מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי אראל » ג' אוגוסט 20, 2019 11:29 pm

אני מחפש מראי מקומות והשוואות, להרעיון
המציל נפש אחת מישראל, אע"פ שלא נתכוין להצלה, כי אם לטובת עצמו בלבד, נחשב לו לזכות גדול

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי לענין » ג' אוגוסט 20, 2019 11:30 pm

אם אין לך מקורות, אז מי באמת אמר לך שזה זכות גדול?

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי חוות דעת » ג' אוגוסט 20, 2019 11:40 pm

עי' רש"י ( דברים כד, יט) למען יברכך. וְאַעַ"פִּ שֶׁבָּאת לְיָדוֹ שֶׁלֹּא בְמִתְכַּוֵּן, קַ"וָ לָעוֹשֶׂה בְמִתְכַּוֵּן. אֱמֹר מֵעַתָּה נָפְלָה סֶלַע מִיָּדוֹ וּמְצָאָהּ עָנִי וְנִתְפַּרְנֵס בָּהּ — הֲרֵי הוּא מִתְבָּרֵךְ עָלֶיהָ (ספרי):

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' אוגוסט 20, 2019 11:42 pm

מחלוקת אביי ורבא בגמרא מנחות סד, א: (לא) שמע שטבע תינוק כו'.

אראל
הודעות: 3354
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי אראל » ד' אוגוסט 21, 2019 12:40 am

לענין כתב:אם אין לך מקורות, אז מי באמת אמר לך שזה זכות גדול?

מצאתי באחד ממחברי הזמן, שכתב כן על ראובן, שבמדרש רבה איתא כמה 'חשבונות' שחשב ראובן למה להציל את יוסף, ובשפתי חכמים מביא בשם המהרש"ל שלכן לא נתברך ראובן בברכת יעקב כמו שנתברך יהודה 'מטרף בני עלית', לפי שלא נתכווין להצלה אלא עבור עצמו, ועכ"ז הכתוב משבח אותו, עד שבמדרש איתא אילו היה יודע ראובן וגו' היה מוליכו על כתפיו, והמחבר הנ"ל מוכיח מזה רעיון הנ"ל
אני מחפש סמוכין לרעיון זה

מאיר נפתלי
הודעות: 232
הצטרף: ג' מאי 24, 2016 11:20 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי מאיר נפתלי » ד' אוגוסט 21, 2019 1:33 am

כן מוכח מעוג ׳ויבוא הפליט׳, עיין רש״י במדבר כא לד ובשפתי חכמים אות פ. כיון שעל ידו ניצל לוט, אף שנתכוין לטובתו ולרעת אברהם.

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי חוות דעת » ד' אוגוסט 21, 2019 6:14 am

עי' קובץ שעורים ( ח"ב סי' כג אות ו ) שמצוות שהעיקר היא התוצאה ולא הפעולה כגון פדיון שבויים, פריעת בע"ח, פריה ורביה, מקיים מצוה בלי כוונה לכו"ע

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 28, 2020 10:40 am

בפשטות אפשר להוכיח מיהודה שאמר 'מה בצע כי נהרוג את אחינו', ורש"י מפרש שהוא פשוט חס על הממון שהיו יכולים להרוויח במכירתו, ואעפ"כ משבחו יעקב על כך ועוד יותר מראובן.

וראה כאן באריכות על ההבדל בין ראובן ליהודה
קבצים מצורפים
עומק הפשט - ויחי (חלק טו).pdf
(542.25 KiB) הורד 169 פעמים

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 28, 2020 10:48 am

יעקב משבחו יותר מראובן כי הוא הצליח וראובן לא הצליח.
טענת "מה בצע- מה ממון מתהני לנא" נאמרה כדי לשכנע את האחים ולא בטוח שהוא עצמו לא אמר זאת בשל עצם הרצון להציל.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: המציל נפש, אע"פ שלא נתכוין להצלה אלא לטובת עצמו, נחשב לו לזכות

הודעהעל ידי בר ישראל » ב' דצמבר 28, 2020 11:40 pm

ע"י בקובץ מאמרים (לגבי מצוות של אפיקורס) דיון לגבי שכר מצות בין אדם לחבירו שנעשו במתעסק.

וחשבתי לעצמי פעם שאולי יש מקום לחלק בשאלה זו בין עולם הזה לעולם הבא - כי הרי קשה מאד לומר שבעצם מגיע שכר למישהו שפעל בלא בחירה, אך יש מקום לומר ששכר מצות בעולם הזה איננה שכר בעצם, או לכה"פ היא פחות שכר בעצם (וכבר דנו בזה רבים), ואולי יש מקום לומר שיותר שייכת בה שכר למעשה שנעשית בלי בחירה. אך לא מצאתי ראיה ברורה לזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים