מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נתכוון לאכול איסור ועלה בידו בשר חזיר, וחשב שהוא בשר טלה...

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

נתכוון לאכול איסור ועלה בידו בשר חזיר, וחשב שהוא בשר טלה...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ו' מאי 17, 2019 3:06 pm

נתכוון לאכול דבר איסור, ועלה בידו בשר חזיר, אלא שחשב שאוכל בשר טלה ולא חזיר, וחשב בטעות שאסור לאכול בשר טלה. מה הדין? עבר על איסור אכילת חזיר, או לא עבר?
מצד אחד- הרי אכל בפועל בשר חזיר, שאסור באמת, ולכן לכאו' עבר.
מצד שני- הרי לא ידע שאוכל בפועל בשר חזיר, אלא בשר טלה, והרי הוא "מתעסק" לגבי אכילת חזיר. וא"כ לכאורה לא עבר.
מצד שלישי- הרי נהנה, וקיי"ל המתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה. (אם נימא, ש"נהנה" מחייב גם בשאר אכילות אסורות שיש בהן הנאה). וא"כ לכאורה עבר.
מצד רביעי- גם אם נימא לפטרו מצד "מתעסק", אולי נחייבו "כפרה" מצד שנתכוון לעשות דבר איסור, כפי שלמדנו בדין המקורי של "נתכוון לאכול חזיר ועלה בידו בשר טלה".
מצד חמישי- אולי אין צורך ב"כפרה" כאשר הוא "מתעסק", שאינו יודע שאוכל בשר חזיר, אלא חושב שאוכל בפועל טלה.
מצד שישי- אולי כל "נתכוון לאכול חזיר ועלה בידו טלה", הוא כ"מתעסק" באכילתו, ובכל אופן צריך "כפרה" על מחשבתו הרעה. או שדין "מתעסק" שאני ושאני...

וניזיל בתר המצוות:
מה הדין בכה"ג הנ"ל, נתכוון ליטול לולב כדי לקיים מצות לולב, וחשב שהוא מקל מטאטא, ובפועל היה זה לולב. יצא או לא יצא?
(האם זה נוגע למחלוקת הידועה בענין מבצע התפילין של חב"ד, שנחלקו בו בדור שלפנינו גבי אלה שלא יודעים מה בדיוק מניחים על ראשם, האם זה "מתעסק" ולא קיים, או שאין זה "מתעסק", וקיים. ולכאורה איירי שם במי שרוצה לעשות מצות ה', אלא שלא יודע בדיוק מה שמניח על ראשו, קופסאות שחורות בעלמא, או בתים שיש בתוכם פרשיות תורה. אך יש לציין שגם הסבורים שקיים מצוה ס"ל שבכה"ג שחשב שמניח דבר אחר לגמרי על ראשו, שלא יצא).

ואם נימא כך במצוות, שלא יצא, האם זה מכריע גם את הספיקות הנ"ל באיסורים, שלא עבר.....?

לבנון
הודעות: 983
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: נתכוון לאכול איסור ועלה בידו בשר חזיר, וחשב שהוא בשר טלה...

הודעהעל ידי לבנון » א' מאי 19, 2019 11:53 am

מובא בשם הרב מבריסק (אולי נמצא בספרו, אולי בחידושיו שמפי השמועה) שנתכוין לאכול בשר חזיר וכו', הוא לא נידון על מחשבתו הרעה, אלא יש בזה ממש מעשה עבירה, כי הוא מצידו עבר על צווי ה'.
אולם במקרה זה, נכון שהוא התכוין לעבור עבירה, אבל לא עבירה של חזיר. אמנם אע"פ שעבירה של חזיר אין כאן, אבל הוא יצטרך כפרה משני צדדים אחרים, א' על מחשבתו הרעה שרצה לעשות עבירה (וכאן זה רק מחשבה רעה, אבל עבירה גופא אין בזה כי הרי לא נתכוין לאכול בשר חזיר). ועוד יצטרך כפרה על שגגתו בבשר חזיר.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: נתכוון לאכול איסור ועלה בידו בשר חזיר, וחשב שהוא בשר טלה...

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' מאי 19, 2019 2:49 pm

לבנון כתב:מובא בשם הרב מבריסק (אולי נמצא בספרו, אולי בחידושיו שמפי השמועה) שנתכוין לאכול בשר חזיר וכו', הוא לא נידון על מחשבתו הרעה, אלא יש בזה ממש מעשה עבירה, כי הוא מצידו עבר על צווי ה'.
אולם במקרה זה, נכון שהוא התכוין לעבור עבירה, אבל לא עבירה של חזיר. אמנם אע"פ שעבירה של חזיר אין כאן, אבל הוא יצטרך כפרה משני צדדים אחרים, א' על מחשבתו הרעה שרצה לעשות עבירה (וכאן זה רק מחשבה רעה, אבל עבירה גופא אין בזה כי הרי לא נתכוין לאכול בשר חזיר). ועוד יצטרך כפרה על שגגתו בבשר חזיר.


אני מבקש להבהיר קצת את מה שכתבתי באופן נוסף:
אני למעשה שואל על אחד שנתכוון לעשות עבירה אך בפועל עשה את מעשה העבירה ב"מתעסק".
כלומר שילוב של "נתכוון לאכול דבר איסור..." עם "מתעסק".
ולכן, לכאורה, אין מקום להענישו על מעשה העבירה, כי בו הוא "מתעסק" ולא שוגג...
השאלה היא האם באופן של שילוב זה, יצטרך כפרה על כוונתו הרעה, כמו ב"נתכוון לאכול חזיר וגו'".
ולמה אולי לא?
כי לכאורה אין צורך ב"כפרה" על מי שרק "נתכוון" ולא הוציא מחשבתו הרעה לפועל במעשה. והשאלה במקרה שלנו, אם זה שאכל ב"מתעסק" את החזיר, נחשב כהוציא לפועל את מחשבתו הרעה, או לא?
מצד אחד, הרי אכל בפועל חזיר.
מצד שני, הרי "מתעסק" לא נחשב כמי שעשה את המעשה שעשה, כי לא עשה את המעשה מדעת.(ו"מתעסק" לדוגמא: שלח ידו ותחב לפיו מבלי דעת ובדיקה חתיכת מזון שחשב שהוא טלה, ולמעשה היה חזיר).

אגב, דברי הרב מבריסק שהזכיר מר, גם הם לכאורה בכלל הספק הנ"ל. שהרי הרב זצ"ל מדבר במקרה של אשה שאכלה כיכר לחם שאסרה, ויודעת היטב מה היא אוכלת, אלא שהיא חושבת שזה אסור, ולמעשה זה מותר, כי בעלה הפר לה. ואיננה "מתעסק" אלא כמין "שוגג"...)


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים

cron