מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קנין מתיר איסורים?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12562
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' ינואר 16, 2020 6:04 pm

שבות יעקב א,פט
...דאף דמת אסור בהנאה ועורו כבשרו בין במת ישראל בין במת עכו"ם מ"מ היינו עכו"ם שאינו קנוי לך משא"כ בעכו"ם ועבד הקנוי לך קנין הגוף... (עי"ש מקור לזה מד' התוס' בב"ק)

מה ההסבר לזה?

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 16, 2020 6:35 pm

לא שייך באופן ישיר, אולם כמדומה שיכול לעזור קצת בליבון 'אנושיותו' של עבד:

ראה רמב"ם וראב"ד הלכות איסורי ביאה פי"ד הי"ח

ודו"ק

ישנו
הודעות: 633
הצטרף: ה' נובמבר 24, 2016 9:39 pm

Re: קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי ישנו » ה' ינואר 16, 2020 6:54 pm

עושה חדשות כתב:שבות יעקב א,פט
...דאף דמת אסור בהנאה ועורו כבשרו בין במת ישראל בין במת עכו"ם מ"מ היינו עכו"ם שאינו קנוי לך משא"כ בעכו"ם ועבד הקנוי לך קנין הגוף... (עי"ש מקור לזה מד' התוס' בב"ק)

מה ההסבר לזה?

לגוי יש יוחסין, לעבד אין כי הוא עם הדומה לחמור.
עבד כשנקנה הופך מבן אדם לחמור, כי הוא ממון של אחרים, ולא בן אדם רגיל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי דרומי » ה' ינואר 16, 2020 6:56 pm

וכדוגמא רחוקה אפשר להביא את ההלכה לענין בן פקועה - "השוחט בהמה ומצא בה שליל, כל חלבו מותר ואפילו מצאו חי, מפני שהוא כאבר ממנה"

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי ביליצר » ו' ינואר 17, 2020 7:09 am

ישנו כתב:
עושה חדשות כתב:שבות יעקב א,פט
...דאף דמת אסור בהנאה ועורו כבשרו בין במת ישראל בין במת עכו"ם מ"מ היינו עכו"ם שאינו קנוי לך משא"כ בעכו"ם ועבד הקנוי לך קנין הגוף... (עי"ש מקור לזה מד' התוס' בב"ק)

מה ההסבר לזה?

לגוי יש יוחסין, לעבד אין כי הוא עם הדומה לחמור.
עבד כשנקנה הופך מבן אדם לחמור, כי הוא ממון של אחרים, ולא בן אדם רגיל.


לא התיר לאחרים אלא לבעלים הלא כן

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: קנין מתיר איסורים?

הודעהעל ידי ביליצר » ו' ינואר 17, 2020 7:28 am

עושה חדשות כתב:שבות יעקב א,פט
...דאף דמת אסור בהנאה ועורו כבשרו בין במת ישראל בין במת עכו"ם מ"מ היינו עכו"ם שאינו קנוי לך משא"כ בעכו"ם ועבד הקנוי לך קנין הגוף... (עי"ש מקור לזה מד' התוס' בב"ק)

מה ההסבר לזה?


ערוך השולחן שמט
ודע דהרמב"ם לא חילק באיסור מת בהנאה, בין מת ישראל ובין מצרי. וגם הטור לא הזכיר זה כלל. ורבינו הבית יוסף כתב בסעיף א:

מת, בין מצרי בין ישראל, ותכריכיו – אסורים בהנאה...
עיין שם. וכן היא בתשובת הרשב"א (שס"ה), ודחה מי שרצה לחלק בין ישראל למצרי, עיין שם. אבל התוספות בבבא קמא (י א סוף דברי המתחיל "שהשור") כתבו, וזה לשונם:

דאצטריך לעבד ולמצרי הקנוי לישראל שנפל לבור, דההוא שרי בהנאה. עד כאן לשונו.
ואפשר לומר בטעמם דהא איסור הנאה דמת ילפינן ממרים, ומנא לן לרבות מצרי? אך להיפך קשה, דמאיזה סברא יש לחלק בין זה לזה? ולכן אפשר שגם כוונת התוספות הוא רק כשהיה קנוי לו דממונו הוא, ולכן אי אפשר להפסיד ממונו, אבל לא בשאר מצרי. ומכל מקום אין טעם נכון בזה, דאם הוא אסור בהנאה מה מועיל שקנוי הוא לו? ולהדיא מבואר כן בירושלמי שבת (פרק עשירי הלכה ו) דמת מצרי מותר בהנאה, עיין שם. וגם יש ראיה מדוד שקידש בערלות פלשתים (הגר"א).


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 184 אורחים