עמוד 1 מתוך 1

כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 9:11 pm
על ידי ברוך00
אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 9:32 pm
על ידי לענין
שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 9:47 pm
על ידי ברוך00
לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.


לא יודע אם זו הסיבה, הסיבה בגלל שגם ההורים של התינוק וכל בני הבית לא קמים בנץ ולא נח להעיר את כולם באמצע הלילה.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 10:29 pm
על ידי דרומי
הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

אך כאן נתחדשה שאלה חדשה - כי השתתפות ההורים מרחוק לכאורה אינה מוסיפה ב'ברוב עם הדרת מלך', ואכן יש כאן מצות כיבוד הורים גרידא. וצ"ע.

[אם כי זכור לי במעומעם שיש אומרים שבברית מלכתחילה לא אומרים את הסברא של 'זריזין מקדימין', כי הגדר הוא שכל היום השמיני ראוי באותה מדה].

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 10:58 pm
על ידי עזריאל ברגר
ברוך00 כתב:אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

ודילמא איפכא מסתברא: שיעשה את הברית מיד אחרי שחרית עם הנץ החמה, ויוכלו ההורים להשתתף טלפונית לפני שיילכו לישון?

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 11:20 pm
על ידי ברוך00
אבל אז אתה מכניס את האשה לבעיה של כיבוד או"א שלה כי ההורים שלה יצטרכו לקום מוקדם.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 11:32 pm
על ידי ברוך00
ברוך00 כתב:אחד שנולד לו בן, וההורים שלו נמצאים בחו"ל ולא יבואו לברית, אך הם מעונינים להשתתף מרחוק ולשמוע את הברית דרך הטלפון, הוא שואל אם הוא יעשה את הברית בשעה 9.00 10.00 בבוקר כנהוג, אז ההורים שלו יצטרכו לקום ב3 לפנות בוקר. האם ראוי שידחה את הברית לצהרים ואז הוא מפסיד את מעלת הזריזין, אבל מצד שני הוא מרויח כיבוד הורים שלא יצטרכו לקום מוקדם? או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.



הגר"ח קניבסקי השיב שראוי שידחה לצהרים.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2019 11:35 pm
על ידי דרומי
תפוס לשון נקיה: לעשות את הברית בבוקר של חו"ל...

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 1:11 am
על ידי קראקובער
דרומי כתב:הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

אך כאן נתחדשה שאלה חדשה - כי השתתפות ההורים מרחוק לכאורה אינה מוסיפה ב'ברוב עם הדרת מלך', ואכן יש כאן מצות כיבוד הורים גרידא. וצ"ע.

[אם כי זכור לי במעומעם שיש אומרים שבברית מלכתחילה לא אומרים את הסברא של 'זריזין מקדימין', כי הגדר הוא שכל היום השמיני ראוי באותה מדה].

יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 1:44 am
על ידי סגי נהור
מסתבר שהזכרון המעומעם הוא (משהו שמבוסס על) הקו"א בסי' תלא, לענין החילוק בין בדיקת חמץ שאין לה זמן קבוע לשאר מצוות שיש זמן קבוע עם תחילה וסוף לקיומן. אלא שהחילוק המבואר שם הוא שבמצוות שיש להן זמן קבוע לא חייבו את כל ישראל להיות זריזין, משא"כ במצוות שזמנן אינו קבוע שמי שאינו מזדרז נקרא עבריין. אבל ודאי שעצם דין זריזין מקדימין נאמר בשני סוגי המצוות.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 7:38 am
על ידי לב_לדעת
לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.



הפתחי תשובה ריש סרס'ב מביא בשם השבות יעקב שגדר הזריזין מקדימין הוא שיהיה עד חצות. כך שהוכחת כת"ר אינה ראיה.

למעשה יש הרבה שאומרים שמשום ברוב עם לא דוחים זריזין מקדימין.
יש הרבה שאומרים שמפני סנדקאות חשובה לא דוחים זריזין מקדימים.

יש הרבה שאומרים שמפני דרכי שלום דוחים זריזין מקדימין.

הגראי"ל אמר כמה פעמים שמפני ביטול תורה דרבים דוחים זריזין מקדימים.
הבוקר שמעתי עדות ראשונה שהרב קלופט הזקן הורה שלא לדחות ברית לאחר חצות בשום מחיר שבעולם ויהי מה.

ההרגש שלי שזה מנהג שהוא דינא דגמ'. ונפסק בהלכה בתור מנהג מאוד חשוב. ועם זאת - אינו לעיכובא. ואם יש סיבה מאוד רצינית לדחות לאחר חצות זה לא כ"כ בעיה. משום שיש עוד מצוות ועוד מנהגים חשובים ועוד בין אדם לחבירו חוץ מזריזים.

וכן שמעתי שאמר המוהל הרב דיאמנט שכן מורים היום.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 9:40 am
על ידי קראקובער
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 1:15 pm
על ידי יושב ירושלים
דרומי כתב:הדיון ידוע לענין ברית, מה עדיף האם 'זריזין מקדימין' ולעשות כמה שיותר מוקדם, או 'ברוב עם הדרת מלך' ולעשות כמה שיותר מאוחר.

יש דיון מיוחד לגבי ברית מילה? הרי בתלמוד [ר"ה לב:] מבואר להדיא שזריזין עדיף.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 1:16 pm
על ידי יושב ירושלים
לענין כתב:שאלה זו הוכרעה מהמנהג המקובל. הסיבה שעושים בתשע עשר ולא מיד אחרי הנץ, זה כדי שההורים והסבים יוכלו לבוא. ובאמת גם יש הרבה שעושים בצהרים מטעמים דומים.

אתה מדבר על כאלה שבקריאת שמע ותפלה כן מקפידין על 'זריזין'?

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 2:33 pm
על ידי דרומי
אכן, גם במצוות נוספות כמו תפילה יש המזדרזים מאוד ויש המאחרים מתוך כוונות טובות וכדי שהמצוה תהיה יותר מן המובחר.

וראה בהמצו"ב מתוך 'שולחן מנחם' - לענין מילה בפרט

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 10:35 pm
על ידי סגי נהור
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 10:09 am
על ידי עושה חדשות
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

נפק"מ לשינה ביום בתשעה באב קודם הנחת תפילין בתפילת מנחה. וכבר העירו בזה.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 10:57 am
על ידי קראקובער
סגי נהור כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

במג"א אכן כתוב אבל איפה ראית ברמ"א ועוד במפורש?

ולעצם העניין זה תלוי בשאלה שמביא בביאור הלכה אם יש חיוב מדאורייתא ללכת כל היום בתפילין וגם אז יש לחלק.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 9:17 pm
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

נפק"מ לשינה ביום בתשעה באב קודם הנחת תפילין בתפילת מנחה. וכבר העירו בזה.


לכאורה איכא למימר איפכא, שמכיוון שמצוותו כל היום, יש עליו חיוב ברגע שסיים את הקינות (או שעבר חצות, כל חד כדאי"ל) ואסור לו לישון כי בזה הרגע חל עליו חיוב.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ה' אוגוסט 15, 2019 10:14 pm
על ידי סגי נהור
קראקובער כתב:
סגי נהור כתב:
קראקובער כתב:
קראקובער כתב:יש ברייתא בריש פסחים: כל היום כשר למילה, אלא שזריזין מקדימין למצות, ואולי שמעת לגבי תפילין.

ותפילין הואיל ואתא לידן נימא בה מילתא, יש שרצו לומר היות ומצוותו כל היום וכל היום זמנו אין איסור לאכול לפני התפילין כמו לפני כל מצווה. (וכ"ש שאין דין זריזין מקדימין)

זריזין מקדימין מפורש לגבי תפילין בסי' כה ברמ"א במג"א ובשוע"ר שם.

במג"א אכן כתוב אבל איפה ראית ברמ"א ועוד במפורש?

הכוונה לדין שכותב הרמ"א והמג"א מפרשו.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ב' דצמבר 30, 2019 11:43 pm
על ידי טברייני
לגוף הדיון:

נראה לי פשוט דכאו"א הוא מ"ע דאו' והיא קודמת ל'זריזין' שהיא רק מעלה במצווה, וי"א שהיא מדרבנן.
ולכאו' זה הביאור בפסקו של הגרח"ק שהובא לעיל לעשות בצהריים.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ג' דצמבר 31, 2019 6:53 pm
על ידי יתר10
טברייני כתב:לגוף הדיון:

נראה לי פשוט דכאו"א הוא מ"ע דאו' והיא קודמת ל'זריזין' שהיא רק מעלה במצווה, וי"א שהיא מדרבנן.

ברוך00 כתב:או י"ל שאתה ואביך חייבים בכבודי ולכן עד כמה שיש מצות זריזין גם האבא חייב.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' ינואר 01, 2020 12:36 am
על ידי טברייני
כאשר אבי מצווה עליי לעבור על ד"ת אני מחוייב לשמוע לקב"ה, שאתה ואביך חייבים בכבודי.
כאשר אבי לא מצווה עלי כלום, ואני ניצב בין האפשרות לכבד אותו שזו מ"ע דאו' לבין האפשרות להדר במצוה אחרת, נ"ל פשוט שכאו"א קודם.

האם עדיף להדר בהדלקת נ"ח בזמן המדוייק, או ללכת להדליק לאמי האלמנה ולשמחה?
האם עדיף להתפלל ביו"כ במנין או לסעוד את האבא ששוכב מרותק למיטתו?
נ"ל פשוט בשני המקרים ודומיהם לתפוס לשון אחרון.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' ינואר 01, 2020 8:57 pm
על ידי ברוך00
בהקשר לשאלה על הדלקת נ"ח - בעלון מים חיים הביא הרה"ג יהודה אריה דינר שליט"א שאלה מי שיש לו אבא שאינו יכול להדליק את הנרות בעצמו, האם ילך אליו בזמן ההדלקה כדי להדליק עבור אביו ואח"כ יחזור לביתו ויצא בדיעבד בהדלקה, או שקודם ידליק בביתו בזמן, ואח"כ ילך לאביו לעשות הדלקה מאוחרת. והביא שדעת מרן הגראי"ל שטינמן זצ"ל שחייך קודמין, והטעם כיון שקיי"ל יבוד אב משל אב, ואין הבן צריך להפסיד הדלקת נר חנוכה ולהדליק בזמן דיעבד. אולם דעת הגר"ח קניבסקי שליט"א שיש להדליק קודם את של אביו משום דכיבוד אב דאורייתא, ויש לקיים קודם מצוה דאורייתא לפני הידור מצוה דרבנן.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' ינואר 01, 2020 10:19 pm
על ידי הוה אמינא
פשיטא כמ"ש הרב טברייני.
כי זריזין מקדימין עם כל מעלתו ואפי' חיובו, ושאין לדחות ברית משום טעם וסיבה, אינו אלא פרט מסוים של מעלה במצווה.
אבל כיבוד הורים זה עצמו מצוה דאורייתא.
מה גובר על מה?

ומה שנקטו כאן לעיל כמה כותבים שזה "בין אדם לחברו" או "דרכי שלום" - תמיהני איך אפשר לקרוא כך למ"ע דאורייתא של כיבוד הורים. לא יאומן!!

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' ינואר 01, 2020 11:00 pm
על ידי דרומי
נראה לי הק' להכריע, שאם ההורים מחו"ל משלמים את הוצאות הברית הרי זה בגדר 'חסה תורה על ממונן של ישראל', וזה דוחה את המעלה ד'זריזין מקדימין'

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ה' ינואר 02, 2020 11:13 pm
על ידי טברייני
הוה אמינא כתב:פשיטא כמ"ש הרב טברייני.
כי זריזין מקדימין עם כל מעלתו ואפי' חיובו, ושאין לדחות ברית משום טעם וסיבה, אינו אלא פרט מסוים של מעלה במצווה.
אבל כיבוד הורים זה עצמו מצוה דאורייתא.
מה גובר על מה?

ומה שנקטו כאן לעיל כמה כותבים שזה "בין אדם לחברו" או "דרכי שלום" - תמיהני איך אפשר לקרוא כך למ"ע דאורייתא של כיבוד הורים. לא יאומן!!


מילה בסלע.

Re: כיבוד הורים או זריזין מקדימין?

פורסם: ד' מרץ 11, 2020 11:18 pm
על ידי טברייני
בשיעורו של הרב אליהו דרייפוס המקושר כאן - https://www.kolhalashon.com/new/Media/P ... ame=890360 סביבות דקה 8:30
הביא בשם הגריש"א להעדיף כאו"א על זריזין.