עמוד 2 מתוך 3

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 11:21 pm
על ידי דורשי יחודך
דרומי כתב:התכוונתי להוכיח שלא כל מאמר שכתוב בחז"ל יש להבינו כמסר מעשי כפשוטו.

אף בעניננו, נכון שיש גמרא שמתארת את המצב הקשה באופן ציורי עד כדי שהיינו אמורים להימנע מללדת ח"ו,

אך כנגד גמרא זו יש גמרות מפורשות המספרות על 'מעשה רב' באופן הכי נחרץ,

הן אצל עמרם ויוכבד ומרים, והן אצל חזקיהו המלך,

וגמרות אלו הן שצריכות ללמד אותנו כיצד יש לנהוג באופן מעשי.

כשבאים לפסוק הלכה למעשה לא תמיד זה מסתדר עם כל המדרשים והאגדות.



הראשונים לקחו את הגמרא מאד רציני, והגמרא הזאת משמשת מקור לדעה המובאת ברמ"א.
התוס' שואלים הא כתיב פרו ורבו, ותי' דשמא מיירי אחרי שהוליד בן ובת. (נכון, מתוס' מוכח שנקטו שאין לפטור ממצות פו"ר. וראה להלן.)

המרדכי לומד כפשוטו ולכן כותב שאין כופין על מצות פ"ו בזמן הזה. דבריו הובאו להלכה ברמ"א בסימן הראשון באבן העזר. ע"ש בב"ש סק"ו. ועי' גר"א שהעיר מהתוס'. עכ"פ אין הדבר פשוט כלל.

וראה עוד בתשובת הח"ס על בגדי צבעונים מה שכתב בסוגיא זו.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 11:37 pm
על ידי דורשי יחודך
דרומי כתב:יש גם מדרש שאומר (מד"ר ר"פ ויקרא) שתלמיד חכם שאין בו דעת נבילה טובה הימנו.

כמובן שאיני דן למעשה אלא רק על העיקרון.

ידוע שאם מקבלים חירוף וגידוף, צריך להגיד "ה' אמר לו קלל", ולהפנים את המסר ששלחו מן השמים.
כאן יש לי בעיה, שכן לא יתכן שמן שמים יקבעו שאני "תלמיד חכם", ולו אפילו תלמיד חכם שאין בו דעת.
אז מה עושים עם זה?
אולי פלגינן דבורא, ורק החצי השני הוא מסר מן השמים?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: א' נובמבר 03, 2019 11:44 pm
על ידי עזריאל ברגר
צא ולמד סוגיית הש"ס בשבת "איזהו תלמיד חכם", ומסתמא לפחות לפי דעה אחת שם - תלמיד חכם הינך.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 12:06 am
על ידי עזריאל ברגר
שבת - קיד א

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 1:42 am
על ידי ביקורת תהיה
דרומי כתב:הרמ"א מביא שאם יש לו כמה ילדים מאם אחת, וכעת רוצה להתחתן עם אשה נוספת אך חושש שהילדים מהאשה השניה יתקוטטו עם הילדים מהאשה הראשונה - מותר לו להעדיף לקחת אשה שאינה בת בנים. ויש מהפוסקים החולקים עליו ואומרים שגם במקרה כזה צריך להתאמץ ולהביא ילדים נוספים.
אין הדברים מדויקים. לא קם פוסק אחד לחלוק על רמ"א. ואף בעל 'חלקת מחוקק', שטוען כי הראיה לדין זה ראיה קלושה היא, אינו מביע דעה חלוקה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 2:01 am
על ידי ביקורת תהיה
יאיר כתב:אדם שקיים פו"ר... האם יוליד עוד ילדים שהרי מקרב הגאולה ("אין בן דוד בא עד שיכלו כל הנשמות שבגוף") או שמא...
בתלמוד משמש המאמר 'אין בן דוד בא עד שיכלו כל נשמות שבגוף' נימוק להקל את חובת העיסוק בפריה ורביה ולא להחמיר, כדלהלן:
אִתְּמַר: הָיוּ לוֹ בָּנִים וָמֵתוּ – רַב הוּנָא אָמַר: קִיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, רַבִּי יוֹחָנָן אָמַר: לֹא קִיֵּם. רַב הוּנָא אָמַר קִיֵּם – מִשּׁוּם דְּרַב אַסִּי, דְּאָמַר רַב אַסִּי: אֵין בֶּן דָּוִד בָּא עַד שֶׁיִּכְלוּ כָּל נְשָׁמוֹת שֶׁבַּגּוּף (כְּלוֹמַר, טַעְמָא דִפְרִיָּה וּרְבִיָּה מִשּׁוּם דְּרַב אַסִּי, וְהַאי כֵּיוָן דְּנִטְּלוּ עַל יָדוֹ מִנְּשָׁמוֹת שֶׁבְּאוֹתוֹ אוֹצָר שֶׁשְּׁמוֹ 'גּוּף' הֲרֵי קִיֵּם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה). וְרַבִּי יוֹחָנָן אָמַר לֹא קִיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה – 'לָשֶׁבֶת יְצָרָהּ' בָּעֵינַן, וְהָא לֵיכָּא.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 2:07 am
על ידי יאיר
אכן, יישר כח. אך זה לא עונה או מבטל את השאלה כלל.

והרי לנו חידה "מהו הדבר היוצא ממקום, ונכנס למקום אחר לגמרי לגמרי, אך נקרא באותו שם"...

Re: במצות "ולערב אל תנח ידך"

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 3:33 am
על ידי ביקורת תהיה
בפרק הבא על יבמתו תניא:
רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ אוֹמֵר: נָשָׂא אָדָם אִשָּׁה בְּיַלְדוּתוֹ – יִשָּׂא אִשָּׁה בְּזִקְנוּתוֹ, הָיוּ לוֹ בָּנִים בְּיַלְדוּתוֹ – יִהְיוּ לוֹ בָּנִים בְּזִקְנוּתוֹ; שֶׁנֶּאֱמַר: 'בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֶךָ וְלָעֶרֶב אַל תַּנַּח יָדֶךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר הֲזֶה אוֹ זֶה, וְאִם שְׁנֵיהֶם כְּאֶחָד טוֹבִים'.
בטעם הדבר ובגדר חיובו נחלקו רבותינו הראשונים:

א. רש"י בקהלת כתב:
נָשָׂאתָ אִשָּׁה בַּת בָּנִים בְּיַלְדוּתְךָ – שָׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים בְּזִקְנוּתְךָ, כִּי אֵינְךָ יוֹדֵעַ אֵי זֶה יִכְשַׁר – אִם בָּנִים שֶׁבְּיַלְדוּתְךָ יִתְקַיְּמוּ לְךָ, אוֹ שֶׁמָּא לֹא יִתְקַיְּמוּ אֶלָּא שֶׁבְּזִקְנוּתְךָ. מָצִינוּ בְּאִבְצָן 'שְׁלשִׁים בָּנוֹת שִׁלַּח הַחוּצָה, וּשְׁלשִׁים בָּנוֹת הֵבִיא לְבָנָיו', וְכֻלָּם מֵתוּ בְּחַיָּיו, וּבְזִקְנוּתוֹ הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד וְנִתְקַיֵּם לוֹ.
לאמר, מחשש מיתת הבנים הראשונים יש לו לאדם לעסוק בפריה ורביה כל עוד כחו במתניו.

ב. וביבמות כתב רש"י:
'אֵי זֶה יִכְשַׁר' – אֵיזֶה זֶרַע יְהֵא הָגוּן וִירֵא שָׁמַיִם וּמִתְקַיֵּם.
הוסיף הרב נימוק נוסף: הגדלת הסיכוי להוליד זרע הגון וירא שמים.

ג. וכתב הראב"ד בהשגותיו על ספר המאור:
כְּעֵצָה טוֹבָה קָאָמַר לָהּ רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ.
לאמר, לא מצות חכמים יש כאן, כי אם עצה טובה.

ד. אך הרמב"ן שם ב'מלחמת השם' כתב:
מִצְוָה דְרַבָּנָן דְּלָאו תַּקַּנְתָּא הִיא, אֶלָּא כְּעֵין יִשּׁוּב דֶּרֶךְ אֶרֶץ.
מִצְוָה דְרַבָּנָן הִיא כְּמִנְהַג דֶּרֶךְ אֶרֶץ, מִדְּקָא נָסֵב לֵהּ תַּלְמוּדָא 'בַּבֹּקֶר זְרַע אֶת זַרְעֲךָ' וְלֹא הִזְכִּירוּ בָּזֶה אִסּוּר, אֶלָּא 'יִשָּׂא אִשָּׁה', מִצְוָה דִּלְכַתְּחִלָּה הוּא, אֵין כּוֹפִין וְלֹא קוֹרִין עֲבַרְיָנָא לְמִי שֶׁאֵינוֹ רוֹצֶה לַעֲסֹק בָּהּ.
לאמר, מצוה יש כאן, אך מצוה מעין המצוות שצוו חכמים בדרך ארץ היא.

ה. הרמב"ם בהלכות אישות סלל לו דרך מחודשת ממקור בלתי ידוע:
אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם אָדָם מִצְוַת פְּרִיָּה וּרְבִיָּה, הֲרֵי הוּא מְצֻוֶּה מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים שֶׁלֹּא יִבָּטֵל מִלִּפְרוֹת וְלִרְבּוֹת כָּל זְמַן שֶׁיֶּשׁ בּוֹ כֹּחַ, שֶׁכָּל הַמּוֹסִיף נֶפֶשׁ אַחַת בְּיִשְׂרָאֵל כְּאִלּוּ בָּנָה עוֹלָם.
הגדיר הרב את המצוה כ'מצוה מדברי סופרים', ותכליתה: הוספת נפשות בישראל.

ו. והלכתא כרמב"ן, כמו שפסק מרן בשולחן ערוך אבן העזר:
אַף עַל פִּי שֶׁקִּיֵּם פְּרִיָּה וּרְבִיָּה אָסוּר לוֹ לַעֲמֹד בְּלֹא אִשָּׁה. וְצָרִיךְ שֶׁיִּשָּׂא אִשָּׁה בַּת בָּנִים, אִם יֵשׁ סִפֵּק בְּיָדוֹ, אֲפִלּוּ יֶשׁ לוֹ כַּמָּה בָּנִים.
'צריך' דייקא.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:15 am
על ידי כולל יונגערמאן
'אם יש סיפק בידו' - לכאורה מבואר מדברי המחבר פטור גורף (ואולי אף מניעה) לרוב הציבור...

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:00 am
על ידי דרומי
לסיכום, הפסוק אומר במפורש 'כי אינך יודע איזה מהם יכשר' - ודלא כדעה שהובאה כאן שהאדם אמור לעשות חשבונות ולהחליט על דעת עצמו איזה זרע ראוי ואיזה לא.

והמחבר באה"ע הביא דיעה שצריך האדם למכור ס"ת כדי לישא אשה בת בנים אף שכבר קיים מצות פריה ורביה.

ולא נתבקש האדם לבדוק האמנם כדאי להביא עוד בנים, ואולי יגדלו שלא כראוי וכו', אלא עליו לקיים את מצוותו בפשטות ובתמימות וה' יהיה בעזרו. ובדיוק על זה נאמר "בהדי כבשי דרחמנא למה לך".

ובאמת שלא צריך להגיע לאמונה עילאית, אלא רואים במוחש במציאות שיש הרבה הפתעות בחיים, וכמו שהיה אצל תלמידי ר' עקיבא ועוד ועוד.

ורק במקרה שיש חשש ברור של קטטה כתב הרמ"א להקל בזה. ואף בזה נראה מדברי החלקת מחוקק שלא קיבל את דבריו.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:44 am
על ידי ביקורת תהיה
דרומי כתב:במקרה שיש חשש ברור של קטטה, כתב הרמ"א להקל בזה.
וטעמא דמילתא: אשה שהיא סיבה לקטטה בביתו של אדם – אינה נחשבת אשה ההוגנת לו, ולא נתחייב אדם לשאת אשה שאינה הוגנת בשביל לפרות ולרבות הימנה.
ואפשר שגם מי שעדיין לא קיים מצות פריה ורביה אינו חייב לשאת אשה בת מריבה, אף על פי שיבטל מפריה ורביה.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 12:24 pm
על ידי יאיר
סיכום שהכל בו לפי פרשנותך האישית והלא מוכרחת ומוכחת

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 12:39 pm
על ידי דרומי
עדיין לא הבאת לי מקרה אחד שבו נהגו למעשה להימנע מלידת ילדים בגלל חשש לעתידם הרוחני!

ואם נהיה כנים עם עצמנו, הרי ברור שאדם שעשה את מצוותו בתמימות ובלי חשבונות, לא יבואו אליו בטענות בשמים ויקבל את שכרו הטוב, גם אם לא הצליח כ"כ וילדיו לא יצאו כמו שרצה,

ומכלל הן אתה שומע וכו'.

האלקים עשה את האדם ישר וגו'.

נ.ב. אין בדעתי להמשיך ולדון בנושא, אבל מכיון שראיתי שנפגעו מסגנוני - ברצוני להבהיר: מה שקומם אותי הוא העובדה שדוקא בנושא הזה שבו נאמר בפירוש 'בהדי כבשי דרחמנא למה לך', מנסים 'להתחכם' יותר כביכול ולהיות יותר צדיקים מרבונו של עולם...

ואגב, בסיפור של חזקיהו המלך, אין הפירוש רק שחזקיהו היה צריך לקיים את המצוה ולא להתחשב בחשבונות (בבחינת 'חוקה חקקתי גזירה גזרתי'), אלא שבאמת הוא הרוויח מקיום המצוה ובסופו של דבר יצא מזרעו יאשיהו המלך שהיה צדיק גדול ביותר, ועוד צדיקים. ואנן מה נעני אבתריה.

ובפירוש אמרו לגבי כמה ענינים: ודילמא נפיק מיניה זרעא מעליא. ולא אמרו להיפך.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 2:54 pm
על ידי בברכה המשולשת
היה מונח בזכרוני שכבר היו שני אשכולות על נושא זה (באחד הובאו דברי הגאון הנשגב רבי חיים ברלין בן מרנא הנצי"ב, שנוטים לדברי הרב יאיר), אבל חיפשתי ולא הצלחתי למצוא (ככה"נ טעיתי בחיפוש)

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 4:13 pm
על ידי חגי פאהן
רבי נחמן מברסלב אמר שיביא, משום שבכל מקרה משיח יחזיר את כולם בתשובה. המקור באחד מספרי ברסלב.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:23 pm
על ידי הוה אמינא
הח"ח בדורו כבר היה רגיל לענות לחשוןכי בנים שבקשו ברכה לזש"ק, "בשביל מה ילדים? וכי הם בטוחים שילכו בדרך התורה?" (בספר של בנו, ועוד).
וכמובן שיש לחלק בין מי שבדרך הטבע יכול להביא ילדים שעליו לא אמר את פסוקו.
אבל הצד הזה קיים.
ובספריו הרבה לציין את מצב הדור שהבנים לא הולכים בדרך האבות ומה יעשה מי שבניו כאלו כדי שיהיה לו שם ושארית בעתיד, לתרום לישיבות וכדו'.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:34 pm
על ידי יאיר
הרב דרומי עיין כאן ולמד ק"ו..
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7 ... 7%95%D7%AA
(שייך גם לאשכול "אהבת איש לאשתו")

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:39 pm
על ידי יאיר
ואם כבר, אז באותו ענין

האם מי שחזר בתשובה גם מצווה/מחוייב לאהוב את אשתו?

ואם היתה חרדית וחזרה בשאלה?

ואם שמה/העבירה הילדים לחינוך חילוני? וכי יכול/צריך לאוהבה??

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:40 pm
על ידי כדכד
אני לא מבין איך השאלה יכולה להיות מעשית?
הרי במצוות עונה הוא חייב!
אלא, מה? רוצים לומר שישתמש במנינעה? זה גופא מי התיר לו?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:45 pm
על ידי יאיר
א. יש מקרים שמותר אמצעי מניעה מסויימים.
ב.היא גופא סיבה להיתר כזה. (בפרט אם הוא מצטער מאוד מזה ולא מעוניין שיוולדו לו בנים מחללי שבת ואז גם הויא דומיא כבני ט' מידות).

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 5:55 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:אני לא מבין איך השאלה יכולה להיות מעשית?
הרי במצוות עונה הוא חייב!
אלא, מה? רוצים לומר שישתמש במנינעה? זה גופא מי התיר לו?

ואם היא לא חפצה כ"כ ב"מצוות עונה"?!

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:08 pm
על ידי כדכד
יאיר כתב:א. יש מקרים שמותר אמצעי מניעה מסויימים.
ב.היא גופא סיבה להיתר כזה. (בפרט אם הוא מצטער מאוד מזה ולא מעוניין שיוולדו לו בנים מחללי שבת ואז גם הויא דומיא כבני ט' מידות).

אין הכי נמי אבל עד שדנים על היתר ביטול מצות "לערב" יש לדון על היתר זה קודם כי הענין הזה יכול להיות חמור הרבה יותר

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:12 pm
על ידי יאיר
אא"כ היא גופא סיבת ההיתר

(או שקיבלו היתר מסיבות אחרות)

אתה סבור שאולי נתיר לו לא להוליד (מטעם שהילדים מסתמא לא ישמרו מצוות)
אך אולי לא נתיר מניעת הריון ע"י גלולות למשל ואז יהיו אסורים תמיד?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:52 pm
על ידי כדכד
לא
אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב
דומני שזה מה שכתבתי קודם
אם אין היתר למניעה לכאורה ודאי שלא יהיו אסורים בגלל הסיכוי שהילדים יחללו שבת

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 6:57 pm
על ידי יאיר
אבל כתבתי פעמיים שהיא גופא סיבה להיתר מניעה

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 7:25 pm
על ידי שמחו
כדכד כתב:אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב

קודם תחפש את האיסור על המניעה, אח"כ נצטרך לחפש היתר.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 10:24 pm
על ידי חיימשה
מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:37 pm
על ידי מעט דבש
בברכה המשולשת כתב:היה מונח בזכרוני שכבר היו שני אשכולות על נושא זה (באחד הובאו דברי הגאון הנשגב רבי חיים ברלין בן מרנא הנצי"ב, שנוטים לדברי הרב יאיר).

viewtopic.php?p=183804#p183804
viewtopic.php?p=454198#p454198

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:47 pm
על ידי יאיר
יישר כח.

ואת זה הוא עוד כתב על זמנו ועל זוג חרדים!!

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:49 pm
על ידי מעט דבש
שו"ת שבט הלוי ד, קסא
כאשר נסעתי קצת לחו"ל לנוח מטרדותי, באה לידי מכתבו ואשיב בקצור כי אני כאן בלי ספרים הנצרכים, ואשר שאל באחד שיש לו שמנה ילדים, והוא בן מ"ד שנה האם צריך להשתדל שיהי' לו עוד ילדים מטעם בבקר זרע זרעך ולערב אל תנח ידך כמבואר בשו"ע, כי ראה בשו"ת פני אהרן שאם קשה לחנך הילדים עפה"ת אז די בבן ובת שזה חיוב וראי' מברכות י' ע"א בענין חזקי' מלך יהודה, ובמקומו החינוך קשה כי בתי ספר הם מעורבים בנים ובנות עד גיל י"ד, אמנם אשתו החשובה טוענת נגד זה והיא רוצה לישא בעול החינוך כפי שאפשר, וגם להראות שלא הולכים אחרי מנהג הקלוקל של מיעוט ילדים שנתפשט נגע זה גם בבתי היראים בעו"ה, ושוב מביא בשם הח"ח זי"ע, שאמר פעם שמי יודע שזה ברכה שיהיו לו ילדים דמי יודע איך יתנהגו ועוד האריך.
הנה לא הייתי מזדקק לשאלה זאת לולא שאני רואה מצוה להוציא מלב הטועים, הנה ס' שו"ת פני אהרן לא ראיתי, אמנם ראיתי מברכות שם בודאי ממ"ש דחזקי' המלך לא רצה לעסוק בפ"ו משום דחזי דנפקי לי' בנין דלא מעלי, והשיב לו ישעי' הנביא בהדי כבשי דרחמנא למה לך את מה דמיפקדת בעי לך למיעבד, דמשמע מזה רק מה שמצוה דהיינו עצם מצות פ"ו דמקיים בבן ובת וכן יראה לכאורה מלשון הגמ' דלא עסקת בפרי' ורבי', אבל לדידי אין מכ"ז ראי' דלשון מיפקדת שייך שפיר גם במצווה מדברי קבלה דלערב אל תנח, ולשון פריה ורביה אינו מכריע דהמצוה בכללה נקראת פ"ו גם חלק של בערב אל תנח, ועוד דהאמת קאמר לי' דגם בעיקר פ"ו לא עסיק עדיין, ועוד דשאני התם שהי' חזקי' המלך בעל רוה"ק אמיתי, וידע בברור גמור שבניו יהי' רשעים, וזה לא שייך בזה"ז דמי יודע כן, הלא ידוע שגלגולי סבות כל החינוך בזה"ז הם הרבה ולא קצרה ידו להושיע, ובפרט במקום שהאב והאם רוצים בחינוך הבן הגם שאין בתי ספר טובים, וכי על בתי ספר מוטל מצוות חינוך אינו מונח אלא על האב, ואם הוא ירא שמים בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו.
ומה דאיתא בשו"ע אה"ע סי' א' ס"ח בהג"ה בשם התה"ד דאם יש לו בנים הרבה מותר לישא אשה שאינה בת בנים מחשש דיבא לקטטה בין הבנים ובין הבנים לאשה, הרי דמותר למנוע מסבת קטטה ממצות לערב אל תנח ידך, ואולי גם מטעם הנ"ל. הנה הרבה יש לחלק בזה דקטטה מבנים שונים מאמהות שונות בבית הוא דבר טבעי ורגיל, ואינו מחויב להכניס מריבה לתוך ביתו שהיא קשה ממלחמת גוג ומגוג כמבואר בפ"ק דברכות, משא"כ ענין חינוך שבידו תלוי, ועוד והוא העיקר דאיפכא יש לדייק מזה דדוקא לישא מעיקרא אשה שאינה בת בנים הוא דמותר הא לעשות פעולות שלא תלד אשה בת בנים עדיין לא שמענו, ומה שהעיד לו א' בשם הח"ח זי"ע אין להעמיד על דברים כאלה (שוב העיר אותי ת"ח על מה שמביא בתולדות הח"ח זי"ע כרך א' עמוד קצ"ז דמוכח כדברינו ופשוט.)

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 11:56 pm
על ידי יאיר
לכאורה גם משם ראיה לדברינו שהרי פה אין הדבר תלוי בו אלא יהיו במוסדות חילונים
(איני מדבר על מש"כ לענין מניעה וגם שם יש לחלק)

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 7:44 am
על ידי יאיר
איחדו פה ג' אשכולות

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 10:22 am
על ידי דרומי
ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 11:03 am
על ידי כדכד
חיימשה כתב:מה באמת הגדר של מצות עונה באופן ששני בני הזוג לא ניחא להו בזה?

לכאורה מצות עונה היא שעבוד של כל אחד מבני הזוג כלפי השני ואם שניהם באמת לא מעוניינים לכאורה אין חיוב (אבל צריך לבדוק היטב שהצד השני באמת לא מעוניין)

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 11:05 am
על ידי כדכד
שמחו כתב:
כדכד כתב:אני סבור שיש לחפש היתרים על המניעה לפנינ שמחפשים היתרים על ביטוןל מצות לערב

קודם תחפש את האיסור על המניעה, אח"כ נצטרך לחפש היתר.

בודאי שיש איסורים על המניעה
באופנים מסויימים זה יכול להיות שז"ל וגם באופנים שזה לא - לא תמיד פשוט שזה מותר ולענ"ד אף רב לא יתיר בפשיטות בסתמא שימוש במניעה בלי שאלה פרטנית על אותו מקרה

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 11:29 am
על ידי יאיר
דרומי כתב:ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

viewtopic.php?p=183804#p183804

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 12:37 pm
על ידי כדכד
דרומי כתב:ייש"כ להרב מעט דבש שהביא את תשובת שבט הלוי. ושמחתי לראות שכיוונתי לדבריו, אם כי לאמיתו של דבר אין בזה כל חידוש והדברים פשוטים מעצמם, אבל שלא ליתן פתחון לבע"ד לחלוק.

שבט הלוי דן באופן אחר שבו האב והאם שומרים תורה ומצוות אלא שהאב חושש שהילדים ידרדרו בהשפעת הרחוב ויש סברא לחלק בין זה ובין הנדון ששאל הרב יאיר בראש האשכול לגבי אשה שהיא עצמה אינה שומרת תומ"צ ובהשפעתה יגדלו הילדים.
כך שפתחוון פה לבע"ד לחלק יש.
לא כתבתי את זה להלכה אלא כסברא לחלק. יתכן שהשבה"ל לא היה מחלק.

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 3:45 pm
על ידי לייטנר
זכורני דיון בישיבתנו בין האברכים ביחס להפסקה בין לידות וכו', עד שנמנו וגמרו מספר אברכים ותיקים לגשת בשאלה זו אל אחד מגדולי הדור. אינני יכול לומר מה אמר, אך כשיצאו אמר אחד מחשובי האברכים: "אין בן דוד בא... ואנחנו נעכב את הגאולה?!". סופו של סיפור הוא שלאותו אדם יש יותר מתריסר ילדים, ושלושה מהם יצאו לתרבות רעה...

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 5:10 pm
על ידי כדכד
מה בא מר לומר בזה?

Re: "ולערב אל תנח ידך" - גם אם הילדים לא יחונכו כראוי?

פורסם: ג' נובמבר 05, 2019 6:10 pm
על ידי לייטנר
האמת שזה רק סיפור, וסטטיסטית הוא לא אמור להוכיח כלום.
הסיבה שהבאתי את הסיפור היה דוגמא לדחף (שכנראה בא ממקום חיובי) שתוצאותיו השליליות ניכרות היטב.
כלומר, ריבוי ילדים מעבר לחובה הנצרכת יכול לבוא לעיתים ע"ח חינוך הילדים, והנה דוגמא לכך.