מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הפסק טהרה בבין השמשות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
מקורות
הודעות: 291
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי מקורות » ה' דצמבר 19, 2019 10:11 am

ישראל אליהו כתב:הם מחמירים מצד חומרא. ועובדה כשנולד תינוק, מחשיבים את זה ללילה, ומלים אותו בשבת.


בודאי שזה לחומרא, כי הוא ספק, ולכן מצרפים אותו לספק ספיקא. (וראה רדב"ז ח"ד סי' רפ"ב שפסק כר"ת גם לגבי מילה בשבת). קשה למצוא היום מי שמחזיק את שיטת ר"ת לודאי, בין לחומרא ובין לקולא (אם כי הגר"מ הלבשטאם זצ"ל סיפר לי שהוא התווכח עם אדמו"ר מצאנז קלויוועזנברג זצ"ל כאשר האדמו"ר רצה להנהיג הפסק טהרה אחרי השקיעה אף לכתחילה). איננו בקי בפסקי הרבנים לגבי מילה, עכ"פ באג"מ או"ח שם כתב (לגבי בין השמשות של מוצ"ש, ולא כדוגמא שלכם שמדובר כמובן בבין השמשות שליל שבת): "אבל מ"מ לענין למול בשבת אולי משום חומרא דשבת יש להחמיר שלא למול בשבת משום שהגר"א והגר"ז הסכימו לשיטת הגאונים והם בתראין, אבל עכ"פ אלו הרוצים לסמוך ע"ז אף בשבת אין למחות בידם".

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי אורח » ה' דצמבר 19, 2019 11:10 am

גם בספר נשמת ישראל עמ' קי"ט העיד שהגרב"צ אבא שאול ז"ל הורה הלכה למעשה שאפילו איחרה רק כחצי דקה אחר השקיעה הפסידה את אותו היום ע"ש. וכן פסקו הגר"מ אליהו ז"ל בס' דרכי טהרה עמ' ק"ל, והגר"ש משאש ז"ל בשו"ת שמש ומגן ח"ג יו"ד סימן מ"ט אות ג', וכן פסק הגרי"ש אלישיב ז"ל בקובץ תשובות ח"ב סימן מ"ב דלא מהני הפס"ט שנעשה אחר השקיעה, וכן פסק הגרש"ו ז"ל בשו"ת שבט הלוי ח"י סימן קמ"ד אות א', וכן דעת הגר"נ קרליץ ז"ל בספר חוט השני.

וראה דברי הגר"מ קארפ שליט"א בספר משמרת הטהרה פ"י.
והאריך בספר מעדני אשר לונצר על הלכות נדה סימן נ"ח ודחה כל מה שכתב בס' טה"ב בזה ראה שם. (נמצא באוצר).

אבקש ממי שיכול להעלות דברי הגר"ש דבליצקי ז"ל בזה כמצויין לעיל ויישכ"ח.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 19, 2019 11:11 am

כמעיין המתגבר כתב:
עזריאל ברגר כתב:
פלוריש כתב:בטהרת הבית (ח"ב עמ' רסה-רעד) כתב מס"ס להכשיר הפס"ט תוך 13.5 דקות מהשקיעה:
א. שמא פסקה מלראות קודם בין השמשות

א. האם כל הענין של הפס"ט הוא רק מספק?! יש לה חזקת טומאה!

א. הש"ך כותב שעושים ס"ס אף כנגד חזקת איסור.

התכוונתי לשאול: האם אשה שכלל לא עשתה הפסק טהרה נחשבת כספק או כוודאי?
במילים אחרות: זבה דאורייתא שספרה ז נקיים בלי הפסק טהרה וטבלה ושימשה - האם היא מביאה אשם תלוי או חטאת?

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 19, 2019 12:21 pm

מקורות כתב:
ישראל אליהו כתב:הם מחמירים מצד חומרא. ועובדה כשנולד תינוק, מחשיבים את זה ללילה, ומלים אותו בשבת.


בודאי שזה לחומרא, כי הוא ספק, ולכן מצרפים אותו לספק ספיקא. (וראה רדב"ז ח"ד סי' רפ"ב שפסק כר"ת גם לגבי מילה בשבת). קשה למצוא היום מי שמחזיק את שיטת ר"ת לודאי, בין לחומרא ובין לקולא (אם כי הגר"מ הלבשטאם זצ"ל סיפר לי שהוא התווכח עם אדמו"ר מצאנז קלויוועזנברג זצ"ל כאשר האדמו"ר רצה להנהיג הפסק טהרה אחרי השקיעה אף לכתחילה). איננו בקי בפסקי הרבנים לגבי מילה, עכ"פ באג"מ או"ח שם כתב (לגבי בין השמשות של מוצ"ש, ולא כדוגמא שלכם שמדובר כמובן בבין השמשות שליל שבת): "אבל מ"מ לענין למול בשבת אולי משום חומרא דשבת יש להחמיר שלא למול בשבת משום שהגר"א והגר"ז הסכימו לשיטת הגאונים והם בתראין, אבל עכ"פ אלו הרוצים לסמוך ע"ז אף בשבת אין למחות בידם".

ורוב הפוסקים בזמנינו [והגר''ע בכללם] פוסקים שאם נולד בליל שבת 30-40 דק' אחר השקיעה מלין אותו בשבת.
וזה ראיה שאף המחמירים זה רק מחמת חומרא בעלמא, ולא משום ספק, כי אם זה היה ספק לא היו מלים אותו בשבת, דהוי איסור דאורייתא לר"ת.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' דצמבר 19, 2019 1:03 pm

אורח כתב:גם בספר נשמת ישראל עמ' קי"ט העיד שהגרב"צ אבא שאול ז"ל הורה הלכה למעשה שאפילו איחרה רק כחצי דקה אחר השקיעה הפסידה את אותו היום ע"ש. וכן פסקו הגר"מ אליהו ז"ל בס' דרכי טהרה עמ' ק"ל, והגר"ש משאש ז"ל בשו"ת שמש ומגן ח"ג יו"ד סימן מ"ט אות ג', וכן פסק הגרי"ש אלישיב ז"ל בקובץ תשובות ח"ב סימן מ"ב דלא מהני הפס"ט שנעשה אחר השקיעה, וכן פסק הגרש"ו ז"ל בשו"ת שבט הלוי ח"י סימן קמ"ד אות א', וכן דעת הגר"נ קרליץ ז"ל בספר חוט השני.

וראה דברי הגר"מ קארפ שליט"א בספר משמרת הטהרה פ"י.
והאריך בספר מעדני אשר לונצר על הלכות נדה סימן נ"ח ודחה כל מה שכתב בס' טה"ב בזה ראה שם. (נמצא באוצר).

אבקש ממי שיכול להעלות דברי הגר"ש דבליצקי ז"ל בזה כמצויין לעיל ויישכ"ח.

וכן שמעתי מפורש מהגרי"י פישר זצ"ל

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' דצמבר 19, 2019 1:04 pm

ישראל אליהו כתב:
מקורות כתב:
ישראל אליהו כתב:הם מחמירים מצד חומרא. ועובדה כשנולד תינוק, מחשיבים את זה ללילה, ומלים אותו בשבת.


בודאי שזה לחומרא, כי הוא ספק, ולכן מצרפים אותו לספק ספיקא. (וראה רדב"ז ח"ד סי' רפ"ב שפסק כר"ת גם לגבי מילה בשבת). קשה למצוא היום מי שמחזיק את שיטת ר"ת לודאי, בין לחומרא ובין לקולא (אם כי הגר"מ הלבשטאם זצ"ל סיפר לי שהוא התווכח עם אדמו"ר מצאנז קלויוועזנברג זצ"ל כאשר האדמו"ר רצה להנהיג הפסק טהרה אחרי השקיעה אף לכתחילה). איננו בקי בפסקי הרבנים לגבי מילה, עכ"פ באג"מ או"ח שם כתב (לגבי בין השמשות של מוצ"ש, ולא כדוגמא שלכם שמדובר כמובן בבין השמשות שליל שבת): "אבל מ"מ לענין למול בשבת אולי משום חומרא דשבת יש להחמיר שלא למול בשבת משום שהגר"א והגר"ז הסכימו לשיטת הגאונים והם בתראין, אבל עכ"פ אלו הרוצים לסמוך ע"ז אף בשבת אין למחות בידם".

ורוב הפוסקים בזמנינו [והגר''ע בכללם] פוסקים שאם נולד בליל שבת 30-40 דק' אחר השקיעה מלין אותו בשבת.
וזה ראיה שאף המחמירים זה רק מחמת חומרא בעלמא, ולא משום ספק, כי אם זה היה ספק לא היו מלים אותו בשבת, דהוי איסור דאורייתא לר"ת.

ודאי שמרן הגרע"י זצ"ל אחז לחומרא ולא כאותו שמוציא פתקים שזה חיוב כרת ח"ו.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 19, 2019 1:23 pm

מקורות כתב:
ישראל אליהו כתב:האג''מ כותב במפורש שמי שמיקל מעיקר הדין כהגאונים לא יכול לסמוך על הפסק טהרה בביה"ש. וכותב שזהו "פשוט וברור".


נכון, מי שמיקל לגבי מוצאי שבת. ולפי דעתו כולם חייבים להחמיר ("מי התיר להם"). ואכן, יש הרבה מחמירים גם פה בארץ, ולהם זה נוגע.

ומי שלא מיקל במוצ"ש, אבל מברך על נר שבת ונר חנוכה בזמנים שלפי ר"ת זה ברכה לבטלה - האם זה לא מראה שגם אצלו אין ספק?!

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 19, 2019 1:38 pm

אכן, גם זה ראיה שאצלו זה לא ספק.

עזריאל ברגר
הודעות: 12989
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 19, 2019 1:42 pm

ישראל אליהו כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מקורות כתב:
ישראל אליהו כתב:האג''מ כותב במפורש שמי שמיקל מעיקר הדין כהגאונים לא יכול לסמוך על הפסק טהרה בביה"ש. וכותב שזהו "פשוט וברור".


נכון, מי שמיקל לגבי מוצאי שבת. ולפי דעתו כולם חייבים להחמיר ("מי התיר להם"). ואכן, יש הרבה מחמירים גם פה בארץ, ולהם זה נוגע.

ומי שלא מיקל במוצ"ש, אבל מברך על נר שבת ונר חנוכה בזמנים שלפי ר"ת זה ברכה לבטלה - האם זה לא מראה שגם אצלו אין ספק?!

אכן, גם זה ראיה שאצלו זה לא ספק.

האם קיים מי שמדליק נרות שבת, או נרות חנוכה בערב שבת, בזמן שגם ר"ת מסכים שהגיע זמנם?
אם נכב"ב - נא לקשר ולא להיכנס כאן לדיון מיותר.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 19, 2019 2:34 pm

עזריאל ברגר כתב:האם קיים מי שמדליק נרות שבת, או נרות חנוכה בערב שבת, בזמן שגם ר"ת מסכים שהגיע זמנם?
אם נכב"ב - נא לקשר ולא להיכנס כאן לדיון מיותר.

איני יודע.

שמואל בארג
הודעות: 109
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 10:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי שמואל בארג » ה' דצמבר 19, 2019 6:29 pm

שו"ת באר משה להגר"מ שטערן אב"ד דעברעצין

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כדכד » ה' דצמבר 19, 2019 6:41 pm

עזריאל ברגר כתב:האם קיים מי שמדליק נרות שבת, או נרות חנוכה בערב שבת, בזמן שגם ר"ת מסכים שהגיע זמנם?
אם נכב"ב - נא לקשר ולא להיכנס כאן לדיון מיותר.

א. בק"ק צאנז קלויזנבורג בנתניה. איני יודע בפועל אבל כן ידוע שהאדמו"ר זצ"ל אחז מעיקר הדין כר"ת ושמנינים לערבית מתחילים רק אחרי הזמן ומנחה ממשיכים להתפלל עד אז (או עד שקיעה שניה איני זוכר).
ב. אם פלג המנחה לר"ת הוא שעה ורביע קודם השקיעה השניה של ר"ת והשקיעה השניה היא מהלך ג' מילין ורבע אחר השקיעה הראשונה שהיא השקיעה לדעת הגאונים הרי שיש בשופי כאלה שמדליקים נרות חנוכה ושבת בפרק זמן זה

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ה' דצמבר 19, 2019 11:56 pm

תם מה הוא אומר כתב:האמת היא שהיה מן הראוי להביא כל הלשונות כדי שכולם יראו וישפטו. אלא שזה נושאים ארוכים שבניהם מונח עיקרי הדברים. אבל בכ"ז אענה על סדר דבריו בקצרה.


כ"ז בקצרה בעיון מקופיא ממש. והרבה יש לי להוסיף אלא שעייפתי.

תוך כדי כתיבה נזכרתי שהאריך בזה ידידנו בספר דינא דספיקא, עיין שם באורך עמוד רסד והלאה.


באמת קצת מעייף...

לגבי מהר"י בן לב, אי אפשר להוכיח מרבע משפט שכתב, וצריך לראות את כל העניין בכללות, ושם מדובר במקום עיגונא. וגם מה שכתב שלא נכנס בספק, זה כשהספק באמת בא לבד, אך מי יימר לן שבספק ספיקא לא היה מתיר? וכך גם יש לומר על מה שתמהת עלי בעניין החקרי לב.

לגבי הכנה"ג ובעי חיי, להדיא מדבר בכל המקומות שקבעו הלכה, וזה הרבה יותר מאשר מנהג שנהגו באיזה מקום ואין הבדל אם בכל המקומות או באותו מקום, שכבר החליטו באותו מקום להחמיר בכה"ג ובא חכם אחד ועושה ס"ס. ובנד"ד אף אחד לא קבע להחמיר, אלא שכך הורו כמה חכמים. ואפשר שחכמים אחרים הורו אחרת. כך שהמנהג בזה לא כל כך ברור.
מהרי"ט, הוא המקור לכל הספקות של הכנה"ג, והיה לך לעיין שם בתחילה. ואחר שתראה את זה גם ידחו דברי הנדיב לב.

אמת שאחרי העיון בדברים, נראה שהעניין לא כל כך מבורר בדעתם לכאן או לכאן, אך יותר נראה שאין הכרעה בדבריהם שלא אומרים כלל ס"ס נגד מנהג, אלא כל מקום לגופו וכפי שביארתי. ובפרט שהתמיהה גדולה, שהרי אפילו באיסורי תורה משתמשים בס"ס, נגד דין דרבנן עושים ס"ס, נגד מרן עושים ס"ס ולא יעשו כנגד מנהג? והוא דבר תימה גדול מאוד.

ולגבי מרן החיד"א, באמת זה נמצא במערכת ס' (ולא ע' כמו שכתב היח"ס והוא ט"ס) אות לב, ושם הביא בשם הכנה"ג בבעי חיי שכתב שאין לעשות ספק בדבר שנקבעה הלכה בש"ע דקבלנו הוראות מרן, וכן אין לעשות ספק בדבר שהמנהג פשוט כחד מרבוותא. ותמה ע"ז שכמה פוסקים עושים ס"ס אף נגד מרן, ועוד הביא מהקול אליהו שתמה ע"ז.
ומזה הוכיח היח"ס שהחיד"א גם סובר שאין עושים סב"ל כנגד מנהג. כנראה בגלל שהביא שחולקים על הס"ס נגד מרן ולא הביא על הס"ס נגד מנהג, ונראה שהסכים. ואני אומר, שאדרבה, אם עושים כנגד מרן שהתקבלו הוראותיו, כ"ש שעושים כנגד מנהג.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ו' דצמבר 20, 2019 12:00 am

תם מה הוא אומר כתב:אבל כעת אני יוצא מנקודת הנחה שאכן כל המקורות לא נכונים, אלא ר"א ן' טובו סבא קדישא ושואל ונשאל, האם זה לא מספיק?!


למרות גדולתם ועמקותם, קשה להחליט על כלל כזה על סמך ג' פוסקים אחרונים, כנגד הכלל של ס"ס המובא כבר בראשונים על יסוד דברי הגמרא, ונדון בכל דברי גדולי האחרונים.
ובפרט שכפי שתראה בסבא קדישא שבכלל מערער על קבלת הוראות מרן.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' דצמבר 20, 2019 12:40 am

כמעיין המתגבר כתב:א. לגבי מהר"י בן לב, אי אפשר להוכיח מרבע משפט שכתב, וצריך לראות את כל העניין בכללות, ושם מדובר במקום עיגונא. וגם מה שכתב שלא נכנס בספק, זה כשהספק באמת בא לבד, אך מי יימר לן שבספק ספיקא לא היה מתיר? וכך גם יש לומר על מה שתמהת עלי בעניין החקרי לב.

ב. לגבי הכנה"ג ובעי חיי, להדיא מדבר בכל המקומות שקבעו הלכה, וזה הרבה יותר מאשר מנהג שנהגו באיזה מקום ואין הבדל אם בכל המקומות או באותו מקום, שכבר החליטו באותו מקום להחמיר בכה"ג ובא חכם אחד ועושה ס"ס. ובנד"ד אף אחד לא קבע להחמיר, אלא שכך הורו כמה חכמים. ואפשר שחכמים אחרים הורו אחרת. כך שהמנהג בזה לא כל כך ברור.
מהרי"ט, הוא המקור לכל הספקות של הכנה"ג, והיה לך לעיין שם בתחילה. ואחר שתראה את זה גם ידחו דברי הנדיב לב.

ג. אמת שאחרי העיון בדברים, נראה שהעניין לא כל כך מבורר בדעתם לכאן או לכאן, אך יותר נראה שאין הכרעה בדבריהם שלא אומרים כלל ס"ס נגד מנהג, אלא כל מקום לגופו וכפי שביארתי. ובפרט שהתמיהה גדולה, שהרי אפילו באיסורי תורה משתמשים בס"ס, נגד דין דרבנן עושים ס"ס, נגד מרן עושים ס"ס ולא יעשו כנגד מנהג? והוא דבר תימה גדול מאוד.

ד. ולגבי מרן החיד"א, באמת זה נמצא במערכת ס' (ולא ע' כמו שכתב היח"ס והוא ט"ס) אות לב, ושם הביא בשם הכנה"ג בבעי חיי שכתב שאין לעשות ספק בדבר שנקבעה הלכה בש"ע דקבלנו הוראות מרן, וכן אין לעשות ספק בדבר שהמנהג פשוט כחד מרבוותא. ותמה ע"ז שכמה פוסקים עושים ס"ס אף נגד מרן, ועוד הביא מהקול אליהו שתמה ע"ז.
ומזה הוכיח היח"ס שהחיד"א גם סובר שאין עושים סב"ל כנגד מנהג. כנראה בגלל שהביא שחולקים על הס"ס נגד מרן ולא הביא על הס"ס נגד מנהג, ונראה שהסכים. ואני אומר, שאדרבה, אם עושים כנגד מרן שהתקבלו הוראותיו, כ"ש שעושים כנגד מנהג.


א. אין לי מה להוסיף יותר ממה שכתבתי.
ב. כנ"ל.
ג. על ה"תמיהא הגדולה" יש לי להוסיף עוד "תמיהא גדולה" מדוע לא עבדי' ס"ס כדי לברך? הרי בברכות לא עבדי' ס"ס. וכ"ד הגרע"י זצ"ל.
ד. לא הבנתי מה שכתב "ואני אומר" וכו', הרי כח המנהג גדול מקבלת הוראות מרן, שהרי מרן בעצמו בהקדמה כותב על מנהגים שקדמו לו שלא לבטלם. ולכן, אם החיד"א כותב דלא עבדי' ס"ס נגד מרן, ולגבי מנהג שתק, משמע כמו שכתב שם הגריח"ס (ושם כתב שכן נראה לו בדעת החיד"א שם, ולא הביאו בפשטות כמו שהביא למהריב"ל וכו', שבזה היה יותר ברור לו שכך דעתם). ועדיין לא עיינתי שם.

כל גדולי עולם הנ"ל ידעו היטב ענין ס"ס וכו', ועכ"ז כתבו דבריהם.

וכדאי לעיין בספר שציינתי לעיל דינא דספיקא. ובל"נ אשאל את הרהמ"ח אם יש לו בזה הוספות.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ו' דצמבר 20, 2019 12:55 am

ג. מחמת חומרת איסור לא תשא.
ד. קבלת הוראות מרן היא בתור הכרעה ולא בתור ספק, ולכן היא יותר ממנהג (כנראה שכאן טמון המחלוקת בנד"ד, כי יש שסברו שקבלת הוראות מרן היא מחמת הספק, ולכן לשיטתם באמת כח המנהג גדול יותר).
ומ"ש כל גדולי עולם וכו', קצת הגזים. גם אם לפי דבריך כל הנזכרים סברו כן, זה עדיין לא כל....
התחלתי לעיין בספר, נראה שכותב יפה. ובל"נ אעבור על דבריו.

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי פלוריש » ו' דצמבר 20, 2019 12:59 am

כדכד כתב:בענין תינוק שלא נימול עד השקיעה של היום השמיני- כתב הרב עובדיה יוסף למולו בבין השמשות של מהלך רבע מיל מהשקיעה משום ספק ספיקא אם הוא יום או לילה ואם הלכה כר"ת או כחולקים והשיב הרב משאש על דבריו שזה רק משם אחד אם הוא יום או לילה וכמו שהובא לעיל בבה"ל וכן מצד שסובר ששיטת ר"ת דחויה.

כתבן כתב:ביאור הלכה סימן רסא סעיף א
* בין השמשות - ועיין מ"ב סק"א ולא הוי ס"ס דספק חסרון ידיעה אינו נכנס כלל בגדר ספק [ואפילו לענין מעשר דהוא דרבנן וכ"ש לענין הדלקה כ"כ הפמ"ג] משא"כ בין השמשות דהוא ספק לכל העולם [אחרונים] ועוד נ"ל דמש"ה לא הוי ספק דהוא משם אחד ספק יום ספק לילה:

לא הבנתי למה, הרי ספק אחד מתיר יותר מהספק השני

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ו' דצמבר 20, 2019 11:35 am

כמעיין המתגבר כתב:
ג. מחמת חומרת איסור לא תשא.
ד. קבלת הוראות מרן היא בתור הכרעה ולא בתור ספק, ולכן היא יותר ממנהג (כנראה שכאן טמון המחלוקת בנד"ד, כי יש שסברו שקבלת הוראות מרן היא מחמת הספק, ולכן לשיטתם באמת כח המנהג גדול יותר).
ומ"ש כל גדולי עולם וכו', קצת הגזים. גם אם לפי דבריך כל הנזכרים סברו כן, זה עדיין לא כל....
התחלתי לעיין בספר, נראה שכותב יפה. ובל"נ אעבור על דבריו.


ג. איסור לא תשא חמור יותר מאיסור אשת איש?

ד. אם היה לך מקורות כנגד, מילא. כאשר אין כמעט מי שחולק, ומאידך יש כמה שאומרים בהדיא, ויש כמה שכך משמע מתוך מכלול דבריהם, הרי שכך נוקטים.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ו' דצמבר 20, 2019 1:29 pm

ג. איסור לא תשא חמור יותר מאיסור אשת איש?

ד. אם היה לך מקורות כנגד, מילא. כאשר אין כמעט מי שחולק, ומאידך יש כמה שאומרים בהדיא, ויש כמה שכך משמע מתוך מכלול דבריהם, הרי שכך נוקטים.[/quote]


במקום עיגון הקלו בהרבה דברים, יותר חמורים מאשר בס"ס.
במקרה הזה אי אפשר לומר את הסברא היפה הזאת שאין מי שחולק, שהרי כל הפוסקים שכתבו בענייני ספק ספיקא לא הזכירו זאת כלל, ואם היה עולה על דעתם כזאת חריגה רצינית אין ספק שהיו כותבים את זה.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' דצמבר 20, 2019 1:51 pm

כמעיין המתגבר כתב:ד. קבלת הוראות מרן היא בתור הכרעה ולא בתור ספק, ולכן היא יותר ממנהג (כנראה שכאן טמון המחלוקת בנד"ד, כי יש שסברו שקבלת הוראות מרן היא מחמת הספק, ולכן לשיטתם באמת כח המנהג גדול יותר).

ודאי שכח המנהג גדול יותר.
שהרי מרן עצמו אמר שאם המנהג נגדו, לא לשמוע לו אלא למנהג.
וגם עושים סב"ל נגד מרן ולא עושים סב"ל נגד המנהג.

בברכה המשולשת
הודעות: 14144
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' דצמבר 21, 2019 7:13 pm

ישראל אליהו כתב: שהרי מרן עצמו אמר שאם המנהג נגדו, לא לשמוע לו אלא למנהג..


רק לחומרא ולא לקולא

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ש' דצמבר 21, 2019 8:39 pm

כמעיין המתגבר כתב:
במקום עיגון הקלו בהרבה דברים, יותר חמורים מאשר בס"ס.
במקרה הזה אי אפשר לומר את הסברא היפה הזאת שאין מי שחולק, שהרי כל הפוסקים שכתבו בענייני ספק ספיקא לא הזכירו זאת כלל, ואם היה עולה על דעתם כזאת חריגה רצינית אין ספק שהיו כותבים את זה.


דיברתי עם הרהמ"ח ספר "דינא דספיקא" שליט"א, וכל כך היה פשוט וברור לו דלא אמרי' ס"ס כנגד המנהג.
ביקשתי ממנו שיביא לי מקורות, הוא לא הבין מה אני רוצה...
ובכ"ז ביקשתי שקצת יארגן כמה מקורות, ואמר לי שישתדל. אעדכן בל"נ.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ש' דצמבר 21, 2019 8:42 pm

מעניין שהבן איש חי לא ראה את הספר דינא דספיקא

ישיבה בחור
הודעות: 86
הצטרף: ו' ינואר 15, 2016 1:06 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישיבה בחור » א' דצמבר 22, 2019 10:00 am

כשיצא לאור הספר טהרת הבית התחולל סערה גדולה בחוגי הרבנים בגלל מספר פסקים בספר ואחר מהם היה הנושא של הפסק טהרה לאחר השקיעה
הבד"צ של העדה החרדית הוציאו מכתב בזה"ל היות שיצאו לאור ספרים וקונטרסים עם פסקי דינים המשנים בדיני וזמני טהרה הגובלים באיסורי כרת רח"ל ע"כ אנו מזהירים שח"ו לשנות כל שהו כמו שהיה מקובל עד עתה בכל קהלות ישראל י"ג טבת תש"נ
אל המכתב הצטרפו גם מרנן הגר"ש ואזנר והגר"נ קרליץ והגר"נ געשטטנער

משה1
הודעות: 81
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2016 1:24 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי משה1 » א' דצמבר 22, 2019 4:12 pm

פלוריש כתב:בטהרת הבית (ח"ב עמ' רסה-רעד) כתב מס"ס להכשיר הפס"ט תוך 13.5 דקות מהשקיעה:
א. שמא פסקה מלראות קודם בין השמשות
ב. ושמא ביה"ש יום הוא.
ג. ושמא הלכה בזמן השקיעה כרבנו תם.
ד. ושמא הלכה כרבי יוסי שביה"ש שלו מתחיל אחר סיום ביה"ש של רבי יהודה.
ה. ושמא אינה זבה אלא נדה.

כמה פוסקים כתבו לחלוק על היתר זה (הגרשז"א, הרב הנאמ"ן ועוד), אולם למיטב זכרוני הם חלקו על ספק ג' ועל ספק ה'.
האם יש מי שכתבו שא"א לצרף את שאר הספיקות?


היכן דברי הגרש"ז אויערבך ז"ל ?, והאם אפשר להעלותם כאן. יישר כח.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 22, 2019 5:52 pm

בשו"ת קול אליהו(תופיק)כותב שהגרע"י חזר בו וסובר שאין מועיל הפס"ט בבה"ש.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' דצמבר 22, 2019 6:19 pm

מהמבוא לשו"ת אור לציון ח"ב: והא דאמרינן דאזלינן בתר המנהג אף נגד דברי מרן, הוא מדין ודאי, וראיה לדבר ממה שנהגו למול בשבת תינוק שנולד בכניסת השבת לאחר צאת הכוכבים לשיטת הגאונים, אף שלשיטת ר"ת ועוד הרבה מהראשונים עדיין יום, ויש כאן חשש סקילה. והרי מצינו שלגבי זמן ביה"ש החמיר מרן ולא סמך אף על ספק ספיקא, כמבואר בשו"ע יו"ד סימן רס"ו סעיף ט', שכתב שם וז"ל, בשיעור בין השמשות אפליגו תנאי ואמוראי בסוף פרק במה מדליקין, וכתב בעל העיטור, מספקא לן הלכה כדברי מי, הלכך אי אתיליד ינוקא משתשקע החמה, ספק הוא עד דשלים ביה"ש דר' יוסי. ע"כ. והנה מלשון מרן שהביא בשם בעל העיטור שכתב אפליגו תנאי ואמוראי, מוכח שכוונתו למחלוקת התנאים ר' יהודה ור' יוסי בשבת ל"ד ע"ב אם ביה"ש הוא מיד עם השקיעה או ג' רבעי מיל לאחר מכן, ולמחלוקת האמוראים רבה ורב יוסף בשבת שם אם שיעור בין השמשות הוא ג' רבעי מיל או שני שלישי מיל, ועל שני מחלוקות אלו כתב דמספקא לן הלכה כדברי מי. ולכאורה צריך ביאור, הרי יש לנו כאן ספק ספיקא לגבי דקה וחצי שלאחר השקיעה, ספק אם הלכה כר' יוסי שביה"ש הוא רק לאחר ג' רבעי מיל, ואף אם הלכה כר' יהודה, שמא הלכה כרב יוסף שבין השמשות הוא ב' שלישי מיל, ומפורש בגמ' שם שההפרש ביניהם הוא פלגא דדנקא, דהיינו אחד מי"ב במיל, והוא דקה וחצי, שלרב יוסף מתחיל בין השמשות רק דקה וחצי לאחר השקיעה, וא"כ מדוע כתב שמשתשקע החמה ספק הוא, הרי עד דקה וחצי לאחר השקיעה נחשב יום מכח ספק ספיקא, ולמה דוחים למילה בזמנה עד לאחר שבת. חזינן מדברי מרן דלא סמכינן לענין ביה"ש על ספק ספיקא. וכן לכל מילי דאורייתא דנים ביה"ש מיד לאחר השקיעה. והטעם נראה, דמאחר וענין הזמנים מסור לרבים, השוו חכמים מידותיהם, והחמירו לחוש שמיד עם השקיעה הוי ספק לילה, אף שעי"ז גורמים לביטול מילה בזמנה. וא"כ אי חיישינן לשיטת ר"ת עכ"פ בתורת ספק, איך נהגו למול בשבת תינוק שנולד בער"ש לאחר צאה"כ של הגאונים, והרי לר"ת הוא נולד ביום ו', דאכתי הוי יום, ועל כרחך שהוא מטעם שהמנהג דלא כר"ת, וסומכים על זה בתורת ודאי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 22, 2019 6:22 pm

מאת הרב צבי עידן
קבצים מצורפים
ספר אור השחר - עם קונ' דבי שמשי.pdf
(2.52 MiB) הורד 1323 פעמים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' דצמבר 22, 2019 6:27 pm


כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' דצמבר 22, 2019 8:35 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בשו"ת קול אליהו(תופיק)כותב שהגרע"י חזר בו וסובר שאין מועיל הפס"ט בבה"ש.


בדקתי בטהרת הבית הנדפס מקרוב ולא מוזכר כלל שחזר בו, ואדרבה הוסיף עוד דברים לחזק את דבריו.

ברוך שמו
הודעות: 19
הצטרף: ד' אוגוסט 14, 2019 1:05 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ברוך שמו » א' דצמבר 22, 2019 10:41 pm

למה לא פתחת הספר קול אליהו הנ"ל בעמ' רס"ד הביא דברי בן הגרע"י שכתב בתורת הטהרה (ב יא) אשה ששכחה ולא בדקה קודם שקיעה ובדקה עצמה ג' אות ד' רגעים אחר השקיעה בזמן בית השמשות מועילה בדיקה זו בדיעבד ע"ש. ומזה נראה דהדר הוא הגרע"י ממה שכתב בספר טהרת הבית שאפשר לעשות הפס"ט בכל זמן בין השמשות.

אלא שלא ידעתי מה השיעור של ג' או ד' רגעים שהיקל בהם הגאון שליט"א דממה נפשך או עד השקיעה או עד סוף זמן בין השמשות שהוא י"ג רגעים אחר השקיעה וכמו שכתב בספרו טהרת הבית דעד י"ג רגעים אחר השקיעה עלתה לה בדיעבד.
העולה מהאמור אשה ששכחה ולא עשתה הפסק טהרה לפני הקיעה ועשתה אחר השקיעה לא עלתה לה ותעשה למחר שנית קודם שקיעת החמה ע"כ, ושם האריך לדחות דברי הגרע"י בס' טהרת הבית ראה שם.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » א' דצמבר 22, 2019 11:15 pm

פתחתי וראיתי מה שהוא כותב שם, אבל הרב עובדיה ידע לחזור בו מדברים, ואם הוא חזר בו כולם ידעו מזה ולא היה צריך לשלוח את הבן שלו (בפרט שבן זה אינו מקפיד לפסוק כמו אביו). ובפרט שספר הליכות עולם נדפס אחר כך ולא חזר בו בזה, וגם בטהרת הבית שנדפס מחדש לא הוזכר כלל מחזרה זו. ובמחילה מהקול אליהו, לדייק מזה שהרב עובדיה חזר בו, זה להתלות בשיח ומראה בזה שלא הכיר את הרב עובדיה ושיטתו כלל (על אף שהיה בן משפחתו).
אלא מאי, שיש לדקדק למה בתורת הטהרה חשש לג' או ד' דקות, וההסבר בזה פשוט, ה13.5 דקות הם בזמניות, ובחורף מגיע לזמן קצר. וזה עוד היה לפני שהרב דוד יוסף נטה מדרך אביו שתמיד הכריע בזמניות והלך לשיטת המעלות. וגם, יש הבדלי שקיעות בין מקומות וגם הבדל בין שקיעה אסטרונומית לנראית וכו' וכו', וגם להרחיק עוד שלא יבואו לידי מכשול, אמר ג' או ד' דקות. אך לפי מה שבדקתי אצל מורי הוראה ההולכים בשיטת הרב עובדיה, מקלים בזה בדיעבד עד ז' ח' דקות.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 23, 2019 1:43 pm

ספר תורת הטהרה הוא ספר שחיבר הרב דוד יוסף, והוא מבוסס על ספר טהרת הבית. יש שם כמדומני הסכמה של הגרע"י שכל הדברים בספר הזה נכתבו על דעתו.

כלומר, זה לא ספר שמיצה את הלכות טהרה, אלא ספר שסידר את טהרת הבית בצורה פשוטה לכלל העם.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 23, 2019 1:44 pm

בענין ס"ס נגד המנהג, מאת הג"ר שלום יצחק מזרחי שליט"א, מח"ס דינא דספיקא
קבצים מצורפים
בענין סס נגד המנהג.docx
(32.53 KiB) הורד 181 פעמים

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ב' דצמבר 23, 2019 4:11 pm

תם מה הוא אומר כתב:
כמעיין המתגבר כתב:פתחתי וראיתי מה שהוא כותב שם, אבל הרב עובדיה ידע לחזור בו מדברים, ואם הוא חזר בו כולם ידעו מזה ולא היה צריך לשלוח את הבן שלו (בפרט שבן זה אינו מקפיד לפסוק כמו אביו). ובפרט שספר הליכות עולם נדפס אחר כך ולא חזר בו בזה, וגם בטהרת הבית שנדפס מחדש לא הוזכר כלל מחזרה זו. ובמחילה מהקול אליהו, לדייק מזה שהרב עובדיה חזר בו, זה להתלות בשיח ומראה בזה שלא הכיר את הרב עובדיה ושיטתו כלל (על אף שהיה בן משפחתו).
אלא מאי, שיש לדקדק למה בתורת הטהרה חשש לג' או ד' דקות, וההסבר בזה פשוט, ה13.5 דקות הם בזמניות, ובחורף מגיע לזמן קצר. וזה עוד היה לפני שהרב דוד יוסף נטה מדרך אביו שתמיד הכריע בזמניות והלך לשיטת המעלות. וגם, יש הבדלי שקיעות בין מקומות וגם הבדל בין שקיעה אסטרונומית לנראית וכו' וכו', וגם להרחיק עוד שלא יבואו לידי מכשול, אמר ג' או ד' דקות. אך לפי מה שבדקתי אצל מורי הוראה ההולכים בשיטת הרב עובדיה, מקלים בזה בדיעבד עד ז' ח' דקות.


ספר תורת הטהרה הוא ספר שחיבר הרב דוד יוסף, והוא מבוסס על ספר טהרת הבית. יש שם כמדומני הסכמה של הגרע"י שכל הדברים בספר הזה נכתבו על דעתו.

כלומר, זה לא ספר שמיצה את הלכות טהרה, אלא ספר שסידר את טהרת הבית בצורה פשוטה לכלל העם.



כבר כתבתי שטהרת הבית החדש נדפס אחר כך, וגם ההליכות עולם ועוד, כך שאין נפק"מ למה שמישהו אחר כתב. וגם, שאלתי תלמידים וותיקים של הרב עובדיה ואמרו לי שלא שמעו מעולם שחזר בו מזה.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1343
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ב' דצמבר 23, 2019 5:21 pm

נא עיין בהסכמת הגרע"י לספר הנ"ל של בנו.
הספר הנ"ל כאמור איננו ספר של הג"ר דוד יוסף, אלא ספר סיכום של ספרו של אביו.

ספר טה"ב נדפס שנית אחר פטירת הגרע"י, ולא על ידו, ולא ברור בכלל שהכינו לדפוס שנית, אלא העתיקו רק הערות שכתב על הגליון.

לא בדקתי לגבי ההליכו"ע.

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 26, 2019 5:16 pm

ישראל אליהו כתב:
כמעיין המתגבר כתב:ערוך השלחן סימן קצו סעיף כא. העיר כאן אחד שמדובר שם בבדיקה לאחר קבלת שבת או ערבית, אבל מדוייק בלישניה 'עד הלילה'.

אי אפשר לדייק מהערוה"ש חידוש דין, ככה כבדרך אגב.
ואם זה לא מה דאיירי שם, ואפשר לבאר דבריו דמ"ש "עד הלילה" היינו עד השקיעה.
הרוצה להוכיח ממנו דינים מחודשים, עליו הראיה להוכיח שכוונתו עד הלילה היינו עד צאה"כ.

בטללי טוהר הביא שערוך השלחן כותב במקום אחר שתזהר לבדוק עד שחשיכה.
ועל כרחינו שמ"ש עד הלילה היינו גם עד השקיעה. וכל דבריו שם לאפוקי שלא נאמר שלא יכולה לפסוק בטהרה אחרי ערבית מבע"י.

ובאגב יש ללמוד מזה לעצם שיטת הלימוד, ולדיוקים מאחרונים באופן שאינו מוכרח.

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ה' דצמבר 26, 2019 5:20 pm

אני מעדיף לסמוך על ספק של טהרת הבית מאשר על ודאי של טללי טוהר

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ה' דצמבר 26, 2019 5:48 pm

אין כאן ענין של העדפה וטעם אישי.
יש כאן ראיה שהערוך השלחן לא התכוין לצה"כ [דבר שישנם שהיו מגיעים לזה אף אף בלי ראיה, אלא מחמת שיטת לימודם].

כמעיין המתגבר
הודעות: 423
הצטרף: ו' נובמבר 11, 2011 11:04 am

Re: הפסק טהרה בבין השמשות

הודעהעל ידי כמעיין המתגבר » ה' דצמבר 26, 2019 5:53 pm

תכתוב איפה ערוך השלחן כותב את זה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 149 אורחים