מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המתאבל עליו מתאבל עמו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' אוגוסט 12, 2015 7:42 pm

מבואר ברמ"א ובמלקטים שהמנהג שלא לרחוץ בחמין ולא להכנס לסעודת מרעים עד מוצ"ש הראשון.

האם מבואר בפוסקים מה הדין לגבי תספורת?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' אוגוסט 12, 2015 8:14 pm

מצאתי שבות יעקב ח"ג סי' צ"ח שמתיר, ומשמע שם שיש מי שאסר.

מה המנהג בפועל?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוגוסט 12, 2015 8:18 pm

אפרקסתא דעניא כתב:מצאתי שבות יעקב ח"ג סי' צ"ח שמתיר, ומשמע שם שיש מי שאסר.

מה המנהג בפועל?


בנטעי גבריאל (אבלות פרק קכו, סעי' יז), מביא שהמנהג להחמיר. ובמקום הצורך יש להקל ע"פ שבו"י הנ"ל.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' אוגוסט 12, 2015 8:27 pm

ייש"כ!

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי דרומי » ב' מרץ 11, 2019 11:13 pm

איך נוהגים לפועל נכדים של אדם שנפטר ל"ע במשך ה'שבעה' (כלומר, איך נוהג בן של מי שיושב 'שבעה')? בעבר היה נהוג שהנכדים משתתפים באבילות ממש, וכיום לא. אולם כיצד נוהגים למעשה לגבי הליכה לשמחות של חתונה וכיו"ב? האם יש הנמנעים מכך גם כיום? והאם יש הבדל אם השמחה היא באותה עיר או בעיר אחרת? ומה הדין להסתפר בשבוע זה? (ראה רמ"א וש"ך יו"ד סי' שע"ד ס"ו, ובערוך השולחן שם)

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2019 11:15 am

כל המתאבל עליו מתאבל עמו ונאה לי דהיינו עמו במחיצתו
לענין השתפות בשמחות - הביא מר כבר את הרמ"א והש"ך שנהוג בחלק מהמקומות שנמנעים עד שבת של השבעה ויש מקומות שלא נהגו.
למעשה, אני חושב שבמקום שאין מנהג ידוע רגילים להורות להקל ולא לנהוג אבלות וכן להשתתף בשמחות.
אחי בשבת של השבעה של סבתי היה לו שבת חתן לאחי אשתו והוא שאל את ראש הישיבה שלו שאמר לו להחמיר מספק כי אולי נוהגים כש"ך אבל המרא דאתרא שבו התקימה השבת חתן הורה שאין לנהוג אבלות כלל וטעמו כמדומני כמו שכתבתי לעיל

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 12, 2019 11:18 am

שבת חתן זה בשבת! אז מה הקשר לעניננו?

[למעשה התקשרתי עכשיו לרב ידוע, והורה לי בפשטות שלחתונה אסור (עד שבת), ואילו ל'ווארט' וכדומה מותר. ולא שאלתיו לגבי תספורת]

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי כדכד » ג' מרץ 12, 2019 11:33 am

גם אני תמהתי כך
אך אחי אמר שההוראה שקיבל היתה לנהוג אבלות עד שבת בבוקר ובליל שבת לא לאכול עם כל הצבור שהתאספו לכבוד השבת
הוראה זו תמוהה בעיני גם משום שחשבתי שזו אבלות בפרהסיא.
דומני שהדיון לגבי תספורת הוא גם לגבי רחיצה ואולי כיום יש לחלק ביניהם

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' מרץ 12, 2019 2:29 pm

מה בנוגע להשתתפות בבר מצוה? (שאינה של א' מבני המשפחה).

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי חרסון » ג' מרץ 12, 2019 2:56 pm

בשעתו קיבלתי הוראה ממו"ץ נודע - שכבר שחל"ח מאז - לנהוג עד השלושים דיני אבלות בשמיעת מוזיקה, לא להשתתף בשמחות ללא 'שימוש' וכל כיוצא באלה. אינני יודע טעמים ומקורות ורק כתבתי הפסק מזככרוני מאז.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי דרומי » ג' מרץ 12, 2019 2:57 pm

מוזר. החומרא שכתובה בפוסקים היא אפילו לא כל ה'שבעה' אלא רק עד שבת.

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי חרסון » ג' מרץ 12, 2019 3:03 pm

לצערנו, עד עת הוש"ע, אין את מי לשאול....
אנסה לברר אצל בני משפחתו אם שמעו משהו

יקים
הודעות: 484
הצטרף: ה' יולי 02, 2015 9:55 pm

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי יקים » ג' מרץ 12, 2019 3:19 pm

כמדומני נהוג לנהוג אבילות רק בפני האבל, דהיינו בעיר בו יושב אביו או אמו שבעה.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2918
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מרץ 18, 2019 1:45 pm

דרומי כתב:שבת חתן זה בשבת! אז מה הקשר לעניננו?

לשון הרמ"א יו"ד שעד, ו
ומ"מ נהגו שכל קרובי המת, הפסולין לו לעדות, מראין קצת אבילות בעצמן כל שבוע הראשונה, דהיינו עד אחר שבת הראשון, שאינן רוחצים ואין משנים קצת בגדיהם כמו בשאר שבת (גדולי אוסטרייך נהגו כן).

מבואר שהמנהג הוא כולל את שבת.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' מרץ 18, 2019 2:27 pm

דרומי כתב:איך נוהגים לפועל נכדים של אדם שנפטר ל"ע במשך ה'שבעה' (כלומר, איך נוהג בן של מי שיושב 'שבעה')? בעבר היה נהוג שהנכדים משתתפים באבילות ממש, וכיום לא. אולם כיצד נוהגים למעשה לגבי הליכה לשמחות של חתונה וכיו"ב? האם יש הנמנעים מכך גם כיום? והאם יש הבדל אם השמחה היא באותה עיר או בעיר אחרת? ומה הדין להסתפר בשבוע זה? (ראה רמ"א וש"ך יו"ד סי' שע"ד ס"ו, ובערוך השולחן שם)

המנהג כיום הוא: שכל המתאבל עליו מתאבל עימו - עד מוצאי שבת הראשון שאחר הקבורה.
המנהג הוא רק לענין השתתפות בשמחות ולענין רחיצה. אך לא לענין תספורת ועוד כהנה, שלא נהגו בזה.
עד כאן שמעתי גם מהגר"ש דבילצקי זצ"ל.
לחתונות - בוודאי אסור.
לגבי חומרת הרמ"א באבל עצמו, שלא להשתתף בשום סעודה, גם של מצוה ושאין בה שמחה מיוחדת, אם אינו בביתו - לא שמעתי מה הדין לגבי "כל המתאבל עליו", אך נראה להקל לכאורה, דחומרא גדולה היא.
להשתתף בקידוש או ב"שלום זכר" בשבת, באופן שיש מקילים גם באבל עצמו מצד אבילות בפרהסיא, לא שמעתי, אך נראה להקל ב"מי שמתאבל עליו" מכמה צדדים.
ניתן להקל בכל הנ"ל במי שגר בעיר אחרת (לא בפניו). (עפ"י דברי סופרים)

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מרץ 21, 2019 12:47 am

האם דין 'מתאבל עמו' נוהג בפורים?
שהרי חלק מדיני אבלות אינם נוהגים בפורים.

ראיתי מביאים בשם הגר"ש וואזנר שאין נוהג, האם יש מקור מפורש לכך?

בתודה מראש לעונים.

לבי במערב
הודעות: 9239
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' מרץ 21, 2019 2:22 am

מה דין הליכת נכדים לשמחת בר-מצוה בימי השבעה?
והאם מותר להם להסתפר?
[כשנמצאים בעיר שבה 'יושבים' שבעה ל"ע]

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 24, 2019 12:12 pm

מחולת המחנים כתב:האם דין 'מתאבל עמו' נוהג בפורים?
שהרי חלק מדיני אבלות אינם נוהגים בפורים.

ראיתי מביאים בשם הגר"ש וואזנר שאין נוהג, האם יש מקור מפורש לכך?

בתודה מראש לעונים.

פורים כשבת - שו"ע יו"ד, או כיום חול - שו"ע או"ח.
מדוע שיבטל את מה ששבת לא מבטלת?!

יואל שילה
הודעות: 1687
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' מרץ 25, 2019 1:33 am

כתב חכ"א שליט"א:
כל מי שמתאבל עליו מתאבל עמו (יו"ד שע"ד ו').
המנהג המקורי היה משום כבוד האבלים ולכן הוא רק בפניהם, מנהג זה בוטל והאידנא מנסים להחיות את המנהג השני שהוא משום כבוד הנפטר ולכן נוהג בקרובים הפסולים לעדות לנפטר [ולא לאבלים], ומ"מ אפשר להקל בשלישי בראשון [אח של הסבא (עי' חו"מ ל"ג ב')] שיש בו דעות האם פסול לעדות, וכן נוהג אפילו שלא בפני האבלים ואפילו אם האבלים כבר נפטרו, ובמנהג זה מקילים אחר שבת.
גם כבוד חמיו שורשו מחמת כבוד אשתו וכלשון הגמרא "לא אמרו לכבוד אשתו", וממילא לדידן דאין נוהגים בדין הגמרא ואין חוששים לכבוד האבלים כלל אין לחוש טפי גבי כבוד חמיו וחמותו יותר משאר קרובים שעל ידי נישואין, וכן מורה אותו חכם שכשמת הסבא - הנכד צריך לנהוג מקצת אבילות, אבל אביו או אמו שהם החתן או הכלה של הנפטר אינם בדין מקצת אבילות, וכן לא שמענו שבן דוד או אחיין ינהגו במנהג זה.
מקצת האבלות שנוהגים עד שבת היא לגבי הליכה לבית השמחה ושלא ילכו לבית המרחץ ולא מתרחצים רחיצה של תענוג ממש, אבל מה שמתרחצים לצורך הגיינה אישית בודאי אפשר להקל.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: התנהגות של נכדים בימי 'שבעה'

הודעהעל ידי לענין » ד' פברואר 05, 2020 12:13 am


ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' אפריל 02, 2024 11:27 pm

האם יש מקור לאסור רחיצה במים חמים בעיר אחרת? האבלים הם רחוקים כשלש שעות נסיעה מבניהם ובנותיהם. מישהו אמר לאחותיי שאסור, ובהלכה לא משמע כן.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2715
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: המתאבל עליו מתאבל עמו

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ד' אפריל 03, 2024 2:44 am

עכשיו אני רואה שבסוף הפתחי תשובה מביא שמנהג הרמ"א להתאבל קצת, הוא אף כאשר אין מתאבלים בעירו, ולכן צריכים לשנות הבגדים בשבת.
לא שמעתי נוהגין כן, אבל כך כתוב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים