מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת תרומה ע"י נשי ועבדי הכהנים

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

אכילת תרומה ע"י נשי ועבדי הכהנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' דצמבר 20, 2019 1:17 pm

מתוך viewtopic.php?p=591005#p591005
ביקורת תהיה כתב:רמב"ם סוף הלכות תרומות:
כָּל הָאוֹכֵל תְּרוּמָה מְבָרֵךְ בִּרְכַּת אוֹתוֹ מַאֲכָל וְאַחַר כָּךְ מְבָרֵךְ 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בִּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל אַהֲרֹן וְצִוָּנוּ לֶאֱכֹל תְּרוּמָה'. שֶׁגַּם אֲכִילַת קָדְשֵׁי הַגְּבוּל כָּעֲבוֹדָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'עֲבֹדַת מַתָּנָה אֶתֵּן אֶת כְּהֻנַּתְכֶם'.

יש לתהות:
א. הלוא אף בנות ישראל, שלא נתקדשו בקדושתו של אהרן, אם נישאו לכהן אוכלות בתרומה! ולא בזמן שהן תחת בעליהן בלבד, אלא אם יש להן זרע מכהן אוכלות אף לאחר שנתאלמנו או נתגרשו או אף אם לא נישאו לו מעולם. וזאת אף אם הזרע עצמו אינו כהן, כגון בן הבת מן הכהן. ומה עם ברכה?
ב. ואף גם עבדים כנענים, עם הדומה לחמור, אוכלים בתרומה. ומה עם ברכה?
ג. ולא זו בלבד, אלא גם בהמות הכהנים ניזונות מן התרומה, כמו ששנינו בשלהי מסכת תרומות: כַּרְשִׁינֵי תְרוּמָה, מַאֲכִילִין אוֹתָם לִבְהֵמָה וּלְחַיָּה וּלְתַרְנְגוֹלִים. יִשְֹרָאֵל שֶׁשָּׂכַר פָּרָה מִכֹּהֵן, מַאֲכִילָהּ כַּרְשִׁינֵי תְרוּמָה. ומה עם ברכה?

הכהנים ועבדיהם - ודאי יכולים לומר "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן", שהרי הם מקודשים בקדושה זו.
והבהמות - אין דנין אפשר משאי אפשר.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' דצמבר 21, 2019 8:25 pm

עזריאל ברגר כתב:א. נשי הכהנים ועבדיהם - ודאי יכולים לומר "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן", שהרי הם מקודשים בקדושה זו.
ב. והבהמות - אין דנין אפשר משאי אפשר.
א. הרב 'משנה ראשונה' בריש פרק שמיני דתרומות נסתפק בזה, וז"ל שם:
נראה דאשת כהן ועבד כהן שאוכלין בתרומה יש להן מצוה באכילתן כמו הכהן עצמו שמקיים מצוה באכילתה ומברך עליה, כמ"ש הרמב"ם סוף הלכות תרומות, ה"נ קנין כספו ג"כ מקיימין מצוה. והיינו שכתב הרמב"ם שם 'כל האוכל תרומה מברך', ולא אמר 'כל כהן האוכל'. אלא שצ"ע אם יוכלו לומר 'קדשנו בקדושתו של אהרן' כיון שאינם מזרע אהרן, או דלמא הואיל ואוכלין מחמת קדושת אהרן שפיר דמי.
קריאת בינים: דומה כי כל שומע בריה מזוהמת כעבד וכשפחה קוראת בקול 'אשר קדשנו בקדושתו של אהרן' תצילינה שתי אזניו.
ב. כוונת השאלה היתה: מה עם ברכה למאכיל אותן?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ש' דצמבר 21, 2019 9:27 pm

ביקורת תהיה כתב:הרב 'משנה ראשונה' בריש פרק שמיני דתרומות נסתפק בזה.
אמנם דעת רבנו חיים נר"ו ב'דרך אמונה' ('באור ההלכה' תרומות פ"ז הי"ח) שאשת כהן ועבד כהן אינם מברכים כלל:
ונראה שעבד ואשה שאוכלין תרומה אינן מברכין (אא"כ היא בת כהן ג"כ, שאז אוכלת גם מכח עצמה). תדע, שהרי רבנו כתב שם נוסח הברכה 'אשר קדשנו בקדושתו של אהרן', ופשיטא שעבד לא יכול לומר כן, וא"כ הול"ל דבעבד ואשה יש נוסח אחר להברכה, אלא ודאי שאין מברכין כלל, שאינן אוכלין אלא כבהמות, והמצוה על האדון. (וגם האדון אין מברך כשמאכילן, כמו שאינו מברך כשמאכיל לבהמה, משום שאינו עושה מעשה.)

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 21, 2019 9:32 pm

בעניי לא הבנתי:

אם אכן פשוט שאין על עבד חלות של 'קדושתו של אהרן' - איך באמת הוא אוכל בתרומה?!

[כלומר, אם אתה מחשיב את העבד לבריה כה שפלה ופחותה ותמה איך אפשר להגדיר אותו כ'קדוש' - אף אני אתמה, איך יתכן שבריה שפלה זו זוכה לאכול תרומה ואילו מרן רשכבה"ג מלך ישראל וכו' וכו' אינו זוכה לכך?]

ובהכרח ש'קדושתו של אהרן' מתפשטת על כל רכושו. ותל"מ.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' דצמבר 21, 2019 10:13 pm

ביקורת תהיה כתב:
ביקורת תהיה כתב:הרב 'משנה ראשונה' בריש פרק שמיני דתרומות נסתפק בזה.
אמנם דעת רבנו חיים נר"ו ב'דרך אמונה' ('באור ההלכה' תרומות פ"ז הי"ח) שאשת כהן ועבד כהן אינם מברכים כלל:
ונראה שעבד ואשה שאוכלין תרומה אינן מברכין (אא"כ היא בת כהן ג"כ, שאז אוכלת גם מכח עצמה). תדע, שהרי רבנו כתב שם נוסח הברכה 'אשר קדשנו בקדושתו של אהרן', ופשיטא שעבד לא יכול לומר כן, וא"כ הול"ל דבעבד ואשה יש נוסח אחר להברכה, אלא ודאי שאין מברכין כלל, שאינן אוכלין אלא כבהמות, והמצוה על האדון. (וגם האדון אין מברך כשמאכילן, כמו שאינו מברך כשמאכיל לבהמה, משום שאינו עושה מעשה.)

וצע"ג ממאי דקיי"ל דהעבד שהיה אוכל בתרומה ואמרו לו מת רבך וכיו"ב או האשה שהיתה אוכלת בתרומה ואמרו לה מת בעלך וכיו"ב - נחשבים כ"טעה בדבר מצווה".

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי דרומי » ש' דצמבר 21, 2019 10:40 pm

וראה רש"י דברים א, ז ד"ה עד הנהר הגדול.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 22, 2019 12:14 am

עזריאל ברגר כתב:קיי"ל דהעבד שהיה אוכל בתרומה ואמרו לו מת רבך וכיו"ב או האשה שהיתה אוכלת בתרומה ואמרו לה מת בעלך וכיו"ב - נחשבים כ"טעה בדבר מצווה".
לא נאמר כן בשום מקום אלא על כהן שהיה אוכל בתרומה ונודע שהוא בן גרושה או בן חלוצה. תדע, דבפרק אלו דברים דחינן בדיחויא בתרא: שָׁאנֵי תְּרוּמָה דְּאִקְּרַי עֲבוֹדָה, וַעֲבוֹדָה [שֶׁל חָלָל בְּשׁוֹגֵג] רַחֲמָנָא אַכְשְׁרָהּ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 22, 2019 1:05 am

דרומי כתב:ראה רש"י דברים א, ז ד"ה עד הנהר הגדול.
והוא מדברי רבותינו ז"ל בספרי ובפרק כל הנשבעים: עֶבֶד מֶלֶךְ מֶלֶךְ. הִדַּבֵּק לְשַׁחֲוָר וְיִשְׁתַּחֲווּ לָךְ. קְרַב לְגַבֵּי דְהִינָא וְאִדְּהַן.
הבזק נוסף: העבד והשפחה מיטהרים מכל טומאה בטרם יאכלו תרומה, מאחר שאכילת תרומה אסורה לטמא ולטבול יום.
ואגב דאתי לידן נימא בה מילתא:
תימה על הרמב"ם שלא דק וכתב בפרק שביעי מהלכות תרומות: כהן טמא אסור לאכול תרומה.
וכן בפרטי המצוות שם: שלא יאכל כהן טמא תרומה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 22, 2019 1:31 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:קיי"ל דהעבד שהיה אוכל בתרומה ואמרו לו מת רבך וכיו"ב או האשה שהיתה אוכלת בתרומה ואמרו לה מת בעלך וכיו"ב - נחשבים כ"טעה בדבר מצווה".
לא נאמר כן בשום מקום אלא על כהן שהיה אוכל בתרומה ונודע שהוא בן גרושה או בן חלוצה. תדע, דבפרק אלו דברים דחינן בדיחויא בתרא: שָׁאנֵי תְּרוּמָה דְּאִקְּרַי עֲבוֹדָה, וַעֲבוֹדָה [שֶׁל חָלָל בְּשׁוֹגֵג] רַחֲמָנָא אַכְשְׁרָהּ.

ראה דברי הרמב"ם ודברי ה"אבן ישראל" בקישור https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 6&rid=6638

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 22, 2019 1:39 pm

ביקורת תהיה כתב:ואגב דאתי לידן נימא בה מילתא:
תימה על הרמב"ם שלא דק וכתב בפרק שביעי מהלכות תרומות: כהן טמא אסור לאכול תרומה.
וכן בפרטי המצוות שם: שלא יאכל כהן טמא תרומה.

וכן במנין חייבי מלקות (סנהדרין פי"ט ה"ב) לא מנה אלא כהן.
ולאור דבריך, דעתי נוטה שאכן רק כהן טמא שאכל תרומה טהורה חייב מלקות ומיתה, שכן איסורו מפורש בתורה.
אבל אשת כהן ועבדיו - אינם לוקים, דאין עונשין מן הדין!

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 22, 2019 1:42 pm

את איסורם ניתן ללמוד בק"ו מכהן עצמו, ואף אם איכא למיפרך דשאני כהנים שריבה בהם הכתוב מצוות יתרות (ואולי אפשר לדחות פירכא זו) - אתיא במה הצד מתרומה וקדשים ומעשר-שני, שכל שיש בו קדושה אסור לאכלו בטומאת הגוף.
וזה מספיק כדי להגדיר איסור, אבל צ"ע אם אפשר לחייב בזה מלקות ומיתה בידי שמים.

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי בר ישראל » א' דצמבר 22, 2019 4:27 pm

עזריאל ברגר כתב:ראה דברי הרמב"ם ודברי ה"אבן ישראל" בקישור https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 6&rid=6638


ועי' גם גיטין יב ע"ב בתוס' ג"ה השבתוני, שמבואר שיש מצווה באכילת תרומה ע"י עבדים.

ולגבי ברוך שאמר וישתבח, ראוי לציין שכבר ר' אברהם בן הרמב"ם הזכירם כדוגמאות של מנהג ישראל חייובית שאינו מופיע בגמרא (כזכור לי בפולמוסו על השתחוייה באמצע התפילה)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 22, 2019 8:10 pm

עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:לא נאמר כן בשום מקום אלא על כהן שהיה אוכל בתרומה ונודע שהוא בן גרושה.
ראה דברי הרמב"ם ודברי ה"אבן ישראל" בקישור.
גם כאן לא נזכר כלל שעבד או אשה שאכלו תרומה בשוגג נחשבים טועים בדבר מצוה.
אולם המציאה היא הדברים הברורים שכתב הרמב"ם בפירוש המשניות, שאין באכילת תרומה שום מעלה לעבד, אלא הרי הוא כמו שתאכל בהמת כהן תרומה מפני שהיא קנין כספו.
ומה שכתבו התוספות בפ"ק דגיטין 'שנותן לו הרב מזונות בריוח משום שיש מצוה באכילת תרומה', פשוט שכוונתם לומר שמצוה על הכהן להשתדל שהתרומה תאכל ולא תלך לאיבוד, ועקב כך מצוי לעבד בבית אדונו הכהן מזונות בריוח. ודלא כמו שהבין הרב 'אבן ישראל', דלדעתם העבד עושה מצוה באכילת תרומה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15570
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' דצמבר 23, 2019 8:03 am

עזריאל ברגר כתב:
ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:קיי"ל דהעבד שהיה אוכל בתרומה ואמרו לו מת רבך וכיו"ב או האשה שהיתה אוכלת בתרומה ואמרו לה מת בעלך וכיו"ב - נחשבים כ"טעה בדבר מצווה".
לא נאמר כן בשום מקום אלא על כהן שהיה אוכל בתרומה ונודע שהוא בן גרושה או בן חלוצה. תדע, דבפרק אלו דברים דחינן בדיחויא בתרא: שָׁאנֵי תְּרוּמָה דְּאִקְּרַי עֲבוֹדָה, וַעֲבוֹדָה [שֶׁל חָלָל בְּשׁוֹגֵג] רַחֲמָנָא אַכְשְׁרָהּ.

ראה דברי הרמב"ם ודברי ה"אבן ישראל" בקישור https://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx ... 6&rid=6638
במשנה תרומות שחלק ממנה הובא בפסחים שם נזכר גם עבד ואשה. שמעתי בעבר מהגאון ר' בונם שרייבר, שהוא דן לפני הרב שך זצ"ל אם אכילת תרומה ע"י עבד חשובה מצוה, והרב שך השיב לו שיש לפשוט מגמ' פסחים, והטיל עליו למצוא אותה ראיה, וזה היה פתרונה. אח"כ מצאתי שכבר זכו בראיה זו, גאונים שלפנינו, וכמו שרשמתי במקו"א:
טעה.jpg
טעה.jpg (351.95 KiB) נצפה 3408 פעמים
(ומה שכ' שם, שכ"ה בפסחים לא דקתי, אבל כן משמע שם וכנ"ל)

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' דצמבר 23, 2019 11:02 am

איש_ספר כתב:א. אמרו בגמרא פסחים דעבד שנשתחרר ואכל תרומה שסבר דעדיין עבד הוא, וכיו"ב אשה שנתגרשה, דמקרו טועה בדבר מצוה. ומוכח דעבדו מצוה.
ב. וכן מבואר בתוס' גיטין יב, א ד"ה השבתוני.
א. כבר הוכח למעלה כי הנושא בסוגיא דטעה בדבר מצוה בפרק אלו דברים הוא כהן שאכל תרומה בשגגה, ובהחלט אין מדובר באשה ובעבד.
ב. כבר הובהר למעלה שבפשטות כוונת התוס' שם היא שיש מצוה לכהן בהאכלת עבדו תרומה, ולא שהעבד עצמו עושה מצוה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: האם קיימות ברכות שלא נמצאות בגמ' ובכל זאת הרמב"ם קבעם להלכה?

הודעהעל ידי סליחות » ב' דצמבר 23, 2019 2:44 pm

ביקורת תהיה כתב:
עזריאל ברגר כתב:א. נשי הכהנים ועבדיהם - ודאי יכולים לומר "אשר קדשנו בקדושתו של אהרן", שהרי הם מקודשים בקדושה זו.
ב. והבהמות - אין דנין אפשר משאי אפשר.
א. הרב 'משנה ראשונה' בריש פרק שמיני דתרומות נסתפק בזה, וז"ל שם:
נראה דאשת כהן ועבד כהן שאוכלין בתרומה יש להן מצוה באכילתן כמו הכהן עצמו שמקיים מצוה באכילתה ומברך עליה, כמ"ש הרמב"ם סוף הלכות תרומות, ה"נ קנין כספו ג"כ מקיימין מצוה. והיינו שכתב הרמב"ם שם 'כל האוכל תרומה מברך', ולא אמר 'כל כהן האוכל'. אלא שצ"ע אם יוכלו לומר 'קדשנו בקדושתו של אהרן' כיון שאינם מזרע אהרן, או דלמא הואיל ואוכלין מחמת קדושת אהרן שפיר דמי.
קריאת בינים: דומה כי כל שומע בריה מזוהמת כעבד וכשפחה קוראת בקול 'אשר קדשנו בקדושתו של אהרן' תצילינה שתי אזניו.
ב. כוונת השאלה היתה: מה עם ברכה למאכיל אותן?

וכולי האי?
האם כבודו קצת לא נסחף?
ברייה מזוהמת על מי שחייב במצוות כאישה?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אכילת תרומה ע"י נשי ועבדי הכהנים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' דצמבר 24, 2019 12:59 am

התואר 'מזוהמין' לעבדים משל חכמינו ז"ל הוא, ראה תוספות יבמות דף כג ע"א ד"ה 'קסבר', ותוספות בכורות דף מז ע"א ד"ה 'ולא'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 137 אורחים