מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חיפוש יישוב לדברי הגאונים "ותיקן מאורות לשמח עולם" ביוצר שנדחו בב"י.

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

חיפוש יישוב לדברי הגאונים "ותיקן מאורות לשמח עולם" ביוצר שנדחו בב"י.

הודעהעל ידי סליחות » ב' יוני 17, 2019 12:19 am

בב"י סי' נ"ט:
"ונוהגים באשכנז לחתום כאמור לעושה אורים גדולים וכו' אור חדש על ציון וכו'. במנהיג (סי' לא) כתוב יש מקומות שאומרים לעושה אורים גדולים ואור חדש בציון תכין כדבר שנאמר (ישעיה ס' א) קומי אורי וגו' ובדברי קדשך כתוב לאמר (תהלים קיח, כז) אל ה' ויאר לנו ברוך אתה יי' יוצר המאורות ולא יתכן לחתום על אור העתיד כי אם על אור הבריאה דאמרינן בערבי פסחים (קד.) שצריך לסמוך לחתימה מעין פתיחה ומעין חתימה לכך צריך לומר אחרי המקראות ותיקן מאורות לשמח עולם ברוך אתה יי' יוצר המאורות וכן כתבו רב סעדיה ורב נטרונאי ז"ל עכ"ל ורבינו הגדול מהר"י אבוהב ז"ל כתב בשם ספר המנהיג שאין לומר ותיקן מאורות לשמח בהם עולמו שאין המאורות לשמח בהם העולם אלא להאיר על הארץ:"

האם ככה נדחו דברי הגאונים בכל כך פשטות ואין להם יישוב?
מצד אחד ישנה תמיהה איך ייתכן שהגאונים לא היו מודעים לכך שאין המאורות לשמח בהם העולם אלא להאיר על הארץ. מצד שני, היכן באמת מצינו ראיה לכך שה' תיקן את המאורות לשמח בהם עולמו?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חיפוש יישוב לדברי הגאונים "ותיקן מאורות לשמח עולם" ביוצר שנדחו בב"י.

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ב' יוני 17, 2019 12:30 am

אולי יש מקור מליהודים הייתה אורה ושמחה, שהאורה מדרכי השמחה. וכן יש ללמוד מהכתוב 'אור זרע לצדיק ולישרי לב שמחה', שהקביל האור לשמחה.
ודומני שיש במדרשים לשונות מובהקים יותר בזה.
והיה נראה לי שאין כוונת הגאונים לחדש כאן ברכה על שמחת המאורות, אלא שכך מכנים ההארה לעולם בלשון שמחה, כי מתוק האור ...

מענין שנוסח זה השתייר אצל בני עדות המזרח, וומזמן הב"י והאר"י ז"ל רובם (ואולי כולם) אין אומרים אותו, וכמו שיש בכתבי הרח"ו שהאר"י ביטל גם אמירת אור חדש וגם והתקין. ומענין הדבר שדווקא בנוסח ספרד יש שאומרים שניהם. וצ"ת איך ארע כן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: חיפוש יישוב לדברי הגאונים "ותיקן מאורות לשמח עולם" ביוצר שנדחו בב"י.

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 17, 2019 8:10 am

שמואל שלומוביץ כתב:אולי יש מקור מליהודים הייתה אורה ושמחה, שהאורה מדרכי השמחה. וכן יש ללמוד מהכתוב 'אור זרע לצדיק ולישרי לב שמחה', שהקביל האור לשמחה.
ודומני שיש במדרשים לשונות מובהקים יותר בזה.
והיה נראה לי שאין כוונת הגאונים לחדש כאן ברכה על שמחת המאורות, אלא שכך מכנים ההארה לעולם בלשון שמחה, כי מתוק האור ...

מענין שנוסח זה השתייר אצל בני עדות המזרח, וומזמן הב"י והאר"י ז"ל רובם (ואולי כולם) אין אומרים אותו, וכמו שיש בכתבי הרח"ו שהאר"י ביטל גם אמירת אור חדש וגם והתקין. ומענין הדבר שדווקא בנוסח ספרד יש שאומרים שניהם. וצ"ת איך ארע כן.


אור חדש בוטל ע"י רס"ג ורב שרירא תמך בו, ומזה השתלשל הבדל בזה עד היום (ובזה הספרדים כרס"ג והאשכנזים כרש"ג, ואילו בברכת תפילין של ראש זה הפוך)
האר"י הקדוש הכריע, ע"פ סוד, כרס"ג.

לגבי והתקין, אינני יודע.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 159 אורחים