עזריאל ברגר כתב:כמדומני שמרן ראה את פיה"מ, ואם החליט שלא להביאו - הרי שהכריע נגדו.
עזריאל ברגר כתב:כמדומני שמרן ראה את פיה"מ, ואם החליט שלא להביאו - הרי שהכריע נגדו.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:מנין דסבירא לי' להב"י לחידושו של הגה"ק מקאמרנא?
אראל כתב:הה"ק מקאמארנא ב'מעשה ארג' [לא זכור לי כרגע איה] כותב שהחיבור 'משנה תורה' חיבר הרמב"ם ברוח הקודש, משא"כ פירוש המשניות, ולכן רואים בפיה"מ כמה סתירות וערבוב
וא"כ אולי י"ל שמה שהעדיף הב"י להכריע ההלכה בשולחנו הערוך כשי' שלשת הרועים, הרי"ף והרא"ש והרמב"ם, היינו רק מה שפסק בספר היד, אבל לא העדיף פירוש המשניות לעומת שאר פירושי הראשונים
מגדל כתב:בוודאי שראה מרן פירוש המשניות.
עיין בית יוסף סימן רנג' לגבי קדרא חייתא (ד"ה ואם נתן בה חתיכה חיה) שמביא דבריו גבי ירק.
מגדל כתב:וכמובן שספר משנה תורה נכתב לאחר פירוש המשניות, ואם אכן המצא תמצא סתירה כזו, יש לומר שהרמב"ם חזר בו.
אראל כתב:הה"ק מקאמארנא ב'מעשה ארג' [לא זכור לי כרגע איה] כותב שהחיבור 'משנה תורה' חיבר הרמב"ם ברוח הקודש, משא"כ פירוש המשניות, ולכן רואים בפיה"מ כמה סתירות וערבוב
וא"כ אולי י"ל שמה שהעדיף הב"י להכריע ההלכה בשולחנו הערוך כשי' שלשת הרועים, הרי"ף והרא"ש והרמב"ם, היינו רק מה שפסק בספר היד, אבל לא העדיף פירוש המשניות לעומת שאר פירושי הראשונים
הפשטן כתב:מגדל כתב:בוודאי שראה מרן פירוש המשניות.
עיין בית יוסף סימן רנג' לגבי קדרא חייתא (ד"ה ואם נתן בה חתיכה חיה) שמביא דבריו גבי ירק.
שים לב שאף אחד לא טען כאן שהב"י לא ראה את פירוש המשניות. הטענה היתה רק שאולי, לגבי דין מסויים, נשמט מעיני הב"י לרגע דברי הרמב"ם בפירוש המשניות (לגבי הדין המסויים ההוא). אכן, אתה לא טענת כך, אך מכיוון שכל מיני רבנים התחילו לדון האם ראה או לא ראה, ונצרכו לעדויות של אחרונים האם ראה, פשוט סגרתי את הנקודה הזו בראייה פשוטה. אע"פ שאתה פותח האשכול, אפשר להתייחס גם אל מגיבים אחרים.מגדל כתב:וכמובן שספר משנה תורה נכתב לאחר פירוש המשניות, ואם אכן המצא תמצא סתירה כזו, יש לומר שהרמב"ם חזר בו.
לא הבנתי שני עניינים בדבריך:
א. מה עניין, משנה תורה שהזכרת, לנדו"ד: שאיננו אודות סתירה - בין משנה תורה - לבין פירוש המשניות, אלא הוא אודות סתירה - בין דעת איזשהו ראשון שהובאה בב"י - לבין דעת הרמב"ם בפירוש המשניות שלא הובאה בב"י.
עשית דבריי קרעים קרעים, והשמטת חלק חשוב מהם. כתבתי שספר משנה תורה מקיף כל התורה כולה, בוודאי משנה שלמה, ולכן עד שאתה בודק סתירה בין פה"מ לאחד הראשונים, טול ספר ובדוק מה דעת הרמב"ם באותו נושא במשנה תורה, ואז תשאל טוב יותר. או מדוע הרמב"ם חזר בו, או מדוע הב"י לא התייחס אל הרמב"ם במשנה תורה, בהתאם לתוצאת הבדיקה..
ב. האמנם אתה טוען, שמתוך כך שיש סתירה - בין דעת איזשהו ראשון שהובאה בב"י - לבין דעת הרמב"ם בפירוש המשניות, הבין הב"י כי (כלשונך) "הרמב"ם חזר בו" (ולכן לא הביא בב"י את דעת הרמב"ם בפירוש המשניות)? אם אכן זאת טענתך, אז תמהני, איך בכוונתך להסיק שהרמב"ם חזר בו, רק משום שאיזשהו ראשון כותב להפך? לשיטתך, אולי נגיד דווקא להפך: שאחרי שמתברר לנו שבפירוש המשניות כתב הרמב"ם הפוך מדעת אותו ראשון שהובא בב"י, אז זה יברר לנו כי - דווקא אותו ראשון - הוא הוא שחזר בו! ובכלל, ממתי דברי איזשהו ראשון יכולים להעיד על דעת ראשון אחר (אלא אם כן ידוע לנו שאחד משניהם הוא תלמיד של השני, דבכה"ג נימא דתלמיד לא יחלוק על רבו).
שאלתך זו מתורצת בתשובתי לשאלתך הראשונה.
אראל כתב:הה"ק מקאמארנא ב'מעשה ארג' [לא זכור לי כרגע איה] כותב שהחיבור 'משנה תורה' חיבר הרמב"ם ברוח הקודש, משא"כ פירוש המשניות,
מגדל כתב:כתבתי שספר משנה תורה מקיף כל התורה כולה
מגדל כתב:מקיף...בוודאי משנה שלמה.
מגדל כתב:עד שאתה בודק סתירה בין פה"מ לאחד הראשונים, טול ספר ובדוק מה דעת הרמב"ם באותו נושא במשנה תורה.
מגדל כתב:ואז תשאל טוב יותר. או מדוע הרמב"ם חזר בו, או...
מגדל כתב:אז תשאל טוב יותר...מדוע הב"י לא התייחס אל הרמב"ם במשנה תורה.
מגדל כתב:שאלתך זו מתורצת בתשובתי לשאלתך הראשונה.
מגדל כתב:אני מצטער, היטבת כל אשר דיברת.
דבריי לעיל נכתבו שלא ביישוב הדעת, והרי הם כמחוקים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 206 אורחים