שברי לוחות כתב:שאלה:
הרואה בבית מדרש איזה ספר עתיק, האם מותר לו לקחתו לעצמו ולתת ספר חדש תחתיו?
לבי במערב כתב:ואי ניחא להו להגבאים במה שלוקח את הספר?
היינו, שאלולא יקח את הספר - לכשיפגעו הגבאים בספר, ישליכוהו ל'גניזה' בהקדם.
האם אפ"ל שהם יכולים לוותר עבור ה'קהל' על הספר, או שלתקוני שדרתיך ולא לעוותי?
עזריאל ברגר כתב:אבל כל זמן שלא הפקירו - ה"ז גזל גמור לפענ"ד.
לבי במערב כתב:עזריאל ברגר כתב:אבל כל זמן שלא הפקירו - ה"ז גזל גמור לפענ"ד.
וכשאנן סהדי דלכשיבוא לידיהם יפקירו תומ"י?
עזריאל ברגר כתב:על זה בדיוק דיברתי.
לבי במערב כתב:עזריאל ברגר כתב:על זה בדיוק דיברתי.
שחשיב כ'לא הפקירו עדיין'?
לבי במערב כתב:עזריאל ברגר כתב:על זה בדיוק דיברתי.
שחשיב כ'לא הפקירו עדיין'?
סליחות כתב:בפשטות, יש בזה שני אופנים:
1. הספר שבבית הכנסת יקר יותר.
2. הספר הישן זול יותר.
אם הספר שבבית הכנסת זול יותר, לכאורה פשיטא שמותר. (וכנראה שהכוונה של המחליף היא לש"ש, כדי להקל על הקוראים לקרוא בדפוס חדש יותר)
ואם הספר שבבית הכנסת יקר יותר, לכאורה פשיטא שאסור. (וכנראה שהכוונה של המחליף שלא לש"ש, ומה שמעניין אותו זה איסוף ספרים עתיקים כתחביב, ולמעשה הוא גוזל בזה את רכוש בית הכנסת).
בנוסף לכל הנ"ל השאלה כאן היא בעצם כמו השאלה האם מותר לעקוף את גבאי בית הכנסת ולעשות דברים בלי רשותם במה שהם ממונים על כך בידי הציבור? וכנראה גם כאן התשובה היא שאסור, בוודאי במה שקשור לרכוש.
עזריאל ברגר כתב:[
אכן.
כמו כלי חד פעמי משומש ומלוכלך מעט שנמצא בתוך הבית שלי, ועוד מעט אשליך אותו לפח, אבל בינתיים הוא שלי, ואם יבוא גוי וייקח אותו - ה"ז גזל ממש ונהרג עליו.
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:[
אכן.
כמו כלי חד פעמי משומש ומלוכלך מעט שנמצא בתוך הבית שלי, ועוד מעט אשליך אותו לפח, אבל בינתיים הוא שלי, ואם יבוא גוי וייקח אותו - ה"ז גזל ממש ונהרג עליו.
לגבי השאלה על הספר איני יודע אבל כלי ח"פ משומש ומלוכלך מעט שעוד מעט תשליך לפח לענ"ד אינו חשוב ש"פ וגוי לא ייהרג ע"ז ויהודי לא ייתבע להשיב אם יקח זאת
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:[
אכן.
כמו כלי חד פעמי משומש ומלוכלך מעט שנמצא בתוך הבית שלי, ועוד מעט אשליך אותו לפח, אבל בינתיים הוא שלי, ואם יבוא גוי וייקח אותו - ה"ז גזל ממש ונהרג עליו.
לגבי השאלה על הספר איני יודע אבל כלי ח"פ משומש ומלוכלך מעט שעוד מעט תשליך לפח לענ"ד אינו חשוב ש"פ וגוי לא ייהרג ע"ז ויהודי לא ייתבע להשיב אם יקח זאת
כדכד כתב:נכון אתם צודקים
אבל זה לא שווה כלום אפילו פחות מפרוטה ולא דקתי בדברי לעיל.
לגבי דברבעל ערך סנטימנטלי - זה נכון שיש כאלה דברים אבל לא מוכרלי כלי ח"פ מלוכלך מעט שיש לו ערך סנטימנטלי...
כדכד כתב:טוב
אז אפנה את השאלה לכל חברי הפורום (בתקוה שזה מידגם מספיק מייצג):
האם מישהו מכיר כלי ח"פ מלוכלך מעט שיש ל ו ערך סנטימנטלי? (זאת עוד אחר שבהודעה המקורית של הרב עזריאל הוא כתב שישליך עוד מעט את הכלי לאשפה.
כדכד כתב:טוב
אז אפנה את השאלה לכל חברי הפורום (בתקוה שזה מידגם מספיק מייצג):
האם מישהו מכיר כלי ח"פ מלוכלך מעט שיש ל ו ערך סנטימנטלי? (זאת עוד אחר שבהודעה המקורית של הרב עזריאל הוא כתב שישליך עוד מעט את הכלי לאשפה.
לענין כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון, אלא בבחינת איידי דזוטר מירכס.
פעם מצאתי באוצר הספרים של הישיבה ספר של סבא של סבא שלי מלפני 150 שנה, ולחצתי על הגבאים למכור לי אותו ב-80 ש"ח. לאחר מעשה נקפני לבי, ופניתי למורה הוראה לשאול אם אין כאן גזל הקדש. התשובה היתה שכיון שאין לזה שער קבוע ומדוייק, אלא זה נמכר לפי היצע וביקוש, לכן גם סכום כזה יכול להיות שוי הספר.
לענין כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון, אלא בבחינת איידי דזוטר מירכס.
פעם מצאתי באוצר הספרים של הישיבה ספר של סבא של סבא שלי מלפני 150 שנה, ולחצתי על הגבאים למכור לי אותו ב-80 ש"ח. לאחר מעשה נקפני לבי, ופניתי למורה הוראה לשאול אם אין כאן גזל הקדש. התשובה היתה שכיון שאין לזה שער קבוע ומדוייק, אלא זה נמכר לפי היצע וביקוש, לכן גם סכום כזה יכול להיות שוי הספר.
אראל כתב:לענין כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון, אלא בבחינת איידי דזוטר מירכס.
פעם מצאתי באוצר הספרים של הישיבה ספר של סבא של סבא שלי מלפני 150 שנה, ולחצתי על הגבאים למכור לי אותו ב-80 ש"ח. לאחר מעשה נקפני לבי, ופניתי למורה הוראה לשאול אם אין כאן גזל הקדש. התשובה היתה שכיון שאין לזה שער קבוע ומדוייק, אלא זה נמכר לפי היצע וביקוש, לכן גם סכום כזה יכול להיות שוי הספר.
יתכן שנתגלגל להאוצר שלא ביושר....., ואולי היה לך ליטול מדין ירושה, להציל העושק מיד עושקו.....
לענין כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון, אלא בבחינת איידי דזוטר מירכס.
פעם מצאתי באוצר הספרים של הישיבה ספר של סבא של סבא שלי מלפני 150 שנה, ולחצתי על הגבאים למכור לי אותו ב-80 ש"ח. לאחר מעשה נקפני לבי, ופניתי למורה הוראה לשאול אם אין כאן גזל הקדש. התשובה היתה שכיון שאין לזה שער קבוע ומדוייק, אלא זה נמכר לפי היצע וביקוש, לכן גם סכום כזה יכול להיות שוי הספר.
עזריאל ברגר כתב:לענין כתב:מבלי להכנס לעצם הנידון, אלא בבחינת איידי דזוטר מירכס.
פעם מצאתי באוצר הספרים של הישיבה ספר של סבא של סבא שלי מלפני 150 שנה, ולחצתי על הגבאים למכור לי אותו ב-80 ש"ח. לאחר מעשה נקפני לבי, ופניתי למורה הוראה לשאול אם אין כאן גזל הקדש. התשובה היתה שכיון שאין לזה שער קבוע ומדוייק, אלא זה נמכר לפי היצע וביקוש, לכן גם סכום כזה יכול להיות שוי הספר.
גזל - כנראה אין כאן.
לא תחמוד - לכאורה יש כאן.
אלא דיש להקל משום "רעך ולא הקדש".
גימפעל כתב:יש לדון גם מדין 'השבת אבידה' אם חייב להודיע לגבאי שלא יזרקנו ושיש לזה ערך.
עזריאל ברגר כתב:לא דיברתי על ערך סנטימנטלי, אלא על כך שאמנם הדרך היא להשליכו לאשפה, אבל הוא עדיין ראוי לשימושו, ולכן יש בו גזל מדאורייתא.
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:[
אכן.
כמו כלי חד פעמי משומש ומלוכלך מעט שנמצא בתוך הבית שלי, ועוד מעט אשליך אותו לפח, אבל בינתיים הוא שלי, ואם יבוא גוי וייקח אותו - ה"ז גזל ממש ונהרג עליו.
לגבי השאלה על הספר איני יודע אבל כלי ח"פ משומש ומלוכלך מעט שעוד מעט תשליך לפח לענ"ד אינו חשוב ש"פ וגוי לא ייהרג ע"ז ויהודי לא ייתבע להשיב אם יקח זאת
כדכד כתב:עזריאל ברגר כתב:לא דיברתי על ערך סנטימנטלי, אלא על כך שאמנם הדרך היא להשליכו לאשפה, אבל הוא עדיין ראוי לשימושו, ולכן יש בו גזל מדאורייתא.
אכן
כת"ר דיבר על כלי חד פעמי הראוי לשימוש אך מלוכלך קצת ועומד להזרק וע"ז כתבתי שלדעתי אינו שווה כלום ואין בו דין גזל והרב זאב ערבות הזכיר את ענין הערך הסנטימנטלי בתגובה על כך ועל זה כתבתי שלא נראה לי שיש כזה דבר בכלי חד פעמי
כדכד כתב:היא זכתה בגלל הקפה שנשפך ולא בגלל הכוס ואיני מבין איזה ענין היה לה לשמור את הכוס (אם לא עד המשפט כמוצג משפטי)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 36 אורחים