עמוד 1 מתוך 1

עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' פברואר 17, 2020 12:31 pm
על ידי אוהב אוצר
נשאלתי האם יש איזה צד לאסור דבר כזה בשבת כמצורף בתמונה
1.jpg
1.jpg (50.84 KiB) נצפה 6716 פעמים

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 11:20 pm
על ידי ישא ברכה
אסור לעשות צורה בעלת משמעות בשבת.
אבל אולי יש לדון האם זה צורה המתקיימת, כי אמנם הצורה מצד עצמה מתקיימת ואינה נעלמת מחמת סיבה טבעית [כמו אדי החלון], ובלי פעולת אדם היא תוכל להישאר במצבה ימים רבים. אבל מאידך אולי יש סברא כי היות ומצד הנהגת בני אדם צורה כזו לא תתקיים זמן רב, ולא מצד האכילה, כי אלא מספיק תזוזות קטנות מהכא להתם כשי שהצורה תתפרק, בלי כוונה פירוק מיוחדת, אז גם כה"ג בכלל כתב שאינו מתקיים. [וההגדרה לכתב המתקיים תהיה רק כתב שצריך למוחקו או לפרקו באופן יזום ומכוון].
כתב שאינו מתקיים אסור מדרבנן. לצור צורה אאל"ט גם אסור מדרבנן. האם צורה שאינה מתקיימת אסורה גם מדרבנן ככל כתב שאינו מתקיים?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ה' פברואר 20, 2020 11:57 pm
על ידי ישראל אליהו
בהלכות יו"ט כתוב שאסור, ולמדים כן ג"כ לשבת.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 04, 2020 12:08 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איני רואה שום סיבה לאיסור.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 04, 2020 12:18 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
האם מותר בשבת לצור צורות עם ממתקים או עם פירות?
יש איסור מדרבנן לצור צורות עם אוכל. וגם ביו"ט שיש היתר לבשל, אסור לצור צורות, כמובא במשנ"ב (בסימן ת"ק ס"ק י"ז). ולכן אסור לעשות צורות מסוימות או כיתובים מסוימים עם פלחי קלמנטינה וכדו'. אולם להניח פירות או ממתקים על גבי מגש, שורות שורות בצורה יפה וסימטרית, אין זה נחשב כעשיית צורות ומותר לעשות כן בשבת ויו"ט.
מדברי הרב אופיר מלכה שליט"א.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 04, 2020 3:28 am
על ידי בר ישראל
הלא אף אחד מחלקי הציור אינה נקשרת אם חבירתה - וא"כ קשה להגדיר את זה ככתיבה (כי מה מצרף החלקים למטרה אחת), וכמו משחק Scrabble שהרבה פוסקים התירו. אם העציב הצורה באופן שהפרי עודנו גוש אחד (וכמו שראיתי שיש אנשים שעושים אם אננס ומלון) אז זה כבר שאלה יותר חמורה.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 04, 2020 10:16 pm
על ידי באג2000
יש מי שחשש במשחק בלגו משום כותב? לכאורה זה די דומה.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ד' מאי 13, 2020 4:04 pm
על ידי דורש טוב לעמו
באג2000 כתב:יש מי שחשש במשחק בלגו משום כותב? לכאורה זה די דומה.


לא חושב שיש מי שאסר לשחק בלגו מצד כותב, הדיון היה מצד בונה. בפאזל יש דיון מצד 'כותב', מצד הציור שיש בו.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ה' מאי 14, 2020 12:18 am
על ידי עזריאל ברגר
באג2000 כתב:יש מי שחשש במשחק בלגו משום כותב? לכאורה זה די דומה.

אם כותבים אותיות של ממש - בוודאי הוי כותב.
אבל לומר שכל צורה היא כותב - לא ראיתי מי שאמר כך.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 18, 2020 5:02 pm
על ידי באג2000
עזריאל ברגר כתב:
באג2000 כתב:יש מי שחשש במשחק בלגו משום כותב? לכאורה זה די דומה.

אם כותבים אותיות של ממש - בוודאי הוי כותב.
אבל לומר שכל צורה היא כותב - לא ראיתי מי שאמר כך.

אז אם מותר לעשות צורה בלגו מותר גם לעשות את הצורה בתמונה למעלה?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 18, 2020 6:44 pm
על ידי כדכד
גם אם אסור בלגו מותר כאן כי אינו מתקיים ועתידים לאכול את זה ודומיא דמ"ש אין צביעה באוכלין

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 19, 2020 1:02 pm
על ידי באג2000
כדכד כתב:גם אם אסור בלגו מותר כאן כי אינו מתקיים ועתידים לאכול את זה ודומיא דמ"ש אין צביעה באוכלין

זה מחזק את הטיעון שלי מתחילה, אבל בכל זאת הביאו למעלה בשם הרב אופיר מלכה לאסור?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 19, 2020 5:20 pm
על ידי כדכד
אני חושב שכוונת האוסר היא רק באופן שמשאיר זאת לקיום זמן רב אך עוד לא עינתי במקור

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 19, 2020 5:22 pm
על ידי ביליצר
ברוך מחיה המתים ובואכם לשלום הרב כדכד !

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 19, 2020 6:07 pm
על ידי כדכד
אחר שעיינתי במקור שהביא הרב אופיר מלכה במשנ"ב ס"ק יז ובחלק מהמקורות שציין בשער הציון כ - נראה לענ"ד שאין קשר בין נדון המשנ"ב לנידון האשכול, למרות שמה שכתבתי קודם אינו נכון.
המשנ"ב מדבר על כתיבה או רשימה או עשיית צורות בבשר או בדבר הנאכל ואוסר זאת למרות שאוכלים את זה מדין כתיבה על דבר שאינו מתקיים ואילו האשכול מדבר על עיצוב הפירות באופו מסויים ולא על כתיבה עליהם וזה לענ"ד אינו דומה כלל לכתיבהויש להוסיף זאת שגם אינו מתקיים

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 19, 2020 10:01 pm
על ידי שומע ומשמיע
סוף דבר לא הבנתי מה ההיתר.
א. צורות מסוימות כתבו הפסוקים שהוי ככותב.
ב. צירוף חלקי אותיות הוא מחלוקת הפוסקים , וכתב המשנ"ב המנהג להקל אך יש להחמיר לכתחילה [ומסופק אני שאולי במקום שלפני הכתיבה לא שימשו החלקים לכתיבה כלל לכו"ע אסור]
ג. דבר שאינו מתקיים אסור מדרבנן.
ד. יש כתיבה באותיות.
אז מה ההיתר?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ד' מאי 20, 2020 10:35 pm
על ידי כדכד
סוף דבר
לא הבנתי מה האיסור.
כתיבה היא כתיבה
כאן אין כתיבה אלא סידור יפה של פירות

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ד' מאי 20, 2020 10:40 pm
על ידי שומע ומשמיע
זה לא סידור יפה, אלא עושים ממש צורות של עצים וכו' וכתבו הפוסקים שחשיב כתיבה

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 25, 2020 7:07 pm
על ידי כדכד
עושים צורות ע"י סידור יפה של הפירות
זה לא כתיבה ולא ציור

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' מאי 25, 2020 8:52 pm
על ידי שומע ומשמיע
לא הבנתי. מאי שנא העושה אותיות על ידי פירות מהעושה צורה של עץ על ידי פירות

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 26, 2020 7:04 pm
על ידי כדכד
אין הכי נמי
גם צורה של אותיות מותר
זו לא כתיבה
זה סידור יפה של פירות

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' מאי 26, 2020 10:45 pm
על ידי שומע ומשמיע
מהיכן דנת היתר זה.
אם נקבל את הגדרתך אז זה מלאכה שאין צריכה לגופה, שהוא משתמש בציור והכתב לייפות את הפירות. אבל היתר מנא לן?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ד' מאי 27, 2020 6:01 pm
על ידי כדכד
הגדרתי אינה שהוא כותב שלא לצורך כתיבה כמשאצל"ג אלא שזו אינה כתיבה
לא "דנתי היתר" משום שאין צורך לדון ולומר שסידור פירות אינו כתיבה ואם יש צורך לדון אז זה לדון לאסור
אין צורך לחדש שאינו אסור מן התורה שהרי זה אינו מתקיים

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ה' מאי 28, 2020 12:26 am
על ידי שומע ומשמיע
ההגדרה שאני מכיר למילה 'כתיבה' זה לעשות צורה של אותיות. יש לך הגדרה אחרת?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ה' מאי 28, 2020 11:38 am
על ידי באג2000
שומע ומשמיע כתב:ההגדרה שאני מכיר למילה 'כתיבה' זה לעשות צורה של אותיות. יש לך הגדרה אחרת?

ההגדרה היא יותר בכיוון של כתיבה על דף (או כל חומר אחר) בדווקא, כמו שחיבור אותיות לפרוכת אסור משום כותב למרות שהאותיות קיימות (משנ"ב ש"מ סקכ"ב).

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: א' מאי 31, 2020 6:02 pm
על ידי כדכד
שומע ומשמיע כתב:ההגדרה שאני מכיר למילה 'כתיבה' זה לעשות צורה של אותיות. יש לך הגדרה אחרת?

ההגדרה של כתיבה היא לכתוב אותיות ואולי גם סימנים או צורות אחרות.
לסדר פירות וכדומה בצורה של אותיות וצורות זו לא כתיבה אלא סידור פירות.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: א' מאי 31, 2020 10:00 pm
על ידי שומע ומשמיע
כדכד כתב:
שומע ומשמיע כתב:ההגדרה שאני מכיר למילה 'כתיבה' זה לעשות צורה של אותיות. יש לך הגדרה אחרת?

ההגדרה של כתיבה היא לכתוב אותיות ואולי גם סימנים או צורות אחרות.
לסדר פירות וכדומה בצורה של אותיות וצורות זו לא כתיבה אלא סידור פירות.

באותה מידה אפשר לומר על כל משאצל"ג:
ההגדרה של חפירת בור זה לא פינוי עפר, ההגדרה של חרישה היא לא תלישת עשבים, וכו'

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' יוני 01, 2020 11:05 am
על ידי כדכד
ההבדל בין מלאכה שאינה צריכה לגופה לבין הצריכה לגופה אינה באופן עשייתם אלא במטרת עשייתם.
כאשר רוצים לדמות פעולה למלאכה האסורה יש לבדוק אם זה כדרכה או לא.
החופר בור שצריך לעפרו נחשב כחרישה בודאי אלא שכיון שצריך לעפר ולא לבור הוי משאצל"ג.
אמנם באופנים מסויימים מגמת הפעולה מגדירה אם היא מלאכה או לא כגון זומר ואינו צריך לעצים שמבואר בתוס' שאינו קוצר.
לא הבנתי את הקשר לעניננו שאם סידור פירות בצורת אותיות וצורות אינו נחשב כותב אז גם חופר בור לא יחשב חורש

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' יוני 01, 2020 2:30 pm
על ידי חגי פאהן
למה כשמעמידים בהמות בשורה, ואפילו בני אדם שלא מכירים הלכות עירוב - אין זה נחשב לבונה? משום שלא נוצרה פה מציאות חדשה, אלא הם פשוט עומדים אחד ליד השני. לענ"ד כך פה, אין כתיבה משום שדבר לא התחדש פה במציאות, אלא בסך הכל הונחו פלחי קלמנטינה אחת ליד השניה. וכל זה בתנאי שלא סיפרו לקלמנטינות לשם מה הן הובאו לכאן. המילה 'צורה' לא שייכת כאן, כי אף אחד לא צר (=צייר) דבר.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' יוני 01, 2020 7:22 pm
על ידי כדכד
אין צורך לא לספר לקלמנטינות.
הנדון בעשיית מחיצה מבני אדם הוא משום שאם האנשים יודעים דשהם עושים מחיצה אז הם עצמם עוברים על בונה אך הקלמנטינות אחנן מחוייבות לא לכתוב בשבת.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' יוני 01, 2020 9:28 pm
על ידי שומע ומשמיע
חגי פאהן כתב:למה כשמעמידים בהמות בשורה, ואפילו בני אדם שלא מכירים הלכות עירוב - אין זה נחשב לבונה? משום שלא נוצרה פה מציאות חדשה, אלא הם פשוט עומדים אחד ליד השני. לענ"ד כך פה, אין כתיבה משום שדבר לא התחדש פה במציאות, אלא בסך הכל הונחו פלחי קלמנטינה אחת ליד השניה. וכל זה בתנאי שלא סיפרו לקלמנטינות לשם מה הן הובאו לכאן. המילה 'צורה' לא שייכת כאן, כי אף אחד לא צר (=צייר) דבר.

אתה רוצה להכריע במחלוקת הפוסקים על קירוב חלקי אותיות?

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ב' יוני 01, 2020 9:40 pm
על ידי שומע ומשמיע
כדכד כתב:ההבדל בין מלאכה שאינה צריכה לגופה לבין הצריכה לגופה אינה באופן עשייתם אלא במטרת עשייתם.
כאשר רוצים לדמות פעולה למלאכה האסורה יש לבדוק אם זה כדרכה או לא.
החופר בור שצריך לעפרו נחשב כחרישה בודאי אלא שכיון שצריך לעפר ולא לבור הוי משאצל"ג.
אמנם באופנים מסויימים מגמת הפעולה מגדירה אם היא מלאכה או לא כגון זומר ואינו צריך לעצים שמבואר בתוס' שאינו קוצר.
לא הבנתי את הקשר לעניננו שאם סידור פירות בצורת אותיות וצורות אינו נחשב כותב אז גם חופר בור לא יחשב חורש

במקרה שלפנינו אין שום חסרון במעשה הכתיבה, אלא שהוא נעשה כחלק ממעשה עם שם אחר של 'סידור פירות'. זה מה שקורה בכל משאצל"ג.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' יוני 02, 2020 11:22 am
על ידי כדכד
ודאי שאין חסרון במעשה הכתיבה.
אין כל מעשה של כתיבה.
יש רק מעשה של סידור פירות.
במלאכה שאצל"ג אין חלק ממעשה עם שם אחר אלא יש את המלאכה האסורה לתכלית אחרת.
מה שאולי נוגע לנדוננו אינו משאצל"ג אלא מלאכה שלא כדרך עשייתה שבזה פעמים נאסרה מדרבנן ופעמים שהותרה.

Re: עיצוב פירות בשבת

פורסם: ג' יוני 02, 2020 11:23 am
על ידי כדכד
שומע ומשמיע כתב:
חגי פאהן כתב:למה כשמעמידים בהמות בשורה, ואפילו בני אדם שלא מכירים הלכות עירוב - אין זה נחשב לבונה? משום שלא נוצרה פה מציאות חדשה, אלא הם פשוט עומדים אחד ליד השני. לענ"ד כך פה, אין כתיבה משום שדבר לא התחדש פה במציאות, אלא בסך הכל הונחו פלחי קלמנטינה אחת ליד השניה. וכל זה בתנאי שלא סיפרו לקלמנטינות לשם מה הן הובאו לכאן. המילה 'צורה' לא שייכת כאן, כי אף אחד לא צר (=צייר) דבר.

אתה רוצה להכריע במחלוקת הפוסקים על קירוב חלקי אותיות?

הנדון בפוסקים הוא על הצמדת חלקי אותיות ולא על הנחתםן זו ליד זו