יאיר כתב:לפי זה לכאורה צריך לומר דהוא סימן של היום השביעי וה' ציוה שבו [ביום השביעי] צריך לשבות אבל לא שצריך לשבות בדיוק כעבור 6 כפול 24 שעות..
יאיר כתב:תירוץ יפה מאוד,אהבתי. אך אם אנו מדברים על שביתה של הקב"ה מבריאת העולם לפי תירוצך נצטרך לומר שבמקום אחד שבת ובמקום אחר המשיך לברוא וזה די חידוש.
תולעת ספרים07 כתב:ה
כמו כן הלכה היא שכל המצוי במדבר ואינו יודע מתי הוא השבת עליו לספור שש שבת ואח"כ לשבות ללא כל קשר לשבת בראשית.
נאשער כתב:יאיר כתב:לפי זה לכאורה צריך לומר דהוא סימן של היום השביעי וה' ציוה שבו [ביום השביעי] צריך לשבות אבל לא שצריך לשבות בדיוק כעבור 6 כפול 24 שעות..
לחזק דבריך יש לציין לדברי הביכורי יעקב לבעל הערוך לנר החוקר בדרך צחות אם לולב הגדל באר"י כשר לצאת בו לאנשי אירופה?, כי כידוע אנו עומדים על כדור הארץ והם בצד השני של כדור הארץ, ואם הלולב גדל כאן הרי הוא לצד בני החלק השני של הכדור היפך מדרך גדילתו ואין יוצאים עם לולב שלא כדרך גדילתו, וע"כ שעיקר הכוונה הוא ליטול לולב באופן שבו גדל וא"כ לא איכפת לן איפה גדל הלולב, עיי"ש, וכמו"כ כאן, ביום השביעי שבת ד' ולכן אנו שובתים ביום השביעי, כל מקום ביום השביעי שלו, ודו"ק.
איסתרא בלגינא כתב:יאיר כתב:תירוץ יפה מאוד,אהבתי. אך אם אנו מדברים על שביתה של הקב"ה מבריאת העולם לפי תירוצך נצטרך לומר שבמקום אחד שבת ובמקום אחר המשיך לברוא וזה די חידוש.
לענ"ד הוא דבר פשוט ואין כאן קושיא כי ממילא הזמן מתייחס לקב"ה רק מצד פעולתו שבו עצמו אין שייך חילוק זמן ח"ו וא"כ פשוט שמתייחס למקום בו הוא פועל.
תולעת ספרים07 כתב:עד שאתה שואל על השבת עליך לשאול על ספירת העומר איך זה שבחו"ל ניתן לומר עשרים יום לעומד [לדוגמא] שהרי אין זה נכון ובירושלים כבר הקריבו את העומר אתמול.
דרך אגב לגבי שבת אין זה קשיא כל כך שהרי אנו שומרים את השבת זכר ליציאת מצרים ולא משום שבת בראשית.
כמו כן הלכה היא שכל המצוי במדבר ואינו יודע מתי הוא השבת עליו לספור שש שבת ואח"כ לשבות ללא כל קשר לשבת בראשית.
איסתרא בלגינא כתב:שוב ראיתי שיש לעיין בזה, שאם נאמר שששת ימי המעשה הם כל מקום לפי זמנו, אם כן מה נאמר ליום הראשון שבו נבראו שמים וארץ,
ונצטרך לומר שהארץ נבראה חלקים חלקים...
אבל אם נאמר שששת ימי המעשה שווים בכל הכדור, מלבד שזה זר ג"כ שלא יהיו ע"פ הזמן הרגיל, נשאלת גם השאלה מתי התחילו הימים להחלק לפי המקומות? שהרי מוצאי שבת בראשית ודאי כבר נחלק לכל מקום ע"פ מקומו, וא"כ נמצאת שבת בראשית יום וחצי בקצה מערב וחצי יום בקצה מזרח.
"אבל אפשר שאין זה זר כ"כ לומר כן שבכל מקום התחילה הבריאה ע"פ זמנו, כי כל מקום נברא על פי זמנו והכל במאמר אחד נברא אלא שכל מקום מקבל את הבריאה מתי שהוא זמן הבריאה אצלו ואין הארץ נבראת חלקים חלקים חלקים אלא כולה נבראת ביחד ובזמן אחד עם תחילת אותו היום אלא שהזמן שונה ממקום למקום וצ"ע."
האם אין בראשונים התייחסות לשאלה זאת?
יצג כתב:ספורנו ויקרא פרק כג פסוק ג
(ג) שבת היא לה'. הוא היוצר אור ובורא חשך קובע אותם בכל מושבותיכם. אף על פי שתשתנה תחלת היום והלילה כפי השתנות האורך בגלילות מתחלפות ועם זה היתה השבת הראשונה משוערת כפי איזה אורך מיוחד בהכרח מכל מקום תהיה תחלת השבת וסופה בכל אחד מהגלילות ליושביו כפי התחלת היום והלילה בגליל ההוא:
שו"ת רדב"ז חלק א סימן עו
שאלת ממני אודיעך דעתי בענין השבת כי יש חילוק גדול בין השוכנים במזרח לשוכנים במערב ונמצא שמה שהוא לאלו שבת הוי לאלו חול:
תשובה דע כי שאלה זו נבוכו בה רבים ונכבדים אבל אודיעך דעתי בה דע כי השבת נמסרה לכל אחד מישראל שנאמר כי אות היא ביני וביניכם וכמו שאות הברית הוא לכל א' וא' כן השבת נמסר לכל א' וא' וכיון שהשבת נמסר לכל א' בכל מקום שהוא מונה ששה ימים ובסוף הששה עושה שבת שהוא זכר למעשה בראשית שנאמר כי ששת ימים עשה ה' וגו' שאם אין אתה אומר כן אפילו בארץ ישראל יש חילוק קצת: ואפי' תרצה לומר שע"י התוספת שאנו מוסיפין בכניסתו וביציאתו מתוקן מ"מ התוספת הזה דאורייתא היא ונמצא שאין כל בני א"י שוין בתוספת זה שהרי יש מהלך קרוב לד' ימים בא"י מן המזרח למערב ואפי' בעירות הסמוכות יש חילוק בזה בין טבריה לציפורי כדאמר ר' יוסי יהא חלקי עם מכניסי שבת בטבריה ועם מוציאי שבת בציפורי אלא מאי אית לך למימר כי השבת ניתן לכל אחד כפי מקומו אשר הוא דר בו לפי שכבר נשלמו במקומו ששה הקפים שלמים ונכנס השביעי לקודם קודם ולמאוחר מאוחר. וגדולה מזו אמרו המהלך במדבר ולא ידע מתי הוא שבת מונה ו' ימים מיום שטעה ומקדש שביעי ומברך בו ברכת היום ומבדיל במוצאי שבת ע"כ ואעפ"י שאינו עושה בכל יום אלא כדי חייו ה"מ מפני שהוא ספק שמא הוא שבת לכל בני אותו המחוז אשר הוא בו וחל עליו איסור שבת א"נ משום דאם הוא שבת הרי יש בו איסור שבת לכל בני העולם שאין חילוק בין השוכנים בקצה המזרח לשוכנים בקצה המערב אלא י"ב שעות או פחות ונמצא שזה עושה מלאכה בזמן שהוא שבת לכל מ"מ למדנו מדחייבוהו לקדש שביעי משמע דלכל אחד נמסר לעשות זכר למעשה בראשית כל חד וחד כי אתריה תדע שאח' שהגיע לישוב וידע שטעה ועשה מלאכה בשבת לא חייבוהו להביא קרבן לא חטאת ולא אשם ולא וידוי משמע שקיים מצות שבת. עוד ראיה מהא דאמרינן עכו"ם ששבת חייב מיתה ולאו דוקא יום השבת אלא שקבע לו יום א' לשבות בו משמע שכל מי שעושה מלאכה ששה ושובת יום א' סוף סוף שובת נקרא. עוד ראיה שהרי השבת ניתן במרה וממרה לא"י יש קצת חילוק שהרי מרה לדרום וא"י לצפון נמצא שלא היה השבת מצומצם בין מרה לא"י אלא שהוא ית' צוה את השבת לישראל לכל אחד מהם או לכלם בכל מקום שימצאו שהרי גלוי וידוע לפניו ית' שעתידין בניו לגלות לקצוי הארצות ויהיה ביניהם מרחק גדול וטעם זה אנו צריכים לכל המועדות ויום הכפורים לפי שגם בהם תפול השאלה ודע כי נפל מחלוקת בין הראשונים מאי זה מקום מתחיל היום וגם מאי זה מקום מתחיל יום השבת עיין במ"ש בספר הכוזרי ובעל יסוד עולם ולדעת כולם השוכנים בקצה המזרח השבת להם קודם השוכנים במערב ונמצאו אלו מותרים במלאכה בזמן שאלו אסורים אלא צריכים אנו לומר כי השבת נתן לכל א' מישראל כפי מקומו שימנה ו' ימים שלמים וישבות בשביעי ובזה יש זכר למעשה בראשית:
גם זה הבל כתב:אין זה זר כלל אבל לפי זה לא שובתים ביום השביעי והיו צריכים להתחיל לשבות כפי שינויי הזמנים.
אוצר החכמה כתב:וכבר אפשר שעד שלא ניתלו המאורות היה ערב ובוקר בכל העולם בשווה וכל עניין חילוף הזמנים התחיל מתליית המאורות.
כיוצא בזה לא נבראו המאורות שבא"י ובאמריקה בזמן אחד...
אוצר החכמה כתב:א. מש"ככיוצא בזה לא נבראו המאורות שבא"י ובאמריקה בזמן אחד...
זה פליטת הקולמוס כי וודאי שנבראו במקום אחד ונראו אח"כ לפי הזמן בכל מקום כמו שקורה כל יום.
נושא ספרים כתב:גם הכוזרי שואל שאלה זו וממש פלא על עם הארצות כאן
נושא ספרים כתב:גם הכוזרי שואל שאלה זו וממש פלא על עם הארצות כאן
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 231 אורחים