מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפרוע כוס יין לנזיר

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 02, 2020 12:09 am

מן הסתם כבר נידון, כעת לא מצאתי.
[רק קצת כעי"ז בעניני השבת אבידה של סמארטפון וכד'].

נזיר הפקיד אצלי כוס יין, כעת בא בעל הפיקדון לתבוע פקדונו ע"מ לשתותו, האם מותר/צריך לעכב את היין ממנו? ומה לגבי השבת גזילה?

את"ל שאפשר להחזיר לו ואין בזה משום לפנ"ע, מה הדין לגבי פריעת חוב, כאשר אין לי במה לשלם לו כי אם בכוס יין.

והאם יתכן בזה חילוק בין החזרת הלוואה ובין תשלום של מלווה הכתובה בתורה?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי ביליצר » ב' מרץ 02, 2020 1:37 pm

צדדיך הם האם יש כאן דידי שקלי ואין כאן הושטה ונתינה וכן במלוה דלהוצאה ניתנה לעומת מלוה הכתובה בתורה ,כבודו הוסיף כאן את המלים "ע"מ לשתותו"
קחנו מכאן ,מה הדין כשאדם רואה את חבירו נזיר ברחוב אוחז בכוס יין ע"מ לשתותו האם אינו מעכב בידו אפילו בלקיחת הכוס?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי מקדש מלך » ב' מרץ 02, 2020 2:18 pm

אדכרתן ספק מעניין שהיה לי, במוכר שנותן עודף או קונה שמשלם ב 10 ש"ח מזויף, וכשבודקים ולא רוצים לקבלו, רוצה כמובן את המזויף בחזרה (כדי לנסות לתיתו למישהו פחות בעייתי...).

וכמובן שאסור לו לעשות כן, ואם כן עצם ההחזרה הוא ממש לפני עוור.

אבל מצאתי היתר בשם מהרי"ל דיסקין (איני זוכר כעת היכן), שגדר הלפני עוור הוא רק כשהוא בבחירתו של המכשיל, אבל כשמוכשל כופה אותו לעשות כן, הרי הוא המכשיל את עצמו. ולכאורה גם כאן, אף שהוא רק הפסד קטן, מכל מקום הוא כפייה ואינה ביוזמתי.

ויש לדון כאשר הוא בעל הפיקדון וכופה עליו להשיבו, שכן כאן הכפיה הוא מצד הדין ולא מצד המציאות.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 06, 2021 1:38 am

חשוקי חמד עבודה זרה דף ב עמוד א
שאלה. לוה מעות מחברו, וזמן הפרעון הוא בערב שבת, והנה מן הדין הוא חייב לפרעו בזמן, ואסור לו לעכב את פרעונו, אך הלוה יודע שאם המלוה יקבל כעת את ממונו, הוא יסע בשבת לטייל. האם יפרע לו את חובו כדי לצאת ידי חובתו, או שמא אסור, כי מכשילו בלפני עור, שברור לכל שמחפש מעות, ואם יהיה לו אותם, הוא יסע בהם לטיולים, נמצא מכשילו בפרעון זה?
תשובה. נאמר במסכת ע"ז דף ב ע"א לפני אידיהן... אסור לשאת ולתת עמהן לפרען ולפרע מהן. וכתב הרע"ב לפרען, כשהם נפרעים אזלו ומודו לע"ז ביום אידם, גם רש"י פירש כך כולהו משום דאזיל ומודה לעבודת כוכבים ביום אידו. והגמרא בדף ו ע"א מסתפקת למה אסור לפורען, האם משום הרווחה, [ופרש"י דרווח ואזיל ומודה לעבודת כוכבים ועבר ישראל משום שלא ישמע על פיך], או משום ולפני עוור לא תיתן מכשול. למאי נפ"מ דאית ליה בהמה לדידיה, אי אמרת משום הרווחה הא קא מרווח ליה, אי אמרת משום לפני עור, הא אית ליה לדידיה.
ובחדושי רצ"ה קאלישער על המשניות כתב: עיין רש"י ועבר ישראל משום לא ישמע על פיך. וקשה תיפוק ליה דעבר על לפני עור לא תתן מכשול..., וי"ל דעקימת שפתיו [של העכו"ם] אין בו מעשה. ובפרט למה שכתבנו ביבמות (פ"ב) דהיכא דלא נעשה מעשה, אין זה מקרי עבודה מה שמשבח לע"ז, והוצרך לכתוב לא ישמע על פיך, בגרם שלך גם אסור. ועוי"ל דלא שייך לפני עור, אלא היכא שבדבר עצמו שנותן לפניו עושה בו מעשה איסור, כגון מושיט כוס יין לנזיר, וכן נותן דבר לעובד כוכבים, אשר יקריבהו לע"ז, אבל הכא בדבר שנותן לפניו אינו עושה בו איסור, רק זה הגרם שמשבח לע"ז, ומשום הכי הוצרך ללא ישמע דגם גרם אסור, עכ"ל.
תירוצו השני יוסבר במיוחד, ע"פ מה שפירש בקרבן העדה, לבאר מדוע חז"ל בתורת כהנים (קדשים פ"ב) לא ביארו את הלאו דלפני עור כפשוטו, אלא ביארו שלא יכשיל סומא בדבר, והרי קיימ"ל דאין מקרא יוצא מידי פשוטו, כאן מעצם התיבות מוכח כך, משום דהמניח אבן על הארץ כדי שהעוור יכשל בו ויפול, אין במעשה כזה "נתינה", ולא שייך לומר לפני עור לא "תתן" אלא לא תניח לפניו מכשול, ומזה שכתבה התורה לפני עוור לא תתן, מוכח מעצם התיבות, שהתורה נתכוונה כמדרשו, לא תתן לנזיר ביד יין, אם הנזיר עור בדבר, וכמו כן לא תתן ביד הנכרי אבר מהחי אם הוא עור, ולא יודע שהוא מצווה על כך. ולפי זה מובנים יפה דברי הרצ"ה, דהנותן מעות לעכו"ם, אין בעצם הנתינה ביד חטא, אלא שהוא יגרום לו להודות לע"ז, ודבר זה אינו בכלל לפני עור.
ובעניננו יש לדון אם הדבר נחשב שעושה חטא באותם המעות שנותן לו, דאז אולי עובר על לפני עור, או דלמא לא עובר על לפני עור, שלא יעשה איסורים על ידי המעות עצמם, אלא שלאחר שיהיה בידו מעות, הוא יוכל לנסוע באיסור, ואין זה לפני עור. ואם כן, בפרעון זה אין חטא, אלא מצוה של פרעון חוב, וצריך לקיים מצותו, ואין כאן לפני עור, וצ"ע.
אמנם נראה דאפילו אם נאמר דלפני עור אין כאן, אבל לא תעמוד על דם רעך יש כאן. הגע עצמך, חולה דכאון קשה, הרוצה להתאבד ח"ו, והחליט לעשות זאת בעזרת סם המות, אבל אין לו מעות לקנותו, האם מותר ללוה לפרוע לו את החוב, כשברור שיקנה במעות את סם המות?! הרי פשוט שיעבור על לא תעמוד על דם רעך, והרי אפילו אם כבר יש בידו סם המות בידו, מצוה לקחת הסם ממנו. וכך בעניננו, שאסור לפרוע לו חוב כשברור שיעשה עם זה חטא, [וכמו שמבואר במנחת חינוך (מצוה רלט) במצות לא תעמוד על דם רעך].

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ג' אפריל 06, 2021 3:16 am

עושה חדשות כתב:חשוקי חמד עבודה זרה דף ב עמוד א
שאלה. לוה מעות מחברו, וזמן הפרעון הוא בערב שבת, והנה מן הדין הוא חייב לפרעו בזמן, ואסור לו לעכב את פרעונו, אך הלוה יודע שאם המלוה יקבל כעת את ממונו, הוא יסע בשבת לטייל. האם יפרע לו את חובו כדי לצאת ידי חובתו, או שמא אסור, כי מכשילו בלפני עור, שברור לכל שמחפש מעות, ואם יהיה לו אותם, הוא יסע בהם לטיולים, נמצא מכשילו בפרעון זה?
תשובה. נאמר במסכת ע"ז דף ב ע"א לפני אידיהן... אסור לשאת ולתת עמהן לפרען ולפרע מהן. וכתב הרע"ב לפרען, כשהם נפרעים אזלו ומודו לע"ז ביום אידם, גם רש"י פירש כך כולהו משום דאזיל ומודה לעבודת כוכבים ביום אידו. והגמרא בדף ו ע"א מסתפקת למה אסור לפורען, האם משום הרווחה, [ופרש"י דרווח ואזיל ומודה לעבודת כוכבים ועבר ישראל משום שלא ישמע על פיך], או משום ולפני עוור לא תיתן מכשול. למאי נפ"מ דאית ליה בהמה לדידיה, אי אמרת משום הרווחה הא קא מרווח ליה, אי אמרת משום לפני עור, הא אית ליה לדידיה.
ובחדושי רצ"ה קאלישער על המשניות כתב: עיין רש"י ועבר ישראל משום לא ישמע על פיך. וקשה תיפוק ליה דעבר על לפני עור לא תתן מכשול..., וי"ל דעקימת שפתיו [של העכו"ם] אין בו מעשה. ובפרט למה שכתבנו ביבמות (פ"ב) דהיכא דלא נעשה מעשה, אין זה מקרי עבודה מה שמשבח לע"ז, והוצרך לכתוב לא ישמע על פיך, בגרם שלך גם אסור. ועוי"ל דלא שייך לפני עור, אלא היכא שבדבר עצמו שנותן לפניו עושה בו מעשה איסור, כגון מושיט כוס יין לנזיר, וכן נותן דבר לעובד כוכבים, אשר יקריבהו לע"ז, אבל הכא בדבר שנותן לפניו אינו עושה בו איסור, רק זה הגרם שמשבח לע"ז, ומשום הכי הוצרך ללא ישמע דגם גרם אסור, עכ"ל.
תירוצו השני יוסבר במיוחד, ע"פ מה שפירש בקרבן העדה, לבאר מדוע חז"ל בתורת כהנים (קדשים פ"ב) לא ביארו את הלאו דלפני עור כפשוטו, אלא ביארו שלא יכשיל סומא בדבר, והרי קיימ"ל דאין מקרא יוצא מידי פשוטו, כאן מעצם התיבות מוכח כך, משום דהמניח אבן על הארץ כדי שהעוור יכשל בו ויפול, אין במעשה כזה "נתינה", ולא שייך לומר לפני עור לא "תתן" אלא לא תניח לפניו מכשול, ומזה שכתבה התורה לפני עוור לא תתן, מוכח מעצם התיבות, שהתורה נתכוונה כמדרשו, לא תתן לנזיר ביד יין, אם הנזיר עור בדבר, וכמו כן לא תתן ביד הנכרי אבר מהחי אם הוא עור, ולא יודע שהוא מצווה על כך. ולפי זה מובנים יפה דברי הרצ"ה, דהנותן מעות לעכו"ם, אין בעצם הנתינה ביד חטא, אלא שהוא יגרום לו להודות לע"ז, ודבר זה אינו בכלל לפני עור.
ובעניננו יש לדון אם הדבר נחשב שעושה חטא באותם המעות שנותן לו, דאז אולי עובר על לפני עור, או דלמא לא עובר על לפני עור, שלא יעשה איסורים על ידי המעות עצמם, אלא שלאחר שיהיה בידו מעות, הוא יוכל לנסוע באיסור, ואין זה לפני עור. ואם כן, בפרעון זה אין חטא, אלא מצוה של פרעון חוב, וצריך לקיים מצותו, ואין כאן לפני עור, וצ"ע.
אמנם נראה דאפילו אם נאמר דלפני עור אין כאן, אבל לא תעמוד על דם רעך יש כאן. הגע עצמך, חולה דכאון קשה, הרוצה להתאבד ח"ו, והחליט לעשות זאת בעזרת סם המות, אבל אין לו מעות לקנותו, האם מותר ללוה לפרוע לו את החוב, כשברור שיקנה במעות את סם המות?! הרי פשוט שיעבור על לא תעמוד על דם רעך, והרי אפילו אם כבר יש בידו סם המות בידו, מצוה לקחת הסם ממנו. וכך בעניננו, שאסור לפרוע לו חוב כשברור שיעשה עם זה חטא, [וכמו שמבואר במנחת חינוך (מצוה רלט) במצות לא תעמוד על דם רעך].

לא הבנתי מה שנסתפק הר"י זילברשטיין לדמות לסברת הרצ"ה קלישר, בנידון של הרצ"ה הגוי יכול לשבח את הע"ז בכל עת שליבו חפץ והיהודי לא סייע במאומה ליכולתו אלא שבגלל מעשה היהודי נתעורר לו הרצון לעשות זאת, משא"כ בנידון של הגר"י שאין לו אפשרות לעשות את העבירה אם לא יתן לו המעות והחילוק פשוט.

אלא שעדיין יש מקום לטעון שכיון שלא נעשית העבירה בגוף המעות זה בגדר לפני דלפני.

עוד יש להעיר שאם ברור שישתמש במעות בשבת הרי מכשילו באיסור דרבנן בגוף המעות עצמם שיטלטלם בשבת, (הרב עו"ח האם כבר דנתם פעם בפרטי איסור מוקצה באדם חילוני, הרי אם יקצה את המטבע לשימוש של היתר המטבע לא מוקצה, וא"כ יש לדון בחילוני שדעתו להשתמש במעות בשימוש אסור).

HaimL
הודעות: 805
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי HaimL » ד' אפריל 07, 2021 5:45 pm

לא כ"כ ברור לי הנידון. נזיר אינו מוזהר מה"ת שלא להנות מהיין, ואינו מוזהר עליו בב"י וב"י, ויכול לשתותו לאחר ימי ניזרו, ולמכור לאחר וכדומה.

וגם אם קנסו חכמים שהנזיר שהוא פועל בכרם של ענבים שלא יאכיל מהם את אשתו וילדיו, כדי שיימנע מלהשכיר את עצמו לכרם, מ"מ מהיכ"ת שקנסו שהשומר יפקיע ממנו את פקדונו.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לפרוע כוס יין לנזיר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אפריל 07, 2021 5:58 pm

HaimL כתב:לא כ"כ ברור לי הנידון. נזיר אינו מוזהר מה"ת שלא להנות מהיין, ואינו מוזהר עליו בב"י וב"י, ויכול לשתותו לאחר ימי ניזרו, ולמכור לאחר וכדומה.
ואעפ"כ אסור להושיט לו כוס, ויש בזה איסור לפני עיור אם עומדים בתרי עברי דנהרא.
גם הנידון שלנו הוא באופן כזה, כאשר ידוע שהנזיר תובע את פקדונו -היין, בכדי לשתותו מיד.

אגב, באשכול אחר ציינו דבר יפה בענין זה בשם הגר"מ חדש. עי"ש.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 270 אורחים