מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' דצמבר 30, 2019 8:27 pm

במג"א בהל' תפילין סימן ל"ט סק"א כתב גבי מי שישנו בקשירה ישנו בכתיבה וז"ל:
"נ"ל כיון דילפ' מקרא, בעי' שיהא דוקא גדול ממש, דהיינו שהביא שתי שערות אחר שהוא בן י"ג שנה, אבל מספיקא פסול לכתוב עד שיהא בן י"ח שנה..."
ובהגהות רעק"א שם מחדש שאם כתב בן י"ג (למרות שלא הביא סימני גדלות) בעצמו מותר להניחן, משום דלגבי דאורייתא הווי ספק ספיקא, שא"נ שהוא גדול מדאורייתא בשעת הקשירה, שמא היה גדול מדאורייתא גם בשעת הכתיבה, ואם נחוש שהיה קטן מדאורייתא בשעת הכתיבה, שמא קטן הוא גם בשעת הקשירה ופטור מתפילין, ולגבי חינוך דרבנן, סמכינן על חזקה דהביא סימני גדלות כשהגיע לי"ג שנים.

מדברי הרעק"א הבנתי שהוא מכשיר תפילין אלו רק לאותו בן י"ג עצמו שכתבן לשימושו העצמי.

ונפשי בשאלתי: מדוע לא ניתן להכשיר תפילין אלו שכתבן בן י"ג (שעדיין לא הביא סימני גדלות) גם לבן י"ג אחר באותו מצב? הלא גם בזה יש ספק ספיקא, כדבריו.

ועוד קשה לי לענ"ד על מה שכתב שחייב מדרבנן "מדין חינוך", וכי לאחר י"ג חייב מדרבנן מדין חינוך? והלא לכאורה אין דין חינוך לאחר י"ג, שהרי לכל דיני דרבנן כבר נחשב לגדול מצד חזקה דרבא (לפי המג"א שאומר שחזקה דרבא מהני לדין דרבנן ולא לדאורייתא), וכל דין חינוך מדרבנן אינו אלא כל עוד שהוא קטן עד י"ג שנה?
(אם היה אומר, שבגלל חזקה דרבא הוא נחשב ל"גדול" מדרבנן, ולכן חייב בכל המצוות כולל תפילין, הייתי אולי מבין, אך מה נתכוון בדבריו שאותו בן י"ג חייב מדין חינוך?)
נערך לאחרונה על ידי אליהו בן עמרם ב א' ינואר 05, 2020 6:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' דצמבר 30, 2019 11:09 pm

אליהו בן עמרם כתב:במג"א בהל' תפילין סימן ל"ט סק"א כתב גבי מי שישנו בקשירה ישנו בכתיבה וז"ל:
"נ"ל כיון דילפ' מקרא, בעי' שיהא דוקא גדול ממש, דהיינו שהביא שתי שערות אחר שהוא בן י"ג שנה, אבל מספיקא פסול לכתוב עד שיהא בן י"ח שנה..."
ובהגהות רעק"א שם מחדש שאם כתב בן י"ג (למרות שלא הביא סימני גדלותבוודאי) בעצמו יכול להניחן מטעם ספק ספיקא, שא"נ שהוא גדול מדאורייתא בשעת הקשירה, שמא היה גדול מדאורייתא גם בשעת הכתיבה, ואם נחוש שהיה קטן מדאורייתא בשעת הכתיבה, שמא קטן הוא גם בשעת הקשירה, וחייב מדרבנן מדין חינוך, ולדרבנן מהני חזקה דרבא שהוא גדול.

מדברי הרעק"א הבנתי שהוא מכשיר תפילין אלו רק לאותו בן י"ג עצמו שכתבן לשימושו העצמי.

ונפשי בשאלתי: מדוע לא ניתן להכשיר תפילין אלו שכתבן בן י"ג (שעדיין לא הביא סימני גדלות) גם לבן י"ג אחר באותו מצב? הלא גם בזה יש ספק ספיקא, כדבריו.לכאורה באמת אין הבדל

ועוד קשה לי לענ"ד על מה שכתב שחייב מדרבנן "מדין חינוך", וכי לאחר י"ג חייב מדרבנן מדין חינוך? והלא לכאורה אין דין חינוך לאחר י"ג, שהרי לכל דיני דרבנן כבר נחשב לגדול מצד חזקה דרבא (לפי המג"א שאומר שחזקה דרבא מהני לדין דרבנן ולא לדאורייתא), וכל דין חינוך מדרבנן אינו אלא כל עוד שהוא קטן עד י"ג שנה?
(אם היה אומר, שבגלל חזקה דרבא הוא נחשב ל"גדול" מדרבנן, ולכן חייב בכל המצוות כולל תפילין, הייתי אולי מבין, אך מה נתכוון בדבריו שאותו בן י"ג חייב מדין חינוך?)זה באמת תמוה, איך נכנס לכאן חזקה דרבא. בפשיטות הוי ספק האם היה גדול בשעת כתיבה, ואת"ל היה קטן, אולי גם כעת קטן וחייב רק מדרבנן, ומהני ליה כתיבת קטן, ותל"מ

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ינואר 05, 2020 6:55 pm

אליהו בן עמרם כתב:מדברי הרעק"א הבנתי שהוא מכשיר תפילין אלו רק לאותו בן י"ג עצמו שכתבן לשימושו העצמי.
ונפשי בשאלתי: מדוע לא ניתן להכשיר תפילין אלו שכתבן בן י"ג (שעדיין לא הביא סימני גדלות) גם לבן י"ג אחר באותו מצב? הלא גם בזה יש ספק ספיקא, כדבריו

עיינתי קצת בדבר, ואולי מצאתי פתרון:

בראש השנה כ"ח איתא בברייתא גבי תקיעת שופר ושאר מצוות, דטומטום (שהוא ספק זכר ספק נקבה) אמנם חייב בעצמו מספק (שמא זכר הוא ומחויב במצוה) אך אינו מוציא את מינו, כלומר טומטום אחר.
והקשה בטורי אבן שם, אמאי אינו מוציא טומטום אחר, הרי יכול להוציאו מדין ספק ספיקא, אם הטומטום התוקע/המוציא הוא זכר, הרי חייב בדבר בוודאי ויכול להוציא אחרים, וא"נ שהוא נקבה ופטור, שמא גם הטומטום השומע/היוצא הוא נקבה ופטור.
ותירץ (כפי שהבנתי דבריו), שיש כאן תרי ס"ס דסתרן אהדדי, כיון שאם נרצה שטומטום זה יוציא אחרים, נימא מכח ס"ס שהוא זכר, אך אם נרצה שטומטום אחר יוציאו לזה, נזדקק לומר מכח ס"ס שטומטום זה הוא נקבה. ובתרי ס"ס דסתרן אהדדי לא אמרינן לקולא, אלא לחומרא. (והביא ראיה לדבריו, עיי"ש)
ובתוס' רעק"א על המשניות בראש השנה סוף פרק ג' הביא דבריו, ודחאם.
והרעק"א עצמו תירץ שם, אמאי טומטום לא יוציא טומטום אחר שהוא מינו מכח ס"ס, משום דלא אמרינן ס"ס לקולא ב"תרי גופי". (והביא ראיה לדבריו מהא דספק ממזר אסור בספק ממזרת, על אף שהיה סד"א להתירם לכאורה להנשא זל"ז מצד ס"ס).

אחר הדברים האלה, הנה לכאורה נראה שדקדק רבינו הרעק"א בלשונו, שכתב דבן י"ג (שלא הביא סימני גדלות) יכול להניח תפילין שהוא בעצמו כתבן, מכח ספק ספיקא. ולא כתב שיכול אותו בן י"ג להניח תפילין שכתבן בן י"ג אחר באותו מצב לפני שהביא סימני גדלות, על אף שגם כאן הווי אותו ספק ספיקא. הואיל והווי ס"ס ב"תרי גופי", ולא אמרינן בכה"ג ס"ס לקולא.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1463
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » א' ינואר 05, 2020 7:27 pm

אליהו בן עמרם כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מדברי הרעק"א הבנתי שהוא מכשיר תפילין אלו רק לאותו בן י"ג עצמו שכתבן לשימושו העצמי.
ונפשי בשאלתי: מדוע לא ניתן להכשיר תפילין אלו שכתבן בן י"ג (שעדיין לא הביא סימני גדלות) גם לבן י"ג אחר באותו מצב? הלא גם בזה יש ספק ספיקא, כדבריו

עיינתי קצת בדבר, ואולי מצאתי פתרון:

בראש השנה כ"ח איתא בברייתא גבי תקיעת שופר ושאר מצוות, דטומטום (שהוא ספק זכר ספק נקבה) אמנם חייב בעצמו מספק (שמא זכר הוא ומחויב במצוה) אך אינו מוציא את מינו, כלומר טומטום אחר.
והקשה בטורי אבן שם, אמאי אינו מוציא טומטום אחר, הרי יכול להוציאו מדין ספק ספיקא, אם הטומטום התוקע/המוציא הוא זכר, הרי חייב בדבר בוודאי ויכול להוציא אחרים, וא"נ שהוא נקבה ופטור, שמא גם הטומטום השומע/היוצא הוא נקבה ופטור.
ותירץ (כפי שהבנתי דבריו), שיש כאן תרי ס"ס דסתרן אהדדי, כיון שאם נרצה שטומטום זה יוציא אחרים, נימא מכח ס"ס שהוא זכר, אך אם נרצה שטומטום אחר יוציאו לזה, נזדקק לומר מכח ס"ס שטומטום זה הוא נקבה. ובתרי ס"ס דסתרן אהדדי לא אמרינן לקולא, אלא לחומרא. (והביא ראיה לדבריו, עיי"ש)

ועכשיו ליבי מהסס בדבר, האם עדיין אפשר לומר את חידושו של הרעק"א להכשיר תפילין של בן י"ג שכתבם לעצמו, לפי באור הטורי אבן בס"ס של טומטום בתקיעת שופר.
אנסה לפשט את דברי הטורי אבן, כפי שהבנתים בעניותי:
כשטומטום א' רוצה להוציא טומטום ב' בתקיעת שופר, הרי שיש שני צדדים (סיבות) להקל וצד (סיבה) אחד להחמיר.
שני הצדדים להקל הם:
שטומטום א' הינו זכר, ויוכל להוציא יד"ח כל מישהו אחר.
שטומטום ב' הינו נקבה, והוא פטור.
אבל כשטומטום ג' רוצה להוציא את טומטום א' יד"ח, גם אז יש שני צדדים להקל, ואחד מהם סותר את הצד להקל של המקרה הראשון.
כי צד אחד משני הצדדים להקל, זה לומר שטומטום א' הינו נקבה ופטור (ולא זכר, כמו הצד להקל של המקרה הראשון).
ובכה"ג, לא אמרינן ס"ס להקל, דסתרן אהדדי.

ועכשיו ננסה לבחון מה קורה בנדון דידן, שצריך שהכותב יהיה ראוי לקשירה, כי רק מי שישנו בקשירה ישנו בכתיבה.
במקרה שבן י"ג שעדיין לא הביא סימני גדלות, כותב לעצמו תפילין ורוצה להניחן.
לכאורה יש שני צדדים להקל:
הנער הכותב ישנו בקשירה בשעת כתיבה (כי גדול מדאוריתא הוא)
אותו הנער שקושר אינו בקשירה כי הוא קטן ופטור.

אך לכאורה, כדי לומר שבשעת הכתיבה הנער הכותב ראוי לקשירה (כלומר גדול הוא), על כרחך שגם בשעת קשירה (הבאה לאחר שעת הכתיבה) צריך לומר שגדול הוא (אמנם לא "צריך" לומר זאת על מנת להקל, אלא זהו "פועל יוצא" מתוך ההנחה שגדול הוא בשעת כתיבה). וא"כ נמצא שיש כאן שני צדדים להקל דסתרן אהדדי, כי בשעת קשירה צריך לומר שהוא קטן, וצריך לומר שהוא גדול...
ואם כנים הדברים, הרי שלפי דברי הטורי אבן, אי אפשר להתיר לנער בן י"ג (שלא הביא סימני גדלות) לכתוב לעצמו תפילין ע"מ להניחן בעצמו...כפי שרוצה הרעק"א להתיר.
(ולמה ליבי מהסס עדיין בזה? כי אולי כוונת הטורי אבן, שאי אפשר לומר תרי קולי דסתרן אהדדי, רק באופן ש"צריך" להכריע על טומטום אחד שתי הכרעות סותרות, אך בנדון דידן בתפילין של בן י"ג, לא "צריך" להכריע כך לצורך הקולא, אלא ש"כך יוצא" על כרחנו, שאם "ישנו" (גדול) בשעת כתיבה, על כרחנו שישנו (גדול) גם בשעת קשירה...)

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: תפילין שכתב בן י"ג-הכשרות הן לקשירה ע"י בן י"ג אחר?

הודעהעל ידי ביליצר » א' ינואר 05, 2020 11:11 pm

עיין כאן רע"א סימן ז

https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=%u05E1%u05D9%u05DE%u05DF%20%u05D6

ועיין כאן סימן א,
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=%u05E1%u05D9%u05DE%u05DF%20%u05D0


עיין בביאור הלכה סימן יא סעיף ב ד"ה טוואן דמקילים


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים