחליט שהתשלום הוא רק על החוברות שייוצרו מחר, והחוברות העתידיות הן מתנה, וממילא אין כאן הלוואה שלי אלא תשלום חוב.
או לרכוש ממך את הנייר שכבר יש בחנות תמורת המחיר שדרשת על חוברות - וממילא אין זו הקדמת התשלום אלא תשלום על משהו שכבר קיים.
או להסכים בינינו שאם מחירי ההדפסה יעלו בינתיים - אוסיף עד המחיר הגבוה, ובכך אין לי שום רווח מההלוואה הזו.
ומ"מ בודאי שטוב גם שיש היתר עיסקה.

יבורכו אלו שיכניסו היתרי עיסקה לחנויות ועסקים.
החכימני נא בכמה שאלות:
א. איך היתר עסקה פותר את הבעיה שהוצגה? אתה נותן לו את הכסף במחצה מלוה מחצה פקדון, ואז מה? עבור מה הוא נותן לך חוברות?
ב. אם תחליט שהחוברות העתידיות הן מתנה, יש שתי בעיות. א' מה תעשה אם הוא לא יעמוד בהתחייבות? ב' התשלום המאוחר עבור החוברת הראשונה הוא תשלום מאוחר בתוספת דמים ושוב יש לנו בעיה של ריבית.
ג. מה תעזור רכישת הנייר? האם אין ההדפסה יותר מג' מלאכות?
ד. האם יש צורך לסכם מראש שאם המחירים יעלו תוסיף כסף או שאין צורך לסכם זאת מראש רק אם הם יעלו תצטרך להוסיף?
ה. האם הוא אכן סוגר הזמנה רק עבור תשלום במזומן? כי בדברים שהדרך לסגור על מחיר בשעת ההזמנה (גם ללא תשלום) ואחר כך לא מוסיפים עליו גם אם השתנה השער, לכאורה אין בעיה כי המחיר הוא קבוע משעת ההזמנה ולא קשור להקדמת המעות.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' מרץ 12, 2019 3:54 pm

א'- אינני יודע לענות בדיוק, לא למדתי ענייני ריבית בעיון כה"צ. לפי דבריך היתר עיסקא לא מועיל כמעט לכלום. הרי מהות היתר עיסקא כללית היא שכל דמיון לריבית יהא עשוי כאילו שיש כאן עסק של מחצה שכר ומחצה שותפות, וממילא לכל 'רווח' מתלווים גם 'אחריות' ו'נשיאה בהפסד', ומה גרעה מעמדה של עסקת החוברות?
ב'- מה עוים בכל מקרה שהשותף לא עומד בהתחייבותו - תובעים אותו לשלם, והוא יצטרך להוכיח שהפסיד, וכדו', וכאן יחייבו אותו להדפיס. לא הבנתי מדוע יש כאן תשלום מאוחר - את התשלום הוא קיבל לאחר שקיבלתי את החוברות המוכנות [אגב, מגיע לי מזל טוב...].
ג'- רכישת הנייר הופכת את כל העיסקה לעיסקת רכישת נייר, ובוצעה כבר. חוץ מזה הוא גם חמוד ביותר שמוכן להדפיס לי את החוברות בחינם לאחר שרכשתי ממנו נייר במחיר מופקע.
ד'- יתכן שאין צורך, רציתי להמחיש לו מדוע יש חשש ריבית בענף שלו, ואיך פותרים זאת.
ה'- יתכן, אשמח מאד שאתה צודק, כי זה מפחית את חששות הריבית.

ו'- מי שמעוניין בהדפסה איכותית במחירי ושרות VIP שיש לי שם - מוזמן לפנות אלי. יואל, 050-4127719

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' מרץ 12, 2019 8:18 pm

א. ההיתר עיסקא נעשה על ידי שהוא מקבל את הכסף בעיסקא ואינו נאמן לומר שלא הרויח, ואם יתן לך את החוברות יפטר מלשלם לך. כשכתבתי היה נדמה לי משום מה שבמקרה שלך זה לא יעבוד אבל במחשבה שניה אין סיבה שלא (אבל זה שאתה לא יודע מה פרטי ההיתר עיסקא זה קצת בעיה). א"א לעשות היתר עיסקא על עיסקת החוברות עצמה הלא זו הפסיקה הבעייתית.
ב. א) מה זאת אומרת לא עומד בהתחייבות? אמרת שהחוברות השניות הן מתנה! ב) חשבתי שאתה משלם באמצע. כלומר, באיחור מהראשונות ובהקדמה מהשניות. מזל טוב!
ג. שוב, אם הוא עושה את זה מתוך נחמדות הרי שהוא יכול לחזור בו ולשלוח לך הביתה גליונות נייר.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מרץ 13, 2019 12:01 am

היכן כתבתי שאינני יודע את פרטי היתר עיסקה? כתבתי שלא למדתי ריבית בעיון כל הצורך.
מדבריך משמע שהבנת שעשיתי מישמש בין כל הדרכים, ולא היא.
מטרתי היתה להמחיש לבעל הדפוס שריבית זו לא הלכה ליו"ד, אלא משהו מעשי עבורו, והצגתי את הבעיה, וכמה סוגי פתרונות, ובקשתי ממנו לבחור בדרך אחת שהוא מעוניין בה.
והוא אמר לי להחליט מה שאני רוצה, והחלטתי על כך שהמחיר יתעדכן אם עלות ההדפסה תתעדכן בין התשלום להדפסה בפועל [בנוסף להיתר עיסקה].

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' מרץ 13, 2019 7:34 am

יואל שילה כתב:מדבריך משמע שהבנת שעשיתי מישמש בין כל הדרכים, ולא היא.
מה עניין הפרי המוציא אג'ואים להלכות ריבית?
הבנתי שהצעת כמה פתרונות חלופיים, ושאלתי על הפתרון של מתנה או קניית הנייר שאם תעשה כך הוא לא יהיה מחוייב להדפסת החוברות.

הוה אמינא
הודעות: 1455
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' מרץ 13, 2019 2:17 pm

יהודה בן יעקב כתב:
הוה אמינא כתב:היום ראיתי בספר "צפוני דודי" מהג"ר בצלאל פכטהאלט בשם רבי יחזקאל ברטלר זצ"ל שמי שמשלם לקבלן שיפוצים וכלול במחיר חומרים שאמור לקנות אח"כ, וכן לנהג הסעה שבנוסף לדרך משלם על הדלק שאמור לרכוש למלא את הרכב, צריך שיהיה "יש לו", ובלא"ה זה ריבית.

חיפשתי מעט בספרי צפוני דודי, ולא ראיתי נידון זה, אשמח לקבל מראה מקום מדויק.


עמוד קפב בסימן פו

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ד' מרץ 13, 2019 6:41 pm

חשבונות רבים כתב:
יואל שילה כתב:מדבריך משמע שהבנת שעשיתי מישמש בין כל הדרכים, ולא היא.
מה עניין הפרי המוציא אג'ואים להלכות ריבית?
הבנתי שהצעת כמה פתרונות חלופיים, ושאלתי על הפתרון של מתנה או קניית הנייר שאם תעשה כך הוא לא יהיה מחוייב להדפסת החוברות.

לא מישמֶש בסגול ובמלרע - שהוא פרי, אלא מישמַש בפתח ובמלעיל - שהוא 'תערובת'.
אה"נ הוא יוכל לתת לי נייר, אבל ביודעו ומכירו קאמינא שיותר משתלם לו לרוץ אחרי בשרות VIP מאשר לגרום לי נזק, שאז הנזק שהוא יגרום לעצמו גדול עשרת מונים.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' אפריל 08, 2019 8:03 am

יואל שילה כתב:
חשבונות רבים כתב:
יואל שילה כתב:מדבריך משמע שהבנת שעשיתי מישמש בין כל הדרכים, ולא היא.
מה עניין הפרי המוציא אג'ואים להלכות ריבית?
הבנתי שהצעת כמה פתרונות חלופיים, ושאלתי על הפתרון של מתנה או קניית הנייר שאם תעשה כך הוא לא יהיה מחוייב להדפסת החוברות.

לא מישמֶש בסגול ובמלרע - שהוא פרי, אלא מישמַש בפתח ובמלעיל - שהוא 'תערובת'.
אה"נ הוא יוכל לתת לי נייר, אבל ביודעו ומכירו קאמינא שיותר משתלם לו לרוץ אחרי בשרות VIP מאשר לגרום לי נזק, שאז הנזק שהוא יגרום לעצמו גדול עשרת מונים.
מענין. האם יש מקור להיתר זה?
רק שיהיה ברור על מה אנו מדברים: אדם בא לקנות חפץ מסויים, נגיד חיטים, בהקדמת מעות שזו היא פסיקה האסורה (אין לו ולא יצא השער). ההיתר שלך הוא שיאמר למוכר שאינו נותן את הכסף עבור החפץ עצמו אלא עבור מה שיש למוכר כעת, שמחוסר ג' מלאכות, והמוכר מעצמו יתן לו לאחר שיגמור את המלאכות בחפץ.
האם זה באמת מועיל? הרי בסופו של דבר יש כאן הלואה, כי הוא נותן מעות ומקבל את החפץ לאחר זמן, אלא בגלל שיש לו את החפץ הבלתי גמור זה אמור להיחשב כאילו העיסקה נעשתה מייד. האם אומרים את זה גם במקום שהמוכר נותן דבר אחר ממה שסיכם עם הלוקח או שמא כיוון שבסופו של דבר הוא נותן חפץ אחר (שנעשו בו מלאכות) וברור לכולם שזו היתה כוונתם מלכתחילה אין זה נחשב שהעיסקה נעשתה?

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אפריל 08, 2019 7:36 pm

מאחר וזו העיסקה המפורשת, הרי שרק את הנייר קניתי, ולא יותר
אם יבחר להשאיר אותי עם נייר 'אכלתי אותה', אך לא תהיה לי תביעה קבילה נגדו.
כמובן שהוא יפסיד את הלקוח, אך זה לא קשור.

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' אפריל 08, 2019 11:10 pm

ההנחה שלך שצריך "תביעה קבילה" כדי לאסור משום ריבית, לכאורה אינה נכונה. בכל פסיקה אין זה ברור כלל שיש משהו שמחייב את המוכר לעמוד בהתחייבותו ואעפ"כ זה אסור משום ריבית.
ואדרבה, עיין למשל בשער דעה סימן קע"ג אות ב' וג' שכתב שגם מה שמתירים בפסיקה ביש לו הוא רק משום שהמוכר עובר על מחוסרי אמנה אם לא יעמוד בתנאי המכר, אבל אם אינו מחוייב כלל אפילו מדין מחוסרי אמנה הפסיקה אסורה משום ריבית (בבא בהלוואתו), עיי"ש.

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' אפריל 09, 2019 1:31 am

הסבר לי את הטעות שלי:
נייר שקיים במלאי - קניתי ושילמתי במזומן, כלומר, אין כאן ריבית.
הדפסה - לא רכשתי את הזכות, ואם יחפוץ - יתן לי מתנה, ואין בזה משום ריבית מאוחרת מאחר ואין כלל ריבית.
ואם יחפוץ - לא ידפיס לי, ולא תהיה עליו תביעה, פרט למה שיפסיד לקוח, וממילא לא שווה לו לעשות קונצים.
היכן הריבית?

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' אפריל 09, 2019 3:15 pm

אינני יודע אם אתה טועה, אבל אסביר לך למה הדברים (לענ"ד) לא כ"כ פשוטים.
נדמה לי שניתן לחלק את ההיתר שלך לשנים:
א. המוכר אינו מחוייב לתת חוברות.
ריבית דרבנן אסורה גם אם אין הלוה מחוייב לקיים את הסכם הריבית אלא עושה זאת מרצונו החפשי, כמו שהוכחתי בהודעה הקודמת.
ובמקרה דנן, אם באמת לא היה ביניכם שום דיבור והסכם על חוברות, יתכן שלא היתה בעיה. אבל מאחר שעניין החוברות כן סוכם ביניכם לכאורה זה צריך להיות אסור.
ב. הכסף ניתן עבור נייר שקיים במלאי ואין כאן המתנה (לדייק: לא שזו הלוואה ללא ריבית, אלא אין כאן כלל הלוואה).
גם בזה אפילו אם היית עושה קניין גמור בנייר לכאורה זה לא מספיק כדי להוציא מאיסור ריבית דרבנן, כמו שכתוב בתוס' בב"מ דף ס"ד ע"א בד"ה אי תקפה שאפילו משך את החבית יש בזה בעיה של ריבית דרבנן, עיי"ש (לא מדובר שם על אותו איסור ריבית אבל אני מוכיח מתוס' את העיקרון).
נראה שלעניין הזה חכמים לא מסתכלים על ההסכם המשפטי היבש, אלא על מה שסיכמתם ביניכם לעשות בפועל.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ג' אפריל 09, 2019 11:11 pm

לא הבנתי למה כן יש ראיה מתוס' ב"מ סד, אך בגמ' ובשו"ע קעד, ד דבמוכר קרקע ואומר קנה כשיעור מעותיך כל אחד אוכל פירות כשיעור מעותיו, ועיי"ש בשער דעה שכתב בשם הפנ"י והתו"ח שמותר גם לאחד לאכול כל המעות שהרי אין כאן הלוואה כלל, ואע"פ שכוונתם בזה לאכול את הפירות בדרך היתר, מ"מ כיון שיש כאן קנין אין בזה איסור כלל.
אלא דהתם מיירי בקרקע וקנין כסף הוא קנין גמור, משא"כ בנייר שקנין כסף הוא רק דרבנן.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 03, 2019 4:08 pm

שאלה: באופן שהמלוה צפוי לקבל כמה טובות מן הלוה, אך אי אפשר לפרטם כי רבים המה [ומצוי למשל כאשר האב לוה מן הבן], וכדי לצאת מכל חשש רוצה המלוה לסדר היתר עיסקא
היאך מפרש בהשטר את הפשרנות וכדו'? והלא הוא דבר שאין לו קצבה מיוחדת? [כמובן שהטובות בדרך כלל אינם שוים יותר מן הריוח שהיה יכול להרויח מן ההלואה, באופן שכשר וישר לעשות היתר עיסקא בכהאי גוונא]

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' יולי 03, 2019 6:47 pm

לכאורה בשביל זה צריך נוסח של כולו פקדון

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ד' יולי 03, 2019 6:55 pm

מענין לענין באותו ענין, אם צריך לעשות הלויני ואלוך, לכאורה צריך דוקא הית"ע של כולו פקדון.
אך ראיתי בברית יהודה [פ"מ כמדומני הערה לב] שיכול להכניס גם תנאי כזה בסכום ההתפשרות, אולם אינני מבין איך זה מועיל, הלא הוא מקבל משהו תמורת ההלואה, דהיינו המלוה השני מרויח שהמלוה הראשון מאמינו בשביל שילונו. וכן המלוה הראשון בתורו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' יולי 03, 2019 7:51 pm

אראל כתב:שאלה: באופן שהמלוה צפוי לקבל כמה טובות מן הלוה, אך אי אפשר לפרטם כי רבים המה [ומצוי למשל כאשר האב לוה מן הבן], וכדי לצאת מכל חשש רוצה המלוה לסדר היתר עיסקא
היאך מפרש בהשטר את הפשרנות וכדו'? והלא הוא דבר שאין לו קצבה מיוחדת? [כמובן שהטובות בדרך כלל אינם שוים יותר מן הריוח שהיה יכול להרויח מן ההלואה, באופן שכשר וישר לעשות היתר עיסקא בכהאי גוונא]

בנוסח "שטר היתר עיסקא ברית פנחס" הוא אכן כותב כי כל ההטבות שינתנו הם בכלל הדמי התפשרות. אולם היו שחלקו עליו מחמת הטענות הנ"ל, שכל דבר שא"א לכמת אותו בכסף, אינו בכלל הדמי התפשרות.
אולם, גם הפתרון שהוצע כאן, היתר עיסקא של כולו פקדון, כלול בשטר זה. וא"כ לכו"ע יש בו היתר.


יהודה בן יעקב
הודעות: 2913
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: היתר עיסקה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' יולי 03, 2019 8:02 pm

נוצר תאנה כתב:מענין לענין באותו ענין, אם צריך לעשות הלויני ואלוך, לכאורה צריך דוקא הית"ע של כולו פקדון.
אך ראיתי בברית יהודה [פ"מ כמדומני הערה לב] שיכול להכניס גם תנאי כזה בסכום ההתפשרות, אולם אינני מבין איך זה מועיל, הלא הוא מקבל משהו תמורת ההלואה, דהיינו המלוה השני מרויח שהמלוה הראשון מאמינו בשביל שילונו. וכן המלוה הראשון בתורו.

הברית יהודה כתב כן בפרק יא הערה יג, ועי' בהשלמות ומילואים שבסוף הספר [עמ' תרנג] שהביא את הדעות החולקות עליו, וכ"כ בשו"ת מנחת יצחק ח"ז סי' סו בתשו' לבעל הברית יהודה, וכתב דמ"מ בהיתר עיסקא שסודר ע"י הבד"ץ בירושלים לכמה בנקים, הוסיפו את התנאי של כולו פקדון, כפי הנראה בעקבות תשו' המנחת יצחק הנ"ל.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 167 אורחים