מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תרגימא
הודעות: 68
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

הודעהעל ידי תרגימא » ה' מאי 16, 2019 5:39 pm

כתב הרמב"ם בהלכות תשובה פ' ג, הל' יא:
"העושה עבירות ביד רמה כיהויקים בין שעשה קלות בין שעשה חמורות אין לו חלק לעולם הבא וזהו הנקרא מגלה פנים בתורה מפני שהעיז מצחו וגילה פניו ולא בוש מדברי תורה".

ובהלכות מלכים פ' יא, הל' ג:
וכל המוסיף או גרע או שגילה פנים בתורה והוציא הדברים של מצוות מפשוטן, הרי זה בודאי רשע ואפיקירוס.

ולכאורה, מפשט הדברים משמעות ב' דברים אלו סותרים זה לזה, שכאן המשמעות היא לבטל, וכאן המשמעות היא להפוך את המצווה לאליגוריה?

ואשמח לדעת כבוד תורתכם.

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

הודעהעל ידי יאיר » ה' מאי 16, 2019 9:02 pm

שמא בא' איירי בפניו (כמ"ש שם מפורש הרמב"ם)
וב' איירי ב"פני התורה"

עיינת במפרשי הרמב"ם שם?

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מאי 16, 2019 11:16 pm

תרגימא כתב:לכאורה משמעות ב' דברים אלו סותרים זה לזה.
אכן, שני פירושים שונים במשמעות הביטוי 'מגלה פנים בתורה'. מענין!
רבנו עובדיה מברטנורה במסכת אבות (פ"ג מי"א) מביא את שני הפירושים: א) שמראה פנים ופירושים בתורה שלא כהלכה. ב) שמעיז פנים לעבור על דברי תורה בפרהסיא ביד רמה.
וראה שם בחלופי גירסאות, כי יש ספרים שכתוב בהם 'מגלה פנים בתורה שלא כהלכה', ולפי גירסא זו בהכרח הפשט הוא כפירוש הראשון.

ישא ברכה
הודעות: 1353
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' מאי 16, 2019 11:54 pm

בגמרא בסנהדרין יש כמה אפשרויות לפירוש דברי המשנה המגלה פנים בתורה.
והרמב"ם לכאורה פסק כאחד האפשרויות בגמ' שזהו מי שעובר על דבר ה' בפרהסיא ובזלזול, ואלו דבריו בהל' תשובה.

בהל' מלכים הרמב"ם משתמש עם מטבע לשון דומה לענין מי שמפרש את התורה בצורה של דופי (שזה מעיד על חוסר הכרה בכך שכל התורה מאת ה'), לדעת הרמב"ם הוא אינו בעל התואר מגלה פנים בתורה אבל הוא רשע ואפיקורס, ודינו כדין האפיקורס והרשע המפורשים בהלכות תשובה.

השימוש במטבע לשון דומה, אולי מביא את המקום לטעות, אולם לכאורה לא הכונה לאותו ענין, הסיבה שהרמב"ם בחר להשתמש במטבע לשון גילה פנים בתורה על הדורש דרשות של דופי, לא קשה כ"כ, ואולי בחר כך משום שבגמ' זה מובא בצורה זו (למרות שלא פסק כצד זה בגמ' לענין התואר מגלה פנים)

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הגדרת גילוי פנים בתורה להרמב"ם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' מאי 17, 2019 2:22 am

ראה בפירושו למשנה באבות, שמקור דבריו בהלכות תשובה הוא גמרת ירושלמי במסכת פאה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 38 אורחים