מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
הורודנאי
הודעות: 122
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 1:50 pm

יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

הודעהעל ידי הורודנאי » ד' יוני 12, 2019 11:54 pm

איתא בפסחים כג ע"א, שיטת ר"ע שחלב נבילה בעיקרון הוא בכלל נבילה, ואמור לטמא. ובא הפסוק ואומר 'יעשה לכל מלאכה' לטהרו, ומדוע ריבה הפסוק 'לכל' שהיה צד שלהקדש יהיה טמא. קמ"ל שגם להקדש טהור.
וקשה לי העניין, מה שייך לומר שלגבי דבר מסוים זה טהור, ולגבי דבר אחר זה טמא.
ושלישי לטומאה שמטמא הקדש ולא חולין, לא קשור לענייננו, כיוון שבין לגבי ההקדש ובין לגבי החולין זה שלישי לטומאה. אלא שרביעי לטומאה יכול להיתפס רק בהקדש ולא בחולין. משא"כ פה הטומאה שנתפסת בהקדש שייכת גם בהדיוט.

אהרן חן
הודעות: 2
הצטרף: ו' נובמבר 10, 2017 11:29 am

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

הודעהעל ידי אהרן חן » ה' יוני 13, 2019 2:14 am

הורודנאי כתב:איתא בפסחים כג ע"א, שיטת ר"ע שחלב נבילה בעיקרון הוא בכלל נבילה, ואמור לטמא. ובא הפסוק ואומר 'יעשה לכל מלאכה' לטהרו, ומדוע ריבה הפסוק 'לכל' שהיה צד שלהקדש יהיה טמא. קמ"ל שגם להקדש טהור.
וקשה לי העניין, מה שייך לומר שלגבי דבר מסוים זה טהור, ולגבי דבר אחר זה טמא.
ושלישי לטומאה שמטמא הקדש ולא חולין, לא קשור לענייננו, כיוון שבין לגבי ההקדש ובין לגבי החולין זה שלישי לטומאה. אלא שרביעי לטומאה יכול להיתפס רק בהקדש ולא בחולין. משא"כ פה הטומאה שנתפסת בהקדש שייכת גם בהדיוט.

בפנ"י דוקא כן מדמה שלישי לקדשים לס"ד של הגמ'. עי"ש ועי' מהר"ם חלאווה. ומ"מ החילוק שלך נראה אמת, וצ"ב.

עזריאל ברגר
הודעות: 5161
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יוני 13, 2019 8:33 am

קשה להקשות מסברא על הוו"א.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1587
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: יכול להדיוט יהיה טהור להקדש יהיה טמא.

הודעהעל ידי מאיר סובל » ה' יוני 13, 2019 12:19 pm

ילמד כ"ת בפסחים הלאה [בסביבות דף לד ואין המסכתא תח"י ברגע זה] וימצא את "מעלה עשו להקדש" ואת "חיבת הקודש", שאכן לא רק בהו"א אלא גם למסקנא קיימא הא, שבחולין יש טהרה גמורה, ואילו קדשים ותרומה מיטמאים או מוכשרים לקבלת טומאה או נשארים בטומאה אחרי טבילה / זריעה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים