מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שביתתי במקום פלוני

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 29, 2019 12:25 am

משנה במס' עירובין - מי שבא בדרך וחשכה לו והיה מכיר אילן או גדר ואמר שביתתי תחתיו וכו'
ברייתא שם - היו שנים אחד מכיר ואחד שאינו מכיר זה שאינו מכיר מוסר שביתתו למכיר והמכיר אומר שביתתנו במקום פלוני.

ביאור הלכה סי' תט - ומכיר אילן או גדר: אבל אם אינו מכיר שום מקום ואמר סתם שביתתי בסוף אלפים מכאן לא מהני אף לדעה ראשונה וכן מוכח ממשנה (דף מט:) אם אינו מכיר וכו' ואמר שביתתי במקומי וכו' ע"ש וכ"פ כל האחרונים.

ובעצם גם הענין של "מוסר שביתתו למכיר" מורה שא"א לקבוע בסתם שביתה במרחק מסויים, (והגאון-יעקב שם הוסיף דלא מהני אא"כ גם ה'מכיר' קובע שביתתו שם).

-

אבל הא גופא טעמא בעי, אם אפשר לקנות שביתה ע"י אמירה בעלמא, לא ע"י עירוב בפת ולא עירוב ברגליו, למה נצרך להכיר, ולמה לא מועיל אם יאמר שביתתי תהיה אלפיים אמה מכאן ולמזרח.

ובפשטות, [וכן משמע בדברי הרמב"ן], ענין שביתתי במקום פלוני מהני גם כלפי תחומין דאורייתא, וזה ודאי צ"ע.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 29, 2019 1:37 am

עושה חדשות כתב:למה אין מועיל אם יאמר שביתתי תהיה אלפיים אמה מכאן ולמזרח?
כי בשביל לקנות שביתה יש לסיים את ארבע האמות שבהן תהיה שביתתו.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 29, 2019 1:44 am

מדוייק ביותר.

במרחק אלפיים אמה מזרחה מכאן בקו ישר, תהיה נקודת האמצע של הד"א המיועדים למקום שביתה.

ומה בכלל הבעיה אם העירוב עלול להישרף או להיאבד, יעמוד ויאמר: תהיה שביתתי במקום בו הנחתי את העירוב.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' דצמבר 29, 2019 1:50 am

אין בזה מספיק גילוי דעת על השביתה, שנעדרה בהיות שאין השביתה בפועל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' דצמבר 29, 2019 10:35 am

עושה חדשות כתב:מה הבעיה אם העירוב עלול להישרף או להיאבד, יעמוד ויאמר: תהיה שביתתי במקום בו הנחתי את העירוב.
שו"ע או"ח ריש סימן תי: מִי שֶׁנִּתְכַּוֵּן לִקְבֹּעַ שְׁבִיתָתוֹ בְּמָקוֹם יָדוּעַ אֶצְלוֹ, וְהֶחֱזִיק בַּדֶּרֶךְ וְהָלַךְ כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעַ לְאוֹתוֹ מָקוֹם וְיִקְנֶה בּוֹ שְׁבִיתָה, יֶשׁ לוֹ לְהַלֵּךְ לְמָחָר עַד מָקוֹם שֶׁנִּתְכַּוֵּן לוֹ וּמֵאוֹתוֹ הַמָּקוֹם אַלְפַּיִם אַמָּה לְכָל רוּחַ, שֶׁכֵּיוָן שֶׁגָּמַר בְּלִבּוֹ לִקְבֹּעַ שָׁם שְׁבִיתָתוֹ וְהֶחֱזִיק בַּדֶּרֶךְ, נַעֲשָׂה כְּמִי שֶׁעָמַד שָׁם אוֹ שֶׁהִנִּיחַ עֵרוּבוֹ שָׁם. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים, בְּעָנִי, שֶׁאֵין מַטְרִיחִין אוֹתוֹ לְהַנִּיחַ עֵרוּב, אוֹ בְּרָחוֹק, כְּגוֹן שֶׁהָיָה בָּא בַּדֶּרֶךְ, אֲבָל אִם לֹא הָיָה עָנִי וְלֹא רָחוֹק לֹא:

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 29, 2019 5:36 pm

עושה חדשות כתב:מדוייק ביותר.

במרחק אלפיים אמה מזרחה מכאן בקו ישר, תהיה נקודת האמצע של הד"א המיועדים למקום שביתה.

אוי"ל שחכמים תיקנו לשבות במקום ידוע, ובנידו"ד - המערב עצמו לא יוכל לדעת היכן בדיוק הוא קבע את שביתתו, כי אין לו כלים למדוד.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ספטמבר 29, 2020 9:35 am

עושה חדשות כתב:ובעצם גם הענין של "מוסר שביתתו למכיר" מורה שא"א לקבוע בסתם שביתה במרחק מסויים, (והגאון-יעקב שם הוסיף דלא מהני אא"כ גם ה'מכיר' קובע שביתתו שם).
הגאו"י שם דן בזה, ולא מכריע. וצ"ע לפ"ז (אם מהני מכיר גם כשאינו מערב יחד), מתי נצרך עירוב בפת, והרי בהנחת העירוב המקום ניכר למניח ויועיל העירוב כדין המוסר שביתתו למכיר.

אוהב עמו
הודעות: 859
הצטרף: ג' יוני 05, 2018 9:48 pm

Re: שביתתי במקום פלוני

הודעהעל ידי אוהב עמו » ד' ספטמבר 30, 2020 3:43 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:ובעצם גם הענין של "מוסר שביתתו למכיר" מורה שא"א לקבוע בסתם שביתה במרחק מסויים, (והגאון-יעקב שם הוסיף דלא מהני אא"כ גם ה'מכיר' קובע שביתתו שם).
הגאו"י שם דן בזה, ולא מכריע. וצ"ע לפ"ז (אם מהני מכיר גם כשאינו מערב יחד), מתי נצרך עירוב בפת, והרי בהנחת העירוב המקום ניכר למניח ויועיל העירוב כדין המוסר שביתתו למכיר.

ייש"כ על הנידון, התעוררתי אליו מעט גם אני הדל

חשבתי לומר שהנחת פת היא כדי שתהיה ברכה על מעשה, שהרי על עירוב ברגליו אינו מברך כמש"כ הפמ"ג בסי' תט וסי' תטו
אבל הסתפקתי בשביתתי במקום פלוני אם יש ברכה כי הרי צריך אמירה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 287 אורחים