מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 10:46 am

רמב"ם הלכות מלכים פ"א ה"ד:
אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא.


מה הפשט? היכי דמי אפילו אחר כמה דורות?

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חיפוש פשט ברמב"ם - הל' מלכים

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 07, 2020 11:59 am

גרים שהתחתנו בינם לבין עצמם.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: חיפוש פשט ברמב"ם - הל' מלכים

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:06 pm

יבנה כתב:גרים שהתחתנו בינם לבין עצמם.


האם כבודו יוכל לפשט את זה עם דוגמא פשוטה של שלושה דורות?

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: חיפוש פשט ברמב"ם - הל' מלכים

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 07, 2020 12:24 pm

סליחות כתב:
יבנה כתב:גרים שהתחתנו בינם לבין עצמם.


האם כבודו יוכל לפשט את זה עם דוגמא פשוטה של שלושה דורות?

מישהו שארבעת סביו וסבתותיו נולדו לאב ואם שהם גרים. או במילים אחרות, ארבע זוגות גרים לב' נולדו בנים ולב' בנות, והתחתנו הבנים והבנות, ונולדו להם בן ובת שהתחתנו ביחד, ונולד איש זה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:28 pm

הלידה הייתה לאחר הגיור או לפני כן?
ההנחה שלי היא שמי שנולד לגרים (לאחר גיורם כמובן) הוא ישראל ממש והוא לא נחשב גר או מקהל גרים לכאורה.

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 07, 2020 12:31 pm

נולדו אחרי הגיור. הם ישראלים גמורים לשאר דברים, אבל אינם נקראים מקרב אחיך.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:32 pm

תוכיח בבקשה שכך היא דעתו של הרמב"ם.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 07, 2020 12:34 pm

סליחות כתב:
יבנה כתב:נולדו אחרי הגיור. הם ישראלים גמורים לשאר דברים, אבל אינם נקראים מקרב אחיך.

תוכיח בבקשה.

הם מותרים להינשא עם ממזרים, ואסור לבנות שמביניהם להינשא לכהנים (לכתחילה). הרי לנו שאינם נקראים "קהל ה'".

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 07, 2020 12:36 pm

רמב"ם הלכות מלכים פרק א הלכה ד
אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא, ולא למלכות בלבד אלא לכל שררות שבישראל, לא שר צבא לא שר חמשים או שר עשרה, אפילו ממונה על אמת המים שמחלק ממנה לשדות, ואין צריך לומר דיין או נשיא שלא יהא אלא מישראל, שנאמר מקרב אחיך תשים עליך מלך כל משימות שאתה משים לא יהו אלא מקרב אחיך.
רדב"ז הלכות מלכים פרק א הלכה ד
והטעם שנאמר מקרב אחיך ממובחר שבאחיך
כסף משנה הלכות מלכים פרק א הלכה ד
מקרב אחיך תשים עליך כל שתשימהו עליך לא יהא אלא מן הברורים שבאחיך

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:39 pm

עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
יבנה כתב:נולדו אחרי הגיור. הם ישראלים גמורים לשאר דברים, אבל אינם נקראים מקרב אחיך.

תוכיח בבקשה.

הם מותרים להינשא עם ממזרים, ואסור לבנות שמביניהם להינשא לכהנים (לכתחילה). הרי לנו שאינם נקראים "קהל ה'".

לכאורה לא משמע כך בהלכות איסו"ב פי"ט הי"ב, מבואר שם שלילדיהם מותר לכתחילה לשאת כהנים.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:43 pm

יבנה כתב:רמב"ם הלכות מלכים פרק א הלכה ד
אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא, ולא למלכות בלבד אלא לכל שררות שבישראל, לא שר צבא לא שר חמשים או שר עשרה, אפילו ממונה על אמת המים שמחלק ממנה לשדות, ואין צריך לומר דיין או נשיא שלא יהא אלא מישראל, שנאמר מקרב אחיך תשים עליך מלך כל משימות שאתה משים לא יהו אלא מקרב אחיך.
רדב"ז הלכות מלכים פרק א הלכה ד
והטעם שנאמר מקרב אחיך ממובחר שבאחיך
כסף משנה הלכות מלכים פרק א הלכה ד
מקרב אחיך תשים עליך כל שתשימהו עליך לא יהא אלא מן הברורים שבאחיך

כבודו כתב פירוש לדברי הרמב"ם (לפיו בן גר פסול למלוכה), ביקשתי ראיה לכך, ועד כה לא מצאתי אפילו ראיה קטנה לפירוש הנ"ל ברמב"ם.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 07, 2020 12:46 pm

סליחות כתב:הלידה הייתה לאחר הגיור או לפני כן?
ההנחה שלי היא שמי שנולד לגרים (לאחר גיורם כמובן) הוא ישראל ממש והוא לא נחשב גר או מקהל גרים לכאורה.


הרי אין להם חלק בארץ.
ויעויין בדברי התומים לגבי שמעיה ואבטליון

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 12:50 pm

למי בדיוק אין חלק בארץ?
(מכיון שכל דיוננו הוא אליבא דהרמב"ם בלבד, אז יהיה לנכון לצטט מדברי הרמב"ם עצמו בנושא אם כבודו מכיר).
האם לבן של ישראלי שנישא לגיורת, אין חלק בארץ?

יבנה
הודעות: 3685
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי יבנה » ג' ינואר 07, 2020 12:50 pm

רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק טו
הלכה ז
ממזר מותר לישא גיורת, וכן הממזרת מותרת לגר, והבנים משניהם ממזרים שהולד הולך אחר הפגום שנאמר בקהל ה' וקהל גרים אינו קרוי קהל י"י.
הלכה ח
גיורת שנשאת לגר והולידו בן אף על פי שהורתו ולידתו בקדושה הרי זה מותר בממזרת, וכן בן בן בנו עד שישתקע שם גירותו ממנו ולא יודע שהוא גר ואח"כ יאסר בממזרת ואחד הגרים ואחד העבדים משוחררין דין אחד לכולן.
הלכה ט
גר שנשא בת ישראל או ישראל שנשא גיורת הולד ישראל לכל דבר ואסור בממזרת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14157
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' ינואר 07, 2020 12:53 pm

סליחות כתב:
בברכה המשולשת כתב:
סליחות כתב:הלידה הייתה לאחר הגיור או לפני כן?
ההנחה שלי היא שמי שנולד לגרים (לאחר גיורם כמובן) הוא ישראל ממש והוא לא נחשב גר או מקהל גרים לכאורה.


הרי אין להם חלק בארץ.
ויעויין בדברי התומים לגבי שמעיה ואבטליון

למי בדיוק אין חלק בארץ?
(מכיון שכל דיוננו הוא אליבא דהרמב"ם בלבד, אז יהיה לנכון לצטט מדברי הרמב"ם עצמו בנושא אם כבודו מכיר).
האם לבן של ישראלי שנישא לגיורת, אין חלק בארץ?


התכוונתי לבן של גר
(ובכלל הדיון היה על מי ששני הוריו גרים, לפי מה שהבנתי.
לגבי אמו מישראל בכל מקרה יש שיטות שהוא כשר למלכות. ולכאורה ק"ו שאם אביו מישראל ואמו גיורת הוא כשר למלכות)

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' ינואר 07, 2020 1:27 pm

סליחות כתב:
עזריאל ברגר כתב:
סליחות כתב:
יבנה כתב:נולדו אחרי הגיור. הם ישראלים גמורים לשאר דברים, אבל אינם נקראים מקרב אחיך.

תוכיח בבקשה.

הם מותרים להינשא עם ממזרים, ואסור לבנות שמביניהם להינשא לכהנים (לכתחילה). הרי לנו שאינם נקראים "קהל ה'".

לכאורה לא משמע כך בהלכות איסו"ב פי"ט הי"ב, מבואר שם שלילדיהם מותר לכתחילה לשאת כהנים.

דיברתי על הרישא של הלכה זו.

ולגבי מי שאביו מישראל ואמו גיורת - לכאורה כשר למלכות, כרחבעם בן נעמה העמונית.
וכבר דנו בזה רבים.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 1:57 pm

יבנה כתב:רמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק טו
הלכה ז
ממזר מותר לישא גיורת, וכן הממזרת מותרת לגר, והבנים משניהם ממזרים שהולד הולך אחר הפגום שנאמר בקהל ה' וקהל גרים אינו קרוי קהל י"י.
הלכה ח
גיורת שנשאת לגר והולידו בן אף על פי שהורתו ולידתו בקדושה הרי זה מותר בממזרת, וכן בן בן בנו עד שישתקע שם גירותו ממנו ולא יודע שהוא גר ואח"כ יאסר בממזרת ואחד הגרים ואחד העבדים משוחררין דין אחד לכולן.
הלכה ט
גר שנשא בת ישראל או ישראל שנשא גיורת הולד ישראל לכל דבר ואסור בממזרת
.

וצרף לזה מ"ש בפי"ט הט"ו

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 2:08 pm

והדרא שאלה לדוכתא: מה הכוונה ב"אפילו אחר כמה דורות"?
זאת אומרת שמדובר בגר שנישא לגיורת ונולד להם בן, גם לבן יש דין של גר. ואם הוא נישא שוב לגיורת אז עדיין הבן שיוולד להם נחשב גר. וברגע שאחד מהצדדים ישראל, אז כבר אין לו דין של גר.

ייש"כ לכל הרבנים שהשתתפו ותרמו מידיעתם לדיון זה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ג' ינואר 07, 2020 4:36 pm

רמב"ם הלכות מלכים פ"א ה"ד:
אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא.


דיון בנושא חדש - באותו עניין:

לכאורה יש סתירה בין הרישא של הרמב"ם לסיפא.
הרמב"ם ברישא מסייג את האיסור למי שמקהל גרים (בזמן שהרמב"ם גופיה כתב שמי שאביו מישראל ואמו לא הרי הוא ישראל לכל דבריהם) עד שתהיה אמו מישראל. ושוב בסיפא, הרמב"ם לא מזכיר עד שתהיה אמו מישראל אלא "שלא יהא אלא מישראל".
וב'יד פשוטה' ראיתי סתירות אחרות בין מ"ש הרמב"ם בפיהמ"ש, עיי"ש. וצע"ג.
בכל אופן הרמב"ם העתיק בזה את לשון הגמ' (יבמות קב. קידושין עו:) וצ"ע על מסתמכות הדעות שסוברות שאב ישראל ואם גיורת - הבן כשר למלוכה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי סליחות » ד' ינואר 08, 2020 5:44 pm

קיבלתי באישי:
לשון הרמב"ם הוא שלא נתערב בה מזרע ישראל, פי' אב או אם. והמקור מצטט הרב המגיד משנה מהגמ' שהוא בלשון "אמו מישראל".

לכן ברור שכשהרמב"ם כותב "אמו מישראל" [ברמב"ם שציטטת בכותרת] זה מפני שנצמד שם ללשון הגמ' אבל הכוונה היא בין אב ובין אם.

את הר"מ בסנהדרין פי"א הי"א ודאי ראית, והמקור הוא לשון רבא ביבמות קב א. והתוס' שם מוכיחים שה"ה אביו בלבד סגי. והשו"ע בדיינים סימן ז סעיף א מעתיק את הר"מ כלשון רבא, ויש שם הוספה [נראה של הרמ"א] "או אביו". זה פירוש הר"מ ולית מאן דפליג.


אם כן, מה הסיבה שבגמ' גופא נאמר עד שתהיה אמו מישראל?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פשט ברמב"ם - "אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל"

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 24, 2020 5:27 pm

קשור חלקית: viewtopic.php?p=636603#p636603


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים