מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הטבת חלום בברכת כהנים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ספטמבר 19, 2019 12:23 am

מחד גיסא, אסור להסיח דעת משמיעת ברכת-כהנים, עי' תוס' חגיגה טז.
מאידך, הזמן הראוי לאמירת הטבת חלום הוא בשעה זו, כאמור בפרק הרואה.
הכיצד?

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' ספטמבר 19, 2019 1:41 am

ב"י סי' קל. וערמ"א סו"ס קכח.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' ספטמבר 19, 2019 1:48 am

ואיך מותר לכהנים להתפלל התפלה לפני נשיאת כפים ולאחריה, כאשר עי"ז מפסידים הם את שמיעת חזרת הש"ץ

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי יאיר » ה' ספטמבר 19, 2019 8:33 am

אלא שלכל כלל יש יוצא מן הכלל ופעמים שהדבר יוצא מהגדר הרגיל
(אפשר לכאורה לשאול גם על אמירת מודים דרבנן שכל הציבור לא מכוונים לחזן ואעפ"כ הקפיד המ"ב שיאמר החזן מודים בקול רם כרגיל אלא שכנראה מנהג החזן לומר בשקט נבע מכך שגם כך אף אחד לא מקשיב לו...)

אשמח אם מישהו יביא כציטוט/בערך את מ"מ שהביא הרב מה שנכון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 19, 2019 10:45 am

תם מה הוא אומר כתב:ואיך מותר לכהנים להתפלל התפלה לפני נשיאת כפים ולאחריה, כאשר עי"ז מפסידים הם את שמיעת חזרת הש"ץ


חזרת הש"ץ היא תקנת חכמים וגם התפילות הללו הן תקנת חכמים, והם אמרו והן אמרו.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 19, 2019 11:44 am

עושה חדשות כתב:הכיצד?
משיב ר"י בתוספות פרק אלו נאמרין:
מִשּׁוּם סַכָּנָה הִתִּירוּ, שֶׁמָּא חֲלוֹם מְסֻכָּן הוּא שֶׁצָּרִיךְ רְפוּאָה;
דְּהָא אֲפִלּוּ בְּשַׁבָּת הִתִּירוּ לְהִתְעַנּוֹת תַּעֲנִית חֲלוֹם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 19, 2019 12:33 pm

יאיר כתב:אפשר לכאורה לשאול גם על אמירת מודים דרבנן, שכל הציבור אינם מכוונים לחזן.
אדרבה! אמירת 'מודים דרבנן' היא הבעת הזדהות של הקהל - בנוסח הודאה משלו - עם ברכת ההודאה של שליח הציבור. וזה לשון התלמוד בפרק אלו נאמרין:
בִּזְמַן שֶׁשְּׁלִיחַ צִבּוּר אוֹמֵר 'מוֹדִים', הָעָם מָה הֵם אוֹמְרִים? אָמַר רַב, 'מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ יְיָ אֱלֹהֵינוּ עַל שֶׁאָנוּ מוֹדִים לָךְ'.
ויתכן דהשאלה 'העם מה הם אומרים' נתבססה על מה שאמרו בתלמוד ירושלמי: 'הכל שוחין עם שליח הציבור בהודאה', וכוונת השאלה: מה הם אומרים בזמן שהם שוחים?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 19, 2019 1:25 pm

בברכה המשולשת כתב:חזרת הש"ץ היא תקנת חכמים וגם התפילות הללו הן תקנת חכמים, והם אמרו והן אמרו.
תשובה שאינה מניחה את הדעת, שהרי כתב הרא"ש בתשובה (והדברים מובאים בשו"ע הלכות תפלה):
כְּשֶׁאֵין תִּשְׁעָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת הַמְכַוְּנִים בְּבִרְכַּת שַׁ"ץ – קָרוֹב בְּעֵינַי לִהְיוֹת בִּרְכַּת שַׁ"ץ בְּרָכָה לְבַטָּלָה, כִּי נִתַּקְּנָה בִּרְכַּת שַׁ"ץ לְאָמְרָהּ בַּעֲשָׂרָה, וּכְשֶׁאֵין תִּשְׁעָה הַמְכַוְּנִים לְבִרְכוֹתָיו נִרְאֶה כִּבְרָכָה לְבַטָּלָה.
ומיתמהת התמיהה: הכיצד הכהנים עסוקים בתפלות משלהם בשעה ששליח הציבור מברך ברכת ההודאה וברכת השלום (אף גם בזמן שהוא חותם את חתימת הברכות)?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי יאיר » ה' ספטמבר 19, 2019 1:38 pm


תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' ספטמבר 19, 2019 1:56 pm

הוא רק הוסיף לחדד השאלה. שאם יש מנים מצומצם הרי שברכותיו של הש"ץ קרובות להיות לבטלה.

אבל גם בלי זה,
הרי עיקר התקנה היא לאלה שלא יודעים להתפלל, ומה יעשו הכהנים, הרי בשעה שהם מתפללים הם מפסידים

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' ספטמבר 19, 2019 1:59 pm

דומני שבירושלמי מבואר שמודים דרבנן אומרים בלחישה, וכנראה זה לא מפריע השמיעה, וכן הוא ג"כ בתפילות הכהנים, ולכאו' ראוי לבטל את המנהג לקרא בקול אדיר במרום בזמן שהש"ץ אומר שים שלום.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' ספטמבר 19, 2019 2:12 pm

לגבי תפילה על החלום בברכת כהנים לכאו' זה ענין אחר, כי השתיקה אינה כדי שישמע אלא כדי שיקבל הברכה כמבואר בגמ', כלום יש עבד וכו'
וצ"ע מה היה עיקר התקנה, ובזמן הראשונים באמת נהגו שאמרו זאת רק כשהכהנים האריכו בניגון, ושמא צורך גדול שאני.

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ידידיה » ה' ספטמבר 19, 2019 8:26 pm

שמואל שלומוביץ כתב:לגבי תפילה על החלום בברכת כהנים לכאו' זה ענין אחר, כי השתיקה אינה כדי שישמע אלא כדי שיקבל הברכה כמבואר בגמ', כלום יש עבד וכו'
וצ"ע מה היה עיקר התקנה, ובזמן הראשונים באמת נהגו שאמרו זאת רק כשהכהנים האריכו בניגון, ושמא צורך גדול שאני.

ובקהילות אשכנז לא היתה ברכת כהנים ללא ניגון.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' ספטמבר 19, 2019 8:46 pm

ביקורת תהיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:חזרת הש"ץ היא תקנת חכמים וגם התפילות הללו הן תקנת חכמים, והם אמרו והן אמרו.
תשובה שאינה מניחה את הדעת, שהרי כתב הרא"ש בתשובה (והדברים מובאים בשו"ע הלכות תפלה):
כְּשֶׁאֵין תִּשְׁעָה בְּבֵית הַכְּנֶסֶת הַמְכַוְּנִים בְּבִרְכַּת שַׁ"ץ – קָרוֹב בְּעֵינַי לִהְיוֹת בִּרְכַּת שַׁ"ץ בְּרָכָה לְבַטָּלָה, כִּי נִתַּקְּנָה בִּרְכַּת שַׁ"ץ לְאָמְרָהּ בַּעֲשָׂרָה, וּכְשֶׁאֵין תִּשְׁעָה הַמְכַוְּנִים לְבִרְכוֹתָיו נִרְאֶה כִּבְרָכָה לְבַטָּלָה.
ומיתמהת התמיהה: הכיצד הכהנים עסוקים בתפלות משלהם בשעה ששליח הציבור מברך ברכת ההודאה וברכת השלום (אף גם בזמן שהוא חותם את חתימת הברכות)?


את זה לא הבנתי.
הרא"ש דיבר על מי שלא מכוונים, בניגוד לתק"ח, ואילו אנן עסקינן במי שאומר תפילה שחכמים תיקנו לאומרה שם בדיוק.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' ספטמבר 19, 2019 8:54 pm

במודים דרבנן ובברכת כהנים זה ממש כך, שאמירת הקהל במודים והכהנים בברכת שלום, בלא באה לעסוק בעניין אחר מברכת הש"ץ אלא אדרבה מטרתה היא לכוין את דעת הקהל לענין שעוסק בו ש"ץ, וכן הכהנים מתפללים על קבלת הברכה כמו שהוא ענין ברכת הש"ץ (שהרי שבמשנה מכונה ברכת השלום ברכת כהנים - ואומר עבודה והודאה וברכת כהנים), אמנם תפילת הכהנים בהודאה היא הסח הדעת לענין אחר לכאו' ופחות מובנת. וכנראה שגם זה לא מפריע השמיעה והכוונה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ה' ספטמבר 19, 2019 9:05 pm

לא הבנתי איך התפלה של הכהנים לא מפריעה להקשיב לש"ץ?

במיוחד שתפלת הכהנים היא מסתיימת יחד עם ברכת הש"ץ כדי שהציבור יענו אמן גם על תפלתם.

ולגבי דברי הרב בברכה,
לא מובן, החשש של ברכה לבטלה הוא בגלל שאם אין עשר מקשיבים. לא נזכר שום חילוק איזה תפלה מתפללים.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 19, 2019 10:35 pm

בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. הרא"ש דיבר על מי שאינם מכוונים, בניגוד לתק"ח, ואילו אנן עסקינן במי שאומר תפילה שחכמים תיקנו לאומרה שם בדיוק.
שתי תשובות לדבר:
א. שתי תקנות המכחישות זו את זו – דבר שאינו מתקבל על הדעת.
ב. 'תקנת חכמים' מאן דכר שמה?
לשון התלמוד בדבר תפלות הכהנים לפני נשיאות כפים ולאחריה כך הוא:
מַאי מְבָרֵךְ? אָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן וְצִוָּנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה. כִּי עָקַר כַּרְעֵיהּ מַאי אָמַר? יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ שֶׁתְּהֵא בְּרָכָה זוֹ שֶׁצִּוִּיתָנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לֹא יְהֵא בָּהּ מִכְשׁוֹל וְעָוֹן. וְכִי מַהְדַּר אַפֵּיהּ מִצִּבּוּרָא מַאי אָמַר? אַדְבְּרֵהּ רַב חִסְדָּא לְרַב עוּקְבָא וּדְרַשׁ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עָשִׂינוּ מַה שֶּׁגָּזַרְתָּ עָלֵינוּ, עֲשֵׂה עִמָּנוּ מַה שֶּׁהִבְטַחְתָּנוּ. 'הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם' וְגוֹמֵר.
ובאמת הדבר צריך תלמוד: אמורא היכא קאי דשאיל 'מאי אמר'?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' ספטמבר 19, 2019 10:57 pm

כהן דחזא חלמא ולא ידע מאי חזא – היכי ליעביד?

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' ספטמבר 19, 2019 11:14 pm

אפשר להזכיר כאן גם תפילות נוספות שקבעו בברכת כהנים כמו הפסוקים שנהגו באשכנז והגר"א הזהיר שלא לאמרם,
וגם בחזרת הש"ץ יש קהילות שהוסיפו שם תפילות כמו תפילה לתיקון קרי במפני חטאינו, שוודאי להרבה אחרונים לא אריך למעבד הכי, שיפסיק היחיד ויאמר תפילה במקום להקשיב לש"ץ ביחוד שיש מקומות שלא נשארו עשרה שומעים, ומשיאים דעתם לכאו' לענין אחר מענין שהש"ץ עוסק בו.
או שמרבים לשורר עם החזן בימים נוראים עד שלא ישמע קולו, כמו בעלינו (אמנם יש לזה מקור בראשונים שהיו אומרים עלינו בקול).
וברוב המקומות עונים מודים דרבנן בקו"ר ובלי נשמע קולם של שליחי ציבור בעת ההיא (לפעמים רק במילים העיקריות מודים אנחנו לך), ואולי הפסידו עיקר תקנת חזרת הש"ץ, וכמו שהזהיר המ"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' ספטמבר 20, 2019 10:51 am

ביקורת תהיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. הרא"ש דיבר על מי שאינם מכוונים, בניגוד לתק"ח, ואילו אנן עסקינן במי שאומר תפילה שחכמים תיקנו לאומרה שם בדיוק.
שתי תשובות לדבר:
א. שתי תקנות המכחישות זו את זו – דבר שאינו מתקבל על הדעת.
ב. 'תקנת חכמים' מאן דכר שמה?
לשון התלמוד בדבר תפלות הכהנים לפני נשיאות כפים ולאחריה כך הוא:
מַאי מְבָרֵךְ? אָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן וְצִוָּנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה. כִּי עָקַר כַּרְעֵיהּ מַאי אָמַר? יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ שֶׁתְּהֵא בְּרָכָה זוֹ שֶׁצִּוִּיתָנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לֹא יְהֵא בָּהּ מִכְשׁוֹל וְעָוֹן. וְכִי מַהְדַּר אַפֵּיהּ מִצִּבּוּרָא מַאי אָמַר? אַדְבְּרֵהּ רַב חִסְדָּא לְרַב עוּקְבָא וּדְרַשׁ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עָשִׂינוּ מַה שֶּׁגָּזַרְתָּ עָלֵינוּ, עֲשֵׂה עִמָּנוּ מַה שֶּׁהִבְטַחְתָּנוּ. 'הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם' וְגוֹמֵר.
ובאמת הדבר צריך תלמוד: אמורא היכא קאי דשאיל 'מאי אמר'?


א. לא סותרות- אלא משתלבות (שבחלק זה של התפילה תוקן לא להקשיב אלא לומר)
ב. אם נזכר בגמ' לאומרו (קביעה, ולא כתיאור של מנהג) זו תקנ"ח.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' אוקטובר 02, 2019 9:37 pm

ביקורת תהיה כתב:
בברכה המשולשת כתב:לא הבנתי. הרא"ש דיבר על מי שאינם מכוונים, בניגוד לתק"ח, ואילו אנן עסקינן במי שאומר תפילה שחכמים תיקנו לאומרה שם בדיוק.
שתי תשובות לדבר:
א. שתי תקנות המכחישות זו את זו – דבר שאינו מתקבל על הדעת.
ב. 'תקנת חכמים' מאן דכר שמה?
לשון התלמוד בדבר תפלות הכהנים לפני נשיאות כפים ולאחריה כך הוא:
מַאי מְבָרֵךְ? אָמַר רַבִּי זֵירָא אָמַר רַב חִסְדָּא: אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן וְצִוָּנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל בְּאַהֲבָה. כִּי עָקַר כַּרְעֵיהּ מַאי אָמַר? יְהִי רָצוֹן מִלְּפָנֶיךָ יְיָ אֱלֹהֵינוּ שֶׁתְּהֵא בְּרָכָה זוֹ שֶׁצִּוִּיתָנוּ לְבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לֹא יְהֵא בָּהּ מִכְשׁוֹל וְעָוֹן. וְכִי מַהְדַּר אַפֵּיהּ מִצִּבּוּרָא מַאי אָמַר? אַדְבְּרֵהּ רַב חִסְדָּא לְרַב עוּקְבָא וּדְרַשׁ: רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, עָשִׂינוּ מַה שֶּׁגָּזַרְתָּ עָלֵינוּ, עֲשֵׂה עִמָּנוּ מַה שֶּׁהִבְטַחְתָּנוּ. 'הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָּׁמַיִם' וְגוֹמֵר.
ובאמת הדבר צריך תלמוד: אמורא היכא קאי דשאיל 'מאי אמר'?


שמא שאלת התלמוד, כי ג"ז סודר מנוסח תקנת אנשי כנה"ג. וקדם לחכמי התלמוד. וע' בכל מה שציינו כאן: https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 80#p576727

יש להעיר גם ב"מודים" שהציבור עונה "מודים דרבנן", ועכ"ז כ' הפוס' שהש"ץ יזהר שיהיו עשרה שומעים, וצ"ע, דהרי הקהל צריך לענות מודים דרבנן, והיאך בד בבד גם יקשיבו לו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' אוקטובר 02, 2019 9:43 pm

תם מה הוא אומר כתב:יש להעיר גם ב"מודים" שהציבור עונה "מודים דרבנן", ועכ"ז כ' הפוס' שהש"ץ יזהר שיהיו עשרה שומעים, וצ"ע, דהרי הקהל צריך לענות מודים דרבנן, והיאך בד בבד גם יקשיבו לו.

ראה לעיל כאן.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ד' אוקטובר 02, 2019 9:45 pm

שמואל שלומוביץ כתב:
תם מה הוא אומר כתב:יש להעיר גם ב"מודים" שהציבור עונה "מודים דרבנן", ועכ"ז כ' הפוס' שהש"ץ יזהר שיהיו עשרה שומעים, וצ"ע, דהרי הקהל צריך לענות מודים דרבנן, והיאך בד בבד גם יקשיבו לו.

ראה לעיל כאן.


יש"כ

היכן הירושלמי? ואיך אתה מבין שזה לא מפסיד את השמיעה? ממ"נ או שהוא "אומר" מודים בלי כוונה (ודאי מה שלא צריך להיות ע"פ הלכה) או שהוא לא שומע, א"א לשניהם בבת אחת. תרי קלי לא משתמעי.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' אוקטובר 02, 2019 9:59 pm

תם מה הוא אומר כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:
תם מה הוא אומר כתב:יש להעיר גם ב"מודים" שהציבור עונה "מודים דרבנן", ועכ"ז כ' הפוס' שהש"ץ יזהר שיהיו עשרה שומעים, וצ"ע, דהרי הקהל צריך לענות מודים דרבנן, והיאך בד בבד גם יקשיבו לו.

ראה לעיל כאן.


יש"כ

היכן הירושלמי? ואיך אתה מבין שזה לא מפסיד את השמיעה? ממ"נ או שהוא "אומר" מודים בלי כוונה (ודאי מה שלא צריך להיות ע"פ הלכה) או שהוא לא שומע, א"א לשניהם בבת אחת. תרי קלי לא משתמעי.

ירושלמי ברכות פרק א הלכה ה
תנא רבי חלפתא בן שאול הכל שוחין עם ש"צ בהודאה. ר' זעירא אמר ובלבד במודים. [דף י עמוד ב] רבי זעירא סבר לקרובה כדי לשוח עמו תחלה וסוף: ר' יסא כד סליק להכא חמתון גחנין ומלחשין. אמר לון מהו דין לחישה ולא שמיע דמר רבי חלבו ר"ש בשם ר' יוחנן בשם ר' ירמיה רבי חנינא בשם ר' מיישא ר' חייא בשם ר' סימאי ואית דאמרין ליה חברייא בשם ר' סימאי מודים אנחנו לך אדון כל הבריות אלוה התושבחות צור עולמים חי העולם יוצר בראשית מחיה מתים שהחייתנו וקיימתנו וזכיתנו וסייעתנו וקרבתנו להודות לשמך בא"י אל ההודאות.

ובענין ההפרעה לשמיעה זה נידון ביננו לעיל. ואין דעות בנ"א שוות.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' אוקטובר 02, 2019 10:13 pm

ואגב כאן המקום להעיר שגם מי שלא ירצה לשנות מדרכו לומר מודים דרבנן בקול, ראוי להתחשב בש"ץ שצריך לפי הדין לומר באופן שישמע לכל הפחות לעשרה.
וכשהציבור מגביר קולו בתחילת מודים דרבנן, הש"ץ צריך להתאמץ מאד כדי שישמעו אותו, וכולי האי ואולי, ולא אריך למעבד הכי, ומה גם בימים נוראים ובר"ה שיש ציבור שרוצה לשמוע כל התפילה על הסדר, ולא להפסיד עיקר תקנת חזרת הש"ץ, בדבר שיתכן שהוא לעיכובא במטבע הברכה (המילים מודים אנחנו לך).
אז אנא להשתדל להנמיך הקול ולאפשר למשמיעים ולשומעים להאזין לקול התפילה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 03, 2019 2:22 pm

תם מה הוא אומר כתב:יש להעיר גם ב"מודים" שהציבור עונה "מודים דרבנן", ועכ"ז כ' הפוס' שהש"ץ יזהר שיהיו עשרה שומעים.
הוראה זו אין בנמצא בספרי הפוסקים. אדרבה, איפכא יש לשמוע מדברי אבודרהם (שחרית של חול):
וּכְשֶׁיַּגִּיעַ שַׁ"ץ לְ'מוֹדִים' וְכוֹרֵעַ, כָּל הָעָם שׁוֹחִין וְאוֹמְרִין הוֹדָאָה קְטַנָּה הַמַּתְחֶלֶת כְּמוֹ כֵן בְּ'מוֹדִים', שֶׁאֵין דֶּרֶךְ הָעֶבֶד לְהוֹדוֹת לְרַבּוֹ וְלוֹמַר לוֹ 'אֲדוֹנִי אָתָּה' עַל יְדֵי שָׁלִיחַ, אֶלָּא כָּל אָדָם צָרִיךְ לְקַבֵּל בְּפִיו עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם. וְזֶהוּ שֶׁאָמַר דָּוִד: 'אָמַרְתִּי לַייָ אֵלִי אָתָּה' – אֲנִי בְּעַצְמִי אָמַרְתִּי לוֹ, וְלֹא עַל יְדֵי שָׁלִיחַ.
ודומה כי גם הרב 'משנה ברורה' שכתב 'וצריך לאמר עכ"פ קצת בקול שיוכלו לשמוע עשרה בני אדם העומדים סביבו', לא בא אלא לשלול אמירת 'מודים' בינו לבין עצמו, מאחר ששליח ציבור הוא, אך גם הוא מודה שאין צריך עשרה שומעים. על כל פנים, אף אם נאמר שלדעתו צריך שיהיו עשרה שומעים ל'מודים' דש"ץ, לא נמצא לו חבר בדעה זו.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' אוקטובר 03, 2019 3:31 pm

אין טעם לחפש הוראה פרטית על מודים דרבנן.
ככל שאין סיבה וסברא בהירה לחלק בין זה לבין שאר תפילת הש"ץ ודאי צריך שישמעו אותו,
הגע עצמך, הרי תפילת הציבור נתקנה להוציא מי שאינו בקי, ואיך יצא יד"ח אם לא ישמע והוא עסוק באמירתו, ופשוט שמי שאינו בקי אינו אומר מודים דרבנן אלא שותק ויוצא יד"ח, וזה דווקא בעשרה, דשלא בעשרה א"א להוציא מי שאינו בקי,
אלא אם נאמר שחותמין ברכת מודרים דרבנן בשם, ואז מי שאינו בקי אמנם לא שומע ברכת הש"ץ אבל שמא בקי הוא בברכת מודים דרבנן והוא אומרה בפני עצמו ומשלים ברכת ההודאה בשם.
וכאמור בירושלמי כנראה לא הייתה תקנת מודים דרבנן לאמרה אלא בלחישה ולא בקו"ר,

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 03, 2019 7:24 pm

שמואל שלומוביץ כתב:א. אין סיבה וסברא בהירה לחלק בין זה לבין שאר תפילת הש"ץ.
ב. פשוט שמי שאינו בקי אינו אומר מודים דרבנן אלא שותק ויוצא יד"ח.
א. כלום דברי אבודרהם שאין שליח להודאה אינם ברורים דיים להבדיל בין 'מודים' לשאר כל התפלה?
ב. כלומר, דהא דאמרינן בגמרא 'העם מה הם אומרים' היינו דוקא העם הבקי. ולא נהירא.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ה' אוקטובר 03, 2019 7:53 pm

ביקורת תהיה כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:א. אין סיבה וסברא בהירה לחלק בין זה לבין שאר תפילת הש"ץ.
ב. פשוט שמי שאינו בקי אינו אומר מודים דרבנן אלא שותק ויוצא יד"ח.
א. כלום דברי אבודרהם שאין שליח להודאה אינם ברורים דיים להבדיל בין 'מודים' לשאר כל התפלה?
ב. כלומר, דהא דאמרינן בגמרא 'העם מה הם אומרים' היינו דוקא העם הבקי. ולא נהירא.

א. דברי האבודרהם שאין שליח להודאה הם טעם למה יאמרו אבל לא טעם למה לא ישמעו, יש כאן הוספה על אמירת הש"ץ שמלבדה גם העם אומרים בעצמם נוסח ההודאה, אבל זה לא בא לגרע את תפילת הש"ץ שכל ענינה שהיא צתפילה שנאמרת בשליחות העם ובשמיעתם. ולכן צ"ל שגם שומעים וגם מכוונים לבם ע"י אמירה מקבילה לענין הנשמע, והציור של זה בולט בירושלמי שאומרים בלחש. אבל גם למנהגינו עדיין צריך שיהיו שומעים כמבואר במ"ב. וזה דבר פשוט.
ב. אדרבה פרש שיטתך: מי שאינו בקי מה היא ברכת הודאה שלו, או שמברכה בפני עצמו וחותם בה בשפם מכאשר הזכרתי, או שיוצא בה יד"ח מהש"ץ והיינו שמקשיב, ואינו אומר דבר, או שיכול לצאת יד"ח גם אם הוא אומר דבר אחר, או שתחילתה מברך לעצמו ומשלים חתימתה ע"י הש"ץ. אניברחרתי המסתבר לי, בחר לך את הדרך הנראית בעיניך, והבוחר יבחר. אטו יש סיבה שמי שאינו בקי ויוצא יד"ח תפילתו לא יהיה מחוייב בהודאה??

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוקטובר 03, 2019 9:51 pm

שמואל שלומוביץ כתב:מי שאינו בקי - כיצד היא ברכת ההודאה שלו?
אפשרות א. מברכה ברכה בפני עצמה וחותם בה בשם.
אפשרות ב. יוצא יד"ח מהש"ץ, והיינו שמקשיב ואינו אומר דבר.
אפשרות ג. יכול לצאת יד"ח גם אם הוא אומר דבר אחר.
אפשרות ד. תחילתה מברך לעצמו ומשלים חתימתה ע"י הש"ץ.
דברים שמחים ומאירים!
והא לך דברי הרב חיד"א בספר ברכי יוסף:
נשאל הרב הנזכר (מהר"י עייאש בספר בית יהודה או"ח סי' לג) אם זה שיוצא בתפלת הש"ץ אם יכול לענות מודים דרבנן, אי הוי הפסק. והרב הנז' לא השיב על זה. ואין כאן שאלה, דודאי ישתוק ויכוין למה שאומר הש"ץ, שעולה לו להוציאו י"ח תפלה. וכן מתבאר מדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם, הובא בתחילת ספר 'מעשה רוקח' עיין שם ודוק.
יישר חילו של זה שיביננו מה המה דברי רבינו אברהם בן הרמב"ם ומה מתבאר מהם.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אוקטובר 03, 2019 10:25 pm

ביקורת תהיה כתב:
נשאל הרב הנזכר (מהר"י עייאש בספר בית יהודה או"ח סי' לג) אם זה שיוצא בתפלת הש"ץ אם יכול לענות מודים דרבנן, אי הוי הפסק. והרב הנז' לא השיב על זה. ואין כאן שאלה, דודאי ישתוק ויכוין למה שאומר הש"ץ, שעולה לו להוציאו י"ח תפלה. וכן מתבאר מדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם, הובא בתחילת ספר 'מעשה רוקח' עיין שם ודוק.
יישר חילו של זה שיביננו מה המה דברי רבינו אברהם בן הרמב"ם ומה מתבאר מהם.

ראבמ.pdf
(702.78 KiB) הורד 155 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוקטובר 04, 2019 3:06 am

תמצית הדברים:
הרמב"ם הנהיג שבמקום שיחזור הש"ץ את התפלה בקול רם אחר תפלת הלחש, יתפללו הש"ץ והעם תפלתם כאחד, והש"ץ יגביה קולו להוציא מי שאינו יודע, והנמשכים אחריו יתפללו בלחש או בקול נמוך מקולו להוציא עצמן, ויסיים ש"ץ והצבור תפלתם כאחד ויפסעו כולן ג"פ בבת אחת.
לאחר פטירתו נמצאו כאלה שהיו מדקדקים למהר ולהשלים תפלתם קודם שיגיע הש"ץ למודים,
כדי שלא יגרעו ממודים דרבנן. רבי אברהם תוקף נוהג זה וכותב בין השאר:
ומה שנתלה הנתלה בזה במודים דרבנן הוא טעות, שטעה בעיקר הדין, לפי שמודים דרבנן אין באמירתו חובה על כל פנים, אבל מי ששמע ש"ץ אומר מודים והוא כבר התפלל – לא ישתוק אצל שבחו ית' מלשבחו, אבל יאמר מודים דרבנן; אבל אם היה מתפלל ואומר מודים העיקרי עם ש"ץ – קם ליה בדרבה מיניה.
המתבאר מדבריו שאמירת מודים דרבנן לא ניתקנה אלא למי שכבר התפלל, כדי שיצטרף אל הש"ץ בהודאה לשמו יתברך ולא יעמוד בשתיקה, אך לא למי שמתפלל יחד עם הש"ץ.
אולם יש לדון, כי אפשר שיש לחלק בין המתפלל במו־פיו יחד עם הש"ץ למי שיוצא בתפלת הש"ץ, מן הטעם שכתוב אבודרהם 'שאין דרך העבד להודות לרבו על ידי שליח'.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי לענין » ו' אוקטובר 04, 2019 10:38 am

תודה.
כידוע נחלקו פוסקי דורנו (הגרש"ז והגרי"ש) אם העומד בתפלתו לפני שים שלום, אם עונה אמן על ברכת כהנים. והראב"מ כאן פשיטא ליה שעונה.

תדיר אני מסתפק בתפלתי אם כדאי לסיים בשביל לענות קדושה או קדיש וכיו"ב, כמובן שמחשבות אלו של ארגון הקצב וסידורו לפי הש"ץ מאד טורדות את התפילה. כעת אני רואה שההרגשה שלי שזה סותר למהות התפילה, אכן מפורשת היא כאן בדברי הר"א בן הרמב"ם שזה קלקול גדול ועשיית תפלתו קבע.
אציין למש"כ המ"ב בשם הפמ"ג בענין להזדרז בתפילה כדי לומר ויכולו עם הציבור, והערת החזו"א על כך.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: הטבת חלום בברכת כהנים

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ו' אוקטובר 04, 2019 1:21 pm

ביקורת תהיה כתב:
שמואל שלומוביץ כתב:מי שאינו בקי - כיצד היא ברכת ההודאה שלו?
אפשרות א. מברכה ברכה בפני עצמה וחותם בה בשם.
אפשרות ב. יוצא יד"ח מהש"ץ, והיינו שמקשיב ואינו אומר דבר.
אפשרות ג. יכול לצאת יד"ח גם אם הוא אומר דבר אחר.
אפשרות ד. תחילתה מברך לעצמו ומשלים חתימתה ע"י הש"ץ.
דברים שמחים ומאירים!
והא לך דברי הרב חיד"א בספר ברכי יוסף:
נשאל הרב הנזכר (מהר"י עייאש בספר בית יהודה או"ח סי' לג) אם זה שיוצא בתפלת הש"ץ אם יכול לענות מודים דרבנן, אי הוי הפסק. והרב הנז' לא השיב על זה. ואין כאן שאלה, דודאי ישתוק ויכוין למה שאומר הש"ץ, שעולה לו להוציאו י"ח תפלה. וכן מתבאר מדברי רבינו אברהם בן הרמב"ם, הובא בתחילת ספר 'מעשה רוקח' עיין שם ודוק.
יישר חילו של זה שיביננו מה המה דברי רבינו אברהם בן הרמב"ם ומה מתבאר מהם.

תודה רבה על סידור הדברים ועריכתם, ועל המקור מהחיד"א ומהר"י עייאש,
שבעצם יש כאן מקור לדברי המ"ב שצורת חזרת הש"ץ היא באופן שבמודים נשמע קול הש"ץ, ובאופן שמי שאינו בקי יכול לשמוע ולצאת יד"ח.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 297 אורחים