מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

"תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ממרומי היער
הודעות: 386
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

"תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי ממרומי היער » ה' מרץ 14, 2019 3:01 pm

שאלה בענייני חשבון מעשר כספים:

לרב דוד הופשטטר מקנדה יש ארגון הנקרא 'דרשו', ובנוסף הוא פתח ישיבה לבחורים בעלי תשובה הנקראת "אחינו", עד כאן בגדול ובקצרה.

ארגון "דרשו", מפרסם את הספרים שבהוצאתו שהמפורסם שבהם זה משנה ברורה.
בחנויות הסט הזה עולה בסביבות 280 ש"ח, ואם אתה מזמין מהם זה עולה 240 ש"ח, כלומר: הם מפרסמים שאם אתה "תורם" להם 20 ש"ח כפול 12 חודשים, הם שולחים לך סט משנה ברורה מתנה.

השאלה היא האם ניתן להחשיב את התרומה לישיבת אחינו ולארגון דרשו כתרומה לכל דבר, ואת המתנה שקיבלת מהם כ"טובת הנאה מכספי מעשר" שבוודאי מותר (מעשר כספים אינם הקדש), או כקניה ומכירה לכל דבר ועניין.

חשוב לדעתי להדגיש את המניעים והסיבות שעומדים מאחורי הצגת הדברים שלהם להחשיב את זה כתרומה ולא למכור כמו כולם, ובכן, כולם נהנים להציג את זה כך:
ראשית בשבילם, זה נחשב כתרומה ולא כמכירה והם יהי פטורים ממס הכנסה, שנית עבור ה"לקוחות" שמזדכים בקבלה לסעיף 46 כזיכוי למס הכנסה.

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 14, 2019 7:32 pm

מצ"ב מש"כ בכה"ג בס"ד בטיוטת ספרי הבא
קבצים מצורפים
הנאה ממתנה .docx
(16.85 KiB) הורד 32 פעמים

פלוריש
הודעות: 837
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי פלוריש » ש' מרץ 16, 2019 11:00 pm

בברכה המשולשת כתב:מצ"ב מש"כ בכה"ג בס"ד בטיוטת ספרי הבא

יישר כח! מה הנושא של הספר? הלכות צדקה?

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' מרץ 16, 2019 11:01 pm

כן, בעז"ה

פלוריש
הודעות: 837
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי פלוריש » א' מרץ 17, 2019 12:11 am

בהצלחה!

ממרומי היער
הודעות: 386
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' מרץ 17, 2019 12:56 am

קשה לי להבין את התשובה שציטטת של הרב יעקב אריאל:

בתשובה לשאלה על שימוש בכספי צדקה לתשלום על השתתפות במופע שהכנסותיו נועדו לצדקה: "הדבר תלוי בכוונת הלב. אם כוונתכם להשתתף באירוע בעיקר לשם הצדקה אלא שאגב כך אתם גם נהנים מהמופע אתם יכולים להחשיב זאת כצדקה. אך אם הכוונה הפוכה, עיקר מטרתכם היא המופע אלא שאגב כך אתם מרוצים מכך שההכנסות מיועדות לצדקה, אינכם יכולים להחשיב זאת כצדקה. אם אתם מתלבטים עשו פשרה, חצי על חשבונכם וחצי על חשבון הצדקה."

וכי כוונת הלב היא זה שקובעת כאן, קחו לדוגמא אחד יעשה חתונה בארמונות חן, ויחשבן את ההוצאה כתרומה לחסדי נעמי...

או אחד שתורם למשל 1000 שח לעזר מציון ומקבל מתנה בשווי 300 שח (מצלמה וכד'), האם הוא יחשיב את כל ה1000 לחשבון מעשרות... אז יאמר מי שיאמר: "יש להם תורם שנתן להם את המתנות... וכי מה בכך?

נקח אתכם קצת רחוק: האם בתרומת מאצ'ינג יש להחשיב רק את מה שנתתי או אפשר לחשבן כפול?

אולי זו שאלה יסודית, מה מחשבנים, את מה שהוצאתי או את מה שהמוסד קיבל מחמתי?
פשוט שרק את מה שהוצאתי, וכיון שכך, אם אני מקבל מתנה גדולה עבור זה, אולי ניתן לזה הגדרה משולבת של צדקה ותרומה עם מקח וממכר.

ההגדרה של "תפעיל את שיקול דעתך בכוונת הלב", לא יכולה להחזיק במקרים כאלה.

יתכן מאד שבעתיד אנחנו נראה שיטות חדשות ומרעננות של גיוסי כספי צדקה בשיטות שונות המשלבות רכישה קניינית בנתינת צדקה, כדוגמת מי שתורם כך וכך לקופת הצדקה הזו והזו, יקבל 10 אחוז הנחה בקניות במרכול הזה והזה.

(ואז נראה שאושר עד עובדת עם ועד הרבנים ויש חסד עובדת עם קופת העיר....ועוד כהנה וכהנה).

ממרומי היער
הודעות: 386
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' מרץ 17, 2019 12:57 am

פלוריש כתב:
בברכה המשולשת כתב:מצ"ב מש"כ בכה"ג בס"ד בטיוטת ספרי הבא

יישר כח! מה הנושא של הספר? הלכות צדקה?


מתי יצא הספר?

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2019 9:19 am

אני כרגע באמצע כתיבת הפרק הראשון...
בעז"ה לפחות עוד שנתיים.

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2019 9:21 am

ממרומי היער כתב:קשה לי להבין את התשובה שציטטת של הרב יעקב אריאל:

בתשובה לשאלה על שימוש בכספי צדקה לתשלום על השתתפות במופע שהכנסותיו נועדו לצדקה: "הדבר תלוי בכוונת הלב. אם כוונתכם להשתתף באירוע בעיקר לשם הצדקה אלא שאגב כך אתם גם נהנים מהמופע אתם יכולים להחשיב זאת כצדקה. אך אם הכוונה הפוכה, עיקר מטרתכם היא המופע אלא שאגב כך אתם מרוצים מכך שההכנסות מיועדות לצדקה, אינכם יכולים להחשיב זאת כצדקה. אם אתם מתלבטים עשו פשרה, חצי על חשבונכם וחצי על חשבון הצדקה."

וכי כוונת הלב היא זה שקובעת כאן, קחו לדוגמא אחד יעשה חתונה בארמונות חן, ויחשבן את ההוצאה כתרומה לחסדי נעמי...

או אחד שתורם למשל 1000 שח לעזר מציון ומקבל מתנה בשווי 300 שח (מצלמה וכד'), האם הוא יחשיב את כל ה1000 לחשבון מעשרות... אז יאמר מי שיאמר: "יש להם תורם שנתן להם את המתנות... וכי מה בכך?

נקח אתכם קצת רחוק: האם בתרומת מאצ'ינג יש להחשיב רק את מה שנתתי או אפשר לחשבן כפול?

אולי זו שאלה יסודית, מה מחשבנים, את מה שהוצאתי או את מה שהמוסד קיבל מחמתי?
פשוט שרק את מה שהוצאתי, וכיון שכך, אם אני מקבל מתנה גדולה עבור זה, אולי ניתן לזה הגדרה משולבת של צדקה ותרומה עם מקח וממכר.

ההגדרה של "תפעיל את שיקול דעתך בכוונת הלב", לא יכולה להחזיק במקרים כאלה.

יתכן מאד שבעתיד אנחנו נראה שיטות חדשות ומרעננות של גיוסי כספי צדקה בשיטות שונות המשלבות רכישה קניינית בנתינת צדקה, כדוגמת מי שתורם כך וכך לקופת הצדקה הזו והזו, יקבל 10 אחוז הנחה בקניות במרכול הזה והזה.

(ואז נראה שאושר עד עובדת עם ועד הרבנים ויש חסד עובדת עם קופת העיר....ועוד כהנה וכהנה).



אני הבנתי שכוונתו הפוכה- שאם האדם לא באמת מתכוון לתרום אז זה לא נחשב כלל כצדקה. אולם, אם הוא באמת מתכוון אך ורק לתרומה, אז מחשבים גם את ההנאה שלו ומנכים אותה מהתרומה

לענין
הודעות: 2071
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי לענין » א' מרץ 17, 2019 1:50 pm

ממרומי היער כתב:יתכן מאד שבעתיד אנחנו נראה שיטות חדשות ומרעננות של גיוסי כספי צדקה בשיטות שונות המשלבות רכישה קניינית בנתינת צדקה, כדוגמת מי שתורם כך וכך לקופת הצדקה הזו והזו, יקבל 10 אחוז הנחה בקניות במרכול הזה והזה.


אתה לא מעודכן...
זה כבר קיים.

ממרומי היער
הודעות: 386
הצטרף: ה' יוני 20, 2013 4:33 pm

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי ממרומי היער » א' מרץ 17, 2019 2:51 pm

בברכה המשולשת כתב:אני הבנתי שכוונתו הפוכה- שאם האדם לא באמת מתכוון לתרום אז זה לא נחשב כלל כצדקה. אולם, אם הוא באמת מתכוון אך ורק לתרומה, אז מחשבים גם את ההנאה שלו ומנכים אותה מהתרומה


כלמר, לפי דבריך, אף פעם הרווח שאדם "גוזר" מהצדקה מתנכה לו מחשבון צדקה? לדעתי זאת הבנה של דבריו שלא כהלכה, לעניות דעתי הוא התכוון שאם הוא לא התכוון לתרום בעבור המתנות, אזי כל הסכום יחשב כצדקה, והמתנה אינה מתקזזת (צדקה איננו הקדש שאסור בהנאה - ר"י זילברשטיין שליט"א), אבל אם הוא מתכוון לעסוק עיסקה, אז נקזז את הנאתו.

אני אומר שוב, אפילו שהדברים קשים, הרי הם מילתא דמסתברא, ומה שעדיין לא ברור הוא היאך נחשבן במקרים מורכבים המשלבים מקח וממכר עם תרומות. וכי ניתן דין שונה בתכלית בעבור כוונת הלב?

בברכה המשולשת
הודעות: 10277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: "תרומה" ובתמורה מקבלים משנה ברורה דרשו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מרץ 17, 2019 7:28 pm

ממרומי היער כתב:
בברכה המשולשת כתב:אני הבנתי שכוונתו הפוכה- שאם האדם לא באמת מתכוון לתרום אז זה לא נחשב כלל כצדקה. אולם, אם הוא באמת מתכוון אך ורק לתרומה, אז מחשבים גם את ההנאה שלו ומנכים אותה מהתרומה


כלמר, לפי דבריך, אף פעם הרווח שאדם "גוזר" מהצדקה מתנכה לו מחשבון צדקה? לדעתי זאת הבנה של דבריו שלא כהלכה, לעניות דעתי הוא התכוון שאם הוא לא התכוון לתרום בעבור המתנות, אזי כל הסכום יחשב כצדקה, והמתנה אינה מתקזזת (צדקה איננו הקדש שאסור בהנאה - ר"י זילברשטיין שליט"א), אבל אם הוא מתכוון לעסוק עיסקה, אז נקזז את הנאתו.

אני אומר שוב, אפילו שהדברים קשים, הרי הם מילתא דמסתברא, ומה שעדיין לא ברור הוא היאך נחשבן במקרים מורכבים המשלבים מקח וממכר עם תרומות. וכי ניתן דין שונה בתכלית בעבור כוונת הלב?


טוב. אנסה לברר ישירות מול הגאון רבי יעקב אריאל שליט"א בעצמו (זה ייקח לי קצת זמן, מאילוצים שונים)


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוצר החכמה ו־ 57 אורחים