מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יולי 15, 2019 12:49 am

במשנה במסכת סנהדרין מ"ה: כל הנסקלין נתלין דברי רבי אליעזר וחכ"א אינו נתלה אלא המגדף והעובד עבודה זרה. ובגמ' שם דפליגי אי דרשינן בכללי ופרטי או ריבויי ומיעוטי, ורבנן ס"ל דדרשינן כללי ופרטי ומש"ה לא מרבינן אלא עובד עבודת כוכבים דדמי למגדף, וכדפירש רש"י שם הואיל ודמיא לפרטא בכל מילי שכופר בעיקר כמותו:
ולי צריך עיון למה מחלל שבת דדינו בסקילה והטעם מבואר בתוספות במס' בבא בתרא קי"ט. ד"ה שנאמר מחלליה מות יומת בא"ד ויש לומר דמסברא היה נראה לו שנדון בסקילה כעובד ע"ז דבכל דוכתא (חולין ה.) אמר דדומה שבת לע"ז דהיינו מחלל שבת בפרהסיא לעובד ע"ז וכן פסק הרמב"ם בהל' שבת פ"ל הט"ו אבל המחלל שבת בפרהסיא הרי הוא כעובד עבודת כוכבים, וכן פסק בל' שחיטה פ"ד הי"ד ואם היה מומר לעבודה זרה או מחלל שבת בפרהסיא או אפיקורוס והוא הכופר בתורה ובמשה רבינו כמו שביארנו בהלכות תשובה הרי הוא כעכו"ם ושחיטתו נבלה,
א"כ למה לא דנו בכלל בגמ' שמחלל שבת עכ"פ בפרהסיא יהא צריך תליה לאחר שנסקל כמו מגדף ועובד עבודה זרה ?
נערך לאחרונה על ידי סייג לחכמה ב ב' יולי 15, 2019 2:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 15, 2019 6:23 am

בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יולי 15, 2019 1:58 pm

מצאתי בכלי חמדה פרשת תצא דף קפ"ו בתוך דבריו דמחלל שבת בפרהסיא היא בכלל עובד עבודה זרה דנתלה עיי"ש דברים נפלאים

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יולי 15, 2019 2:05 pm

שמואל דוד כתב:בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

ישר כוחכם אם אפשר לציין מראה מקום ?

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: נסקלין נתלין - אלא המגדף והעובד ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' יולי 15, 2019 3:35 pm

סייג לחכמה כתב:
שמואל דוד כתב:בשו״ת דבר יהושע (אהרנברג) חלק ג העיר בזה

ישר כוחכם אם אפשר לציין מראה מקום ?

עמוד 374 מדפי האוצר

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יולי 15, 2019 6:17 pm

וכן מצאתי שהעיר בקושיא זו בספר אפיקי מים ח"ב עמוד 199

סייג לחכמה
הודעות: 346
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: נסקלין נתלין - האם מחלל שבת נתלה לאחר סקילה

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ב' יולי 15, 2019 8:57 pm

מצאתי אחר חיפוש במוסף לשבת ביתד ויקהל תשמ"ו מאמר מאת הרב זאב שטיינר בנושא של מחלל שבת דינו כנכרי
ומתוך דבריו למדתי ישוב לכל הנ"ל, דבעיקר דין זה שמחלל שבת דינו כנכרי נאמרו כמה טעמים.
א') רש"י בחולין (דף ה.) כתב הטעם משום ששבת חמורה כעבודת כוכבים שהעובד כוכבים כופר בהקב"ה והמחלל שבת כופר במעשיו ומעיד שקר שלא שבת הקב"ה במעשה בראשית נמצא שלמעשה דינו של המחלל שבת הוא מדין מומר לעבודה זרה אלא שהתחדש שחילול שבת כיון שמהותו כפירה במעשה בראשית דינו כע"ז.

ב') הנצי"ב (הרחב דבר שמות ל"א י"ז) מביא בשם הגר"ח מבריסק ז"ל טעם אחר על פי הירושלמי (נדרים פ"ג) בתורה ובנביאים ובכתובים מצינו שהשבת שקולה כנגד כל המצוות, הרי שהמחלל שבת נחשב כעובר על כל מצוות התורה ואם כן נחשב הוא כנכרי מדין "מומר לכל התורה".

ג') התשב"ץ (ח"ג מ"ז) מביא בשם הגאונים מקור שלישי לדין זה לדעתו אין המחלל שבת נחשב כנכרי משום שהוא כמומר לעבודה זרה ולא משום שהוא כמומר לכל התודה אלא שנאמר פסוק מיוחד שהמחלל שבת יוצא מכלל ישראל שנאמר ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם כל המשמר שבת נקרא ישראל.
א"כ כל הקושיא לא קשה רק למהלך של רש"י אבל לפי טעם של הגר"ח מבריסק ז"ל והתשב"ץ נפל כל הבנין כיון מהכלל ופרט לא מרבינן רק אם דומה לעובד עבודה זרה, ודו"ק


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 122 אורחים