מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
חיים סגל
הודעות: 413
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' מרץ 28, 2019 1:34 pm

זה ברור שמלאכת 'כותב' איננה חיבור דיו לדף וכדו', אלא הבעת דברים בכתב, בין כשכותב אותיות או רשימות או סמניות, או ציור כלשהוא, וא"כ מנין לאסור קשקוש סתמי?
וגם צובע בפשטות לא שייך, וכפי שהגדיר הקה"י שא"א לחייב כל כותב משום צובע משום שצביעה מהותה הפיכת החומר לצבוע, וגם זה לא שייך בקשקוש סתמי על נייר

החושב
הודעות: 1217
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי החושב » ה' מרץ 28, 2019 1:48 pm

לא הבנתי את התמיהה.
אם השאלה היא על דאורייתא - איפה רואים שזה דאורייתא?
ואם השאלה, למה זה אסור מדרבנן - מסתבר מאוד שיאסרו דבר כזה, כי זה קרוב למלאכה.

חיים סגל
הודעות: 413
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' מרץ 28, 2019 2:01 pm

החושב כתב:לא הבנתי את התמיהה.
אם השאלה היא על דאורייתא - איפה רואים שזה דאורייתא?
ואם השאלה, למה זה אסור מדרבנן - מסתבר מאוד שיאסרו דבר כזה, כי זה קרוב למלאכה.

לא תמהתי אלא שאלתי שאלה!
אני רוצה בשבת לקשקש קשקושים, האם מותר לי?
אתה אומר שמסתבר שזה איסור דרבנן - מקור בבקשה!

יאיר
הודעות: 10341
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי יאיר » ה' מרץ 28, 2019 2:11 pm

מה עם מוקצה?! עובדין דחול? זילותא דשבת?

נא לא לקשקש

חיים סגל
הודעות: 413
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' מרץ 28, 2019 2:13 pm

יאיר כתב:מה עם מוקצה?! עובדין דחול? זילותא דשבת?

נא לא לקשקש

מה 'שקשקשת' שזה מוקצה - זה כמובן 'קשקוש' כי אם מותר לקשקש, אז זה טלטול לצורך גופו
עובדין דחול וזילותא - יתכן, גם אני חשבתי כך, אך חשבתי אולי יש מקור לאסור משום 'כותב' מדרבנן, וזו מטרת שאלתי,
במקום להתלונן על 'קשקושי' - תנסה להבין למה שאני חותר.

סגי נהור
הודעות: 3936
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מרץ 28, 2019 2:25 pm

זו משמעות הפוסקים בסי' שמ, שאסור לכתוב בדבר שאינו מתקיים, אבל מותר לעשות רושם בעלמא, ובדבר המתקיים אפילו רושם בעלמא אסור. הרי שהאיסור הוא מצד עצם היותו מתקיים ולא מצד שהרושם נחשב כתב (שאז היה אסור גם בדבר שאינו מתקיים).

חיים סגל
הודעות: 413
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 2:12 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי חיים סגל » ה' מרץ 28, 2019 2:36 pm

סגי נהור כתב:זו משמעות הפוסקים בסי' שמ, שאסור לכתוב בדבר שאינו מתקיים, אבל מותר לעשות רושם בעלמא, ובדבר המתקיים אפילו רושם בעלמא אסור. הרי שהאיסור הוא מצד עצם היותו מתקיים ולא מצד שהרושם נחשב כתב (שאז היה אסור גם בדבר שאינו מתקיים).

אתה מתכוין למבואר בסעיף ה'?
אכן ראיה טובה, ואמנם שם באמת יש איזו משמעות לרושם - שמסמן לעצמו שיש כאן טעות בספר, אך מסתבר שכיון שמצד עצמו אין לרישום זה כל משמעות, הרי דינו כקשקוש בעלמא.
ונמצינו למדים לכאורה שאף שבפשטות מלאכת 'כותב' גדרה הבעת דברים בכתב, מ"מ איסור דרבנן איכא בכל כתיבה שהיא.
ישר כח!

סגי נהור
הודעות: 3936
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: האם מותר לקשקש קשקושים סתמיים בשבת?

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' מרץ 29, 2019 12:03 am

חיים סגל כתב:
סגי נהור כתב:ואמנם שם באמת יש איזו משמעות לרושם - שמסמן לעצמו שיש כאן טעות בספר, אך מסתבר שכיון שמצד עצמו אין לרישום זה כל משמעות, הרי דינו כקשקוש בעלמא.

וראה במ"ב שם (לענין ההיתר בדבר שאינו מתקיים): ודוקא רשימה כעין קו בעלמא לזכרון שיש בזה איזה ט"ס ומשום דלא חשיב כתב כלל בלא"ה אבל לעשות כמין אות ודאי אסור אפילו באות אחת.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים