עמוד 1 מתוך 1

מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ה' יולי 18, 2019 11:05 pm
על ידי סליחות
מדרש רבה בראשית, ויחי, פרשה צט:
(יט) גד גדוד יגודנו בשעה שהיו ישראל מכבשין ומחלקין את הארץ היה שבט ראובן וגד עמהן והניחו את בניהם קטנים, מי שהניחוהו בן עשר מצאו אותו בן ארבע ועשרים, מי שהניחוהו בן עשרים מצאו אותו בן ארבע ושלשים, נזדוגו להן שלש משפחות רעות יטור נפיש ונודב, הה"ד ובימי שאול עשו מלחמה את ההגראים וגומ' (דה"א =דברי הימים א'= ה י), אמר רבי יהושע ב"ר נחמיה בימי שאול זה יהושע, ולמה הוא קורא אותו שאול, שהיתה המלכות שאולה בידו, והיו אילו מגדלים שער ואילו מגדלים שער, היו אלו מגדלין שער עד שיראו את בניהם, ואילו מגדלין שער עד שיראו את אבותם, וישמעאלים מגדלין שער, ונתן הקב"ה בלבם של בנים והיו אומרים ענינו י"י ענינו, אלהי אברהם אלהי יצחק וישראל ענינו, הה"ד ויעזרו עליהם וינתנו בידם ההגריאם (שם שם /דברי הימים א' ה'/ כ), באי זו זכות, ר' לוי ורבנן, רבנן אמרי מברכתו של יעקב אבינו שאמר גד גדוד יגודנו, גייסא אתי למגייס יתהון, ואינון מגייסין גייסא, ורבי לוי אמר מברכתו של יהושע הה"ד ויאמר אליהם בנכסים רבים וגומ' (יהושע כב ח).


ניסיתי להבין את פשט המדרש בנושא גידול השיער ולא הבנתי מאום. אשמח לדעת מה פשט הדברים.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 1:14 am
על ידי לבי במערב
ראשית, צ"ל: פרשה צח, טו.
וביאור המדרש פשוט הוא, לכאורה.
הן היהודים (האבות והבנים) והן (להבדיל אא"ה) הישמעאלים גדלו שער, ולכך לא ניתן הי' להבחין ביניהם.
נתן הקב"ה בלבם, וזעקו "עננו א"לקי אברהם יצחק וישראל", והכירו אב בבנו ובן באביו.
וז"ל ה'עץ יוסף' שם:
"גד גדוד יגודנו", בשעה שהיו ישראל מכבשים כו'. לשון האגדה מגומגם. ועיקר הכוונה כנוסח שהביא בעל א"א וז"ל גד גדוד יגודנו הה"ד ויעזרו עליהם וינתנו בידם ההגריאים אמרו חז"ל כשחזרו ראובן וגד מכבוש הארץ והיו הולכים להם לא"לדיהם מצאו ד' אומות נלחמים בבניהם שנאמר ויעשו מלחמה עם ההגריאים וגו' והיו בניהם מגדלים שערותם והיו נלחמים אלו כנגד אלו ולא היו מכירים לבניהם שהניחום קטנים באותה שעה נתן הקב"ה בלבם ואמרו עננו ה' א"לדי אבותינו עזרנו. שמעו אבותיהם והכירום נפלו על הישמעאלים והרגום הה"ד ויעזרו עליהם וגו' ולמה כן כי לא"לדים זעקו באיזה זכות כו' ע"כ . .

והיו אלו מגדלים שער. פי' בני ראובן וגד מגדלים שער ואלו בניהם שנשארו בערי המבצר בעבר הירדן מגדלים שער דרך אבל ודאגה. וישמעאלים הם ההגריאים שהם בני הגר . . אבל כל ההגריאים ישמעאלים וכל הישמעאלים הגרים. ולפי שהיו מגדלים שער כישמעאלים ולא היה הפרש ביניהם לכך לא הכירום אותם אבותיהם לולי שהכירו אותם ע"י שצעקו עננו כו':

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 11:02 am
על ידי עזריאל ברגר
כמדומני ששאלת הרב "סליחות" היא: מהו הטעם לגידול השער?

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 12:44 pm
על ידי כחול הים
נראה שקיבלו על עצמם נזירות עד שיחזרו אבותיהם מהמלחמה ושמא לזכות לניצחון במלחמה

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 3:06 pm
על ידי סליחות
לבי במערב כתב:ראשית, צ"ל: פרשה צח, טו.
וביאור המדרש פשוט הוא, לכאורה.
הן היהודים (האבות והבנים) והן (להבדיל אא"ה) הישמעאלים גדלו שער, ולכך לא ניתן הי' להבחין ביניהם.
נתן הקב"ה בלבם, וזעקו "עננו א"לקי אברהם יצחק וישראל", והכירו אב בבנו ובן באביו.
וז"ל ה'עץ יוסף' שם:
"גד גדוד יגודנו", בשעה שהיו ישראל מכבשים כו'. לשון האגדה מגומגם. ועיקר הכוונה כנוסח שהביא בעל א"א וז"ל גד גדוד יגודנו הה"ד ויעזרו עליהם וינתנו בידם ההגריאים אמרו חז"ל כשחזרו ראובן וגד מכבוש הארץ והיו הולכים להם לא"לדיהם מצאו ד' אומות נלחמים בבניהם שנאמר ויעשו מלחמה עם ההגריאים וגו' והיו בניהם מגדלים שערותם והיו נלחמים אלו כנגד אלו ולא היו מכירים לבניהם שהניחום קטנים באותה שעה נתן הקב"ה בלבם ואמרו עננו ה' א"לדי אבותינו עזרנו. שמעו אבותיהם והכירום נפלו על הישמעאלים והרגום הה"ד ויעזרו עליהם וגו' ולמה כן כי לא"לדים זעקו באיזה זכות כו' ע"כ . .

והיו אלו מגדלים שער. פי' בני ראובן וגד מגדלים שער ואלו בניהם שנשארו בערי המבצר בעבר הירדן מגדלים שער דרך אבל ודאגה. וישמעאלים הם ההגריאים שהם בני הגר . . אבל כל ההגריאים ישמעאלים וכל הישמעאלים הגרים. ולפי שהיו מגדלים שער כישמעאלים ולא היה הפרש ביניהם לכך לא הכירום אותם אבותיהם לולי שהכירו אותם ע"י שצעקו עננו כו':

יישר כח!

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 3:07 pm
על ידי סליחות
[
עזריאל ברגר כתב:כמדומני ששאלת הרב "סליחות" היא: מהו הטעם לגידול השער?


האמת שלא הבנתי את פשט המדרש כלל. אבל שאלתך הוסיפה יותר הבנה.

כחול הים כתב:נראה שקיבלו על עצמם נזירות עד שיחזרו אבותיהם מהמלחמה ושמא לזכות לניצחון במלחמה

יישר כוח!

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ו' יולי 19, 2019 3:11 pm
על ידי לבי במערב
מהדגשת הרב 'סליחות' את פשט המדרש - הבנתי שלא לשאלה זו היתה כוונתו.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 12:57 am
על ידי ביקורת תהיה
כחול הים כתב:נראה שקיבלו על עצמם נזירות עד שיחזרו אבותיהם מהמלחמה.
קטן לפני שהגיע לעונת נדרים אין בקבלתו כלום.
וכלום כעור הפירוש שב'עץ יוסף' שהיו מגדלים שער דרך אבל ודאגה?

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 2:36 am
על ידי כחול הים
ביקורת תהיה כתב:
כחול הים כתב:נראה שקיבלו על עצמם נזירות עד שיחזרו אבותיהם מהמלחמה.
קטן לפני שהגיע לעונת נדרים אין בקבלתו כלום.
וכלום כעור הפירוש שב'עץ יוסף' שהיו מגדלים שער דרך אבל ודאגה?


האיש מדיר את בנו בנזיר... נזיר כח ב.

וכי כעור הדבר להציע הצעה נוספת?

(וקצת יש להבין פירושו דהעץ יוסף. קטנים גידלו שער דרך אבל ודאגה? הלוחמים עצמם גם היו באבל ודאגה? )

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 3:13 am
על ידי לבי במערב
ביקורת תהיה כתב:וכלום כעור הפירוש שב'עץ יוסף' שהיו מגדלים שער דרך אבל ודאגה?

צדק מר; ונעלם ממני לפי שעה.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 3:23 am
על ידי ביקורת תהיה
נזיר מוזהר שלא ליטמא למת, ולא יעלה על הדעת שחלוצים למלחמה יזירו עצמם בנזירות.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 10:19 am
על ידי כחול הים
ביקורת תהיה כתב:נזיר מוזהר שלא ליטמא למת, ולא יעלה על הדעת שחלוצים למלחמה יזירו עצמם בנזירות.


נזיר מח מבואר לכאו שאין איסור לנזיר להיטמא למת שלא מטמא באהל וביבמות סא רבי שמעון שגוי לא מטמא באהל וכן נפסק.
וע"ע אריכות בדעות הראשונים במל"מ פ"ג מאבל ה"א.

ולפ"ז אין כל מניעה שיקבלו על עצמם נזירות.

עוד יקשה על העץ יוסף מילא לעניין אבל מצאנו גידול שער אך דאגה מנין. ועוד על מה יש להם להתאבל? הם הולכים ללחום מלחמה שה' בעזרם.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 12:52 pm
על ידי ביקורת תהיה
כחול הים כתב:בנזיר מח מבואר לכאו' שאין איסור לנזיר להיטמא למת שלא מטמא באהל.
ביבמות סא רבי שמעון שגוי לא מטמא באהל וכן נפסק.
וע"ע אריכות בדעות הראשונים במל"מ פ"ג מאבל ה"א.
ולפ"ז אין כל מניעה שיקבלו על עצמם נזירות.
הצגת הדברים לוקה בחוסר הגינות החורג מטעם הטוב.
א. ב'משנה למלך' שם מיישב בנהירו דאנפין את המשמע לכאורה מן הברייתא בפרק כהן גדול כי אין הנזיר מוזהר אלא על נפש המטמאה באוהל.
ב. ב'משנה למלך' שם כתב דאיכא כת מרבואתא דאית להו כרבנן דקברי עכו"ם מטמאין באהל.
ג. ב'משנה למלך' שם אמנם מביא שיטת היראים שאין כהן ונזיר מוזהרים להיטמא בנפש גוי, אך מעיר שלא נמצא לו חבר בסברא זו ואין לסמוך עליה.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 2:08 pm
על ידי כחול הים
ביקורת תהיה כתב:
כחול הים כתב:בנזיר מח מבואר לכאו' שאין איסור לנזיר להיטמא למת שלא מטמא באהל.
ביבמות סא רבי שמעון שגוי לא מטמא באהל וכן נפסק.
וע"ע אריכות בדעות הראשונים במל"מ פ"ג מאבל ה"א.
ולפ"ז אין כל מניעה שיקבלו על עצמם נזירות.
הצגת הדברים לוקה בחוסר הגינות החורג מטעם הטוב.
א. ב'משנה למלך' שם מיישב בנהירו דאנפין את המשמע לכאורה מן הברייתא בפרק כהן גדול כי אין הנזיר מוזהר אלא על נפש המטמאה באוהל.
ב. ב'משנה למלך' שם כתב דאיכא כת מרבואתא דאית להו כרבנן דקברי עכו"ם מטמאין באהל.
ג. ב'משנה למלך' שם אמנם מביא שיטת היראים שאין כהן ונזיר מוזהרים להיטמא בנפש גוי, אך מעיר שלא נמצא לו חבר בסברא זו ואין לסמוך עליה.


כל הערותיך נתפסות לקטנות דהיינו עיקר הנקודה שלפי רבי ישמעאל בנזיר מח ואליבא דרבי שמעון שגוי לא מטמא באהל שכן פסק הרמב"ם וכן עיקר להלכה לדעת שולחן ערוך יו"ד שעב, יצא שנזיר מותר ליטמא לגוי וא"כ אפשר שהמדרש אליבא דרבי ישמעאל.

ומכאן להערותיך המלמ מיישב שהרמבם וכל מי שלא פסק כיראים אינו מצד שחלקו עליו אליבא דרבי ישממעאל אלא שפסקו כתנא קמא (בתירוצו השני אכן נוקט המל"מ שנחלקו גם בדעת רבי ישמעאל ובזה הצגת דברים חסרים! כי בתירוצו הראשון היותר פשוט נקט שהנדון במחלוקת תנאים וזאת השמטת לטובת מה?). ומעתה לא קשה כלום ידעתי שהראש פסק דלא כרבי שמעון אך כאן לא באים אנו ליישב הלכה למעשה אלא מדרש ואם כן מה בכך? ומה שאין ליראים חבר אפשר שהוא מפני שפסקו כתנא קמא דרי"ש ושוב אין זה סתירה להעמיד המדרש כרבי ישמעאל.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 4:20 pm
על ידי עזריאל ברגר
אתה מניח שהם הניחו שבמשך כל השנים לא ימות אף יהודי?

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 5:12 pm
על ידי כחול הים
עזריאל ברגר כתב:אתה מניח שהם הניחו שבמשך כל השנים לא ימות אף יהודי?


א. לא ירחק מלהניח כן.
ב. רק בני גד וראובן קיבלו על עצמם את הנזירות, אם יהודי היה מת מתעסקים בו בני שאר השבטים.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 5:18 pm
על ידי לבי במערב
מהו הצורך לדחוק בתשובה זו, כאשר ישנה תשובתו הפשוטה והברורה של בעל ה'עץ יוסף'?!

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 5:20 pm
על ידי לבי במערב
כחול הים כתב:(וקצת יש להבין פירושו דהעץ יוסף. קטנים גידלו שער דרך אבל ודאגה? הלוחמים עצמם גם היו באבל ודאגה?)

למה שהקטנים לא יגדלו שער דרך אבל ודאגה? מה ההבדל?
והלוחמים - הם נמצאים הרחק מביתם, ואינם יודעים מה נעשה בבני-ביתם בזמן זה; איך לא יהיו שרויים "באבל ודאגה"?!

ואגב, אוי"ל (ע"ד הצחות עכ"פ) סיבה 'פרקטית': לא היו סַפָּרִים שיספרו אותם...

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 8:51 pm
על ידי ביקורת תהיה
לבי במערב כתב:לא היו סַפָּרִים שיספרו אותם...
וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם (יהושע) לֵאמֹר בִּנְכָסִים רַבִּים שׁוּבוּ אֶל אָהֳלֵיכֶם וּבְמִקְנֶה רַב מְאֹד בְּכֶסֶף וּבְזָהָב וּבִנְחשֶׁת וּבְבַרְזֶל וּבִשְׂמָלוֹת הַרְבֵּה מְאֹד, חִלְקוּ שְׁלַל אֹיְבֵיכֶם עִם אֲחֵיכֶם (שֶׁנִּשְׁאֲרוּ לִשְׁמֹר אֶת הֶעָרִים עִם הַנָּשִׁים וְהַטָּף וְלֹא עָבְרוּ אֶת הַיַּרְדֵּן עִם הַחֲלוּצִים, גַּם הֵם נָטְלוּ חֵלֶק בַּבִּזָּה – רש"י).

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 9:53 pm
על ידי לבי במערב
ביקורת תהיה כתב:
לבי במערב כתב:לא היו סַפָּרִים שיספרו אותם...

ציטטתני חלקית:
לבי במערב כתב:ואגב, אוי"ל (ע"ד הצחות עכ"פ) סיבה 'פרקטית' . .

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 10:20 pm
על ידי כחול הים
לבי במערב כתב:
כחול הים כתב:(וקצת יש להבין פירושו דהעץ יוסף. קטנים גידלו שער דרך אבל ודאגה? הלוחמים עצמם גם היו באבל ודאגה?)

למה שהקטנים לא יגדלו שער דרך אבל ודאגה? מה ההבדל?
והלוחמים - הם נמצאים הרחק מביתם, ואינם יודעים מה נעשה בבני-ביתם בזמן זה; איך לא יהיו שרויים "באבל ודאגה"?!

ואגב, אוי"ל (ע"ד הצחות עכ"פ) סיבה 'פרקטית': לא היו סַפָּרִים שיספרו אותם...

כמו שהביא הרב ביקורת תהיה נשארו איתם שומרים. וא"כ אין סיבה שיהיו באבל. וגם לדאגה אין כל מקום כך.
וקטנים בדר"כ אינם באבל ודאגה מתוקף היותם קטנים.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 10:23 pm
על ידי לבי במערב
כחול הים כתב:כמו שהביא הרב ביקורת תהיה נשארו איתם שומרים. וא"כ אין סיבה שיהיו באבל. וגם לדאגה אין כל [כך] מקום.
וקטנים בדר"כ אינם באבל ודאגה מתוקף היותם קטנים.

מהו גיל ה'קטנים' המדובר?
"מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא בישראל" (במדבר א, ג); כמדומני, שבחור בן י"ט שנה - שייך גם שייך בענין 'אבל ודאגה'...

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: א' יולי 21, 2019 10:40 pm
על ידי כחול הים
לבי במערב כתב:
כחול הים כתב:כמו שהביא הרב ביקורת תהיה נשארו איתם שומרים. וא"כ אין סיבה שיהיו באבל. וגם לדאגה אין כל [כך] מקום.
וקטנים בדר"כ אינם באבל ודאגה מתוקף היותם קטנים.

מהו גיל ה'קטנים' המדובר?
"מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא בישראל" (במדבר א, ג); כמדומני, שבחור בן י"ט שנה - שייך גם שייך בענין 'אבל ודאגה'...

משמע שכולם גידלו שער שהרי לא זיהו אותם.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ב' יולי 22, 2019 12:12 am
על ידי עזריאל ברגר
כחול הים כתב:
עזריאל ברגר כתב:אתה מניח שהם הניחו שבמשך כל השנים לא ימות אף יהודי?


א. לא ירחק מלהניח כן.

ותקוותם נכזבה במעשה העי...

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ב' יולי 22, 2019 1:24 am
על ידי כחול הים
עזריאל ברגר כתב:
כחול הים כתב:
עזריאל ברגר כתב:אתה מניח שהם הניחו שבמשך כל השנים לא ימות אף יהודי?


א. לא ירחק מלהניח כן.

ותקוותם נכזבה במעשה העי...

אירוע יוצא דופן עקב חטא לא צפוי.
ועכפ מספר ההרוגים היה מועט ביותר.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ב' יולי 22, 2019 4:40 am
על ידי ביקורת תהיה
עזריאל ברגר כתב:אתה מניח שהם הניחו שבמשך כל השנים לא ימות אף יהודי?
בשיר השירים רבה פרשה ד איתא דמאתים וארבעים מחלוצי הצבא שבבני ראובן וגד ומנשה כלו בדרכים ולא שבו לאהליהם.

Re: מה פשט המדרש הזה בעניין גידול השיער?

פורסם: ב' יולי 22, 2019 4:51 am
על ידי ביקורת תהיה
לבי במערב כתב:ציטטתני חלקית.
א. די לחכימא ברמיזא (...).
ב. אם שלשים אלף מאנשי הצבא (עיין שהש"ר פרשה ד ודוק) נשארו עם הנשים והטף, הרי הצחות הופכת לעלגות.