הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ינואר 09, 2020 2:17 am
במשנה שם: ואין נוקבין מגופה של חבית ור' יהודה מתיר ו[לדברי הכל]לא יקבנה מצידה.
בגמ' נחלקו אמוראים, אם חכמים מתירים לנקוב המגופה גם מצידה ולפי"ז מה שהם מודים לאיסור היינו בנקיבת החבית בצידה,
או שאף לחכמים אסור לנקוב המגופה מצדה ולא התירו אלא מלמעלה, ולפי"ז מה שהם מודים לאיסור, היינו בנקיבת המגופה מצדה.
ועינכם הרואות כי מתחילה מפרש ר"פ שטעם חכמים המתירים לנקוב המגופה, היינו משום שהנקב לא יתקיים (והיטב כתב המגיה שם, שכיון שהמגופה אינה מחרס שהוסק אלא מעפר שנתייבש כמש"כ ראשונים, הרי שהפתח לא יחזיק) ועוד שהפתח חסר משמעות, שהרי משליכים את המגופה תוך ימים מספר ומשתמשים בפתח החבית.
והנה לפי טעם זה ברור ופשוט שחכמים מתירים לנקוב המגופה לא רק מלמעלה אלא גם מצדה.
שורה אחרי זה, הוא מבאר שמה שאמרו במשנה שלדברי הכל לא יקבנה מצדה, היינו את המגופה !
וסותר דבריו משורה לשורה וזה לא יתכן ואין לקבלו בשופ"א!
(בר"י מלוניל ובמאירי ישנו פירוש דומה, אלא שהם עקביים, ומפרשים שמה שאמרו במשנה שלדברי הכל לא יקבנה מצדה, היינו בחבית ולא במגופה!)