הודעהעל ידי משה שריפי » ו' מרץ 22, 2019 4:56 pm
אתם יכולים לקרוא לשאולות האלו כמו שאתם חפצים, אם מפריע לכם הכינוי "שאלות לחדודי", אני אשמח לכל שם אחר, רק יש צורך שהשאלות לא יהיו סתירה בריטב"א בעירובין כיון שבשביל זה צריך להכיר שתי סוגיות בעירובין ואת שני דברי הריטב"א, אפשר לשאול סתירה בין פסוקים, או בין רש"י עה"ת ושאר דברים הידועים לכל בר בי רב. אתם יכולים גם למלא אשכולים רבים בויכוח על הדוגמאות שהבאתי אבל זו לא מטרת אשכול זה.
[למרות הכל לשם הדוגמא אענה על השאלות:
* אברהם לא מל את עצמו כיון שידע ברוח הקודש שעתיד להצטוות על המילה, והעדיף להיות מצווה ועושה מאינו מצווה ועושה, ובפרט יש להוסיף שיש במילה בלי ציווי חשש של חובל עצמו. (בדרך אגב אציין שכך תירץ הטור בפי' הארוך עה"ת)
* אפשר לענות שכהנים אינם קבוצה נפרדת מעמי"ש כשם שגברים נפרדים (אפשר להוסיף שהגמ' בשבת אומרת "נשים עם בפני עצמן"), ולכן א"א לברך עליהם. (גם כאן יש להוסיף בדרך אגב שהגרח"ק ענה על שאלה זו שאם כן גם מלך יברך שעשני מלך, וכוונתו ברורה כמש"כ) (יש לי עוד תירוץ אבל הוא מבוסס על הב"ח ואכמ"ל).
שימו לב על שתי השאלות עניתי בלי לחקור בגדר של ברכות השחר או בטעם התקנה של ברכות השחר,(ובכלל, מה זה יעזור? אתמהה!). לגבי האבות קיימו כל התורה כולה, אינני יודע מנין ברור שלא קיימו, לגבי שתי אחיות רבו התירוצים (רמב"ן -חו"ל, בא"ח - גר שנתגייר, מהרש"א סנה' - גם כך היה עובר על האיסור ואכמ"ל), אם אתה טוען שיש מצוות שלא קיימו ובכללם שתי אחיות וגם מצוות מילה, ותמצא מחנה משותף ביניהן אכן יש כאן שני תירוצים. נכון התורה יקרה מאוד מכדי לקשקש בה, אך אין לך קשקוש גדול מלומר שיש לחקור בגדר ברכות השחר כדי לענות על השאלה ששאלתי, וכפי שהצלחתי לעשות זאת אני.]
למרות האריכות, אני מבקש לא להסיט את הדיון לדוגמאות אלא להביא עוד ועוד שאלות, ושוב תודה וזכות הרבים תלויה בכם.