מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמן חצות בליל הפסח אינו חד משמעי – ויש בזה כמה שיטות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

זמן חצות בליל הפסח אינו חד משמעי – ויש בזה כמה שיטות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 28, 2011 12:26 pm

כידוע נחלקו הפוסקים מתי הוא זמן חצות לילה – לדעתו של רבי חיים ויטאל ז"ל יש לחלק את הלילה לשעות זמניות כאשר האמצע הוא זמן חצות ולדעת שאר הפוסקים יש לחלק את היום והלילה יחד לעשרים וארבע חלקים כאשר האמצע הוא חצות – ולשיטה זו זמן חצות היום והלילה המה שווים תמיד [ואין זה משנה אם הלילות הם ארוכים אם לאו].
כמו כן ידוע שיטת כמה וכמה פוסקים שחצות לילה תלוי אך ורק בזמנה של ארץ ישראל.
ומעולם תמהתי איך זה שלא טרח שום לוח בליל הפסח לציין זמנים שונים אלו לזמן חצות שעד אז יש לאכול את האפיקומן.
בזמנו פניתי לאחד המפורסמים שמוציא לוח שנה – שוחחתי עמו טלפונית בארוכה והוא הבטיח לתקן הדבר אך מידי שנה אני מופתע לראות – שאין כל התייחסות לזה.
אפנה אליו מעל גבי פורום זה – אולי יועיל בטובו לבוא ולפרש מדוע אינו מביא עוד זמנים של חצות.

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: זמן חצות בליל הפסח אינו חד משמעי – ויש בזה כמה שיטות

הודעהעל ידי מורה צדק » ה' אפריל 28, 2011 9:01 pm

כמדומני שאין הדברים מדוייקים
דעת רוב הפוסקים שחישוב חצות הלילה, הוא ע"י שמחלקים את היום לי"ב, וי"ב שעות לאחר מכן הוא חצות הלילה. ודעת הגרי"מ טיקוצינסקי שמחלקים את הלילה ל12 וכו'.

תולעת ספרים07
הודעות: 1548
הצטרף: א' פברואר 06, 2011 12:36 am

Re: זמן חצות בליל הפסח אינו חד משמעי – ויש בזה כמה שיטות

הודעהעל ידי תולעת ספרים07 » ה' אפריל 28, 2011 9:20 pm

ראה כל זה במ"ב או"ח א סק"ט ובשערי תשובה סק"ו ובמ"א סק"ד ובפרי מגדים סימן א אשל אברהם סק"ד ובעוד אין ספור שותי"ם שאין בכוחי להאריך בדבר פשוט זה.

עט סופר
הודעות: 582
הצטרף: א' פברואר 27, 2011 9:22 am

Re: זמן חצות בליל הפסח אינו חד משמעי – ויש בזה כמה שיטות

הודעהעל ידי עט סופר » ה' אפריל 28, 2011 10:43 pm

הגאון רבי שלמה זלמן היה מחמיר בזה, כמובן זה שייך רק אם ננקוט שצאת הכוכבים הוא כגאונים ג' רבעי מיל, ואילו עלות הוא ד' מיל, לפי הנהוג באירופה כר"ת אין כמעט חילוק, כי בין צאת לעלות יוצא בדיוק כפי בין שקיעה לנץ או כחצות היום [בהפרש של דקה שתיים לכל היותר ע"פ רוב].
אגב לכן סבר הגרש"ז [כך שמעתי מהרב גנס והרב אייזנטל] שאין טעם להחמיר כמג"א בקר"ש למי שאינו נוהג כר"ת. שהרי לא יתכן שחצות היום לא יצא בדיוק בחצי היום, וחצות הוא סוף שעה שישית, ואם נחלק את היום מעלות עד צאת הכוכבים סוף שעה שישית אינו כשהשמש לראשו של אדם לגאונים. אם כי יש חולקים והרב טיקוצנסקי כבר מתייחס לזה, וכן בספרו של בנו של הרב עדס הביא מאביו ישוב לכך. אך הסברא הפשוטה הוא שזה תלוי זה בזה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 276 אורחים