מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

יפוי כח בלתי חוזר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 7869
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 22, 2019 2:13 pm

האם זה יכול להיות תקף בדיני התורה?

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 22, 2019 4:36 pm

לכאורה קשור לדברי כתר"ה כאן
viewtopic.php?f=17&t=45751#p545517

עושה חדשות
הודעות: 7869
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מאי 22, 2019 11:44 pm

לא כ"כ. הרי קי"ל כרבי יוחנן דאתי דיבור ומבטל דיבור.
(ואף לריש לקיש הרי מעשה כן מבטל דיבור, וזהו שאמרו שקדם בעה"ב ותרם).
אעפ"כ אני שואל האם לפי דין תורה ישנה אפשרות ליצור יפוי כח בלתי חוזר, או לאו.

כזית
הודעות: 67
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי כזית » ד' מאי 22, 2019 11:51 pm

אפשר ע"י קנין על תנאי, אך בגדרי שליחות אי אפשר. ודו"ק.

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 23, 2019 6:50 am

אם נגדיר יפוי כח בלתי חוזר כסיטומתא (דהיינו אם נאמר שיש סיטומתא בדבר שאין בו ממש ושלא בא לעולם ועל-פי הנהגה שהתפשטה ע"פ החוק החילוני, מה שצ"ע כמובן בכל אחד מהפרטים) אז יש כאן קניין.

כזית
הודעות: 67
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 12:04 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי כזית » ה' מאי 23, 2019 10:47 am

לא התכוונתי לומר שבכל יפוי כח יש קנין, אלא שאפשר לעשות עמו קנין ואז יחול ע"פ ד"ת בדבר שבא לעולם ויש בו ממש.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 23, 2019 1:06 pm

אתם לא מדברים בעצם על הרשאה? (וכל הדיון על גדרה?)

ברזילי
הודעות: 3231
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי ברזילי » ה' מאי 23, 2019 1:31 pm

עי' עטרת דבורה ב,כד: http://www.daat.ac.il/mishpat-ivri/lavi-ateret02.pdf

עושה חדשות
הודעות: 7869
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' מאי 23, 2019 2:20 pm

יש"כ!
ובסברא צ"ע בדברי הרדב"ז, כיצד יצליח התנאי להגביל את חלות החזרה.
וכפי הנראה אין הכוונה למשפטי התנאים ו"על מנת", אלא כעין זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17493
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 23, 2019 2:24 pm

לא הבנתי איך הכרזה כן מצליחה להגביל את חלות החזרה

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 23, 2019 3:08 pm

ייפוי כוח בלתי חוזר הוא רק כשנעשה לטובת צד ג' מסוים ביחס לנכס מסוים ולהבטחת זכויותיו של אותו צד ג' (ולא כל ייפוי כוח שכתוב בכותרת 'בלתי חוזר') ולכן אינו ניתן לביטול, כך שלכאורה אין כאן דשלב"ע אלא התחייבות על דבר קיים (בד"כ, שהעו"ד יוכל לרשום את הדירה ע"ש הקונה גם אם המוכר נפטר/לא צלול/חזר בו).

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 23, 2019 4:05 pm

שמש כתב:ייפוי כוח בלתי חוזר הוא רק כשנעשה לטובת צד ג' מסוים ביחס לנכס מסוים ולהבטחת זכויותיו של אותו צד ג' (ולא כל ייפוי כוח שכתוב בכותרת 'בלתי חוזר') ולכן אינו ניתן לביטול, כך שלכאורה אין כאן דשלב"ע אלא התחייבות על דבר קיים (בד"כ, שהעו"ד יוכל לרשום את הדירה ע"ש הקונה גם אם המוכר נפטר/לא צלול/חזר בו).


לא כ"כ זכיתי להבין. ההתחייבות עצמה איננה דבר מה ממשי.
(ויעויין בהרחבה במאמר הארוך על חוזים ע"פ ההלכה בכת"ר, כרך א, המצוי באוצר)

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 23, 2019 4:54 pm

במילים אחרות צריך להתייחס לזה כאלו המכר נגמר כבר ברישום ולא רק כהתחייבות למכור כפי שכותבים בד"כ בחוזה.

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 23, 2019 4:56 pm

שמש כתב:במילים אחרות צריך להתייחס לזה כאלו המכר נגמר כבר ברישום ולא רק כהתחייבות למכור כפי שכותבים בד"כ בחוזה.


לא הבנתי. בדר"כ הרישום הוא באמת בסוף התהליך ואחרי (או בד בבד עם) התשלום הסופי.

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 23, 2019 10:00 pm

נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מאי 23, 2019 10:24 pm

שמש כתב:נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.


בוודאי שכת"ר צודק.
אולם, לא הבנתי מה הוא מציע שייכתב בחוזה (ושוב, יעויין במאמר אליו ציינתי)

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 23, 2019 10:57 pm

בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.


בוודאי שכת"ר צודק.
אולם, לא הבנתי מה הוא מציע שייכתב בחוזה (ושוב, יעויין במאמר אליו ציינתי)

לא הצעתי לכתוב בחוזה, רק עניתי למה לדעתי זה תקף מבחינה הלכתית ואין בעיה של דשלב"ע שכן זה בס"ה אומר שבמקום שיש רק התחייבות לרשום (שממנה אפשר לחזור) כביכול גומרים את הקניין כעת ע"י שמייפים את כוחו של העו"ד לרשום.
לגבי המאמר, אשמח אם תעלהו לכאן.

עזריאל ברגר
הודעות: 5843
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' מאי 23, 2019 11:10 pm

לכאורה יפוי כח יהיה תקף הלכתית רק אם יכתבו שמקנים את הקרקע (וכיו"ב) לעורך הדין, בתנאים אלו ואחרים, ובהגבלת זכויות אלו ואחרות.

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » ה' מאי 23, 2019 11:22 pm

יותר פשוט כבר שיעשה הקונה חזקה בקרקע או שיכוון לקנותה בכסף...

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מאי 24, 2019 6:59 am

שמש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.


בוודאי שכת"ר צודק.
אולם, לא הבנתי מה הוא מציע שייכתב בחוזה (ושוב, יעויין במאמר אליו ציינתי)

לא הצעתי לכתוב בחוזה, רק עניתי למה לדעתי זה תקף מבחינה הלכתית ואין בעיה של דשלב"ע שכן זה בס"ה אומר שבמקום שיש רק התחייבות לרשום (שממנה אפשר לחזור) כביכול גומרים את הקניין כעת ע"י שמייפים את כוחו של העו"ד לרשום.
לגבי המאמר, אשמח אם תעלהו לכאן.


את המאמר אין לי, אבל הנה החוזה שנוסח בסוף המאמר, על-פי האמור שם
קבצים מצורפים
35761423421710.pdf
(585.4 KiB) הורד 23 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 7869
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' מאי 26, 2019 8:04 pm

בנוגע לדברי הרדב"ז הנ"ל, דמהני 'תנאי' שלא יחזור בו מהשליחות, סבורני לומר דאזיל לשיטתו,

רדב"ז הלכות תרומות פרק ד הלכה ט
ואפשר לתרץ בדוחק דגבי קידושין שאם יתקיים הדיבור הראשון אין בו חזרה פסקי' אתי דיבור ומבטל דיבור אבל גבי תרומה אם יתקיים הדיבור הראשון יש בו חזרה דתרומה איתא בשאלה פסקי' לא אתי דיבור ומבטל דיבור אלא א"כ שינה מדעת בעל הבית.

(יש משהו דומה בקרבן נתנאל ריש פרק האומר, בטעם הדבר שכ' הרא"ש דמודה ר"ל דהבעל יכול לחזור בו, ולא פליג אלא על חזרת האשה, עי"ש).

זאת אומרת, אתי דיבור ומבטל דיבור אינו מנגנון מוכרח מצ"ע, כי אם הצורך המשפטי/ההגיוני מחייבו. אם יש פיתרון אחר, כבר לא נסתפק בדיבור בלבד. אם כך, ודאי שהמתנה מעיקרא דלא תתבטל השליחות בדיבור, תנאו קיים.

ולגוף השאלה הפותחת, "יפוי כח בלתי חוזר", חיפוש באוצר מניב תוצאות רבות.

שמש
הודעות: 979
הצטרף: ג' דצמבר 01, 2015 9:19 pm

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי שמש » א' מאי 26, 2019 10:06 pm

בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.


בוודאי שכת"ר צודק.
אולם, לא הבנתי מה הוא מציע שייכתב בחוזה (ושוב, יעויין במאמר אליו ציינתי)

לא הצעתי לכתוב בחוזה, רק עניתי למה לדעתי זה תקף מבחינה הלכתית ואין בעיה של דשלב"ע שכן זה בס"ה אומר שבמקום שיש רק התחייבות לרשום (שממנה אפשר לחזור) כביכול גומרים את הקניין כעת ע"י שמייפים את כוחו של העו"ד לרשום.
לגבי המאמר, אשמח אם תעלהו לכאן.


את המאמר אין לי, אבל הנה החוזה שנוסח בסוף המאמר, על-פי האמור שם

לכאורה די היה בהוספת סעיף 16 שם לכל חוזה כדי לצאת מידי כל החששות.

בברכה המשולשת
הודעות: 10445
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יפוי כח בלתי חוזר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' מאי 27, 2019 8:49 am

שמש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:
בברכה המשולשת כתב:
שמש כתב:נכון, אבל בחוזה בד"כ כותבים בלשון עתיד שהמוכר מתחייב למכור והקונה מתחייב לקנות וכדי שלא יוכל לחזור בו בין החוזה לרישום (או אם ימות/ישתטה ח"ו) נותנים לעו"ד ייפוי כוח בלתי חוזר לעשות את כל הפעולות הנצרכות להשלמת הרישום וכו'. כך שלמעשה הייפוי כוח נועד לכך שככל וצד אחד (הקונה, בד"כ) ימלא את התחייבויותיו וישלם וכו' לא תימנע העברת הנכס על שמו מסיבות אחרות.


בוודאי שכת"ר צודק.
אולם, לא הבנתי מה הוא מציע שייכתב בחוזה (ושוב, יעויין במאמר אליו ציינתי)

לא הצעתי לכתוב בחוזה, רק עניתי למה לדעתי זה תקף מבחינה הלכתית ואין בעיה של דשלב"ע שכן זה בס"ה אומר שבמקום שיש רק התחייבות לרשום (שממנה אפשר לחזור) כביכול גומרים את הקניין כעת ע"י שמייפים את כוחו של העו"ד לרשום.
לגבי המאמר, אשמח אם תעלהו לכאן.


את המאמר אין לי, אבל הנה החוזה שנוסח בסוף המאמר, על-פי האמור שם

לכאורה די היה בהוספת סעיף 16 שם לכל חוזה כדי לצאת מידי כל החששות.


ידי חששות התוקף (וגם זה לא בטוח, יעויין בהמשך הסעיפים שם!) אך לא ידי חששות עקירת דיני תורה בהתנהלות המעשית


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אליהו בן עמרם, ברוך00, מגדל, מגילת אסתר ו־ 35 אורחים