מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

הודעהעל ידי לענין » ו' אוקטובר 04, 2019 10:54 am

רמבן בספר המצוות.PNG
רמבן בספר המצוות.PNG (154.48 KiB) נצפה 1079 פעמים


מה הכוונה? מברכים על זה 'וצונו', עושים את רצון השם, וזו לא מצוה? זה לא יכול להטות את הכף של הבינוני לעשות לו רוב זכויות?

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' אוקטובר 04, 2019 12:06 pm

ז"ל ראב"ע ב'יסוד מורא' -
ויש שיברך השם שהתיר זה בתנאי זה כמו על השחיטה. והנה אם יברך ככה בשחיטת הפסח היא מצות חיוב כמו על המילה והשם לא צונו מצות חיוב לשחוט רק איסור לאכול בשר חי עד שישפך דמו בשחיטה לבדה לא בדרך אחרת והנה זאת הברכה כברכת נשואין שהזכיר שאסר העריות והארוסות והתיר את הנשואות והנה המברך על השחיטה ובודק ומסיר החלב והגידים ומברך השם אחר אכילתו הנה שכרו אתו ואם לא יעשה כל אלה יש עונש עליו והנה כל אלה אינם מצות חיוב כי העיקר איננו כן ואין ספק כי המתענה ומונע עצמו מאכול בשר כאשר התענה דניאל יותר שכר יקבל מהשם וככה המתענה בכל יום ואיננו מברך ברכת המזון. וככה הנזיר איננו חייב לקדש ולהבדיל ולשתות ארבע כוסות רק החיוב הוא לשותה. והזכרתי כל זה בעבור ששמעתי על חכם חסיד שהיה משוטט בחוצות לבקש מי שיש לו עוף שישחטנו ודעתו על הברכה למלאות מאה ברכות בכל יום.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוקטובר 04, 2019 12:11 pm

והמניח עירובי חצרות (בשביל להתיר הטלטול) או עירובי תחומין (בשביל להתיר היציאה חוץ לתחום)
ומברך 'וצונו על מצות ערוב' – האם מקבל שכר על ההנחה?

יושב ירושלים
הודעות: 865
הצטרף: ד' ינואר 18, 2017 6:33 pm
שם מלא: פסח הלפרין

Re: מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

הודעהעל ידי יושב ירושלים » ש' אוקטובר 05, 2019 9:09 pm

כוונת הרמב"ן פשוטה לענין מניינן של מצוות, שאין למנות המצוות שאינן מחוייבות אלא כדי להמנע מאיסור, וכוונת הדוגמא מנוטל ידיו ואוכל י' פעמים לכאורה כוונתו שאין מעלה בעצם הנטילה אלא בהימנעות מאכילה בלא נטילה, ולכן אם יחלק אכילתו לעשר סעודות כדי 'להרויח' עוד מצוות לא עשה כלום, שהרי המצוה היא לא לאכול בלא נטילה וזבה שניהם שווין.

ונתנו ידידים
הודעות: 1141
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מי שנוטל ידיו לסעודה מקבל על זה גן עדן?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ש' אוקטובר 05, 2019 9:40 pm

יושב ירושלים כתב:כוונת הרמב"ן פשוטה לענין מניינן של מצוות, שאין למנות המצוות שאינן מחוייבות אלא כדי להמנע מאיסור, וכוונת הדוגמא מנוטל ידיו ואוכל י' פעמים לכאורה כוונתו שאין מעלה בעצם הנטילה אלא בהימנעות מאכילה בלא נטילה, ולכן אם יחלק אכילתו לעשר סעודות כדי 'להרויח' עוד מצוות לא עשה כלום, שהרי המצוה היא לא לאכול בלא נטילה וזבה שניהם שווין.

בעיקר דבריך צודק אתה, והדברים מפורשים ברמב"ן דהזהירות לאכול בלא נטילה הוא כמו המנעות מאיסור ל"ת דומשום דנטילת ידים ושחיטה הם כמו לאוין הבאין מכלל עשה, והנפ"מ הוא לענין מנין המצוות דאינן נמנין רק עשה ול"ת ממש אבל לא לאו הבא מכלל עשה ולא עשה הבא מכלל לאו, אבל שכר ודאי דהוא מקבל וכמו כל מי שנזהר מעבירת ל"ת (וכל זה לדעת הבה"ג).
אמנם סוף דבריך דאין יותר שכר לנוטל ידיו י פעמים מפעם אחת יש לדון עליו כי כל פעם שיושב לאכול הרי הוא כבא לידו לעשות עבירה ולא עשאה פעם נוספת, ולא נראה דזהו כונת הרמב"ן דהרי לא הזכיר 'מסעודה גדולה', אלא כונתו דליכא מצוה בהנטילה יותר מאילו לא אכל כלל, וזהו דבריו שם, והיינו משום דאינו אלא שמירה מאיסור ולא קיום מצוה.

אמנם דברי האבן עזרא איני מבין כלל דהרי ודאי דכל נטילה וכל שחיטה מזכהו בברכה והברכה נמנה בחשבון מאה ברכות, ולמה אינו ראוי לחטוף ברכות כאלו, והאם הוא נחשב כברכה שאינה צריכה, ומאי שנא מברכת הנהנין שאין בקיום האכילה מצוה?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 111 אורחים