מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קמאי ובתראי דעבדי הכי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' יוני 02, 2019 11:44 pm

בודאי מצינו כן שמחמירים בסתמא ומקילים משום הדחק, אבל הרמ"א מבאר שזה דוקא באופן שבעיקר הדין הוי היתר גמור.

אני מחפש כעת מי שכתב להדיא אחרת, והיינו דבעיקר הדין מכריעים לאיסור ואעפ"כ מקילים משום הדחק.


הקדמת הרמ''א לתורת חטאת.png
הקדמת הרמ''א לתורת חטאת.png (27.25 KiB) נצפה 1670 פעמים

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' יוני 03, 2019 1:20 am

בדרבנן סומכים על שיטת יחיד בשעת הדחק.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' יוני 03, 2019 7:41 am

גם בזה - הרי מעיקר הדין ספק דרבנן לקולא!

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' יוני 04, 2019 1:08 am

שלא בשעת הדחק אין היתר לסמוך על היחיד ועיקר הדין ללכת אחר הרבים אף בדרבנן.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' יוני 04, 2019 8:47 am

לדעת הרבה פוסקים (ואם איני טועה גם החזון איש מכללם) לא שייך הכרעה על פי הרוב במחלוקת הפוסקים, כי לא דנו יחד בבי"ד אחד.
וממילא אין הכרעה מעיקר הדין על פי רוב הפוסקים, אלא שנוטים יותר לכיון הרוב.
ואתי שפיר שבשעת הדחק אפשר לסמוך על כך, כי מעיקר הדין אין כאן הכרעה גמורה (כן נראה לכאורה).

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 04, 2019 8:49 am

למיטב זכרוני יש על זה מאמר של הרה"ג יצחק שילת בספר בירורים בהלכות הראי"ה

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יוני 04, 2019 10:12 am

גם זו לטובה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
גם זו לטובה כתב:בדרבנן סומכים על שיטת יחיד בשעת הדחק.

גם בזה - הרי מעיקר הדין ספק דרבנן לקולא!

שלא בשעת הדחק אין היתר לסמוך על היחיד ועיקר הדין ללכת אחר הרבים אף בדרבנן.

הרמב"ם (סופ"א מהלכות ממרים) כלל ואמר שבכל מחלוקת הפוסקים שאינך יודע להכריע - בדאורייתא מחמירים ובדרבנן מקילים.
ולא חילק בין יחיד לרבים!

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קמאי ובתראי דעבדי הכי

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 26, 2019 11:52 pm

בס' תורה שלמה כרך יח במילואים סי' טו "יחיד ורבים",
יש אריכות בנידון האם אפשר להקל כדברי היחיד גם בדאו' במקום הצורך.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 282 אורחים