מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ספר מראה הגבול (הערות עליו)

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עני בן פחמא
הודעות: 34
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

ספר מראה הגבול (הערות עליו)

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ב' אוגוסט 12, 2019 2:17 pm

יצא לאור בחודש האחרון ספר חדש בשם "מראה הגבול" מאת הרב דניאל רובין (ראש כולל איתרי), העוסק בגבולות ארץ ישראל וזיהוי המקומות כיום, הספר נכתב בצורה מסודרת ובהירה ומצורפות לו מפות ותרשימים רבים להבנת הגבולות, ייחודי בספר זה הוא ביאור הפסוקים בדקדוק רב בפרשת מסעי לפני כל גבול, וע"י כך הגעה למקנות קרובות יותר אל האמת:

כמה הערות בגוף הספר, ופניה להרחבת הנושאים:

הר ההר - המחבר מיקם את הר ההר בעיר ביירות (בעקבות האדמת קודש), כידוע הדעה הרווחת (עכ"פ לפני האדמת קודש) היא למקמו צפונה לביירות בכף חינזיר או הר אקרא שהם קרובים יותר לטורקיה, למעשה ישנן שתי קושיות עיקריות על המיקום בבירות, ראשית הר הלבנון יוצא לפי זה ברובו מחוץ לגבולות הארץ, ולא כמשמע מפשטות הפסוקים שהלבנון הוא חלק מא"י, שנית ועיקר "ארץ הגבלי" - בשופטים מתואר שגבל לא נכבשה ע"י עולי מצרים, גבל כיום מזוהה עם העיר ג'ובייל הנמצאת צפונית לביירות, אם הר ההר הוא ביירות נמצא שכלל לא היה צריך לכבוש את גבל.
תגובות המחבר: א. די בכך שחלק מהר הלבנון יהיה בתוך התחום.

ב. גבל אין לסמוך על זיהוי גבל כג'ובייל. וכאן יש להעיר שהזיהוי הוא זיהוי חזק ואינו מסתמך ע כדי חרס שבורים וכד' (עיין ויקיפדיה).

גבול עולי מצרים ועולי בבל - בספר לא מספיק מוסבר החילוק ביניהם לדינא, אם מישהו יכול לסכם את עיקרי הדברים.

יש עוד מה להאריך, אך הנחנו מקום

קו ירוק
הודעות: 3719
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ספר מראה הגבול (הערות עליו)

הודעהעל ידי קו ירוק » א' אוגוסט 18, 2019 10:32 am

עני בן פחמא כתב:גבול עולי מצרים ועולי בבל - בספר לא מספיק מוסבר החילוק ביניהם לדינא, אם מישהו יכול לסכם את עיקרי הדברים.
שביעית פ"ו מ"א
חלה פ"ד מ"ח
גיטין ע"ו:
ירו' שביעית פ"א ה"א (שיטת ר' יוסי בר חנינא שהכל מדאו' זה רק בעולי בבל).

עני בן פחמא
הודעות: 34
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: ספר מראה הגבול (הערות עליו)

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ד' אוגוסט 21, 2019 12:04 pm

תודה, עיינתי במשנה בשביעית (פ"ו) עם הירו' שעליה, וכן בגמ' בערכין (לב:), וכרגע נמצא בידי שיש מחלוקת אם קדושת עולי מצרים קדשה לעתד"ל, ולהלכה לא קדשה ואין קדושתה אלא מדרבנן, וכן יש מחלוקת בקדושת עזרא אם נוהגת מדאו' או מדרבנן, ולהלכה מדרבנן. ונמצא שאין כ"כ נפק"מ בין הכיבושים, דשניהם מדרבנן, ורק לענין נעבד יש מחלוקת.
הנושא חשוב מפני שלדעת הרמב"ם כל מישור החוף (באורך כשני ק"מ) לא נכבש ע"י עולי בבל אלא רק ע"י עולי מצרים, ומה הדין לענין הפרשת תרו"מ מזה על זה (נדמה לי שיש חזו"א על זה).

קו ירוק
הודעות: 3719
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ספר מראה הגבול (הערות עליו)

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אוגוסט 21, 2019 6:16 pm

נכון שנקטי' ששניהם מדרבנן, ובכא"פ עולי בבל 'מאליהן קבלו עליהן', ולכן מצינו שהחמירו בכמה ספיקות בהם יותר מסתם ספיקא דרבנן,
משא"כ עולי מצרים זו רק גזירה שלא יחליפו ארץ בארץ, או כדי שלא יצאו אליה, וזה כמו תרי דרבנן.
והחזו"א אמנם היקל עם צירוף, אבל לכתחילה גם לדידיה לא מעשרין מזה על זה, וכך הוא הורה הלכה למעשה לכתחילה לפרופסור ר' מאיר שורץ לאוי"ט בתשי"ב.

היכן מצינו שדעת הרמב"ם שרצועת החוף לא נכבשה ע"י עולי בבל?
אכן, זו דעתו של הרש"ס בפירושו לירו' פ"ו מ"א בשביעית, וכן דעתו של החזו"א באופן דומה (מתיחת קו שרירותית מכזיב עד אמנה ועד הנהר - וזה רובא דרובא ים, והחזו"א מציין שזה ים, ראה בציור של החזו"א שביעי' ס"ג סקי"ז).
אבל דעת שניהם מוקשה. וזה לא הפשטות בסוגיא, והרמב"ם בתשובה אומר מפורש לא כך בפירוש המשנה 'מארץ ישראל ועד כזיב', וכך גם בפירוש הגר"א.
ולא מקובל לחשוש לכך, שהרי ברייתא דתחומין משמע לא כך, כי היא מוציאה את קיסריה (מגדל שרשן) ודור בלבד, ואם כל רצועת החוף חו"ל, מה יש צורך לציין את קיסריה ודור שאינם בתחום עולי בבל.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים