מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדגים ניצולו מהמבול

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אוהב אוצר
הודעות: 2975
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

הדגים ניצולו מהמבול

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ב' אוקטובר 28, 2019 10:00 am

האוצר לא תח"י ואני צריך עזרה, לגבי הדגים במבול:
מדוע ניצלו? איני שואל כיצד, אלא מדוע.
[עוד בפרט שכתוב שאצל הדגים יש אנדרלמוסיה שגדולים אוכלים את הקטנים וכו' וכו']

תורה מפוארת
הודעות: 631
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: הדגים ניצולו מהמבול

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' אוקטובר 28, 2019 10:20 am

פשוט מאוד, כי לא השחיתו דרכם.

ראה הסבר יפה לזה בתורה תמימה וז"ל: טעם הדבר י"ל פשוט משום דכתיב כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ, ולא אלה אשר במים. אמנם בעיקר הדבר שנבדלו הדגים בענין זה משאר הבע"ח י"ל עפ"י מש"כ תוס' בב"ק נ"ה א' בשם הירושלמי וכ"ה במ"ר דדגים אינן נרבעין ונזקקין לשאינן מינן, ולכן מכיון שלא שחתו דרכן ממילא לא הוו בגזירת המבול. ורד"ק כתב דהא דלא מתו דגים שבים הוא פשוט מפני שעיקר חיותם במים, ואין נראה כלל, דאם הי' רצון ה' שיאבדו גם הם היו מתים גם הם, והלא במצרים מתו גם הדגים, וגם הלשון לא נגזרה גזירה מורה שבהשגחה חיו, ויותר מזה מוכח מפורש שלא נשארו בחיים ע"פ טבעם שהרי כמבואר בריש פרשה הסמוכה היו מי המבול רותחים, ומטבע הדגים שאין חיים, במים רותחין, והרי מפורש שבהשגחה חיו ומטעם שכתבנו. ואף גם זאת קשה לדבריו, למה פירש רב חסדא רק דגים ולא גם חיות ועופות הים, אחרי דגם הם עיקר חיותם במים, אבל לדברינו מבואר היטב, כי התוס' בב"ק שם כתבו בשם הירושלמי דחיות ועופות הים נזקקין לשאינן מינם, א"כ שחתו גם הם דרכן, וממילא מתו גם הם כשאר הברואים ורק על דגים לא נגזרה גזירה, ודו"ק:

אומר אני
הודעות: 57
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2018 11:04 pm

Re: הדגים ניצולו מהמבול

הודעהעל ידי אומר אני » ב' אוקטובר 28, 2019 3:23 pm

תורה מפוארת כתב:פשוט מאוד, כי לא השחיתו דרכם.

ראה הסבר יפה לזה בתורה תמימה וז"ל: טעם הדבר י"ל פשוט משום דכתיב כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ, ולא אלה אשר במים. אמנם בעיקר הדבר שנבדלו הדגים בענין זה משאר הבע"ח י"ל עפ"י מש"כ תוס' בב"ק נ"ה א' בשם הירושלמי וכ"ה במ"ר דדגים אינן נרבעין ונזקקין לשאינן מינן, ולכן מכיון שלא שחתו דרכן ממילא לא הוו בגזירת המבול. ורד"ק כתב דהא דלא מתו דגים שבים הוא פשוט מפני שעיקר חיותם במים, ואין נראה כלל, דאם הי' רצון ה' שיאבדו גם הם היו מתים גם הם, והלא במצרים מתו גם הדגים, וגם הלשון לא נגזרה גזירה מורה שבהשגחה חיו, ויותר מזה מוכח מפורש שלא נשארו בחיים ע"פ טבעם שהרי כמבואר בריש פרשה הסמוכה היו מי המבול רותחים, ומטבע הדגים שאין חיים, במים רותחין, והרי מפורש שבהשגחה חיו ומטעם שכתבנו. ואף גם זאת קשה לדבריו, למה פירש רב חסדא רק דגים ולא גם חיות ועופות הים, אחרי דגם הם עיקר חיותם במים, אבל לדברינו מבואר היטב, כי התוס' בב"ק שם כתבו בשם הירושלמי דחיות ועופות הים נזקקין לשאינן מינם, א"כ שחתו גם הם דרכן, וממילא מתו גם הם כשאר הברואים ורק על דגים לא נגזרה גזירה, ודו"ק:

והכפיל דבריו בהערותיו על פרדס יוסף ועייש עוד הסברים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים