עמוד 1 מתוך 1

ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 3:19 pm
על ידי סליחות
קראתי בעבר בשם האו"ח והגר"א שהפליגו מאוד בנושא של נשיאת ב' נשים (אם איני טועה אחד מהם אמר שאם היה יכול היה מבטל ת"ת ותפילה לפרסם את ההיתר). ואני בעניותי לא הבנתי מדוע הנושא כה חשוב להרעיש על כך עולמות, הרי אין בזה חובה ולמעשה זו רשות, ולכאורה יש מצוות אחרות שהם חובה ובני אדם נכשלים בהם. האם יש בדבריהם הסבר וטעם לכך?

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 6:56 pm
על ידי דודי צח
אינני מתיימר להיות בקי כל הצורך, אבל כמדומה שבש"ס לא מצינו (בכלל או כמעט) אצל תנאים ואמוראים שהיו להם ב' נשים, ואדרבה כמה סיפורים יש שכשמתה אשתו של פלוני אזי התחתן עם פלונית, ומשמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
אם כי "בהלכות" שבש"ס יש ריבוי ציורים ודינים, במסכתות כתובות ויבמות ועוד, על שתי נשים ויותר. אך כאמור, דבר זה שנזכר בתנ"ך על אישים שונים, לא מצינו לזה סמך בימי התלמוד. הרבה לפני רבינו גרשום.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:07 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שכבר העיר על כך הגר"ר מרגליות (וכמדומני שגם כתב שגם בתנ"ך זה בא בדר"כ כאילוץ בשל עקרות, או מגדרי מלכות )

ולגוף דברי הרב פותח האשכול, למיטב זכרוני המקור לייחוס הדברים לאדוננו הגר"א הוא יחסית מאוחר ונכב"ב.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:33 pm
על ידי סליחות
כדי להסיר את העננה השוררת סביב הדברים, מצאנו את המקור לדברים המיוחסים להגר"א, והם מצורפים כאן.
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65 (באוצר)

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 7:43 pm
על ידי סליחות
ניסיתי למצוא מקור לדברי האור החיים ולא מצאתי בינתיים, אבל מצאתי שהוא עצמו היה נשוי לשתי נשים. ובאופן דומה מפורסם גם כן על הבבא סאלי שהיה נשוי לשתי נשים בו זמנית בא"י כידוע. ייתכן שהאו"ח לא התבטא בעניין זה וזכרוני מטעה אותי, אלא שהביאו ראיה ממה שעשה. קראתי את הדברים לפני זמן רב מאוד.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 8:29 pm
על ידי תורה מפוארת
כג"ל נראה כי האור החיים לא התבטא כן אלא שכך היה מעשה רב אצלו, ידוע גם שאחת מנשות האור החיים הייתה מניחה תפילין, ודומני כי אין כל המעשיות הללו הם טובים להיסטוריה וחלילה אין בזה להורות מה שסברו לרבים.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:07 am
על ידי ביקורת תהיה
דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:
א. נָשָׂא אִשָּׁה וְשָׁהָה עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה – יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה, שֶׁמָּא לֹא זָכָה לְהִבָּנוֹת מִמֶּנָּה. (פרק הבא על יבמתו)
ב. וְאֵלּוּ לֹא שׁוֹתוֹת (דְּלֹא נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה אֶלָּא בִּרְאוּיָה לְקַיְּמָהּ): אַיְלוֹנִית וּזְקֵנָה וְשֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לֵילֵד (שֶׁשָּׁתָת כּוֹס עִיקָּרִין. וַאֲסוּרוֹת לְקַיְּמָן לְמִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, שֶׁהֲרֵי נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: יָכוֹל הוּא לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת הֵימֶנָּה. (פרק ארוסה)

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 2:57 pm
על ידי בברכה המשולשת
וכן המשנה לגבי רב שפסוק לאסור אשה על בעלה מחמת נדר וכה"ג, איננו חשוד עליה ומותר לשאת אותה אם בזמן שפסק כן היה נשוי אשה אחרת, ואח"כ נפטרה אשתו)

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:45 pm
על ידי סליחות
ביקורת תהיה כתב:
דודי צח כתב:כמדומה שבש"ס משמע שכבר אז לא היה הדבר כנוהג מצוי.
מן המשנה עולה בבירור כי נשיאת אשה על אשתו היתה מחוץ לסגנון החיים דאז:
א. נָשָׂא אִשָּׁה וְשָׁהָה עִמָּהּ עֶשֶׂר שָׁנִים וְלֹא יָלְדָה – יוֹצִיא וְיִתֵּן כְּתֻבָּה, שֶׁמָּא לֹא זָכָה לְהִבָּנוֹת מִמֶּנָּה. (פרק הבא על יבמתו) (לא כולם רוצים לשאת שתי נשים. ההתחייבויות כפלות. החידוש של המשנה גדול יותר שמותר לו להוציא. כנ"ל גם לגבי המשנה השניה שהבאת. ואדרבה לא משמע כך מדברי רבי אליעזר)
ב. וְאֵלּוּ לֹא שׁוֹתוֹת (דְּלֹא נֶאֶמְרָה פָּרָשָׁה אֶלָּא בִּרְאוּיָה לְקַיְּמָהּ): אַיְלוֹנִית וּזְקֵנָה וְשֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לֵילֵד (שֶׁשָּׁתָת כּוֹס עִיקָּרִין. וַאֲסוּרוֹת לְקַיְּמָן לְמִי שֶׁאֵין לוֹ בָּנִים, שֶׁהֲרֵי נִצְטַוּוּ יִשְׂרָאֵל עַל פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: יָכוֹל הוּא לִשָּׂא אִשָּׁה אַחֶרֶת וְלִפְרוֹת וְלִרְבּוֹת הֵימֶנָּה. (פרק ארוסה)

לא זכיתי להבין במה זה קשור לנושא האשכול. השאלה היא ספציפית על דעתם של האו"ח והגר"א בנושא הזה, ובעיקר על הדברים המפליגים בנושא בשם הגר"א; לא שאלנו על הנושא בכללותו. ואם כבר הדברים הובאו בנוגע לאו"ח והגר"א, אז לא זכיתי להבין איזו ראיה הכרחית יש משם לגבי הנוהג בזמנם. לדידי (אליבא דהאו"ח והגר"א וכו') מדברי המשנה אי אפשר ללמוד כלום על נוהג בעניין זה, אדרבה, אולי דוקא משם אפשר להבין שזה היה מקובל (ראה את ההערה ששולבה בדבריך בטקסט אדום).

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 7:59 am
על ידי הרב שאול
סליחות כתב:כדי להסיר את העננה השוררת סביב הדברים, מצאנו את המקור לדברים המיוחסים להגר"א, והם מצורפים כאן.
ספר "הגאון החסיד מוילנה" עמוד קז הערה 65 (באוצר)

כל מה שהובא בשם הגר״א זצוקל הוא שרצה להתיר לישא ב נשים ,אולי זה ענין להתקרב הגאולה ע”י רחל ולאה ודוק ,
אבל אין כאן שום מקור שרצה להנהיג זה למעשה בכל בית ובית ,רק שיהא מותר לעשות כן . וכנל , וזה פשוט

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 11:47 am
על ידי סליחות
ראיה לדבריך מהאור החיים ובבא סאלי שעשו כן למעשה...

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ג' יוני 22, 2021 2:45 am
על ידי סליחות
תוך כדי קריאה בספר גדולי הדורות על משמר מנהגי אשכנז של ר"ב המבורגר (עמ' 27):
"בכל זאת במקרים בודדים העדיפו חכמים אשכנזים את מסורת ספרד על מסורת אשכנז. הנה, רבי יעקב עמדין (תנ"ח -תקל"ו), תמך בדרך כלל במסורת אשכנז מול ספרד, וכתב למשל כי "שמח לבי ואודה ה' בכל לבי שעשאני אשכנזי בניבי", אולם הוא גילה עמדה מסויגת לגבי תקנת רגמ"ה שאין לישא שתי נשים, אשר "לא נתקבלה בכל ישראל... רק במדינת אשכנז לבדה... לכן מהראוי היה לבטלו... וכן הרבה ממנהגי אשכנזים הלואי שלא היו נבראו בארץ הלזו ונפקי מינייהו חורבא". עיי"ש.
האם הגר"א (ת"פ-תקנ"ח) הכיר את דבריו הנ"ל?

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ג' יוני 22, 2021 6:23 am
על ידי שמואל דוד

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ג' יוני 22, 2021 7:21 am
על ידי פולסברג
במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ד' יוני 23, 2021 12:43 am
על ידי פולסברג
לכאו' ראיה דלא היה הדבר מופרך לישא ב' נשים [וכמובן יש לדחות בנקל], מדברי הגמ' (יומא עא.):

אמר רבי ברכיה אם רואה אדם שתורה פוסקת מזרעו ישא בת תלמיד חכם

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ד' יוני 23, 2021 10:38 pm
על ידי נר דרומי
פולסברג כתב:במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

אפשר קישור?

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ד' יוני 23, 2021 11:06 pm
על ידי מעיין
האם מבואר באיזה ספר
ענין פנימי של קשר איש ואשה, איש ואשה שזכו, סודן של נישואין
האם ניתן כל הדברים להאמר גם בנישואי שני נשים

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ד' יוני 23, 2021 11:25 pm
על ידי תוכן
הסיבה היא כי אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף, ועל ידי ריבוי נשים יוולדו יותר ילדים ומשיח יגיע יותר מהר.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ה' יוני 24, 2021 1:03 am
על ידי פולסברג
נר דרומי כתב:
פולסברג כתב:במקו''א הבאתי קונטרסו של א' מתמהוני עיר העתיקה, שרוצה לבטל חרדר''ג מכל וכל בזמנינו...

אפשר קישור?


קראו ותחי נפשכם...

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ה' יוני 24, 2021 10:38 am
על ידי עובר ושב
למרבה הצער, חייב לומר לכל המשתעשעים ברעיון זה של הפרד ומשול: זה לא יקרה בימינו, כי הנשים כרגע מקבלות שכר על אי השתתפותן בעגל, וכבר לא מתקיים "והוא ימשול בך" אלא ונהפוך הוא אשר ישלטו הנשים המה בבעליהן, וכל אשה בכל רגע נתון יכולה להכניס את בעלה לכלא לזמן ממושך בגלל איזה המצאה שתמציא וללא צורך בהוכחה (כגון שטוענת שאנס אותה, ואפילו תחילתו ברצון וסופו באונס לפי החוק זה אונס) ועל אחת כמה וכמה שאף אשה שפויה לא תסכים להכניס צרתה לביתה.

לכן כל הדיבורים בזה מיותרים. וכל מי שמדבר בזה צריך לומר לו, חלמא טבא חזית, צא מהדמיונות ולך ללמוד.

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ש' יוני 26, 2021 9:36 pm
על ידי פולסברג
עובר ושב כתב:לכן כל הדיבורים בזה מיותרים. וכל מי שמדבר בזה צריך לומר לו, חלמא טבא חזית, צא מהדמיונות ולך ללמוד.


כלומר, ובל''ז אתה מסכים איתו... ?!

Re: ב' נשים במשנת האו"ח והגר"א

פורסם: ה' יוני 29, 2023 12:01 pm
על ידי מחשב מסלול
ראה בהערה פז