עמוד 1 מתוך 1

המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 11:29 pm
על ידי אראל
אני מחפש מראי מקומות והשוואות, להרעיון
המציל נפש אחת מישראל, אע"פ שלא נתכוין להצלה, כי אם לטובת עצמו בלבד, נחשב לו לזכות גדול

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 11:30 pm
על ידי לענין
אם אין לך מקורות, אז מי באמת אמר לך שזה זכות גדול?

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 11:40 pm
על ידי חוות דעת
עי' רש"י ( דברים כד, יט) למען יברכך. וְאַעַ"פִּ שֶׁבָּאת לְיָדוֹ שֶׁלֹּא בְמִתְכַּוֵּן, קַ"וָ לָעוֹשֶׂה בְמִתְכַּוֵּן. אֱמֹר מֵעַתָּה נָפְלָה סֶלַע מִיָּדוֹ וּמְצָאָהּ עָנִי וְנִתְפַּרְנֵס בָּהּ — הֲרֵי הוּא מִתְבָּרֵךְ עָלֶיהָ (ספרי):

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ג' אוגוסט 20, 2019 11:42 pm
על ידי סגי נהור
מחלוקת אביי ורבא בגמרא מנחות סד, א: (לא) שמע שטבע תינוק כו'.

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 12:40 am
על ידי אראל
לענין כתב:אם אין לך מקורות, אז מי באמת אמר לך שזה זכות גדול?

מצאתי באחד ממחברי הזמן, שכתב כן על ראובן, שבמדרש רבה איתא כמה 'חשבונות' שחשב ראובן למה להציל את יוסף, ובשפתי חכמים מביא בשם המהרש"ל שלכן לא נתברך ראובן בברכת יעקב כמו שנתברך יהודה 'מטרף בני עלית', לפי שלא נתכווין להצלה אלא עבור עצמו, ועכ"ז הכתוב משבח אותו, עד שבמדרש איתא אילו היה יודע ראובן וגו' היה מוליכו על כתפיו, והמחבר הנ"ל מוכיח מזה רעיון הנ"ל
אני מחפש סמוכין לרעיון זה

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 1:33 am
על ידי מאיר נפתלי
כן מוכח מעוג ׳ויבוא הפליט׳, עיין רש״י במדבר כא לד ובשפתי חכמים אות פ. כיון שעל ידו ניצל לוט, אף שנתכוין לטובתו ולרעת אברהם.

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 6:14 am
על ידי חוות דעת
עי' קובץ שעורים ( ח"ב סי' כג אות ו ) שמצוות שהעיקר היא התוצאה ולא הפעולה כגון פדיון שבויים, פריעת בע"ח, פריה ורביה, מקיים מצוה בלי כוונה לכו"ע

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 10:40 am
על ידי דרומי
בפשטות אפשר להוכיח מיהודה שאמר 'מה בצע כי נהרוג את אחינו', ורש"י מפרש שהוא פשוט חס על הממון שהיו יכולים להרוויח במכירתו, ואעפ"כ משבחו יעקב על כך ועוד יותר מראובן.

וראה כאן באריכות על ההבדל בין ראובן ליהודה

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 10:48 am
על ידי כדכד
יעקב משבחו יותר מראובן כי הוא הצליח וראובן לא הצליח.
טענת "מה בצע- מה ממון מתהני לנא" נאמרה כדי לשכנע את האחים ולא בטוח שהוא עצמו לא אמר זאת בשל עצם הרצון להציל.

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

פורסם: ב' דצמבר 28, 2020 11:40 pm
על ידי בר ישראל
ע"י בקובץ מאמרים (לגבי מצוות של אפיקורס) דיון לגבי שכר מצות בין אדם לחבירו שנעשו במתעסק.

וחשבתי לעצמי פעם שאולי יש מקום לחלק בשאלה זו בין עולם הזה לעולם הבא - כי הרי קשה מאד לומר שבעצם מגיע שכר למישהו שפעל בלא בחירה, אך יש מקום לומר ששכר מצות בעולם הזה איננה שכר בעצם, או לכה"פ היא פחות שכר בעצם (וכבר דנו בזה רבים), ואולי יש מקום לומר שיותר שייכת בה שכר למעשה שנעשית בלי בחירה. אך לא מצאתי ראיה ברורה לזה.