מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ברוך00
הודעות: 50
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' אוגוסט 13, 2019 9:11 pm

אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

לענין
הודעות: 2275
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 13, 2019 9:32 pm

שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.

ברוך00
הודעות: 50
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' אוגוסט 13, 2019 9:47 pm

לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.


לא יודע אם זו הסיבה, הסיבה בגלל שגם ההורים של התינוק וכל בני הבית לא קמים בנץ ולא נח להעיר את כולם באמצע הלילה.

דרומי
הודעות: 5147
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 13, 2019 10:29 pm

הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

אך כאן נתחדשה שאלה חדשה - כי השתתפות ההורים מרחוק לכאורה אינה מוסיפה ב'ברוב עם הדרת מלך', ואכן יש כאן מצות כיבוד הורים גרידא. וצ"ע.

[אם כי זכור לי במעומעם שיש אומרים שבברית מלכתחילה לא אומרים את הסברא של 'זריזין מקדימין', כי הגדר הוא שכל היום השמיני ראוי באותה מדה].

עזריאל ברגר
הודעות: 5654
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוגוסט 13, 2019 10:58 pm

ברוך00 כתב:אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

ודילמא איפכא מסתברא: שיעשה את הברית מיד אחרי שחרית עם הנץ החמה, ויוכלו ההורים להשתתף טלפונית לפני שיילכו לישון?

ברוך00
הודעות: 50
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' אוגוסט 13, 2019 11:20 pm

עזריאל ברגר כתב:
ברוך00 כתב:אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

ודילמא איפכא מסתברא: שיעשה את הברית מיד אחרי שחרית עם הנץ החמה, ויוכלו ההורים להשתתף טלפונית לפני שיילכו לישון?


אבל אז אתה מכניס את האשה לבעיה של כיבוד או"א שלה כי ההורים שלה יצטרכו לקום מוקדם.

ברוך00
הודעות: 50
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי ברוך00 » ג' אוגוסט 13, 2019 11:32 pm

ברוך00 כתב:אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.



הגר"ח קניבסקי השיב שראוי שידחה לצהרים.

דרומי
הודעות: 5147
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוגוסט 13, 2019 11:35 pm

תפוס לשון נקיה: לעשות את הברית בבוקר של חו"ל...

קראקובער
הודעות: 2795
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוגוסט 14, 2019 1:11 am

דרומי כתב:הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

אך כאן נתחדשה שאלה חדשה - כי השתתפות ההורים מרחוק לכאורה אינה מוסיפה ב'ברוב עם הדרת מלך', ואכן יש כאן מצות כיבוד הורים גרידא. וצ"ע.

[אם כי זכור לי במעומעם שיש אומרים שבברית מלכתחילה לא אומרים את הסברא של 'זריזין מקדימין', כי הגדר הוא שכל היום השמיני ראוי באותה מדה].

יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

סגי נהור
הודעות: 3440
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 14, 2019 1:44 am

קראקובער כתב:
דרומי כתב:הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

אך כאן נתחדשה שאלה חדשה - כי השתתפות ההורים מרחוק לכאורה אינה מוסיפה ב'ברוב עם הדרת מלך', ואכן יש כאן מצות כיבוד הורים גרידא. וצ"ע.

[אם כי זכור לי במעומעם שיש אומרים שבברית מלכתחילה לא אומרים את הסברא של 'זריזין מקדימין', כי הגדר הוא שכל היום השמיני ראוי באותה מדה].

יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

מסתבר שהזכרון המעומעם הוא (משהו שמבוסס על) הקו"א בסי' תלא, לענין החילוק בין בדיקת חמץ שאין לה זמן קבוע לשאר מצוות שיש זמן קבוע עם תחילה וסוף לקיומן. אלא שהחילוק המבואר שם הוא שבמצוות שיש להן זמן קבוע לא חייבו את כל ישראל להיות זריזין, משא"כ במצוות שזמנן אינו קבוע שמי שאינו מזדרז נקרא עבריין. אבל ודאי שעצם דין זריזין מקדימין נאמר בשני סוגי המצוות.

לב_לדעת
הודעות: 89
הצטרף: ד' מאי 09, 2018 1:40 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי לב_לדעת » ד' אוגוסט 14, 2019 7:38 am

לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.



הפתחי תשובה ריש סרס'ב מביא בשם השבות יעקב שגדר הזריזין מקדימין הוא שיהיה עד חצות. כך שהוכחת כת"ר אינה ראיה.

למעשה יש הרבה שאומרים שמשום ברוב עם לא דוחים זריזין מקדימין.
יש הרבה שאומרים שמפני סנדקאות חשובה לא דוחים זריזין מקדימים.

יש הרבה שאומרים שמפני דרכי שלום דוחים זריזין מקדימין.

הגראי"ל אמר כמה פעמים שמפני ביטול תורה דרבים דוחים זריזין מקדימים.
הבוקר שמעתי עדות ראשונה שהרב קלופט הזקן הורה שלא לדחות ברית לאחר חצות בשום מחיר שבעולם ויהי מה.

ההרגש שלי שזה מנהג שהוא דינא דגמ'. ונפסק בהלכה בתור מנהג מאוד חשוב. ועם זאת - אינו לעיכובא. ואם יש סיבה מאוד רצינית לדחות לאחר חצות זה לא כ"כ בעיה. משום שיש עוד מצוות ועוד מנהגים חשובים ועוד בין אדם לחבירו חוץ מזריזים.

וכן שמעתי שאמר המוהל הרב דיאמנט שכן מורים היום.

קראקובער
הודעות: 2795
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוגוסט 14, 2019 9:40 am

קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

יושב ירושלים
הודעות: 736
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' אוגוסט 14, 2019 1:15 pm

דרומי כתב:הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

יש דיון מיוחד לגבי ברית מילה? הרי בתלמוד [ר"ה לב:] מבואר להדיא שזריזין עדיף.

יושב ירושלים
הודעות: 736
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ד' אוגוסט 14, 2019 1:16 pm

לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.

אתה מדבר על כאלה שבקריאת שמע ותפלה כן מקפידין על 'זריזין'?

דרומי
הודעות: 5147
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי דרומי » ד' אוגוסט 14, 2019 2:33 pm

אכן, גם במצוות נוספות כמו תפילה יש המזדרזים מאוד ויש המאחרים מתוך כוונות טובות וכדי שהמצוה תהיה יותר מן המובחר.

וראה בהמצו"ב מתוך 'שולחן מנחם' - לענין מילה בפרט
קבצים מצורפים
זריזין מקדימין במילה.doc
(88.5 KiB) הורד 11 פעמים

סגי נהור
הודעות: 3440
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוגוסט 14, 2019 10:35 pm

קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

עושה חדשות
הודעות: 7764
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוגוסט 15, 2019 10:09 am

קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

נפק"מ לשינה ביום בתשעה באב קודם הנחת תפילין בתפילת מנחה. וכבר העירו בזה.

קראקובער
הודעות: 2795
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוגוסט 15, 2019 10:57 am

סגי נהור כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

במג"א אכן כתוב אבל איפה ראית ברמ"א ועוד במפורש?

ולעצם העניין זה תלוי בשאלה שמביא בביאור הלכה אם יש חיוב מדאורייתא ללכת כל היום בתפילין וגם אז יש לחלק.

בברכה המשולשת
הודעות: 10371
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 15, 2019 9:17 pm

עושה חדשות כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

נפק"מ לשינה ביום בתשעה באב קודם הנחת תפילין בתפילת מנחה. וכבר העירו בזה.


לכאורה איכא למימר איפכא, שמכיוון שמצוותו כל היום, יש עליו חיוב ברגע שסיים את הקינות (או שעבר חצות, כל חד כדאי"ל) ואסור לו לישון כי בזה הרגע חל עליו חיוב.

סגי נהור
הודעות: 3440
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 15, 2019 10:14 pm

קראקובער כתב:
סגי נהור כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

במג"א אכן כתוב אבל איפה ראית ברמ"א ועוד במפורש?

הכוונה לדין שכותב הרמ"א והמג"א מפרשו.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 28 אורחים