מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין שלא מדעת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תוכן
הודעות: 4536
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 09, 2019 2:23 am

ראובן ולאה הסכימו להתחתן כדת משה וישראל. יום אחד ראובן שאל את לאה בפני עדים אם היא מוכנה שיקדש אותה, לאה ענתה שכן. וכך נגמרה השיחה. אותו לילה כשלאה היתה ישינה ראובן הלך לחצר המשתמרת של לאה, והניח שם כסף בפני שני עדים, וכך הוא אמר, הרי לאה מקודשת לי בכסף זה כדת משה וישראל. האם לאה מקודשת?

לענין
הודעות: 2071
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי לענין » ג' יולי 09, 2019 2:25 am

והלא ידעת כי גמרא מפורשת היא שאם אינן עסוקין באותו ענין אז לא.

עזריאל ברגר
הודעות: 5288
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' יולי 09, 2019 7:50 am

לענין כתב:והלא ידעת כי גמרא מפורשת היא שאם אינן עסוקין באותו ענין אז לא.

איה גמרא זו?
מסתמא אתה מדבר על הסוגיא הדנה במי שנתן בשתיקה. אבל כאן הוא דיבר!

יתר10
הודעות: 704
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי יתר10 » ג' יולי 09, 2019 9:24 am

יש כאן לכאו' שתי שאלות. א. אם אומרין שכיון שנתרצתה בערב עדיין הסכמתה קיימת. ב. אם קידושין יכולין לחול בשעה שאינה בת דעת [להקנות]. לגבי שאלה ב. לכאו' דומה לקטנה שנתקדשה שלא מדעת אביה

תוכן
הודעות: 4536
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 09, 2019 9:47 am

יתר10 כתב:יש כאן לכאו' שתי שאלות. א. אם אומרין שכיון שנתרצתה בערב עדיין הסכמתה קיימת. ב. אם קידושין יכולין לחול בשעה שאינה בת דעת [להקנות]. לגבי שאלה ב. לכאו' דומה לקטנה שנתקדשה שלא מדעת אביה


קטנה שנתקדשה, הרי התורה מסרה את הקידושין לאב, והוא מקדשה מדעתו. הא למה זה דומה לאשה שממנה שליח לקבל קידושיה, שהשליח מקדשה מדעתו, אע"פ שהיא אינה יודעת כלום. אבל הכא אין כאן דעת בכלל.

תורה מפוארת
הודעות: 187
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' יולי 09, 2019 11:22 am

תוכן כתב:
יתר10 כתב:יש כאן לכאו' שתי שאלות. א. אם אומרין שכיון שנתרצתה בערב עדיין הסכמתה קיימת. ב. אם קידושין יכולין לחול בשעה שאינה בת דעת [להקנות]. לגבי שאלה ב. לכאו' דומה לקטנה שנתקדשה שלא מדעת אביה


קטנה שנתקדשה, הרי התורה מסרה את הקידושין לאב, והוא מקדשה מדעתו. הא למה זה דומה לאשה שממנה שליח לקבל קידושיה, שהשליח מקדשה מדעתו, אע"פ שהיא אינה יודעת כלום. אבל הכא אין כאן דעת בכלל.

אינו דומה כלל, דבשולחת שליח הרי דעתה שכל זמן ועת משיתן האיש הכסף לידי השליח מגמרה ומקנייא נפשה, אבל כאן על פי סברא שאינה מתרצית שיאמר לה ששם לה כסף בחצרה אלא א"כ אמר לה בפירוש שיניח במהלך הלילה וכדו', ופשוט.

תוכן
הודעות: 4536
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 09, 2019 11:32 am

תורה מפוארת כתב:
תוכן כתב:
יתר10 כתב:יש כאן לכאו' שתי שאלות. א. אם אומרין שכיון שנתרצתה בערב עדיין הסכמתה קיימת. ב. אם קידושין יכולין לחול בשעה שאינה בת דעת [להקנות]. לגבי שאלה ב. לכאו' דומה לקטנה שנתקדשה שלא מדעת אביה


קטנה שנתקדשה, הרי התורה מסרה את הקידושין לאב, והוא מקדשה מדעתו. הא למה זה דומה לאשה שממנה שליח לקבל קידושיה, שהשליח מקדשה מדעתו, אע"פ שהיא אינה יודעת כלום. אבל הכא אין כאן דעת בכלל.

אינו דומה כלל, דבשולחת שליח הרי דעתה שכל זמן ועת משיתן האיש הכסף לידי השליח מגמרה ומקנייא נפשה, אבל כאן על פי סברא שאינה מתרצית שיאמר לה ששם לה כסף בחצרה אלא א"כ אמר לה בפירוש שיניח במהלך הלילה וכדו', ופשוט.


שאלתי באופן שאמרה בפירוש שמתרצית שהוא יקדש אותה.

תוכן
הודעות: 4536
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תוכן » ג' יולי 09, 2019 11:32 am

אולי אפשר להביא ראיה לחקירה הנ"ל מהא דאמרינן יבמות נ"ד א': 'אמר רב יהודה, ישן לא קנה ביבמתו, דאמר קרא (דברים כ"ה ה') יבמה יבא עליה, עד דמכוין לה לשם ביאה. והתניא: בין ער [בין ישן. אימא, בין ערה בין ישנה. והתניא: בין ער] הוא בין ישן הוא, בין ערה היא בין ישנה היא. הכא במאי עסקינן, במתנמנם'. ומבואר דאיכא חידוש מיוחד דביאה קונה ביבמה אפילו כשהיא ישינה לגמרי ולא יודעת כלום. ויש לעיין, האי ישינה היכי דמי, אם שלא מדעתה, הול"ל 'בין באונס בין ברצון', ומדאמר 'בין ערה בין ישינה', נראה דהכוונה היא אחרת, דאפילו כשאין לה דעת קונה. ומשמע דדוקא ביבמה קונה כה"ג אבל לא באשה סתם. וצ"ע.

כחול הים
הודעות: 20
הצטרף: ב' יוני 24, 2019 4:28 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי כחול הים » ג' יולי 09, 2019 2:22 pm

תוכן כתב:אולי אפשר להביא ראיה לחקירה הנ"ל מהא דאמרינן יבמות נ"ד א': 'אמר רב יהודה, ישן לא קנה ביבמתו, דאמר קרא (דברים כ"ה ה') יבמה יבא עליה, עד דמכוין לה לשם ביאה. והתניא: בין ער [בין ישן. אימא, בין ערה בין ישנה. והתניא: בין ער] הוא בין ישן הוא, בין ערה היא בין ישנה היא. הכא במאי עסקינן, במתנמנם'. ומבואר דאיכא חידוש מיוחד דביאה קונה ביבמה אפילו כשהיא ישינה לגמרי ולא יודעת כלום. ויש לעיין, האי ישינה היכי דמי, אם שלא מדעתה, הול"ל 'בין באונס בין ברצון', ומדאמר 'בין ערה בין ישינה', נראה דהכוונה היא אחרת, דאפילו כשאין לה דעת קונה. ומשמע דדוקא ביבמה קונה כה"ג אבל לא באשה סתם. וצ"ע.


אין הדמיון עולה יפה
אפשר להניח שאכן מדובר שלא מדעתה ויש כאן חידוש נוסף שאפילו שאינה מכוונת לשם ביאה (חוץ ממה שאנוסה על היבום ) זה הכוונה הפשוטה של הסוגיה ואף אם תאמר שלדעתה, אחרי שהתחדש שאין משמעות לדעתה ביבום יש חידוש נוסף שגם לא צריך לשם ביאה (או שצריך וכאן במתנמנם ) וזה ביבום שצריך כוונה לביאה אך בקידושין אין צריך לזה אלא לחלות קנין האם הוא חל וא"כ כיון שחצר משום שליחות וכאן גילתה דעתה שזכות הוא לה לכאורה אין סיבה שלא יחולו הקידושין. ואולי יש לדון מצד אמירה בקידושין. ואה"נ אם תחקור האם יועילו קידושין הביאה אולי יש לדון מהנ"ל שכשם שביבום צריך לשם ביאה וכו

ישנו
הודעות: 593
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי ישנו » ג' יולי 09, 2019 2:37 pm

בגיטין ע"ח. נתן לה גט והיא ישנה אינה גט עד שיאמר הא גיטך, וכת' בעה"מ שם דילפי' מקידושין שצריך לומר לה בשעת הקידושין שניתן לשם קידושין. עיי"ש.

ביליצר
הודעות: 1191
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי ביליצר » ד' יולי 10, 2019 1:49 am

תוכן כתב:ראובן ולאה הסכימו להתחתן כדת משה וישראל. יום אחד ראובן שאל את לאה בפני עדים אם היא מוכנה שיקדש אותה, לאה ענתה שכן. וכך נגמרה השיחה. אותו לילה כשלאה היתה ישינה ראובן הלך לחצר המשתמרת של לאה, והניח שם כסף בפני שני עדים, וכך הוא אמר, הרי לאה מקודשת לי בכסף זה כדת משה וישראל. האם לאה מקודשת?


מהיכי תיתי יחולו כאן קדושין הרי הן חלין אחרי שמתרצית ומקניא נפשה על ידי כסף הקדושין והיכי תתרצי שלא לדעתה בשנתה??

תוכן
הודעות: 4536
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: קידושין שלא מדעת

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 10, 2019 2:32 am

תודה לכל העונים. נראה די ברור שקידושין שלא מדעת אינן קידושין.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוצר החכמה ו־ 54 אורחים