מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

אימתי קאתי מר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
דרך ישרה
הודעות: 124
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרך ישרה » ד' יולי 10, 2019 10:33 am

מקובל שהבעש"ט ז"ל שאל את המשיח אימת קאתי מר ואמר לכשיפוצו מעיינותיך חוצה.
שני שאלות יש לי על כך:
א. הרי לריב"ל אמר המשיח תשובה אחרת, 'היום אם בקולו תשמעו'.
ב. הרי נפוצו מעיינותיו של הבעש"ט לאחר שנתגלה, א"כ למה לא בא משיח.
אני בטוח ששאלות אלו כבר 'נטחנו' בהרבה מקומות, אלא שאיני יודע היכן.

סופר-סתם
הודעות: 13
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי סופר-סתם » ד' יולי 10, 2019 11:02 am

בגלל מתנגדים ששואלים כאלו שאלות...

דרך ישרה
הודעות: 124
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרך ישרה » ד' יולי 10, 2019 11:50 am

סופר-סתם כתב:בגלל מתנגדים ששואלים כאלו שאלות...

גילוי נאות: אני חסיד.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ד' יולי 10, 2019 11:57 am

דרך ישרה כתב:ב. הרי נפוצו מעיינותיו של הבעש"ט לאחר שנתגלה, א"כ למה לא בא משיח.


כנראה שעדיין לא מספיק.

(ובנוגע לשאלה הראשונה, אינני יודע אם קיימא לשאלה. אבל אם כן, בסופו של דבר התוכן זהה. הרי ברור שאין להפצת מעיינות הבעש"ט מטרה אחרת חוץ מאשר הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו')

מורד במלכות
הודעות: 38
הצטרף: ה' מאי 11, 2017 10:23 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי מורד במלכות » ד' יולי 10, 2019 12:35 pm

יש לפרש שיפוצו מעיינותיך "חוצה" כלומר שיתקבל הדבר מחוצה לו כל כך, ויתקבלו העקרונות מצד עצמם עד שכבר לא ייקראו בשם חסידות, אלא כל אדם יכירם ויזדהה עמם באופן פשוט וטבעי עד שייעשו "חוצה" לגמרי, וזה יהיה השלמת מפעל הבעש"ט.

ועכשיו בעוונותינו שטורחים לנופף בדגל של "חסידות" מחמיצים מאוד את העניין היסודי, להנחיל את עומקה של תורת החסידות לכולם, בלי לעשות מזה "שיטה", אלא פשוט את הדברים בעצמם.

ומשו"ה לא אתי משיח עד כאן.

אברהם בן ארוש
הודעות: 70
הצטרף: א' מאי 13, 2018 5:42 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי אברהם בן ארוש » ד' יולי 10, 2019 12:44 pm

יש שם המשך ופירוש מהו לכשיפוצו...

דרך ישרה
הודעות: 124
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרך ישרה » ד' יולי 10, 2019 11:37 pm

אברהם בן ארוש כתב:יש שם המשך ופירוש מהו לכשיפוצו...

יפה מאד! אבל למה לא השלמת את המלאכה?
ובכן, שבשתא כיון דעל על, וכיון שבשיר המושר על מילות אלו שרים רק 'לכשיפוצו מעינותיך חוצה' נתקבל כאילו בזה הדבר תלוי, אבל זה לשון הבעש"ט במכתבו 'ושאלתי את פי משיח אימת אתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותיך חוצה מה שלימדתי אותך וידעת,'ויוכלו גם המה לעשות ייחודים ועליות כמוך', ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה'.
(לא שידעתי את הדברים הללו וסתם באתי לחוד חידה, אלא עתה רק נודע לי מדברים אלו).

סגי נהור
הודעות: 3337
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 10, 2019 11:44 pm

דרך ישרה כתב:
אברהם בן ארוש כתב:יש שם המשך ופירוש מהו לכשיפוצו...

יפה מאד! אבל למה לא השלמת את המלאכה?
ובכן, שבשתא כיון דעל על, וכיון שבשיר המושר על מילות אלו שרים רק 'לכשיפוצו מעינותיך חוצה' נתקבל כאילו בזה הדבר תלוי, אבל זה לשון הבעש"ט במכתבו 'ושאלתי את פי משיח אימת אתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותיך חוצה מה שלימדתי אותך וידעת,'ויוכלו גם המה לעשות ייחודים ועליות כמוך', ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה'.
(לא שידעתי את הדברים הללו וסתם באתי לחוד חידה, אלא עתה רק נודע לי מדברים אלו).

הראשון שציטט את החלק הראשון ללא ההמשך הוא נכדו ותלמידו של הבעש"ט, בעל דגל מחנה אפרים.
התייחסות מפורטת לגוף הדברים תמצא במאמר שהעליתי כאן.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1113
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2019 12:24 am

מטי לה משמיה דהחזו"א בענין אחר, ש׳המגיד של הב"י, הוא גם הב"י׳.
ועל משקל זה, יכול להיות שהחזיון של הבעש"ט היתה עפ"י דרכו ואמונתו בצדקת דרכו, וכמו שלעולם לא הוכרעה ההלכה על צד החסידים, כמו"כ אין ראיה מסיפור זו.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 12:49 am

חרסון כתב:
דרך ישרה כתב:ב. הרי נפוצו מעיינותיו של הבעש"ט לאחר שנתגלה, א"כ למה לא בא משיח.


כנראה שעדיין לא מספיק.

(ובנוגע לשאלה הראשונה, אינני יודע אם קיימא לשאלה. אבל אם כן, בסופו של דבר התוכן זהה. הרי ברור שאין להפצת מעיינות הבעש"ט מטרה אחרת חוץ מאשר הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו')

אכן. ומה''ט סבירא לן לדידי ולעוד רבים דכוותי דאע''פ שאבותינו היו חסידים מזה דורות, ואנו ''מתנגדים'', אפ''ה אנו בוודאי ממשיכים את דרכם, שהרי המטרה שלהם היתה להגביר ולהעמיק את ה''בקולו תשמעו'', הא ותול''מ.

ומטו ליה משמיה דהגה''ק ציסו''ע רבי אייז'ל חריף זי''ע מסלונים, שכאשר שאלוהו כיצד שינה מדרך אביו (רבי יחיאל, שהיה מחסידי הגה''ק ר' אהרן מסטראשלה זי''ע, ואילו בנו נעשה ''מתנגד'' מובהק), ואיך יפרנס מקרא מלא בספר משלי "שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אמך"? והשיבם: אדרבה, הלא אבי זצ''ל עצמו שינה מדרך אביו שהיה 'מתנגד'', נמצא שעצם השינוי שלי הוא גופא ההליכה בדרכי אבי..
ולהנ''ל צ''ל שכאשר המטרה היא הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו', הרי שאין נפק''מ אם חסיד או מתנגד. הכל חד הוא.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ה' יולי 11, 2019 12:58 am

מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 1:05 am

חרסון כתב:מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

בסדר. אז נסתפק במטרתם ולא בדרכם... כמו שהחסידים מסתפקים במטרתם ולא בדרכם של אבותיהם בכל הדורות טרום התנועה החסידית..

שיבר
הודעות: 745
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי שיבר » ה' יולי 11, 2019 1:09 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מטי לה משמיה דהחזו"א בענין אחר, ש׳המגיד של הב"י, הוא גם הב"י׳.
ועל משקל זה, יכול להיות שהחזיון של הבעש"ט היתה עפ"י דרכו ואמונתו בצדקת דרכו, וכמו שלעולם לא הוכרעה ההלכה על צד החסידים, כמו"כ אין ראיה מסיפור זו.


מה הקשר? המגיד של הב"י, מבואר בספרים ומרומז במג"מ עצמו, נוצר מלימודו של הב"י. משא"כ משיח אותו חזה הבעש"ט, שהוא יישות נפרדת.

איש גלילי
הודעות: 2403
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' יולי 11, 2019 3:10 am

דרך ישרה כתב:מקובל שהבעש"ט ז"ל שאל את המשיח אימת קאתי מר ואמר לכשיפוצו מעיינותיך חוצה.
שני שאלות יש לי על כך:
א. הרי לריב"ל אמר המשיח תשובה אחרת, 'היום אם בקולו תשמעו'.
ב. הרי נפוצו מעיינותיו של הבעש"ט לאחר שנתגלה, א"כ למה לא בא משיח.
אני בטוח ששאלות אלו כבר 'נטחנו' בהרבה מקומות, אלא שאיני יודע היכן.

א. היום אם בקולו תשמעו הוא רק כשיפוצו מעיינותיו חוצה, וק"ל.
ב. כמו שכבר הזכירו כאן, ההמשך מסביר יפה שבעוונותינו לא הופצו מעיינותיו.

גימפעל
הודעות: 2537
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי גימפעל » ה' יולי 11, 2019 7:34 am

לקוטי דבורים.pdf
(689.61 KiB) הורד 17 פעמים

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ה' יולי 11, 2019 8:59 am

פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

בסדר. אז נסתפק במטרתם ולא בדרכם...


בזה אין שום חידוש.

פרנקל תאומים כתב: כמו שהחסידים מסתפקים במטרתם ולא בדרכם של אבותיהם בכל הדורות טרום התנועה החסידית..


אתה יודע הרי שאנחנו לא לגמרי מסכימים בזה. אבל בסדר. שיהי'.

דרך ישרה
הודעות: 124
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרך ישרה » ה' יולי 11, 2019 10:21 am

סגי נהור כתב:
דרך ישרה כתב:
אברהם בן ארוש כתב:יש שם המשך ופירוש מהו לכשיפוצו...

יפה מאד! אבל למה לא השלמת את המלאכה?
ובכן, שבשתא כיון דעל על, וכיון שבשיר המושר על מילות אלו שרים רק 'לכשיפוצו מעינותיך חוצה' נתקבל כאילו בזה הדבר תלוי, אבל זה לשון הבעש"ט במכתבו 'ושאלתי את פי משיח אימת אתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותיך חוצה מה שלימדתי אותך וידעת,'ויוכלו גם המה לעשות ייחודים ועליות כמוך', ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה'.
(לא שידעתי את הדברים הללו וסתם באתי לחוד חידה, אלא עתה רק נודע לי מדברים אלו).

הראשון שציטט את החלק הראשון ללא ההמשך הוא נכדו ותלמידו של הבעש"ט, בעל דגל מחנה אפרים.
התייחסות מפורטת לגוף הדברים תמצא במאמר שהעליתי כאן.

לא ראיתי במאמר שם ציטוט כזה של הדגל, תוכל אולי יותר למקד אותי?

סגי נהור
הודעות: 3337
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 11, 2019 10:30 am

דרך ישרה כתב:
סגי נהור כתב:
דרך ישרה כתב:
אברהם בן ארוש כתב:יש שם המשך ופירוש מהו לכשיפוצו...

יפה מאד! אבל למה לא השלמת את המלאכה?
ובכן, שבשתא כיון דעל על, וכיון שבשיר המושר על מילות אלו שרים רק 'לכשיפוצו מעינותיך חוצה' נתקבל כאילו בזה הדבר תלוי, אבל זה לשון הבעש"ט במכתבו 'ושאלתי את פי משיח אימת אתי מר? והשיב לי: בזאת תדע, בעת שיתפרסם לימודך ויתגלה בעולם ויפוצו מעינותיך חוצה מה שלימדתי אותך וידעת,'ויוכלו גם המה לעשות ייחודים ועליות כמוך', ואז יכלו כל הקליפות ויהיה עת רצון וישועה'.
(לא שידעתי את הדברים הללו וסתם באתי לחוד חידה, אלא עתה רק נודע לי מדברים אלו).

הראשון שציטט את החלק הראשון ללא ההמשך הוא נכדו ותלמידו של הבעש"ט, בעל דגל מחנה אפרים.
התייחסות מפורטת לגוף הדברים תמצא במאמר שהעליתי כאן.

לא ראיתי במאמר שם ציטוט כזה של הדגל, תוכל אולי יותר למקד אותי?

נזכר בדרך אגב בפסקה האחרונה בעמוד השני.
דברי הדגמ"א הלא בספרו בפ' בשלח, עיין שם.

דרך ישרה
הודעות: 124
הצטרף: א' מאי 07, 2017 1:31 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרך ישרה » ה' יולי 11, 2019 10:34 am

מענין לענין באותו ענין.
הבעש"ט ז"ל כידוע בתחילת דרכו היה נסתר. אח"כ גזרו עליו להתגלות. כשהבעש"ט התגלה היו בזה שני פעולות, א', ענין ה'הפצה', שהלך ממקום למקום והפיץ את הרעיון של החסידות (פנימיות). ב', הבעש"ט נעשה 'מנהיג'.
שאלתי, האם בהכרח יש קשר בין שני הענינים. כלומר, אם מצד הפצת המעינות הרי היה יכול להיות 'מגיד מישרים', היה הולך ממקום למקום ודורש ומעורר את הקהל. הוא אינו מוכרח להיות 'מנהיג' בשביל זה. לעומת זאת, 'מנהיג' הוא יכול להיות גם בלי קשר להפצת מעינות, כשמשרע"ה ביקש על מנהיג אחריו הוא ביקש רק 'אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם', הוא לא ביקש כלום שילמדם תורה, אמנם ליהושע עצמו ציוה ללמוד תורה ולהחזיק בה חזק, אבל לא ציוה עליו ללמד את ישראל תורה. הוי אומר, יכול להיות הפצה בלי מנהיגות, ומנהיגות בלי הפצה. אם מטרת ההתגלות של הבעש"ט ז"ל היתה 'יפוצו מעינותיך חוצה', למה הוא צריך בשביל זה להיות 'מנהיג'. אבל בספרים שקראתי בהכרח מבואר שניהם, שהבעש"ט ז"ל אמר שנגזר עליו להיות מנהיג ישראל.
הערת אגב: בואו נשאיר את האשכול עניני, חבל להיגרר לפילוסופיות על שיטות ודרכים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1113
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2019 3:08 pm

שיבר כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מטי לה משמיה דהחזו"א בענין אחר, ש׳המגיד של הב"י, הוא גם הב"י׳.
ועל משקל זה, יכול להיות שהחזיון של הבעש"ט היתה עפ"י דרכו ואמונתו בצדקת דרכו, וכמו שלעולם לא הוכרעה ההלכה על צד החסידים, כמו"כ אין ראיה מסיפור זו.


מה הקשר? המגיד של הב"י, מבואר בספרים ומרומז במג"מ עצמו, נוצר מלימודו של הב"י. משא"כ משיח אותו חזה הבעש"ט, שהוא יישות נפרדת.

פשוט. הוא ראה את חלקו של משיח. המשיח יבא לגאול את כאו"א מישראל, וכאו"א חייב לעשות את שלו עבורו. אם לא יעשה, יש כאן בעיא. הבעש"ט חזה בחלום (ולא להתעלם מדברי חז"ל ׳דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין׳, פירושו במישור המעשי אין לעשות כלום עפ"י חלומות) מה שיצא מעצמו.

ובפשטות יש לומר יותר, שחזה בחלום מה שחשב ביום. והוא אחז שיש להפיץ את מעיינותיו, שחידושו יש לו להתפרסם בכל העולם.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 3:30 pm

חרסון כתב:
פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

בסדר. אז נסתפק במטרתם ולא בדרכם...


בזה אין שום חידוש.

ראשית, כנודע, לפעמים אנו צריכים לשנן גם דברים פשוטים שאין בהם כל חידוש..
שנית, הלא פותח האשכול תמה ממה שענה המשיח לריב''ל "היום אם בקולו תשמעו", והשיב לו הרה''ח הרה''ת ר' חרסון שיחי': "...בסופו של דבר התוכן זהה. הרי ברור שאין להפצת מעיינות הבעש"ט מטרה אחרת חוץ מאשר הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו'" עכ''ל. ועל דא קאי מש''כ הק' פרנק''ת דא''כ הכל תליא ב''היום אם בקולו תשמעו'', ולא בחסידים או מתנגדים תליא מילתא. הא ותול''מ.
אמנם הרב חרסון יכול לטעון דלדידו דרכם של ה''מתנגדים'' אינה בכלל קיום המטרה של ''היום אם בקולו תשמעו", אבל לדידן דסבירא לן דאדרבה ואדרבה דרכם של ה'מתנגדים' היא הדרך הפשוטה והישרה של ואל 'היום אם בקולו תשמעו', הרי שה"לכשיפוצו" מתקיים דווקא בדרכנו והכל א''ש (ובמהרה יבוא משיח צדקנו).. וכי אטו בדרך תליא מילתא? בקיום המטרה תליא מילתא.

סגי נהור
הודעות: 3337
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' יולי 11, 2019 3:37 pm

להבנתי אשכול זה מעיקרא פונה לחסידים שדברי הבעש"ט מקובלים אצלם ומבקשים לדון בכוונתם.
ואין צורך לאחרים לבוא ולקלקלו.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 11, 2019 3:40 pm

סגי נהור כתב:להבנתי אשכול זה מעיקרא פונה לחסידים שדברי הבעש"ט מקובלים אצלם ומבקשים לדון בכוונתם.
ואין צורך לאחרים לבוא ולחוות את דעתם שאינה מוצאת חן בעיניי.

הבנתך שגויה. ושגיאות מי יבין.

דיון פנימי יש לקיים בפורום פנימי.

שאראש-פאטאק
הודעות: 23
הצטרף: ו' ינואר 04, 2019 5:21 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי שאראש-פאטאק » ה' יולי 11, 2019 4:23 pm

דברי יואל צו.jpg
דברי יואל צו.jpg (759.73 KiB) נצפה 458 פעמים

לבי במערב
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 5:02 pm

כמדומה, שטעו מעט החכמים כאן בכמה ענינים, ואנסה לבאר:

א) חזיון הבעש"ט הי' בעליית נשמתו להיכלות העליונים בהקיץ, ואין לזה שייכות כלל למארז"ל "דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין" (סנהדרין ל, א).
כ"ק אדמו"ר האמצעי נ"ע מליובאוויטש התבטא פעם על כ"ק אביו אדמו"ר הזקן נ"ע, שמ' יום לא הי' כלל בעוה"ז - ועכ"ז השיב לשואליו דבר.
וכן נודע, שהבעש"ט התפלל (בשנותיו האחרונות) שיוכל להשיב אף בענינים גשמיים בעת עליית נשמתו.
ואין לנו עסק בנסתרות.

ב) הפצת מעיינות הבעש"ט פירושה הפצת מעיינות הבעש"ט, ולא רק הגשמת מטרת ירידת נשמתו לעולם (אף שלא זכיתי להבין כיצד אפשר לחלק ביניהם).
וב"ה, שבשנים האחרונות (ואין הכוונה לעשרים שנה בדוקא) הדברים מתגשמים יותר ויותר: אם בחידושו בענין ההשגח"פ על כל הברואים, אם במאמרו "אלקות איז אלץ און אלץ איז אלקות", וכהנה וכהנה. ובכל יום ויום מתפשט והולך, וכבר הגיעו המעיינות (גם דדברי החסידות העמוקים ביותר) אף לחוצה שבחוצה, ואין אתנו יודע עד מה - מדוע לא בא בן ישי גם תמול גם היום.
בהשיחה בלקו"ד (שהובאה לעיל) מבואר ד'בקולו תשמעו' כבר הי' בזמן הבעש"ט (וכ"ש השתא, דאין פושעים ומורדים ח"ו כ"א תינוקות שנשבו, ואעפ"כ בכל יום ויום חוזרים רבים מהם בתשובה שלמה מאהבה לה' אלקינו). ואין החסידות רק "הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו'", כ"א (גם) טעימה מתורת המשיח (ע"ד 'טועמי' חיים זכו' שבערש"ק).

ג) אמאי לא נפסקה הלכה כהחסידים? הלא כהמתנגדים ודאי לא נפסקה, דעינינו הרואות ואנן סהדי שהחסידים יראי ה' מרבים ומדקדקים במצוות כראוי, ואזדא לה שיטת החולקים.

ד) שיטת הרה"ק בעהמח"ס 'דברי יואל' מסאטמאר בענין נשתכחה כו' ידועה, ואי"צ להכניס ענין זה כאן.

ה) גם אם אי"ז 'פורום פנימי', אי"צ להתערב בנושאים אשר לא לך משפט ההכרעה בהם, ומן החוצפה דסגי בעקבתא דמשיחא (סוטה בסופה) הוא.

דרומי
הודעות: 5037
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 11, 2019 5:32 pm

גם המושג 'אם בקולו תשמעו' וגם המושג 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה' - אין בהם הגדרה מדוייקת וחתוכה.

שהרי מצד אחד אפשר תמיד לראות את הצד החיובי, ובאמת יש הרבה מה לראות: ריבוי בעלי תשובה, ריבוי מעשי חסד, שיעורי תורה, וכו' -

ומצד שני אפשר תמיד לראות את מה שעדיין לא הושלם, את מה שעוד אפשר לתקן.

ובשם צדיקים מקובל, כי כלפי שמיא יש לבקש ולעורר על הצד החיובי, ולסנגר על עם ישראל - סניגוריא אמיתית ומציאותית - ולזעוק 'עד מתי קץ הפלאות', הרי כבר נעשה כל כך הרבה וכו',

ואילו האדם כשהוא עומד כלפי עצמו ("מול הראי") צריך לחשוב ולבדוק בעצמו ובסביבתו מה עוד לא נעשה ואולי מעכב, וכמאמר "בשבילי נברא העולם" - הכל מחכה לי ולעבודתי.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1113
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2019 5:46 pm

זה גופא ש'אין לנו עסק בנסתרות' הוא המענה לכל הסיפור. אין למדים הלכה מפי מעשה, אין לנו מה לעשות עם סיפורים כזה, ואין זה מן החכמה לבנות דת על פיו. ומהרבה אופציות שיש לנו, אין שום קושיא לפותח האשכול. ועד שאין לנו נביא בשם ה', אין שאלה על הנהגת ה'.

הסבה שלא להיות חסיד, הוא לא רק החרמים דאז. הרי הרבה גדולי ישראל ובתוכם הפוסקים המובהקים שלנו, מיאנו בשיטת החסידות כליל, גם שנים רבות אחרי ש'נתגלתה'. זה גופא שבדורינו היה ר' משה פיינשטיין, ולפני זה החפץ חיים, ורעק"א ועוד ועוד, שלא נקטו דרך החסידות כלל, הוא הראיה שלא נפסקה הלכה כמותם.

דרומי
הודעות: 5037
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי דרומי » ה' יולי 11, 2019 5:48 pm

שכחת את המגן אברהם.

כדכד
הודעות: 3748
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי כדכד » ה' יולי 11, 2019 5:50 pm

המגן אברהם היה אדמו"ר חסידי מפורסם כידוע

לבי במערב
הודעות: 1077
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' יולי 11, 2019 7:05 pm

מטרת האשכול, כפי שהבהיר פותחו, אינה לדיוני-אין-קץ בסוגיית חסו"מ - כ"א דו"ד בדבריו הק' של אור שבעת הימים קה"ק כ"ק הבעש"ט נ"ע זי"ע.
אנא, שובו לענין זה.
ומי שאין לו ענין ועסק בדברי הבעש"ט הק' - נא אל יגיב בכאן.
ומבקש אני מחילה על שחטאתי לעיל בענין זה.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 1113
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' יולי 11, 2019 7:13 pm

מרן אור שבעת הימים קוה"ק כ"ק הח"ח זיע"א אחז שע"י לימוד קדשים יחישו את פעמי המשיח. והוא לא גילה את זה ע"י חזיון\חלום, אלא באופן הרבה יותר בהיר, ע"י העמילות בתורה, והוכיח כן בהקדמה לספר אסיפת זקנים.

נשאלת השאלה, איך זה שאחרי התפתחות כה גדול של לימוד קדשים, הספרים שהוציאו לאור מפונוביז ויוצאי בריסק, איך שייך שעדיין בן דוד לא בא?

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ה' יולי 11, 2019 7:14 pm

פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:
פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

בסדר. אז נסתפק במטרתם ולא בדרכם...


בזה אין שום חידוש.

ראשית, כנודע, לפעמים אנו צריכים לשנן גם דברים פשוטים שאין בהם כל חידוש..
שנית, הלא פותח האשכול תמה ממה שענה המשיח לריב''ל "היום אם בקולו תשמעו", והשיב לו הרה''ח הרה''ת ר' חרסון שיחי': "...בסופו של דבר התוכן זהה. הרי ברור שאין להפצת מעיינות הבעש"ט מטרה אחרת חוץ מאשר הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו'" עכ''ל. ועל דא קאי מש''כ הק' פרנק''ת דא''כ הכל תליא ב''היום אם בקולו תשמעו'', ולא בחסידים או מתנגדים תליא מילתא. הא ותול''מ.
אמנם הרב חרסון יכול לטעון דלדידו דרכם של ה''מתנגדים'' אינה בכלל קיום המטרה של ''היום אם בקולו תשמעו", אבל לדידן דסבירא לן דאדרבה ואדרבה דרכם של ה'מתנגדים' היא הדרך הפשוטה והישרה של ואל 'היום אם בקולו תשמעו', הרי שה"לכשיפוצו" מתקיים דווקא בדרכנו והכל א''ש (ובמהרה יבוא משיח צדקנו).. וכי אטו בדרך תליא מילתא? בקיום המטרה תליא מילתא.


ברור שבמטרה כולם שווים, הכל חפצים לעשות רצונך, וברור ש'החידוש' של הבעש"ט מתייחס לדרך וכך גם דברי האגרת הזאת. 'מעינותיך' דייקא, ובהא (=הדרך, מעינותיך) תליא מילתא (המטרה, בקולו תשמעו).

וכמובן שאין זה רק לדידי, אלא (עכ"פ) לדידם של הבעש"ט הק' ותלמידיו. (שעליהם נסוב דיבורנו ולא על מתנגדיהם).

וכ"ז פשוט.

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' יולי 11, 2019 7:15 pm

באשכול על המקובל רי"ל זוסמן, הועלתה על ידי כותב השורות והרב חלמישצור (בשתי הודעות נפרדות, ראו שם viewtopic.php?f=19&t=46063&p=552079&hilit=%D7%96%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%9F#p551916 ושם viewtopic.php?f=19&t=46063&p=552079&hilit=%D7%96%D7%95%D7%A1%D7%9E%D7%9F#p551935 ) התכתבות מרתקת בין המקובל הנ"ל להרבי מחב"ד זי"ע, כשהרי"ל זוסמן מעיר (למיטב זכרוני) שבפשטות נראה ש'יפוצו מעיינותיך חוצה' הולך על ההמשך ש'ידעו לעשות יחודים כמותך', והרבי משיבו על כך ומעמיד את הפירוש המקובל בין החסידים לכך.
נערך לאחרונה על ידי מקדש מלך ב ה' יולי 11, 2019 7:22 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ה' יולי 11, 2019 7:16 pm

זכותם של המתנגדים להגיב כאן שווה לזכותם של החסידים להגיב באשכול על 'קול התור'....

מקדש מלך
הודעות: 2282
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' יולי 11, 2019 7:21 pm

נכון.

ומכל מקום יש חילוק, שכן עד כמה שידוע לי, אין ויכוח על האוטנטיות של האיגרת הזו, וממילא העניין כאן הוא נטו ויכוח חסידים ומתנגדים.

ואילו 'קול התור' עושה רושם של זיוף. וכל הויכוח הוא האם יצאו הדברים מפיו של הגר"א או לא. באם יצאו, אף אחד לא יפקפק בקדושתם, כדרכם של חסידים שאינם מפקפקים בחשיבות דברי תורתם של גדולי המתנגדים.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי חרסון » ה' יולי 11, 2019 7:24 pm

יש בזה מן האמת.

או לאידך, 'קול התור', גם אם יצא מפי הגר"א, אינו מהווה בהכרח שלילה של דרכה של החסידות. משא"כ האגרת הזו (במובלע עכ"פ).

ולכן צריך זהירות יתירה לדון לגופו של עניין הנדון ולא להיגרר ל'ויכוח החסיד והמתנגד תשע"ט'.

לענין
הודעות: 2073
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי לענין » ה' יולי 11, 2019 9:41 pm

דרך ישרה כתב:מענין לענין באותו ענין.
הבעש"ט ז"ל כידוע בתחילת דרכו היה נסתר. אח"כ גזרו עליו להתגלות. כשהבעש"ט התגלה היו בזה שני פעולות, א', ענין ה'הפצה', שהלך ממקום למקום והפיץ את הרעיון של החסידות (פנימיות). ב', הבעש"ט נעשה 'מנהיג'.
שאלתי, האם בהכרח יש קשר בין שני הענינים. כלומר, אם מצד הפצת המעינות הרי היה יכול להיות 'מגיד מישרים', היה הולך ממקום למקום ודורש ומעורר את הקהל. הוא אינו מוכרח להיות 'מנהיג' בשביל זה. לעומת זאת, 'מנהיג' הוא יכול להיות גם בלי קשר להפצת מעינות, כשמשרע"ה ביקש על מנהיג אחריו הוא ביקש רק 'אשר יצא לפניהם ואשר יבוא לפניהם ואשר יוציאם ואשר יביאם', הוא לא ביקש כלום שילמדם תורה, אמנם ליהושע עצמו ציוה ללמוד תורה ולהחזיק בה חזק, אבל לא ציוה עליו ללמד את ישראל תורה. הוי אומר, יכול להיות הפצה בלי מנהיגות, ומנהיגות בלי הפצה. אם מטרת ההתגלות של הבעש"ט ז"ל היתה 'יפוצו מעינותיך חוצה', למה הוא צריך בשביל זה להיות 'מנהיג'. אבל בספרים שקראתי בהכרח מבואר שניהם, שהבעש"ט ז"ל אמר שנגזר עליו להיות מנהיג ישראל.
הערת אגב: בואו נשאיר את האשכול עניני, חבל להיגרר לפילוסופיות על שיטות ודרכים.


הערה יפה מאד, זו הבחנה שאכן חשוב לתת עליה את הדעת.
אבל במובן הפשוט, לא היה שום קיום (לדורות ודאי, ומן הסתם גם באותו הדור) לדברי תורתו של הבעש"ט אם לא ההנהגה בפועל. מגיד מישרים יכול להלהיב ולעורר, בלבד. אם רוצים משהו שיחייב, שיחזיק, שיצור אנשים שיחיו באוירה הזאת, ויגדלו כך את הדורות הבאים, מוכרחים ליצור מסגרת של הנהגה.

אכן אני ממש מסכים אתכם.
לא רציתי להעיר באשכול קול התור על אחד החסידים שמעיר שם נון-סטופ כי אין שום חידוש בקול התור, וכך החזיקו הגר"א והבעש"ט וכו' וכו'. ידידי, אם הנך רואה שיש בינינו כאלו המתכתשים על כך עד בלי די, ראוי לך להבין כי אכן יש כאן גישות חלוקות עד היסוד. אם אינך מתחבר/מבין/מתעניין מה לך לשוב על כך שוב ושוב? (לא הערתי שם מפני כבודו של ידידי הנ''ל, אשר הוא יקר בעיני עד מאד, אך אם העליתם את הנושא, אסכים עמכם).

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 14, 2019 2:38 pm

לבי במערב כתב:כמדומה, שטעו מעט החכמים כאן בכמה ענינים, ואנסה לבאר:

א) חזיון הבעש"ט הי' בעליית נשמתו להיכלות העליונים בהקיץ, ואין לזה שייכות כלל למארז"ל "דברי חלומות לא מעלין ולא מורידין" (סנהדרין ל, א).
מי אמר? כך מעיד הבעש''ט עצמו במכתבו?

ב) הפצת מעיינות הבעש"ט פירושה הפצת מעיינות הבעש"ט, ולא רק הגשמת מטרת ירידת נשמתו לעולם (אף שלא זכיתי להבין כיצד אפשר לחלק ביניהם).

אתה יכול לחשוב מה שאתה רוצה. לדידינו פשיטא לן שכל אדם גדול רצה וייחל אך ורק לדבר אחד: ''היום אם בקולו תשמעו'' (של הרבש''ע, לא של הצדיק...), והנולד והמסתעף ממילא- והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד. איננו מאמינים חלילה שצדיק פלוני רצה רק את שיטתו ודווקא את שיטתו כמטרה בפנ''ע.

וב"ה, שבשנים האחרונות (ואין הכוונה לעשרים שנה בדוקא) הדברים מתגשמים יותר ויותר: אם בחידושו בענין ההשגח"פ על כל הברואים, אם במאמרו "אלקות איז אלץ און אלץ איז אלקות", וכהנה וכהנה. ובכל יום ויום מתפשט והולך, וכבר הגיעו המעיינות (גם דדברי החסידות העמוקים ביותר) אף לחוצה שבחוצה, ואין אתנו יודע עד מה - מדוע לא בא בן ישי גם תמול גם היום.

הו הו.. איך שאנשים חיים בתוך בועה... גלגלי הדמיון לא חדלים מלהסתובב...
ידידי, עמ''י גדול פי כמה וכמה ומורכב פי כמה וכמה, לאין ערוך ולאין שיעור, מן הקבוצה המצומצמת של מר (שכבודה במקומה מונח) על רעיונותיה ועל אמונותיה.

בהשיחה בלקו"ד (שהובאה לעיל) מבואר ד'בקולו תשמעו' כבר הי' בזמן הבעש"ט (וכ"ש השתא, דאין פושעים ומורדים ח"ו כ"א תינוקות שנשבו, ואעפ"כ בכל יום ויום חוזרים רבים מהם בתשובה שלמה מאהבה לה' אלקינו). ואין החסידות רק "הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו'", כ"א (גם) טעימה מתורת המשיח (ע"ד 'טועמי' חיים זכו' שבערש"ק).

לא הבנתי. אם כבר הגיעו אל ''היום אם בקולו תשמעו'' (קצת נסתר מן המציאות ההסטורית של אותם ימים וק''ו של ימינו... נו מילא..) אזי העולם הגיע לתיקונו, א''כ מדוע רק טעימה מתורת המשיח? מדוע לא המשיח בכבודו ובעצמו? אם היו כבר ראוייים ל"אחישנה", מדוע לא זכו לכך?

ג) אמאי לא נפסקה הלכה כהחסידים? הלא כהמתנגדים ודאי לא נפסקה, דעינינו הרואות ואנן סהדי שהחסידים יראי ה' מרבים ומדקדקים במצוות כראוי, ואזדא לה שיטת החולקים.

ההלכה נפסקה כפי ההלכה. כל יחיד ויחיד וכל קבוצה וקבוצה המתנהג/ים עפ''י ההלכה הפסוקה בשו''ע ונו''כ, הרי שהלכה נפסקה כמותו או כמותם.
ואכמ''ל. ועוד לא יבשה הדיו מע''ג האשכולות העוסקים בכך.

ד) שיטת הרה"ק בעהמח"ס 'דברי יואל' מסאטמאר בענין נשתכחה כו' ידועה, ואי"צ להכניס ענין זה כאן.

מדוע לא? כי הם אינם מוצאים חן בעיני מר?

ה) גם אם אי"ז 'פורום פנימי', אי"צ להתערב בנושאים אשר לא לך משפט ההכרעה בהם, ומן החוצפה דסגי בעקבתא דמשיחא (סוטה בסופה) הוא.

היות שמעלת כב' ידידי הגזים בסגנונו, ולא בפעם הראשונה, ובכן, אחר בקשת המחילה מידידי, אאלץ להתבטא קצת בחריפות ועימו הסליחה. אמנם אינני מורגל לחלק ציוני ''חוצפה'' לאחרים כדרכו השיטתית של הוד כב' מעלת מר בכמה אשכולות. ולכן אמנע מלכתוב את דעתי הענייה על העושים ''מעשה בעה''ב'' והמתנשאים לחלק הוראות לאחרים היכן יציגו את כף רגליהם והיכן ימנעו מלהציגה.
רק זאת אומר: כאן אי''ז פארברענגען פנימי של ידידיו, ואם כב' או כל כווותיה רוצה לכתוב כאן את הגיגיו, הרי שהוא יאלץ גם להשלים עם העובדה שיהיו מי שיחלקו על דבריו או יקשו עליהם או יערערו עליהם, מבלי ליטול כל רשות. אם לא נראה הדבר בעיניו, רשאי הוא להדיר את רגליו מכאן.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 14, 2019 3:03 pm

חרסון כתב:
פרנקל תאומים כתב:
חרסון כתב:מצחיק.
אתה אכן ממשיך את מטרתם (ובזה גופא - את מטרתם הסופית דייקא),
אבל בוודאי שלא את דרכם אליה.

בסדר. אז נסתפק במטרתם ולא בדרכם...


בזה אין שום חידוש.

ברור שבמטרה כולם שווים, הכל חפצים לעשות רצונך, וברור ש'החידוש' של הבעש"ט מתייחס לדרך וכך גם דברי האגרת הזאת. 'מעינותיך' דייקא, ובהא (=הדרך, מעינותיך) תליא מילתא (המטרה, בקולו תשמעו).

וכמובן שאין זה רק לדידי, אלא (עכ"פ) לדידם של הבעש"ט הק' ותלמידיו. (שעליהם נסוב דיבורנו ולא על מתנגדיהם).

וכ"ז פשוט.


פרנקל תאומים כתב:ראשית, כנודע, לפעמים אנו צריכים לשנן גם דברים פשוטים שאין בהם כל חידוש..
שנית, הלא פותח האשכול תמה ממה שענה המשיח לריב''ל "היום אם בקולו תשמעו", והשיב לו הרה''ח הרה''ת ר' חרסון שיחי': "...בסופו של דבר התוכן זהה. הרי ברור שאין להפצת מעיינות הבעש"ט מטרה אחרת חוץ מאשר הגברת והעמקת ה'בקולו תשמעו'" עכ''ל. ועל דא קאי מש''כ הק' פרנק''ת דא''כ הכל תליא ב''היום אם בקולו תשמעו'', ולא בחסידים או מתנגדים תליא מילתא. הא ותול''מ.

אמנם הרב חרסון יכול לטעון דלדידו דרכם של ה''מתנגדים'' אינה בכלל קיום המטרה של ''היום אם בקולו תשמעו", אבל לדידן דסבירא לן דאדרבה ואדרבה דרכם של ה'מתנגדים' היא הדרך הפשוטה והישרה של ואל 'היום אם בקולו תשמעו', הרי שה"לכשיפוצו" מתקיים דווקא בדרכנו והכל א''ש (ובמהרה יבוא משיח צדקנו).. וכי אטו בדרך תליא מילתא? בקיום המטרה תליא מילתא.


הדגשתי את המשפט הרלוונטי.

פותח המאמר הקשה שתי קושיות:
א) מה''ת למימר ''לכשיפוצו'', הלא המשיח כבר אמר לריב''ל "היום אם בקולו תשמעו", ומה''ת שלפתע המשיח ישנה את דעתו... ידידי הרב חרסון ענה מה שענה, ועל דבריו קאי תגובתו של הק' פרנק''ת דלעיל.
אני מבין שכעת הרב חרסון שינה את דעתו (כמו המשיח?..), בסדר גמור. רק חמור לא משנה את דעתו. אבל א''כ, הדרא קושיית הרב ''דרך ישרה'' (פותח האשכול) למקומה: האם המשיח שינה את דעתו ממה שאמר לריב''ל?....
ב) עוד הקשה הנ''ל, ד"הרי כבר נפוצו מעיינותיו של הבעש"ט לאחר שנתגלה, א"כ למה לא בא משיח?" ועל זה אני אומר תנוח דעתכם, המשיח בוא יבוא בין אם יפוצו מעיינותיה של דרך הבעש''ט ובין אם לאו, מפני שאך ב''היום אם בקולו תשמעו'' תליא מילתא, בקיום המטרה, ולא בדרך.
אלא שלע''ע, לצערינו, כנראה עוד לא התקיים "היום אם בקולו תשמעו" ויש עוד הרבה מה לתקן בעניין זה, וא''כ כדאי לשים את יהבנו במטרה ולא בדרך, תורה ומצוות מוסר ויר''ש, הא ותול''מ. ומובטחני שהבעש''ט נ''ע יגיל וישמח ממקום מושבו בעולם האמת גם אם יתקיים ''היום אם בקולו תשמעו'' לאו דווקא בדרכו. אלא שמה נעשה עם נוסח המכתב על הפצת מעיינותיו של דרך הבעש''ט דייקא? א)תשבי יתרץ ב) עיין בדבריו של הרב מבודאפשט שאצטט לקמן. ופשוט. וק''ל.



ולגבי "לדידו" של הרה''ת ר' חרסון או "לדידם" של כל החסידים, ובכן:
לא כי. כמדומני שחסידים נורמלים, רובם ככולם, בוודאי הת''ח ובני התורה שבהם, אינם חושבים שדרכם של ה''מתנגדים'' אינה בכלל קיום המטרה של ''היום אם בקולו תשמעו''. לכל היותר הם חושבים שדרכם שלהם טובה יותר או יעילה יותר כדי להגיע לקיום המטרה הזאת.
כמובן, ליובאוויטש-חב''ד זה סיפור אחר, ואליהם בעיקר התכוונתי כשכתבתי למר את המילה "לדידו''.

פרנקל תאומים
הודעות: 2486
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: אימתי קאתי מר

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' יולי 14, 2019 3:16 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:זה גופא ש'אין לנו עסק בנסתרות' הוא המענה לכל הסיפור. אין למדים הלכה מפי מעשה, אין לנו מה לעשות עם סיפורים כזה, ואין זה מן החכמה לבנות דת על פיו. ומהרבה אופציות שיש לנו, אין שום קושיא לפותח האשכול. ועד שאין לנו נביא בשם ה', אין שאלה על הנהגת ה'.

דפח''ח.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אוצר החכמה, ביקורת תהיה, דרך ישרה, חכמת המשפט, עובר ושב ו־ 49 אורחים