במשק פלוני נולד בכור בהמה טהורה, ונתעורר אחד האברכים שליט"א שביקר במקום, והעיר הערה חשובה.
מנהג המשק הנ"ל הוא לקבץ זבל הבהמות בכדי לדשן בו את שדותיהם. ומבלי משים, הם לוקחים גם את זבלו של הבכור הנ"ל. האם הדבר מותר או אסור?
השאלה באה לפני, וכדרכי בקודש מהרתי לשאול את החברותא שלי - הלא היא תוכנת אוצר החכמה, ועל אתר מצאתי כי כבר נשאל בדבר רבינו המהר"ם מרוטנבורג (פראג סי' תר"ד).
וזוהי תשובתו -
הואיל וראיתי כי כמה וכמה פוסקים מביאים את התשובה הנ"ל, ומאידך לא ראיתי חולק על כך, אמרתי להם כי לכאורה יכולים לסמוך על תשובת המהר"ם שהתיר. כמובן להלכה ולא למעשה.
למחרת שאלתי תלמיד חכם גדול, צניע ומעלי, והוא השיב לי כי זוהי גמרא מפורשת במעילה! שם י"ב ב' איתא בהדיא 'הזבל והפרש שבחצר אין נהנין ואין מועלין'.
לרגע התבלבלתי, שהרי גם המהר"ם שמתיר מביא את זה בשם הגמרא במעילה י"ב ב'!
עיון קל הראה לי שלפי הגירסא שלנו אכן הדבר אסור מדרבנן, 'לא נהנין' [וכן הוא בכל עדי הנוסח שבאתר 'הכי גרסינן'], אך גירסת המהר"ם בגמרא היתה 'הרי אלו מותרין'. ואם כן נמצא כי תשובת המהר"ם איננה רק אליבא דהגירסא שהיתה לפניו, אך הואיל ובגמרא שלנו גרסינן שהדבר אסור מדרבנן, וכן הוא ברמב"ם מעילה (ה' ו'), א"כ למעשה יש לאסור מדרבנן [ולפלא על כל אלו שהביאו את תשובת המהר"ם, וסתמו להיתר, שלא נתנו ליבם לכך שלדידן יש לאסור מדרבנן].