מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נותן טעם לאניני טעם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1664
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' מרץ 05, 2020 11:39 pm

האם יש התיחסות בהלכה לדבר איסור שנותן טעם בצורה עדינה מאד שרוב בני אדם אינם מבחינים בו, ורק אניני טעם מבחינים בו.
למשל בחביות הויסקי, שמעתי מהרב זמלמן שכמה שניסה לברר את המשמעות של הישון בחביות יין, לא הצליח לשמוע דבר ברור, וככל הנראה מדובר על ארומה עדינה מאד.
ומסתבר שרוב האנשים לא ירגישו הבדל בטעם בין ויסקי מחבית רגילה או ויסקי ששרה בחביות יין.

הוה אמינא
הודעות: 1084
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי הוה אמינא » ה' מרץ 05, 2020 11:45 pm

קפילא ארמאי, זה טועם מקצועי = אנין טעם.

וזה מוכח ביותר מדין א' מס', הרי אנשים רגילים לא מרגישים טעם בתערובת בהרבה יותר סמיכה מא' משישים, ואם שיערו טעם של קפילא במקום דליכא קפילא, בשישים, מוכח שהוא בעל טעם אנין. שבאופן מיוחד מרגיש בהבדל ובהשפעת הטעם עד א' מס'. וזה מה שקובע לדינא.

אבי'ב
הודעות: 34
הצטרף: ש' יוני 17, 2017 10:44 pm

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי אבי'ב » ו' מרץ 06, 2020 5:04 pm

הרשב"א בתוה"ב, הביאו הבית יוסף ריש צח כתב בפירוש שטעם האוסר הוי טעם הנרגש לכל בני אדם, ושמה שכתבה הגמרא קפילא הוא משום שהקפילא לא מרע חזקתיה ועל כן גם סתם בני אדם ניתן לסמוך עליהם ובלבד שיהו משיחין לפי תומן. לא זכיתי לראות מי מבין הראשונים שחולק בפירוש על עצם היסוד של הרשב"א שטעם האוסר הוא הנרגש לכל בני אדם, ועל כן נראה שהמחלוקת היא רק בגדרי נאמנות ולא בגדרי טעם האוסר - וכך כתב הבית יוסף עצמו שם בפירוש. והשו"ע בסעיף א פסק שאין צורך בקפילא דווקא אלא כל אדם נאמן ובלבד שיהיה מסיח לפי תומו, ועיין בגר"א ס"ק ב שפירש כן.
[אמנם, הש"ך בס"ק ב הביא את מחותנו ה"ר גרשון וז"ל: "דהא הרא"ש וסייעתו דמצרכי קפילא ע"כ לאו טעמא משום דלא מרע חזקה, דהרי הוא מסל"ת אלא הטעם הוא משום דאל"כ מנ"ל שיודע להבחין הטעם, וכן משמע בב"י וכן הוא בתה"א..." ולא הבנתי איך הסיק כן מדרי הרשב"א ומן הבית יוסף שכתבו לכאורה בפירוש להיפך]

פלוריש
הודעות: 1070
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי פלוריש » ש' מרץ 07, 2020 10:47 pm

על המחלוקת האם יש או אין בגידים בנותן טעם, כתב הרשב"א שזו לא מחלוקת במציאות, אלא ישנו טעם עדין ונחלקו האם יש לו משמעות הלכתית

אבי'ב
הודעות: 34
הצטרף: ש' יוני 17, 2017 10:44 pm

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי אבי'ב » ש' מרץ 07, 2020 11:42 pm

פלוריש כתב:על המחלוקת האם יש או אין בגידים בנותן טעם, כתב הרשב"א שזו לא מחלוקת במציאות, אלא ישנו טעם עדין ונחלקו האם יש לו משמעות הלכתית

האם יוצא לפי זה שגם אם אותו אנין טעם מרגיש באיסור גם לו עצמו לא נאסר המשקה?
האם יש דיונים בשאלה זו, שאחד מרגיש בטעם והשני לא?

דורש טוב לעמו
הודעות: 125
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » א' מרץ 08, 2020 5:51 pm

עיין פניני הלכה כשרות ב', לד, ד, ובהערה שם באריכות.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 6995
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 23, 2020 11:31 pm

פלוריש כתב:על המחלוקת האם יש או אין בגידים בנותן טעם, כתב הרשב"א שזו לא מחלוקת במציאות, אלא ישנו טעם עדין ונחלקו האם יש לו משמעות הלכתית

יישר כח.
ברוך שכיוונתי מסברא להעמיד בכגון דא הרבה ממחלוקות חז"ל שנראה כאילו נחלקו במציאות.

פלוריש
הודעות: 1070
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: נותן טעם לאניני טעם

הודעהעל ידי פלוריש » ג' מרץ 24, 2020 1:14 am

פלוריש כתב:על המחלוקת האם יש או אין בגידים בנותן טעם, כתב הרשב"א שזו לא מחלוקת במציאות, אלא ישנו טעם עדין ונחלקו האם יש לו משמעות הלכתית

ז"ל הרשב"א (חולין מב ע"ב ד"ה הא): "זה מן התימה, וכי נחלקו במה שיעיד עליו החך? ליטעמיה קפלא ולימא אם יש בו נתינת טעם אם לא. ואין זו דרך למחלוקתן של חכמים... ושמא סבירא להו דבטעם משהו לא סמכינן אקפילא". וביאר הפלתי (סה קס"ב, וכן בצט סק"א): "דה"ל רק טעם קלוש, ונחלקו אי קרוי טעם".

וכעין זה בחידושי הר"ן לפסחים (ל ע"ב): "נ"ל להתיר כלי זכוכית אפי' במכניסן לקיום בשכשוך, דשיעי ואקישי ובליעתן מעוטה מכל הכלים", כלומר שהם כן בולעים אבל זו בליעה מועטת שאין לה משמעות הלכתית. ועפ"ז פסק בעל היבי"א שכלי זכוכית לא בולעים גם לאחר שבעל האול"צ עשה ניסוי שהראה כי הם בולעים מעט.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בר ישראל ו־ 33 אורחים