לענין כתב:ואדרבה, מלח יוכיח, שבאמת אינו מקבל טומאה (לפשטות הסוגיא בבבא בתרא).
ומה שהזקיקנו לזה הלכה למעשה הוא דלכאורה כיון שממתקים סינטטיים (שרוב החומרים שלהם הם מופקים מחומרים דוממים) אין להם שם אוכל, ממילא אינם מחייבים טבילת כלים, והכלים שלהם פטורים מטבילה.
לענין כתב:ישנם כל מיני מאכלים שאינם מן החי ומן הצומח אלא ממופקים מחומרים דוממים שונים, וכמו נפט ופחם.
החומרים מופקים על ידי זיקוק אחר זיקוק עד שהוא נעשה ראוי לאכילה.,"
שאלתי היא, האם יש עליו שם אוכל, וכגון לענין קבלת טומאה, או דילמא סו"ס אינו אלא דומם [רק שאוכלים אותו] והרי זה ק"ו ממלח שבפשוטו אינו מקבל טומאה ואע"פ שנאכל.
אשמח מאד מאד לראיות.
ישא ברכה כתב:לענין כתב:ישנם כל מיני מאכלים שאינם מן החי ומן הצומח אלא ממופקים מחומרים דוממים שונים, וכמו נפט ופחם.
החומרים מופקים על ידי זיקוק אחר זיקוק עד שהוא נעשה ראוי לאכילה.,"
שאלתי היא, האם יש עליו שם אוכל, וכגון לענין קבלת טומאה, או דילמא סו"ס אינו אלא דומם [רק שאוכלים אותו] והרי זה ק"ו ממלח שבפשוטו אינו מקבל טומאה ואע"פ שנאכל.
אשמח מאד מאד לראיות.
מהיכן הוצאת את הכלל שאוכל יכול להיות רק מהצומח או החי?
וכי במשקין שגם מים מקבלים טומאה נוציא כלל שגם חומר דוממים מקבלים טומאה?
בפשטות הדבר תלוי במה שדרך בני אדם לאוכלו, ובזמנינו דרך בני אדם לאכול את כל הנ"ל. ובפרט שדברים אלו כל הדורות היו אוכלים לו היה בידם.
מלח יתכן שאינו מקבל טומאה מחמת שאינו אוכל אלא משמש כתבלין.
ואגב, איזה דבר מכינים מנפט או פחם, אוכל ממש, ולא חומרי עזר לשימור/צבע/וכדו'.
יושב ירושלים כתב:לענין כתב:ואדרבה, מלח יוכיח, שבאמת אינו מקבל טומאה (לפשטות הסוגיא בבבא בתרא).
ומה שהזקיקנו לזה הלכה למעשה הוא דלכאורה כיון שממתקים סינטטיים (שרוב החומרים שלהם הם מופקים מחומרים דוממים) אין להם שם אוכל, ממילא אינם מחייבים טבילת כלים, והכלים שלהם פטורים מטבילה.
א. הטעם שמלח אינו מקבל טומאה הוא מפני שאינו נאכל בפני עצמו ודינו כתבלין ופ'.
ב. גם לדבריך, מנין לך שהקובע לענין טבילת כלים הוא ההגדרה לגבי טומאה וטהרה ולא לגבי חיוב ברכה שבודאי יש במלח?
ישא ברכה כתב:
מהיכן הוצאת את הכלל שאוכל יכול להיות רק מהצומח או החי?
בתבונה כתב:אמנם יש לטעון נגד זה
א. שהרי כתב הרמב"ם שם בהלכה י"ז
"אוכל פרוד שהוא כולו מכונס ודבק זה בזה אף על פי שאינו חיבור להתטמא ואינו כגוף אחד כמו שביארנו הרי הוא מצטרף לכביצה לטמא טומאת אוכלים אחרים"
והוא מחלוקת רבנן ורבי דוסא בטהרות פ"ח משנה ח ופסק כרבנן.
ב. אמנם דברי הרמב"ם אמורים בכביצה אוכל לטמא אחרים ששם יש כבר יש שיעור כביצה אוכל טמא, אבל חלוק הדבר לגבי קבלת טומאה, שהרי גם אחר שמקבל טומאה נטמא רק מקום מגעו, ואין כביצה שמקבל טומאה. (כנ"ל בהלכה י"ד).
בתבונה כתב: מסופק החזו"א אם בנעשה גוף אחד לגמרי, הווי חיבור (טבו"י סי' ד' אות י"ג)
לענין כתב:אני מאד מודה לכל הרבנים המגיבים ומשיבים, איש איש בשמו הטוב יבורך ויהולל.
היות ודיני טבילת כלים מקבילים לדיני טומאה [וכגון שאינם אלא במתכות, וכן מה שדנו הפוסקים דאזלי' בתר המעמיד, ועי' מזה עוד בביאור הגר"א יו"ד סי' ק"כ], הגיוני לדעתי לתלות דיני טבילת כלים רק במה שיש עליו 'שם אוכל' לענין טומאה וטהרה, ולא במה שמברכין עליו ברכת הנהנין [שזה אינו תלוי בשם אוכל אלא בהנאה בפועל, ולא גרע מריח שמברכין עליו].
לענין כתב:אני מאד מודה על ההתייחסות
מחשבה לאכילה אינה מועילה רק בדבר שעיקרו לאכילה, וכמו עור עגל הרך וכד', שעצם הבהמה מיקריא אוכל, והעור חשיב קליפה חיצונית. ולכך מהניא מחשבה, לומר שגם העור דינו כבשר.
וכן הוא גם בגרעיני האוכלים ועצמות הקדשים וכל כיו"ב.
לא מצאתי שום ראיה לכך שאם יחשבו לאכול אבנים ועפר, שיהיה לזה שם אוכל.
ואדרבה, מלח יוכיח, שבאמת אינו מקבל טומאה (לפשטות הסוגיא בבבא בתרא).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים