"ונוהגים באשכנז לחתום כאמור לעושה אורים גדולים וכו' אור חדש על ציון וכו'. במנהיג (סי' לא) כתוב יש מקומות שאומרים לעושה אורים גדולים ואור חדש בציון תכין כדבר שנאמר (ישעיה ס' א) קומי אורי וגו' ובדברי קדשך כתוב לאמר (תהלים קיח, כז) אל ה' ויאר לנו ברוך אתה יי' יוצר המאורות ולא יתכן לחתום על אור העתיד כי אם על אור הבריאה דאמרינן בערבי פסחים (קד.) שצריך לסמוך לחתימה מעין פתיחה ומעין חתימה לכך צריך לומר אחרי המקראות ותיקן מאורות לשמח עולם ברוך אתה יי' יוצר המאורות וכן כתבו רב סעדיה ורב נטרונאי ז"ל עכ"ל ורבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל כתב בשם ספר המנהיג שאין לומר ותיקן מאורות לשמח בהם עולמו שאין המאורות לשמח בהם העולם אלא להאיר על הארץ:"
האם ככה נדחו דברי הגאונים בכל כך פשטות ואין להם יישוב?
מצד אחד ישנה תמיהה איך ייתכן שהגאונים לא היו מודעים לכך שאין המאורות לשמח בהם העולם אלא להאיר על הארץ. מצד שני, היכן באמת מצינו ראיה לכך שה' תיקן את המאורות לשמח בהם עולמו?