מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גוף בלי נשמה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 20, 2019 8:49 am

הקדמונים טבעו "תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה".
אעפ"כ בתפילות מחוייבות, (ואין הכוונה מעכבת), ודאי מתפלל אדם גם כאשר ברי לו שלא יכוין כלום.

שאלתי היא, על אותם תפילות/אמירות שאין בהם חיוב גמור, אלא מעלה או ענין או אפילו חיוב מועט, ואדם ניצב לפניהם כעת, ויודע שלא יכוין בהם כלום, ממש גוף בלי נשמה. האם מ"מ יש ענין באמירתם כמות שהוא, (כי סו"ס יצאו הדברים מפיו ודברים שבלב אינם דברים), האם ה'ענין' הנ"ל גורם שישאר החיוב המסויים שיש בזה, או שאין בזה כלום, לא ענין לא מעלה ובטח לא חיוב ואפילו כל שהוא.

יתכן כמובן שיש לחלק בין המקרים, אז אפרט מקצתם.

פסוקי דזמרה, והוא רחום, שיר של יום, קדושא דסידרא, עלינו לשבח, נפילת אפים, תפילה קודם הלימוד, המזמורים של הוצאת והכנסת ס"ת, אנעים זמירות, וכן הלאה.

אודה למשיבים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי יאיר » ד' נובמבר 20, 2019 8:57 am


צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי צביב » ד' נובמבר 20, 2019 10:12 pm

שמעתי מהגר''י אדלשטיין זצ''ל שיש אומרים סברא,
כשיודע תוכן כללי של הענין - לשבח את ה',
והרי אם - להבדיל אא''ה - יקח ספר של נוצרים ימ''ש, ויקרא,
אף שאינו מבין את השפה, מתחייב בכל שורה כרת של מגדף ,
ומדה טובה מרובה,
ואמר שלכאורה זו סברא נכונה.

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי לענין » ו' נובמבר 22, 2019 10:35 am

מבלי להתייחס לעצם הנקודה - שהיא עמוקה ביותר, אתכבד להציע שתי נקודות, צדדיות ממש.
א. מי שרגיל - בגלל שיקולים של חוסר כוונה וכדומה - להשמיט קטעים מסויימים, בתוך תקופה מסויימת הוא ימצא את עצמו בדרגה רוחנית נמוכה בהרבה. עובדה.
בימי נעורי 'גיליתי' שמה שאנו אומרים בברכת צמח דוד 'ומצפים לישועה', אין זה נוסח מקורי, אלא נוסד ע"פ הוראת האריז"ל לצפות שם לישועה. התחלתי להשמיט את שתי המילים הללו, ופשוט לצפות לישועה ממעמקי הלב - באמירת כי לישועתך קוינו. אחרי ימים מספר - בהם הספיקה ההתעוררות לשכוך קימעא - את הכוונה של הציפיה אבדתי, והנוסח גם כבר נעלם...

ב. צריך לזכור שיש מושג של 'מקצת כוונה', כעין שכתב החזו"א בגליונותיו על הגר"ח לענין עומד לפני המלך.
פעם נזף בי חכם אחד (הנזכר כאן לפרקים) על אשר ראה אותי אומר לפני תחנון וידוי מהיר. הוא טען שוידוי בלי הכנעה אמיתית ושברון לב - ראוי לו שלא יאמר. וכלשונו איך אתה מסוגל להגיד וידוי בלי כוונה מעומק הלב באמת וחרטה אמיתית, השבתי לי - איך אתה אומר עלינו לשבח תוך דקה או שתים בלי רגש אמיתי כמו בראש השנה בפתיחת מלכויות? זה ברור שישנה כוונה בסיסית, שנגרמת בדרך ממילא, תוך כדי אמירה, גם בקטעים שאינם מחוייבים - אודותם נסוב האשכול, ונמצא שלכל הפחות בדרך עקיפה קימעא - הגענו אל המכוון.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי ביליצר » ב' נובמבר 25, 2019 7:17 am

הרי יש הנמנעים מלומר שיר הכבוד שאומרים ביו"כ [מהרש"ל]
היעב"ץ מהאומרים הוא וכותב שאלו שאומרים ללא כונה הם מחרפים ומגדפים !

לגבי פיוטים בימים נוראים פחות מפחדים מלדלג על אף שיש הרבה קהילות שאומרים בקנאות ללא דילוג כלל.

מצד שני ההסטוריה מזכירה את תנועת הרפורמים כשהתחילו לדלג יקום פורקן 1 כי למה צריך 2 ואח"כ למה צריך בכלל הרי אין לנו ריש גלותא וכו, ובלשון בבלי הוא וכו,.

עכ"פ לא כל דילוג הוא חסרון ולא כל הוספה הוא מעלה .הכול צריך להיות במסגרת המקובל על תפוצות היראים בישראל על גווניו עם שיקולים שיש להם שורש ועיקר,

יהודי טבעי
הודעות: 352
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ג' נובמבר 26, 2019 4:40 pm

צביב כתב:שמעתי מהגר''י אדלשטיין זצ''ל שיש אומרים סברא,
כשיודע תוכן כללי של הענין - לשבח את ה',
והרי אם - להבדיל אא''ה - יקח ספר של נוצרים ימ''ש, ויקרא,
אף שאינו מבין את השפה, מתחייב בכל שורה כרת של מגדף ,
ומדה טובה מרובה,
ואמר שלכאורה זו סברא נכונה.

לקרב את הסברא אל הלב, אפשר לבאר שזה כמו שאדם נותן לרעהו או למלך מכתב ובו מפורטת בקשתו, למרות שאינו מודע בשעת המסירה לכל תוכן המכתב, אך הוא מודע באופן כללי מה המדובר שם, וכן בתפילה אף שלבו בל עמו, אך מכיון שהוא מודע באופן כללי לתוכן הנאמר ונתן את הפקודה במח להתחיל את שיגרת האמירה הזאת, יש בזה מקצת כוונה. וזה גם יישוב לתפילות החובה שנאמרות ללא כוונה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' דצמבר 04, 2019 8:42 am

יהודי טבעי כתב:לקרב את הסברא אל הלב, אפשר לבאר שזה כמו שאדם נותן לרעהו או למלך מכתב ובו מפורטת בקשתו, למרות שאינו מודע בשעת המסירה לכל תוכן המכתב, אך הוא מודע באופן כללי מה המדובר שם, וכן בתפילה אף שלבו בל עמו, אך מכיון שהוא מודע באופן כללי לתוכן הנאמר ונתן את הפקודה במח להתחיל את שיגרת האמירה הזאת, יש בזה מקצת כוונה. וזה גם יישוב לתפילות החובה שנאמרות ללא כוונה.
יש"כ, אבל מה באמת קורה ב'משל' אם זה לא מסירת מכתב אלא הקראת נוסח? (באופן שמחשבות לבו גלויות לפני המלך).

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' דצמבר 04, 2019 10:30 am

בענין זה יש כידוע ביאור רווח אודות "בחרבי ובקשתי - בצלותי ובעותי". הובא כאן באחד האשכולות בשם המשך חכמה.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי סעדיה » ה' דצמבר 05, 2019 7:31 am

עושה חדשות כתב:הקדמונים טבעו "תפילה בלא כוונה כגוף בלא נשמה".
אעפ"כ בתפילות מחוייבות, (ואין הכוונה מעכבת), ודאי מתפלל אדם גם כאשר ברי לו שלא יכוין כלום.

שאלתי היא, על אותם תפילות/אמירות שאין בהם חיוב גמור, אלא מעלה או ענין או אפילו חיוב מועט, ואדם ניצב לפניהם כעת, ויודע שלא יכוין בהם כלום, ממש גוף בלי נשמה. האם מ"מ יש ענין באמירתם כמות שהוא, (כי סו"ס יצאו הדברים מפיו ודברים שבלב אינם דברים), האם ה'ענין' הנ"ל גורם שישאר החיוב המסויים שיש בזה, או שאין בזה כלום, לא ענין לא מעלה ובטח לא חיוב ואפילו כל שהוא.

יתכן כמובן שיש לחלק בין המקרים, אז אפרט מקצתם.

פסוקי דזמרה, והוא רחום, שיר של יום, קדושא דסידרא, עלינו לשבח, נפילת אפים, תפילה קודם הלימוד, המזמורים של הוצאת והכנסת ס"ת, אנעים זמירות, וכן הלאה.

אודה למשיבים.
קבצים מצורפים
עוד יוסף חי.PDF
(447.69 KiB) הורד 125 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: גוף בלי נשמה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' מרץ 14, 2020 7:36 pm

מגן אברהם סימן נ ס"ק ב
...אבל עכשיו שאין מבינים צריכים ללמוד להבין, דאל"כ אינו נחשב ללימוד, ואף בתפילה מוטב להתפלל בלש' שמבין, כמ"ש ס"ס ק"א, מ"מ י"ל שאף שהוא אינו מבין הקדוש ברוך הוא יודע כוונתו ומבין, אבל אם אומר המשנה ואינו מבין אינו נקרא לימוד...

וע"ע ספר הגן ודרך משה ליום י"ז.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 214 אורחים