מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שכר על המנעות מאיסורי לאוין

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 01, 2019 2:11 pm

האם אדם השומר את עצמו מלעבור על לאו, מקבל שכר על שקיים ציווי הי'ת שלא לעבור על הלאו?
כגון: שנשמר ונזהר ומקפיד לאכול מאכלים דווקא מהכשר מהודר, מחשש שמא יעבור על איסורי מאכלות, האם יקבל על זה שכר כמי שנמנע מלעבור על הלאווים של איסורי מאכלות? כלומר, האם בכל פעולה של שמירת עצמו, יכול לקיים בזה כמה וכמה לאווים אפשריים, אילולא שמר את עצמו?

או, שדווקא אם בא לידו, לדוגמא "ערלה" או "חזיר", ועמד בנסיון והתגבר שלא לאכלו, רק אז מקיים את ציווי הי'ת להמנע מאכילת אותו איסור, ורק אז יקבל שכר?

והנפק"מ ברורה, האם לזכותו/לשכרו נזקפים כל שעה ושעה כמה וכמה לאווים, שלא עשאם, רק בגלל שקיבל על עצמו שמירה כלשהי מהם, או שרק אם בא לידו בפועל איסור מסוים, רק אז יקבל שכר על הפרישה, מאותו איסור ספציפי, שהתגבר על עצמו ולא עשאו.

הצעיר באלפי
הודעות: 977
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » א' ספטמבר 01, 2019 2:44 pm

הדברים מפורשים בדברי חז"ל
ישב ולא עבר עבירה נחשב כאילו קיים מצות עשה.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ספטמבר 01, 2019 3:50 pm

הצעיר באלפי כתב:הדברים מפורשים בדברי חז"ל
ישב ולא עבר עבירה נחשב כאילו קיים מצות עשה.


וכאיזה צד מהצדדים שכתבתי לעייל מפורש בחז'ל?
לצערי לא הבנתי

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ספטמבר 01, 2019 4:35 pm

אליהו בן עמרם כתב:
הצעיר באלפי כתב:הדברים מפורשים בדברי חז"ל
ישב ולא עבר עבירה נחשב כאילו קיים מצות עשה.


וכאיזה צד מהצדדים שכתבתי לעייל מפורש בחז'ל?
לצערי לא הבנתי

ראה קידושין לט, סע"ב.

משה לייב
הודעות: 3
הצטרף: ג' נובמבר 19, 2013 4:25 am

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי משה לייב » א' ספטמבר 01, 2019 8:04 pm

בגמ' יש סתירה בזה, דאילו בקידושין ל"ט ע"ב הקשו סתירה ממשנה זו "ישב ולא עבר עבירה נותנין לו שכר כעושה מצוה" אהא דתנן התם "העושה מצוה אחת וכו'", דמשמע דוקא עושה ולא ישב ולא עבר עבירה. ותירצו בגמ' דגם משנה זו של ישב ולא עבר עבירה מיירי כשבא דבר עבירה לידו וניצול הימנה, או לפי גירסא אחת שמובא שם שבא דבר "ערוה" לידו וניצול הימנה.

ואילו במכות כ"ג ע"ב במשנה שם איתא לשון זה גם על המונע עצמו מלאכול דם שנפשו של אדם קצה בה, ועוד הוסיפו על זה מימרא של רבי חנני' בן עקשיא שרצה הקב"ה לזכות את ישראל וכו', ופירש רש"י שם שהוסיף הקב"ה להזהיר שלא לאכול שקצים ורמשים שנפשו של אדם קצה בהן כדי להרבות שכרן.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' ספטמבר 02, 2019 2:33 pm

סגי נהור כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
הצעיר באלפי כתב:הדברים מפורשים בדברי חז"ל
ישב ולא עבר עבירה נחשב כאילו קיים מצות עשה.


וכאיזה צד מהצדדים שכתבתי לעייל מפורש בחז'ל?
לצערי לא הבנתי

ראה קידושין לט, סע"ב.


לכאורה מלשון הגמרא בקדושין אולי אין הכרח.
כי הגמ' שם מחפשת "מעשה" בהמנעות מלאווין, כלשונה: "עשה - אין, לא עשה - לא"
ומתרצת: "התם כגון שבא דבר עבירה לידו וניצול הימנה", אין זה אלא "כגון", אך אם נמצא דוגמא נוספת ל"מעשה" בלאווין, גם זה לכאורה בכלל.
והרי מי שנשמר ונזהר ומקפיד לחפש לקנות בחנות דווקא מאכלים מהכשר מהודר, נמצא גם הוא עושה "מעשה" שמירה מלאווין.
וכן, מי שטורח ובודק את מאכלו מפני אסור תולעים, הרי עשה "מעשה" שמירה מלאווין.
וכן, מי שלומד הלכות לשה"ר על מנת לדעת כיצד להמנע מלשון הרע, או שלומד הלכות בשר וחלב ותערובות נידה וייחוד וכו' וכו'.
וכן הלאה, דוגמאות רבות יש ל"מעשה" שמירה מפני לאווין, גם אם לא הגיע לידו האיסור והתגבר על עצמו מלעבור עליו.

והחידוש בכל זה מובן בוודאי, שאם כנים הדברים, נמצא כל הנזהר והנשמר יקבל שכרו על כמה וכמה לאווין אפשריים שהיה עלול לעבור עליהם אילולא נשמר ונזהר מהם. וזה דברים שבכל יום ושעה.
משא"כ, א"נ שמקבל שכר רק אם התגבר על איסור שבא לידו, וזה פחות מצוי מהאופן הראשון.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי ביליצר » ב' ספטמבר 02, 2019 4:57 pm

על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו זוכה...

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' ספטמבר 02, 2019 6:11 pm

ביליצר כתב:על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו זוכה...

כמדומני, ששם בא לידו איסור לשה"ר והתגבר, ואין זה ראיה כהצד המחודש יותר

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי ביליצר » ב' ספטמבר 02, 2019 6:16 pm

אליהו בן עמרם כתב:
ביליצר כתב:על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו זוכה...

כמדומני, ששם בא לידו איסור לשה"ר והתגבר, ואין זה ראיה כהצד המחודש יותר


כמדומני... עיין באגרת הגר"א המביא את המדרש ולידו את הפסוק שומר פיו ולשונו מדברים בטלים ותסיק

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' ספטמבר 02, 2019 7:11 pm

ביליצר כתב:
אליהו בן עמרם כתב:
ביליצר כתב:על כל רגע ורגע שאדם חוסם פיו זוכה...

כמדומני, ששם בא לידו איסור לשה"ר והתגבר, ואין זה ראיה כהצד המחודש יותר


כמדומני... עיין באגרת הגר"א המביא את המדרש ולידו את הפסוק שומר פיו ולשונו מדברים בטלים ותסיק


קראתי שוב ועדיין נראה לענ"ד שלא ברורה כוונתו. או שאין ראיה ברורה לחידוש, או שמדבר דווקא על מי שבא לידו ומתגבר.
כגון מה שכתב שם: וזה כל האדם, לא יניח לו לחפצו "במתג-ורסן עדיו לבלום" (תהלים לב, ט)

האם לדעת מר, כוונת הגר"א בפירוש, שמי שמרגיל את עצמו לשתוק באופן כללי גם כאשר לא עומד בפניו פיתוי של דיבור לשה'ר, על מנת להמשיך בהרגלו וישתוק גם כאשר מגיע לפניו פיתוי של לשה"ר, כבר זוכה לשכר?

והאמת, שאם זאת כוונתו (אף שלענ"ד לא נראה כך), אולי יצא לנו באור חדש גם בלשון חז"ל, שהביא שם: "וכל רגע ורגע שהאדם חוסם פיו זוכה בשבילו לאור הגנוז שאין מלאך ובריה יכולים לשער (מדרש)", שבאמת קשה להעריך את גודל השכר, שאדם זוכה בשמירתו וזהירותו עוד לפני שהגיע לידיו דבר עבירה, שהרי קשה לדעת איך בדיוק מחשבים זאת? האם בכל רגע שמרגיל עצמו בשתיקה או לומד הלכות לשה'ר, מחשבים לו כל אפשרות שבעולם לדיבור לשה"ר, לפי כל רשימת האיסורים והמצוות והארורים שמונה רבינו ה"חפץ חיים" זצ'ל בהקדמת ספרו, או לדברים בטלים, גם אם לא הגיע לידו אפשרות של דיבור כזה?

ואם זאת ראיה בכלל, למה א"כ אמרו זאת חז"ל דווקא בחסימת הפה מדברים בטלים ולשה"ר? למה לא אמרו זאת לגבי כל החוסם פיו מאכילת מאכלות אסורות, או למה לא אמרו: כל החוסם עיניו מראיות אסורות, אף שלא נמצא בכלל במקום שאפשר לראות מראות אסורות?

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: שכר על המנעות מאיסורי לאוין

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ד' ספטמבר 04, 2019 12:49 pm

אליהו בן עמרם כתב:האם אדם השומר את עצמו מלעבור על לאו, מקבל שכר על שקיים ציווי הי'ת שלא לעבור על הלאו?
כגון: שנשמר ונזהר ומקפיד לאכול מאכלים דווקא מהכשר מהודר, מחשש שמא יעבור על איסורי מאכלות, האם יקבל על זה שכר כמי שנמנע מלעבור על הלאווים של איסורי מאכלות? כלומר, האם בכל פעולה של שמירת עצמו, יכול לקיים בזה כמה וכמה לאווים אפשריים, אילולא שמר את עצמו?

או, שדווקא אם בא לידו, לדוגמא "ערלה" או "חזיר", ועמד בנסיון והתגבר שלא לאכלו, רק אז מקיים את ציווי הי'ת להמנע מאכילת אותו איסור, ורק אז יקבל שכר?

והנפק"מ ברורה, האם לזכותו/לשכרו נזקפים כל שעה ושעה כמה וכמה לאווים, שלא עשאם, רק בגלל שקיבל על עצמו שמירה כלשהי מהם, או שרק אם בא לידו בפועל איסור מסוים, רק אז יקבל שכר על הפרישה, מאותו איסור ספציפי, שהתגבר על עצמו ולא עשאו.


כתב לי בפרטי אחד מחשובי חו"ר אתרא קדישא הדין מתלמידי הגר"ז רוטברג זצ"ל ר"י בית מאיר, כהאי לישנא:
"שמעתי הרבה מאוד פעמים בשיחות של מו"ר הגר"ז רוטברג זצ"ל אחיינו של מרן החזו"א, כשתיאר איך אכילת מרן היתה כקרבנות, שהיה מוריד משקפיים ומקרב כל כף מהמרק או מאכל אחר לעיניו ומרכין ראש לראות שאין ח"ו שרץ, ואז הכניס לפה.

וכך קיים בכל אכילה ואכילה כמה וכמה מצוות שנאמרו בשרצים.

עכת"ד.

לפי"ז לשאלתך, מי שבמקרה לא נכנס שרץ לפיו, לא קיים מצווה. אבל מי שעשה מאמץ ומחשבה בשביל זה, כגון הכשר מהודר על הנפות או הואקום, או שבדק בעצמו, מקיים את כל המצוות הנ"ל בכל אכילה ואכילה."


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 181 אורחים