מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ב' דצמבר 23, 2019 10:12 pm

הרמב"ם כותב בהלכות חנוכה (פ"ג ה"ה) כלל בהלכות ברכות:
מברכים על דבר שהוא ודאי מדבריהם, ולא מברכים על דבר שחכמים תיקנו מחמת הספק.
בדבריו קיימים שתי דוגמאות:
1. הלל תוקן על ידיהם באופן ודאי ולכן מברכים עליו.
2. מעשר דמאי תוקן על ידם מחמת ספק ולכן לא מברכים.
הרמב"ם מיד מסביר מדוע מברכים על יו"ט שני, כדי שלא יזלזלו בו. [עי' בכ"מ מקורו טהור בגמ']
עד כאן הדברים, ואני מקווה שלא חטאתי לאמת בהצגתם.

לפי דברי הרמב"ם שלא מברכים על הספק, מדוע מברכים על נט"י? הרי זה ג"כ גזירה מחמת הספק, שעלולות לגעת בדברים טמאים בלי תשומת לב לכך. אולי יש לחכמי הפורום הסבר או דוגמאות נוספות לברכות שמברכים על דברים שנתקנו מחמת הספק.
נערך לאחרונה על ידי סליחות ב א' דצמבר 29, 2019 8:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי ביליצר » ב' דצמבר 23, 2019 10:37 pm

רמבם ברכות פרק ו ה"א וה"ב

כל האוכל הפת שמברכין עליו המוציא צריך נטילת ידים תחלה וסוף. ואע"פ שהיא פת חולין ואע"פ שאין ידיו מלוכלכות ואינו יודע להן טומאה לא יאכל עד שיטול שתי ידיו. וכן כל דבר שטיבולו במשקין צריך נטילת ידים תחילה:
כל הנוטל ידיו בין לאכילה בין לקריאת שמע בין לתפלה מברך תחלה אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים. שזו מצות חכמים שנצטוינו מן התורה לשמוע מהן שנאמר על פי התורה אשר יורוך. ומים אחרונים אין מברכין עליהן שאינם אלא מפני הסכנה. ולפיכך חייב אדם להזהר בהן ביותר:

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ב' דצמבר 23, 2019 10:53 pm

במה זה סותר את הטענה שעיקר התקנה היא מחמת הספק?
נכון שמברכים כאן גם כשאין ספק, אבל את עיקר התקנה עשו חז"ל מחמת הספק. אין זה נכון?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי ביליצר » ב' דצמבר 23, 2019 11:07 pm

אף ללא ספק נצטוינו והוי משבע מצוות דרבנן שיש לנו !
נערך לאחרונה על ידי ביליצר ב ב' דצמבר 23, 2019 11:16 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי חיים שאול » ב' דצמבר 23, 2019 11:09 pm

בלי עיון, הברכה נתקנה על נטילה כשנגע וחז"ל רק הרחיבו שצריך ליטול גם בספק, אבל לא תיקנו את הברכה על הספק אלא על הודאי ואחר שתקנו ליטול בספק אז גם תקנת הברכה ׳התרחבה׳

הוספה
אח"כ ראיתי בדר"א פ"ט ממעשר ס"ק כ"ו שכוונת הרמב"ם דהיכא שעיקר התקנה מספק אז אין מברכים וציין בצהה"ל שם דכ"כ הר"מ בפ"ג מחנוכה ה"ה בהדיא

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ג' דצמבר 24, 2019 12:18 am

חיים שאול כתב:בלי עיון, הברכה נתקנה על נטילה כשנגע וחז"ל רק הרחיבו שצריך ליטול גם בספק, אבל לא תיקנו את הברכה על הספק אלא על הודאי ואחר שתקנו ליטול בספק אז גם תקנת הברכה ׳התרחבה׳

זו השערה או שהיא מבוססת בחז"ל?

חיים שאול כתב:הוספה
אח"כ ראיתי בדר"א פ"ט ממעשר ס"ק כ"ו שכוונת הרמב"ם דהיכא שעיקר התקנה מספק אז אין מברכים וציין בצהה"ל שם דכ"כ הר"מ בפ"ג מחנוכה ה"ה בהדיא

לא זכיתי להבין איזה פרט חדש נוסף יש כאן על מה שכבר הובא בשם הרמב"ם בהדיא ואיך זה מיישב את השאלה שהועלתה כאן.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' דצמבר 24, 2019 1:05 am

לפני שרבנן תיקנו לחולין אז האוכל תרומה לא בירך? אם הוא בירך אז זה ראי׳ שחז"ל תיקנו את הברכה לפני שתיקנו נטילה לחולין מספק

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ג' דצמבר 24, 2019 7:26 am

ניחא, נאמר שמתחילה נתקנה על תרומה בלבד. כעת, ברכה אינה יכולה 'להתרחב' בלי הוראת חז"ל. הם הורו שמחמת הספק צריך ליטול ולברך בכל מקרה. נכון? אם כן, הדרא קושייא לדוכתא. מדוע הרמב"ם אמר שמברכים רק על דברים שנעשים מחמת הודאי ולא מחמת הספק?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 24, 2019 9:59 am

אם אדם לא שמר את ידיו, אבל יבוא אדם אחר ויספר לו "אני ראיתי שלא נטמאו ידיך ולא נגעו בשום דבר מטונף" - האם הוא יצטרך ליטול ידיו?
לפענ"ד כן, ואם כנים הדברים - ניתן לומר שתקנת הנטילה היא לא מחמת הספק, אלא להיפך: חכמים תיקנו שכל מי שלא שמר על ידיו - צריך ליטול אותן.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ג' דצמבר 24, 2019 6:04 pm

משו"ע או"ח סי' קסד סעי' א', לכאורה לא משמע כן.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' דצמבר 24, 2019 7:53 pm

שם כ׳ השו"ע ובלבד שלא יסיח דעתו, אבל כל שהסיח דעתו חייבוהו חכמים בנטילה, (ובפרט אם נפרש שרבנן גזרו טומאה ודאי על סתם ידים [בתרומה])

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ג' דצמבר 24, 2019 10:44 pm

לכאורה קשה להסתמך על הדקדוק הזה כדי לצאת מידי חשש לברכה לבטלה (וכללי סב"ל). ולמרות שבהשקפה ראשונה אפשר להביא ראיה נוספת לדבריך משו"ע יו"ד סי' רס"ה סעי' ה. יש לעיין עוד למה בספר נט"י צריך ליטול בזמן שיש בזה ספק דרבנן, ולעומת זאת ברכה לבטלה לחלק מהפוסקים איסורה דאורייתא.

בכל אופן גם אם נניח שדעת השו"ע הוא שצריך לברך באופן זה, נושא השאלה הוא אם מברכים על הספק בנט"י או על הודאי, ונשוא השאלה כאן הוא הרמב"ם שקבע את הכלל הנ"ל (ולא השו"ע, שאולי חולק) ואם נוכיח מהרמב"ם שדעתו לברך או לברך במקרה כזה נוכל להבין מה דעתו בנושא.

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי חיים שאול » ג' דצמבר 24, 2019 11:52 pm

רבנן תיקנו נטילה בסתם ידים ולכן גם מברכים והיכא יש כאן ברכה לבטלה? (והרי גם בודאי נגע זה רק דרבנן ולא אמרינן דאין לברך משום לא תשא)

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ד' דצמבר 25, 2019 2:07 am

ומניין שחכמים לא הלכו על פי הכלל שסתם ידיים עסקניות? (ואז אין כאן ממש ספק)

חיים שאול
הודעות: 1145
הצטרף: ג' אוגוסט 13, 2019 8:39 pm

Re: ברכה רק על דבר שהוא ודאי מדבריהם - כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי חיים שאול » ד' דצמבר 25, 2019 2:31 am

לרשב"א שנט"י בבוקר משום ברי׳ חדשה היא, יש מקור למושג של ידים עסקניות שחייבו ע"ז נטילה?

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' דצמבר 27, 2019 5:37 am

בכ"מ, כותרת האשכול דנן צ"ל "ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם" (או קרוב לזה עכ"פ).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » א' דצמבר 29, 2019 8:39 am

ייש"כ. ערכתי את הכותרת כהצעתך.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » א' דצמבר 29, 2019 8:41 am

האם באמת אין מצוות מדרבנן שלא מברכים עליהם?
מה מגדיר מצווה שמברכים עליה ומה מגדיר מצווה שלא מברכים עליה?
לדוגמה, נתינת דקה לגוי מפני דרכי שלום, צריך לברך על כך?

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 29, 2019 2:18 pm

בנתינת צדקה - אף בדאורייתא שבה אין מברכים, ו"כל דתקון רבנן - כעין דאורייתא תקון" (פסחים ל, ב. וש"נ).

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ברכה על דבר שהוא מדבריהם - רק כשתיקנוהו על הודאי; כללו של הרמב"ם

הודעהעל ידי סליחות » ב' דצמבר 30, 2019 7:29 am

תשובה כהלכה. ייש"כ.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 120 אורחים