מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סייג לחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' יולי 17, 2019 12:36 am

היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

שבענו מטובך
הודעות: 676
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ד' יולי 17, 2019 12:51 am

משהו קשור ל"הדביק שני רחמים" וכו'?

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 12:54 am

פדאו בשטר, באופן שמדאורייתא פדוי, ומדרבנן צריך לפדות שוב.

סייג לחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' יולי 17, 2019 12:57 am

שבענו מטובך כתב:משהו קשור ל"הדביק שני רחמים" וכו'?

כן

סייג לחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' יולי 17, 2019 1:00 am

אם יש לאשה שני רחמים כל אחד היא פטר רחם לאמו.

אראל
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 17, 2019 1:30 am

לענין כתב:פדאו בשטר, באופן שמדאורייתא פדוי, ומדרבנן צריך לפדות שוב.

זה לא קיום המצוה 'שני פעמים' אלא פעם אחת בלבד, או מדאורייתא או מדרבנן, והבן היטב
[המשל שלך דומה לפודה שנית מטעם ספק, דוק]

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 1:44 am

ממש לא. ברור שהוא מקיים פעמיים, אחת מדאורייתא ואחת מדרבנן (עוסק במצוה למשל, יהיה לו בשניהם), ויל"ע בראשונה לענין ברכה.

אראל
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 17, 2019 1:52 am

לענין כתב:ממש לא. ברור שהוא מקיים פעמיים, אחת מדאורייתא ואחת מדרבנן (עוסק במצוה למשל, יהיה לו בשניהם), ויל"ע בראשונה לענין ברכה.

ממש חידוש, המקיים מצוה באופן שיוצא ידי חובתו מה"ת, [אוכל כזית בליל סוכות בסוכה ושלחנו בתוך הבית], ומקיים המצוה שוב לצאת גם ידי"ח דרבנן [כנ"ל, אוכל שוב כזית בסוכה כשירה למהדרין מן המהדרין], יקבל על זה שני כזיתים מן הלויתן?
[ובכלל לא ברור, שהמקיים מצוה באופן שאינו יוצא רק מדאורייתא, נחשב כ'עוסק במצוה' להפטר מן המצוה, יש לך סמוכין לדבר?]

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 2:16 am

יתכן לומר אחרת?
בשלמא אם חז"ל היו אומרים בהדיא שגם מן התורה לא יצא (ואכ"מ בזה בד' התו' בסוכה) היית צודק. אבל כאן כתוב בפירוש 'מדרבנן אין בנו פדוי', זאת אומרת שמן התורה היתה כאן פדייה מעלייתא.

בברכה המשולשת
הודעות: 10705
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יולי 17, 2019 8:18 am

סייג לחכמה כתב:אם יש לאשה שני רחמים כל אחד היא פטר רחם לאמו.


היה על זה מאמר בירחון האוצר לא מזמן

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 17, 2019 9:10 am

לענין כתב:יתכן לומר אחרת?
בשלמא אם חז"ל היו אומרים בהדיא שגם מן התורה לא יצא (ואכ"מ בזה בד' התו' בסוכה) היית צודק. אבל כאן כתוב בפירוש 'מדרבנן אין בנו פדוי', זאת אומרת שמן התורה היתה כאן פדייה מעלייתא.

בדואי שאין לומר אחרת, אלא שמי שמראש קיים את המצוה כמאמרה, כ"ש שיקבל שני כזיתים גם על הדרבנן.

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 9:15 am

מי אמר?
האם מי שלא שכח יעלה ויבא מקבל יותר שכר ממי ששכח, והוסיף אחרי ובנה ירושלים את ברכת 'אשר נתן שבתות', מקבל יותר שכר.
לדעתי השני מקבל יותר, הוא בירך עוד ברכה.
אנחנו לא עוסקים בתחום הזה.

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 17, 2019 3:12 pm

באיזה תחום לא עוסקים?

השכר שיש על מעשה הוא לפי המעלה שהוא קיים, ואם אותה מעלה התקיימה במעשה אחד, אין סברא שיהיה פחות שכר. יש ענין נפרד מגוף המצוה של טירחא במצוה, אבל ברור שהמעלה לקיים המצוה כמאמרה גדול יותר.

סייג לחכמה
הודעות: 173
הצטרף: ג' מאי 31, 2016 6:16 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי סייג לחכמה » ד' יולי 17, 2019 3:21 pm

בברכה המשולשת כתב:
סייג לחכמה כתב:אם יש לאשה שני רחמים כל אחד היא פטר רחם לאמו.


היה על זה מאמר בירחון האוצר לא מזמן

נא להעלות המאמר

אוהב עמו
הודעות: 633
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' יולי 17, 2019 3:31 pm

יש מקומות שחז"ל הפקיעו את המצוה דרבנן לגמרי כמו מסכך בנסרים וכדו', וכמדומני שיש על זה בקובץ הערות מר' אלחנן שר"ל שכל גזירה דרבנן זה הפקעה של דאורייתא.

אראל
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי אראל » ד' יולי 17, 2019 4:19 pm

לענין כתב:מי אמר?
האם מי שלא שכח יעלה ויבא מקבל יותר שכר ממי ששכח, והוסיף אחרי ובנה ירושלים את ברכת 'אשר נתן שבתות', מקבל יותר שכר.
לדעתי השני מקבל יותר, הוא בירך עוד ברכה.
אנחנו לא עוסקים בתחום הזה.


אחזור שוב על טענתי, מי שמקיים מצוה ואינו יוצא ידי חובתו רק מדאורייתא ולא מדרבנן [להצד שמקיים מצוה גם אם לא יצא ידי"ח מדרבנן, (עי' סוכה כח ע"א אם כך היית נוהג לא קימת מצות סוכה מימיך, ושם בדף ג' ע"א תוד"ה דאמר)], הרי בודאי שאם יחזור ויקיים המצוה לצאת ידי"ח גם מדרבנן, אין כאן 'שני מצות' אלא 'כתשלומין' להמצוה הראשון, ואם נדון על קבלת שכר, על המצוה הראשונה יקבל חתיכת דג לויתן תפל בלי מלח ותבלין, וכשקיים גם מדרבנן, יוסיפו לו על הדג גם מלח ותבלין....

פותח האשכול הציע שאלתו כך: 'היכי תמצי שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן', אין התשובה כשקיים המצוה מדאורייתא ושוב מקיימה מדרבנן, כי זה לא מקרי שקיים 'שני פעמים' מצות פדיון הבן, אלא שקיים המצוה 'פעם אחד בלבד', אלא שקיימה באופן סירוגין ו'השלמה', שחזר שוב והשלים מה שחסר בפעם הראשונה, והדברים פשוטים ונכוחים

שומע ומשמיע
הודעות: 1938
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' יולי 17, 2019 9:53 pm

אראל כתב:
אחזור שוב על טענתי, מי שמקיים מצוה ואינו יוצא ידי חובתו רק מדאורייתא ולא מדרבנן [להצד שמקיים מצוה גם אם לא יצא ידי"ח מדרבנן, (עי' סוכה כח ע"א אם כך היית נוהג לא קימת מצות סוכה מימיך, ושם בדף ג' ע"א תוד"ה דאמר)], הרי בודאי שאם יחזור ויקיים המצוה לצאת ידי"ח גם מדרבנן, אין כאן 'שני מצות' אלא 'כתשלומין' להמצוה הראשון, ואם נדון על קבלת שכר, על המצוה הראשונה יקבל חתיכת דג לויתן תפל בלי מלח ותבלין, וכשקיים גם מדרבנן, יוסיפו לו על הדג גם מלח ותבלין....


דבריך מתיישבים על הלב.

לענין
הודעות: 2483
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי לענין » ד' יולי 17, 2019 10:13 pm

גם אם לא פתרתי את החידה, ואתה לא מעוניין לקרוא לזה שתי מצוות.
וגם אם לא יקבלו על זה יותר הרינג מלויתן (לא טעמתי מעולם, לע"ע איך עס נאר לאפין, לעת"ל יה"ר שנזכה אכי"ר).
עדיין אני חוזר ואומר וזה ברור כשמש ועל זה לא חלק אדם מעולם (כולל כב' שליט"א ששוב מעורר ענין המלח והשמן בדגים).
שני המעשים נקראים מצוה (תקרא לזה תשלומין או משהו כזה, לא על זה דיברתי, אולי).
על שניהם הוא מברך.
בשניהם דינו כעוסק במצוה.

אראל
הודעות: 1154
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי אראל » ה' יולי 18, 2019 1:51 am

לענין כתב:גם אם לא פתרתי את החידה, ואתה לא מעוניין לקרוא לזה שתי מצוות.
וגם אם לא יקבלו על זה יותר הרינג מלויתן (לא טעמתי מעולם, לע"ע איך עס נאר לאפין, לעת"ל יה"ר שנזכה אכי"ר).
עדיין אני חוזר ואומר וזה ברור כשמש ועל זה לא חלק אדם מעולם (כולל כב' שליט"א ששוב מעורר ענין המלח והשמן בדגים).
שני המעשים נקראים מצוה (תקרא לזה תשלומין או משהו כזה, לא על זה דיברתי, אולי).
על שניהם הוא מברך.
בשניהם דינו כעוסק במצוה.

אין הכי טאקע

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4845
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: היכי תמצא שאדם יקיים שני פעמים מצות פדיון הבן על ידי אשה אחת ?

הודעהעל ידי מיללער » ד' ספטמבר 04, 2019 7:19 am

סייג לחכמה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
סייג לחכמה כתב:אם יש לאשה שני רחמים כל אחד היא פטר רחם לאמו.


היה על זה מאמר בירחון האוצר לא מזמן

נא להעלות המאמר

גם אני מצטרף לבקשה


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים