עמוד 1 מתוך 4

גזירת מרחצאות <טהרה בהעדר מקווה>

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:25 pm
על ידי שומע ומשמיע
היה אשכול ב'הצנע לכת' ונעלם משום מה.
האם אפשר מידע פרקטי. מ' סאה/תשע קבין לפי השיעור הקטן ביותר [לפי ה'דרהם' וכו'] כמה ליטר זה יוצא, והאם זה נכנס באמבטיה ממוצעת?

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:36 pm
על ידי תורה מפוארת
יש ע"ז בשו"ת שבט הלוי ח"א סי' כד

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:54 pm
על ידי יבנה
לפי ספר מדות ושיעורי תורה של בניש, מ' סאה הוא 5760 ביצים שלר"ח נאה מעיקר הדין הוא 331.8 ליטר
(אך רח"נ עצמו סבר שמחמת המנהג יש להוסיף ע"ז). וט' קב 216 ביצים שלרח"נ הוא 12.44 ליטר.
לפי שיטת בניש עצמו, בדעת הרמב"ם והגאונים, שביצה הוא 49-51 סמ"ק, מ' סאה יהיה בין 282.24 ל 293.76 ליטר, ואילו ט' קבין יהיה בין 10.584 ל11.016 ליטר.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 1:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
א. מ סאה מועילים רק בקרקע ולא בכלי, ואמבטיה ביתית היא בדרך כלל כלי (ובפרט שהיא נסתמת בתחתיתה ע"י כלים).
ב. מ סאה זה אמה על אמה ברום שלש אמות - כמות כזאת של מים איננה נכנסת באמבטיה ביתית סטנדרטית (אפילו לפי השיעור הקטן ביותר - מדובר על כ300 ליטר).
ג. ט קבין הם ל"ו לוגין שהם קמ"ד רביעיות, שהם 21.6 ליטר לפי הדעה הגדולה ביותר הנפוצה ("כוס הגון" לרביעית), או 12.384 ליטר לפי הדעה הקטנה הנפוצה ("כוס" לרביעית).
אם תעמוד תחת זרם מים סביר למשך כמה דקות - כנראה יזרמו עליך ט קבין.
רק תשים לב: ט קבין הם "בנתינה ולא בטבילה" כלומר צריך לעמוד תחת הזרם ולא למלאות אמבטיה ולטבול בתוכה שזה לא מועיל כלום.

ועכ"פ ב"ה בינתיים זכינו לראות בעינינו את קיום דברי חז"ל "גזירה - עבידא דבטלה". כן יעזור ה' ויבטל מעלינו את כל הגזירות הקשות, ויגזור עלינו שפע של גזירות טובות, בטוב הנראה והנגלה, במהרה בימינו, תיכף ומיד ממש.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 2:02 pm
על ידי עזריאל ברגר
יבנה כתב:ט' קב 216 ביצים שלרח"נ הוא 12.44 ליטר.

החשבון הזה יוצא בפועל קצת יותר גדול ממה שכתבתי לעיל, ומסתמא הוא יותר מדויק (רביעית לחשבונך היא כ86.4 מ"ל/סמ"ק, ואני חישבתי לפי 86 בדיוק).

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 2:34 pm
על ידי יבנה
לרח"נ ביצה היא 57.6 סמ"ק, ורביעית שהיא ביצה וחצי יוצא 86.4 סמ"ק.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 9:02 pm
על ידי שומע ומשמיע
עזריאל ברגר כתב:ועכ"פ ב"ה בינתיים זכינו לראות בעינינו את קיום דברי חז"ל "גזירה - עבידא דבטלה". כן יעזור ה' ויבטל מעלינו את כל הגזירות הקשות, ויגזור עלינו שפע של גזירות טובות, בטוב הנראה והנגלה, במהרה בימינו, תיכף ומיד ממש.

לא שמעתי, המקוואות נפתחו?

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 9:11 pm
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:
עזריאל ברגר כתב:ועכ"פ ב"ה בינתיים זכינו לראות בעינינו את קיום דברי חז"ל "גזירה - עבידא דבטלה"

לא שמעתי, המקוואות נפתחו?

כן. בהגבלת עשרה אנשים, ולא יותר מאדם אחד בתוך המים.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 9:25 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
יל"ד טובא לגבי טבילת עזרא אי מהני לשפוך ט' קבין על גופו במרחץ (כמבו' במשנ"ב סי' פ"ח סק"ד), דמרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א הביא כמ"פ משמיה דמרן החזו"א ז"ל דבמרחץ של זמננו אין המים נשפכים קב בבת אחת, דיש כמה וכמה חורים קטנים בפתח הברז ולא בא קב בבת אחת, וגם דהוי יותר משלשה כלים, ומבו' במשנ"ב שם דבעי שישפוך רק מג' כלים.
וצ"ע ברוצה להסיר הסוגר שע"ג הברז, כדי שיצאו המים, ובס' תורת המועדים כתב בשם מרן הגרח"ק דמהני (אכן בס' מעשה איש ח"ה, וכ"ה בס' דעת נוטה ח"א עמ' רל"א אי' דלא מהני ומשום טעמא דסו"ס לא יוצא קב בב"א דהפתח קטן הוא. וצ"ע אי סגי לכסות השפופרת בבד ואז יצאו המים בבת אחת ממקום אחד, או דלמא דהבד לא חשיב לכלי של ממש.
ושאלתי כן להגאון הגדול רבי נתן הכהן קופשיץ שליט"א (יום א' לפר' ויק"פ), ואמר דודאי לא יעזור להשים בד משום דאינו כלי, ועל כן ימלא כלים וגיגיות וישפוך ע"ע.
והגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א (גאב"ד דרכי תורה) אמר לי (יום א' לפר' ויק"פ) דנראה לו דלא כמו דמייתו משמיה דהחזו"א, אלא דשפיר מהני לשפוך מעצם ברז המרחץ ע"ע ט' קבין, דשפיר מיקרי כלי אחד – רק עם כמה חורים, אבל סו"ס חשיב כלי אחד ששופך ע"ע ט' קבין לאט לאט, עכ"ד. וצ"ע.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:02 pm
על ידי תורה מפוארת
אשרי יושבי ביתך כתב:יל"ד טובא לגבי טבילת עזרא אי מהני לשפוך ט' קבין על גופו במרחץ (כמבו' במשנ"ב סי' פ"ח סק"ד), דמרן שר התורה הגר"ח קניבסקי שליט"א הביא כמ"פ משמיה דמרן החזו"א ז"ל דבמרחץ של זמננו אין המים נשפכים קב בבת אחת, דיש כמה וכמה חורים קטנים בפתח הברז ולא בא קב בבת אחת, וגם דהוי יותר משלשה כלים, ומבו' במשנ"ב שם דבעי שישפוך רק מג' כלים.
וצ"ע ברוצה להסיר הסוגר שע"ג הברז, כדי שיצאו המים, ובס' תורת המועדים כתב בשם מרן הגרח"ק דמהני (אכן בס' מעשה איש ח"ה, וכ"ה בס' דעת נוטה ח"א עמ' רל"א אי' דלא מהני ומשום טעמא דסו"ס לא יוצא קב בב"א דהפתח קטן הוא. וצ"ע אי סגי לכסות השפופרת בבד ואז יצאו המים בבת אחת ממקום אחד, או דלמא דהבד לא חשיב לכלי של ממש.
ושאלתי כן להגאון הגדול רבי נתן הכהן קופשיץ שליט"א (יום א' לפר' ויק"פ), ואמר דודאי לא יעזור להשים בד משום דאינו כלי, ועל כן ימלא כלים וגיגיות וישפוך ע"ע.
והגאון הגדול רבי אשר וייס שליט"א (גאב"ד דרכי תורה) אמר לי (יום א' לפר' ויק"פ) דנראה לו דלא כמו דמייתו משמיה דהחזו"א, אלא דשפיר מהני לשפוך מעצם ברז המרחץ ע"ע ט' קבין, דשפיר מיקרי כלי אחד – רק עם כמה חורים, אבל סו"ס חשיב כלי אחד ששופך ע"ע ט' קבין לאט לאט, עכ"ד. וצ"ע.

לעיל הפנתי לשו"ת שבה"ל וקחנו משם

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ב' מרץ 16, 2020 11:04 pm
על ידי לענין
יש לעיין אם ראוי להמנע ממצות עונה כדי שלא יהיה שרוי בטומאה. והנה המגן אברהם (ריש סימן ר"מ) מביא שנשאל האריז"ל 'אם יפטור מן העונה להיות זמן הקור (פירוש וצריך לטבול לקריו) וגם בהיות בימי עיבור ויניקה, והשיב אם האשה מוחלת פטור, מכל מקום טוב לקיימה' (פרי עץ חיים). והיו שהבינו מזה שכוונתו היא שטוב לקיים מצות עונה אע"פ שאינו טובל ויהיה שוכן בטומאתו. אך לענ"ד ברור שכוונת האריז"ל היא לומר שאם האשה מוחלת פטור, ואעפ"כ טוב יותר להתאמץ ולקיים את המצוה אע"פ שבגלל זה יצטרך לטבול בקור. אבל פשוט שאין כוונתו לומר שלקיים את המצוה ולהשאר טמא זה יותר טוב מאשר לסמוך על מחילת האשה.

ועד"ז נראה שמה שכתב בשער רוח הקדש (י"א ב') 'ואמנם אני ראיתי למורי ז"ל שששה חדשים של החורף רובם לא טבל, מפני שהיה חולני והיה שבור ואמו לא היתה מניחתו לטבול, וזה אמת וברור אצלי, ולא מפני כך נסתלקה אז השגתו ממנו כלל'. היה נראה לי הקטן שגם כאן פשוט וברור שלא קיים אז את המצוה (אם שסמך על המחילה, וכ"ש אם היתה מעוברת).

מיהו במשנת חסידים (מסכת יום הששי פרק ז' משנה ו') כתב 'ואם הוא טמא יטבול טבילה אחת להסיר הטומאה, ואפילו היה לו חולי השבר, אם אין הקור גדול מאד ויהיה שלא כרצון הוריו, לא ימנע עצמו מלטהר מטומאה זו כי עיקר השגת הקדושה בטהרה זו תלויה'.
והרואה יראה שמקורו של המ"ח הוא משער רוה"ק הנ"ל, וחזינן דהוה פשיטא ליה שטבילה זו שנמנע ממנה האריז"ל מחמת ציווי אמו לא היתה טבילה לתוספת טהרה בעלמא, אלא טבילה של טומאת קרי. וחזינן שבמקום שיודע שלא יוכל לטבול אין לו להמנע מקיום המצוה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 12:12 am
על ידי צביב
מש''כ הרב עזריאל ברגר שהעמדת המים ( סגירת חור יציאת המים) היא על ידי כלי,
כמדומה שיש דרך לסגור שלא ע''י כלי,
( גם אם פקק רגיל נחשב כלי מחמת החלל שבו ( והאדמור הרמ''מ החמיר בזה כמדומה ביגדיל תורה),
כשהחלל אינו מקבל מים מחמת נקב שפיר דמי לכאורה)

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 12:35 am
על ידי יהודה בן יעקב
לענין כתב:יש לעיין אם ראוי להמנע ממצות עונה כדי שלא יהיה שרוי בטומאה.

כתב מגן אברהם סימן קכח, ע
כתב ב"י בשם האגור והג"מ שמנהג הכהנים לטבול לנ"כ וקשה עליהם לטבול בכל יום לכן אין נ"כ אלא בי"ט עכ"ל (ונ"ל דמה"ט כשחל י"ט בשבת אין נ"כ דלא רצו לבטל עונה האמורה בתורה) וכ"כ האגודה עמ"ש סימן תרי"ג סי"א, ונ"ל דמטעם זה נהגו הכהנים שלא לזקוק לנשותיהם בליל י"ט כדי שלא יחזרו ויטמאו בי"ט בקרי ואף על פי שאפשר לטבול שחרית מ"מ יהיו טבולי יום ועוד דלא נהגו לטבול בי"ט כמ"ש סי' שכ"ו ס"ז אבל קצת נוהגין שאין נזקקין לנשותיהן ואין טובלין (בעי"ט) ולא יאות עבדין ונ"ל דאם הוא ליל טבילה ישמש ויטבול שחרית ועמ"ש סי' תקפ"א ס"ד:

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 12:56 am
על ידי יואל שילה
לא הבנתי את מקום הספק ביציאת המים מהשפופרת של המקלחת, הרי אין כאן כמה כלים אלא כלי אחד בעל כמה נקבים, שאינו מחזיק מים, וחשיב ככלי אחד מחורר, ושו"ר שכ"כ שבט הלוי, וככל הזכור לי גם הרב בעל יביע אומר כך הסיק.
במדידה שלי של משך הזמן שבו יוצאים 22 ליטר במקלחת, מדדתי בעומדי ליד השיבר של המים - ושיעור זה יצא בכשתי דקות, אם כי הכל תלוי בלחץ המים, שזה משתנה כמובן עם שינוי מפלס המים בבריכת האיגום.
להזכיר שביטלו את תקנת טבילת עזרא, וממילא לבטל מצות עונה דאורייתא, ושיש בה גם מצות חסד דאורייתא, וגם חשש איסור ז"ל - כדי להרויח קיום תקנה שבטלה, שהטעם שלה כדי שלא יהיו אצל נשותיהם כתרנגולים, והוא אנוס על כך, וכ"ש שיכול בקל לקיים את התקנה באמצעות טוש ביתי פשוט - נראה לי שהוא היפוך התורה והיפוך השכל.
ומ"מ חמירא סכנתא שיקפיד שאת הטוש יעשה במים חמים כדי שלא יצטנן חלילה, ולעתים קורה שחום המים פג תוך כדי שתי הדקות והחשש שמא יפסיד את הט' קבין עלול לגרום שימשיך לעמוד תחת הזרם הקריר, וכבר אירע לי פעמיים שחליתי בשל שיקול טפשי זה.
ולגבי מה דפשיטא כאן שלא מועילה טבילה באמבטיה לתקנת עזרא [אם היה בה מ' סאה] - לדידי מספקא טובא, שהרי האמבטיה מחוברת לקרקע בד"כ, והיא בכלל כלי נקוב שקבעו לקרקע - שמועיל להחשיבו כמקוה כשרה [זה אפילו לא קבעו ואח"כ חקקו אלא סתם כלי נקוב שחיברו לקרקע], ובזה יש תוספתא לגבי קסטילון המחלק מים - שזה נחשב כמקוה גמורה, שהרי כל הנידון שם הוא צורת החיבור לקרקע או צורת סתימת הנקב - אך בנדו"ד האבטיה מנוקבת מעיקרא וגם מחוברת לקרקע חיבור מעליא, ולית בה שום חשש לענ"ד [אא"כ נצריך פתח כמוציא רימון...].
ובנוסף, לענ"ד העיקר לדינא שמועילה טבילת עזרא גם בכלי גמור, שהרי זו מחלוקת בברכות האם 'מ' סאה מכל מקום' בא רק לאתויי היתר טבילת עזרא בשאובין או אף בכלי, ולא נפשט בגמ', וממילא הויה ספק דרבנן בנושא שהוא רק גזירה, וגם היא כבר בטלה, ופשוט שיש להתיר, ומה שהאחרונים [כולל רעק"א והבה"ל] למדו שהראב"ד החמיר בזה - לענ"ד אין שום הכרח לזה בדברי הראב"ד, וכ"כ כמה אחרונים כוותי.
ובכלל, כל הביטוי 'גזירת מרחצאות' בהקשר הזה הוא חסר טעם, ואף יש לו טעם רע, שאין זו 'גזירת מרחצאות' אלא הצלת נפשות, והרי אין שום גזירה שלא לטבול במקוה שאין בה שום חשש בריאותי.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 1:04 am
על ידי שומע ומשמיע
יואל שילה כתב:ולגבי מה דפשיטא כאן שלא מועילה טבילה באמבטיה לתקנת עזרא [אם היה בה מ' סאה] - לדידי מספקא טובא, שהרי האמבטיה מחוברת לקרקע בד"כ, והיא בכלל כלי נקוב שקבעו לקרקע - שמועיל להחשיבו כמקוה כשרה [זה אפילו לא קבעו ואח"כ חקקו אלא סתם כלי נקוב שחיברו לקרקע], ובזה יש תוספתא לגבי קסטילון המחלק מים - שזה נחשב כמקוה גמורה, שהרי כל הנידון שם הוא צורת החיבור לקרקע או צורת סתימת הנקב - אך בנדו"ד האבטיה מנוקבת מעיקרא וגם מחוברת לקרקע חיבור מעליא, ולית בה שום חשש לענ"ד [אא"כ נצריך פתח כמוציא רימון...].

ומהאי טעמא אם נאמר דלט' קבין בעינן דוקא כלי, לא יועיל 'טוש' המחובר לקרקע [וכמדומה שכבר כתבו כן].

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 1:12 am
על ידי יואל שילה
ט' קבין צ"ל בנתינה.
בטוש יש נתינה, שהרי האדם פותח וסוגר הברז.
היכן כתוב שיש תנאי מעכב שצ"ל נתינה מכלי?
ואם שופך מכלי מנוקב אין זו נתינה כי הכלי לא נחשב כלי, כפי שרצית לומר שנתינה מכלי מחובר לקרקע איננה מועילה?
ובנוסף, השפופרת של המקלחת [שאני מניח על וו יעודי שמחזיק אותה בזוית המאפשרת זרימה רציפה ללא מגע יד אדם] היא כלי תלוש, שבסך הכל הוברג לצינור גומי שמוברג לברז שמוברג לצינור שקבוע בקרקע - וכי לזה יקרא דרך בניין? [אולי מי שמחשיב כלי חשמלי כמחובר לקרקע בגלל חוט החשמל הנעוץ בשקע, ולכן פוטרים אותו מטבילה - יכול לסבור כך, אך זה נשמע לי כל כך משונה].
אשמח שתאיר את עיני

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 8:33 am
על ידי תם מה הוא אומר
בטלז סטון יש הדבקה גבוהה.
משפחה שלא שמרה על הנהלים להכנס בבידוד, ושלחה את הילדים ללימודים וכו',
בין היתר גם האמא טבלה במקוה, וכל הבאות אחריה הוכנסו לבידוד.

(ההודעה נערכה)

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 1:19 pm
על ידי שומע ומשמיע
תם מה הוא אומר כתב:בטלז סטון יש הדבקה גבוהה. מקוה נשים שם הוא שהיה מקור ההדבקות.

מנין זה לך? בתור תושב אני יודע בדיוק מי הדביק את מי.
לפני שעה התגלו 6 חולים חדשים, לא נראה לי שדברת עליהם.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 2:03 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
תם מה הוא אומר כתב:בטלז סטון יש הדבקה גבוהה. מקוה נשים שם הוא שהיה מקור ההדבקות.

באמת הכרזה כזו היא חייבת להיאמר באחריות, כי המובן הוא שסברת משרד הבריאות שאין חשש במי המקווה, ורק הרחיקו את האנשים זה מזה, כי אם זה נכון באמת חייבים להימנע מלטבול כעת, ולכן דבריך טעונים בירור.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 2:58 pm
על ידי שייף נפיק
תם מה הוא אומר כתב:בטלז סטון יש הדבקה גבוהה. מקוה נשים שם הוא שהיה מקור ההדבקות.

יש קבלה נאמנה מגדולי דורות שלפנינו שאין מצוות המקווה מזקת. וכמדומה שכבר הובא כאן באיזהו מקומן

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 8:35 pm
על ידי דרומי
בדרך כלל במקוה נשים שומרים מאוד על סטריליות וכו', כך שקשה להאמין.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 10:28 pm
על ידי שומע ומשמיע
הודעה רשמית של המועצה
תושבים יקרים, זוהי הודעה מהמועצה המקומית קרית יערים*
יום שלישי כ"א אדר השעה 22:00 בערב.

ביישובנו התגלו עוד שני נדבקים.

כל הנדבקים 16 בסך הכל מרגישים טוב , והם בבידוד מלא.

חשוב לציין כי רובם של הנדבקים שהו בסעודת פורים אחת, ולהדבקה מקור אחד לכולם.

לשמחתנו ב"ה, יש היענות גבוהה של תושבי היישוב להוראות המועצה ומשרד הבריאות ולכן ההדבקה פה היא מקומית מאוד ואין התפרצות בקהילה.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ג' מרץ 17, 2020 10:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
לענין כתב:יש לעיין אם ראוי להמנע ממצות עונה כדי שלא יהיה שרוי בטומאה. והנה המגן אברהם (ריש סימן ר"מ) מביא שנשאל האריז"ל 'אם יפטור מן העונה להיות זמן הקור (פירוש וצריך לטבול לקריו) וגם בהיות בימי עיבור ויניקה, והשיב אם האשה מוחלת פטור, מכל מקום טוב לקיימה' (פרי עץ חיים). והיו שהבינו מזה שכוונתו היא שטוב לקיים מצות עונה אע"פ שאינו טובל ויהיה שוכן בטומאתו. אך לענ"ד ברור שכוונת האריז"ל היא לומר שאם האשה מוחלת פטור, ואעפ"כ טוב יותר להתאמץ ולקיים את המצוה אע"פ שבגלל זה יצטרך לטבול בקור. אבל פשוט שאין כוונתו לומר שלקיים את המצוה ולהשאר טמא זה יותר טוב מאשר לסמוך על מחילת האשה.

ועד"ז נראה שמה שכתב בשער רוח הקדש (י"א ב') 'ואמנם אני ראיתי למורי ז"ל שששה חדשים של החורף רובם לא טבל, מפני שהיה חולני והיה שבור ואמו לא היתה מניחתו לטבול, וזה אמת וברור אצלי, ולא מפני כך נסתלקה אז השגתו ממנו כלל'. היה נראה לי הקטן שגם כאן פשוט וברור שלא קיים אז את המצוה (אם שסמך על המחילה, וכ"ש אם היתה מעוברת).

מיהו במשנת חסידים (מסכת יום הששי פרק ז' משנה ו') כתב 'ואם הוא טמא יטבול טבילה אחת להסיר הטומאה, ואפילו היה לו חולי השבר, אם אין הקור גדול מאד ויהיה שלא כרצון הוריו, לא ימנע עצמו מלטהר מטומאה זו כי עיקר השגת הקדושה בטהרה זו תלויה'.
והרואה יראה שמקורו של המ"ח הוא משער רוה"ק הנ"ל, וחזינן דהוה פשיטא ליה שטבילה זו שנמנע ממנה האריז"ל מחמת ציווי אמו לא היתה טבילה לתוספת טהרה בעלמא, אלא טבילה של טומאת קרי. וחזינן שבמקום שיודע שלא יוכל לטבול אין לו להמנע מקיום המצוה.

מעניין מאוד. ייש"כ.

מסברא הייתי מחלק בין החיוב עונה הבסיסי לבין תוספות שעליהם בודאי מהניא מחילה,
וכמו שגם בגלל סיבות אחרות מצוי שדוחים או מבטלים.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' מרץ 18, 2020 12:20 am
על ידי ווידער
יהודה בן יעקב כתב:
לענין כתב:יש לעיין אם ראוי להמנע ממצות עונה כדי שלא יהיה שרוי בטומאה.

כתב מגן אברהם סימן קכח, ע
כתב ב"י בשם האגור והג"מ שמנהג הכהנים לטבול לנ"כ וקשה עליהם לטבול בכל יום לכן אין נ"כ אלא בי"ט עכ"ל (ונ"ל דמה"ט כשחל י"ט בשבת אין נ"כ דלא רצו לבטל עונה האמורה בתורה) וכ"כ האגודה עמ"ש סימן תרי"ג סי"א, ונ"ל דמטעם זה נהגו הכהנים שלא לזקוק לנשותיהם בליל י"ט כדי שלא יחזרו ויטמאו בי"ט בקרי ואף על פי שאפשר לטבול שחרית מ"מ יהיו טבולי יום ועוד דלא נהגו לטבול בי"ט כמ"ש סי' שכ"ו ס"ז אבל קצת נוהגין שאין נזקקין לנשותיהן ואין טובלין (בעי"ט) ולא יאות עבדין ונ"ל דאם הוא ליל טבילה ישמש ויטבול שחרית ועמ"ש סי' תקפ"א ס"ד:

המגן אברהם אומר לא יאות עבדין רק על החומרא של לא להיות טבולי יום, הוא לא מתייחס לטומאה ממש.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' מרץ 18, 2020 8:02 am
על ידי כולל יונגערמאן
האם המים של הט' קבין צריכים להגיע על כל הגוף או עכ"פ רובו? והאם יש אבר מסוים (הראש, למשל) שעליו בוודאי חייב המים לבוא?

(להסבורים שחציצה לא מעכב [בטבילת עזרא, וממילא ה"ה בט' קבין?] אבל רובו (המקפיד דייקא?) כן, רואים לכאורה שאין קפידא בזה כל שמגיע על רובו [שהרי טעם חציצה במקוה ביאר הסד"ט שזה כאילו לא באו המים על אותו חלק הגוף שמכוסה בחציצה], ולפי זה לאלו הסוברים שמחשבים שערות הראש לרוב בפני עצמו ולא רק חלק מכל הגוף, ה"ה הכא. אבל סתם אבר הראש שלא במקום שער, לכאורה הדין שגם אם רובו או כולו מכוסה בחציצה עדיין הוה מיעוט הגוף, אך יל"ע מדיני טומאה ראשו ורובו שיש חשיבות מיוחדת להראש)

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' מרץ 18, 2020 10:19 am
על ידי עזריאל ברגר
כולל יונגערמאן כתב:האם המים של הט' קבין צריכים להגיע על כל הגוף או עכ"פ רובו? והאם יש אבר מסוים (הראש, למשל) שעליו בוודאי חייב המים לבוא?

האם לא כתוב במקורות הראשוניים "ראשו ורובו"?!

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ד' מרץ 18, 2020 9:05 pm
על ידי חבר פורום אוצר החכמה
שמעתי שיש מכתב מהגרמ"ש קליין שליט"א בענין מקלחת במקום מקוה בימים אלו
האם יש למישהו?

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ה' מרץ 19, 2020 12:18 am
על ידי שש ושמח
כולל יונגערמאן כתב:האם המים של הט' קבין צריכים להגיע על כל הגוף או עכ"פ רובו? והאם יש אבר מסוים (הראש, למשל) שעליו בוודאי חייב המים לבוא?

(להסבורים שחציצה לא מעכב [בטבילת עזרא, וממילא ה"ה בט' קבין?] אבל רובו (המקפיד דייקא?) כן, רואים לכאורה שאין קפידא בזה כל שמגיע על רובו [שהרי טעם חציצה במקוה ביאר הסד"ט שזה כאילו לא באו המים על אותו חלק הגוף שמכוסה בחציצה]

לא מובן מה ענין חציצה למיעוטו חוץ למים, הרי פשוט שמדאו' שמיעוט אינו חוצץ מ"מ אם קצה שערו מחוץ למים כאילו לא טבל.
לעיקר הנידון:
משנה ברורה סימן פח סק"ד
כתב בספר מטה אפרים דבעת שפיכת הט' קבין על האדם יש לו לעמוד זקוף ושתי ידיו מונחים נגד לבו ולא ידחק אותם בחיבוק הרבה רק בריווח קצת כדי שיבואו המים גם שם ויזהיר לשופכים עליו שישפכו כנגד גופו ממש.

ואם צריך שלא ידחוק ידיו בודאי שצריך שיגיעו המים לכל גופו.
ועי' פמ"ג שם משב"ז סק"א וז"ל
הני ט' קבין מבואר בר"מ פרק ד' מתפלה הלכה (כ') [ו] מנהג פשוט בספרד שרוחצין כל בשרו משום הכון, משמע ט' קבין בעינן כל גופו שלא יהא מקום שלא יבואו שם המים כטבילה, ואיני יודע עכשיו מטילין ט' קבין וכמעט מקצת גופו לא נגעו כלל המים בו. וכפות רגליו צריך להטפיח במים מקודם,

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 1:28 am
על ידי צביב
עזריאל ברגר כתב:
כולל יונגערמאן כתב:האם המים של הט' קבין צריכים להגיע על כל הגוף או עכ"פ רובו? והאם יש אבר מסוים (הראש, למשל) שעליו בוודאי חייב המים לבוא?

האם לא כתוב במקורות הראשוניים "ראשו ורובו"?!


בכף החיים סימן פח מפרט סדר נתינת ט' קבין באופן שיגע בכל גופו.

( היום שמעתי חידוש גדול,
ומסיבה אחת אכתוב ברמז.
כיור הוא צינור כפוף. ( ולא מטעם חיבור)
וד''ל)

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 1:33 am
על ידי יושב סתר
משום מה מתעסקים כאן במקוה גברים שזה ממש נושא קל כמו שהרחיב הרב שילה, לא ברור מה הלחץ מהנושא [אא"כ כולם כאן חסידים]
לעומת זאת אני שומע על בעיות קשות במקוואות נשים, היינו הגבלת מס' הנכנסות ובנוסף חידוש גדול של דחיית הטבילה לבוקר המחרת - דבר שלפי הזכור לי אסור.
אודה מאד למי שירחיב בפרטי העניין.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 12:33 pm
על ידי צביב
שמעתי מרב ( ירא שמים מופלג, )
שהמנהג שלא לרחוץ אחרי טבילה ,
לא מצינו שנאמר על 'מקלחת' אלא 'באמבטי'

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 1:25 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
פלא, שהרי הגזירה הייתה על טהור שנפלו עליו ג' לוגין מים, כמבואר בדף היומי דהאי יומא.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ו' מרץ 20, 2020 1:50 pm
על ידי אחרון התלמידים
יושב סתר כתב:משום מה מתעסקים כאן במקוה גברים שזה ממש נושא קל כמו שהרחיב הרב שילה, לא ברור מה הלחץ מהנושא [אא"כ כולם כאן חסידים]
לעומת זאת אני שומע על בעיות קשות במקוואות נשים, היינו הגבלת מס' הנכנסות ובנוסף חידוש גדול של דחיית הטבילה לבוקר המחרת - דבר שלפי הזכור לי אסור.
אודה מאד למי שירחיב בפרטי העניין.

בס"ד
את המציאות כעת אינני יודע. והבנתי מהרב בנימין פישר שאפשר למצוא פתרונות. (לנורמלים שאינם מזלזלים בחיי האדם).
לגבי ההלכה. מבואר במסכת נדה (סז:) שבשעה"ד כגון אריותא וגנבי מותר לטבול בים השמיני. נחלקו הפוסקים אם הותר גם ביום השביעי ולמעשה החמירו בזה מאוד. וכ"נ להלכה ביו"ד קצז ס"ה. אלא שכתב הרמ"א שלא וכו' ותסתיר טבילתה. ומקורו מדברי הב"י שכתב שכך אפשר ליישב את האגור, ומדברי הב"י משמע שדחה דבריו, אבל בסד"ט כתב שלא נחלק עליו.
והגר"א החמיר לגמרי ביום השביעי לגבי טבילה , ובשמיני היקל לגמרי שלא כדברי הרמ"א. (ולענ"ד שבזמן שכזה שמדובר במצב של דוחק גדול ובפרט בש"ק, גם אם למעשה מחמירים כדעת הרמ"א, יש מקום גדול להקל עכ"פ לגבי הסתרה).

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ש' מרץ 21, 2020 9:45 pm
על ידי צביב
צביב כתב:שמעתי מרב ( ירא שמים מופלג, )
שהמנהג שלא לרחוץ אחרי טבילה ,
לא מצינו שנאמר על 'מקלחת' אלא 'באמבטי'


אפרקסתא דעניא כתב:פלא, שהרי הגזירה הייתה על טהור שנפלו עליו ג' לוגין מים, כמבואר בדף היומי דהאי יומא.


נזכרתי ששאלתי לפי השיטות שאי אפשר ט' קבין במקלחת.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: ש' מרץ 21, 2020 11:49 pm
על ידי חיים שיש בהם
יושב סתר כתב:משום מה מתעסקים כאן במקוה גברים שזה ממש נושא קל כמו שהרחיב הרב שילה, לא ברור מה הלחץ מהנושא [אא"כ כולם כאן חסידים]
לעומת זאת אני שומע על בעיות קשות במקוואות נשים, היינו הגבלת מס' הנכנסות ובנוסף חידוש גדול של דחיית הטבילה לבוקר המחרת - דבר שלפי הזכור לי אסור.
אודה מאד למי שירחיב בפרטי העניין.

מצו"ב מקור מעניין לקולא משו"ת כפי אהרן


Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 12:08 am
על ידי איש לוי
יואל שילה כתב:ט' קבין צ"ל בנתינה.
בטוש יש נתינה, שהרי האדם פותח וסוגר הברז.
היכן כתוב שיש תנאי מעכב שצ"ל נתינה מכלי?
ואם שופך מכלי מנוקב אין זו נתינה כי הכלי לא נחשב כלי, כפי שרצית לומר שנתינה מכלי מחובר לקרקע איננה מועילה?
ובנוסף, השפופרת של המקלחת [שאני מניח על וו יעודי שמחזיק אותה בזוית המאפשרת זרימה רציפה ללא מגע יד אדם] היא כלי תלוש, שבסך הכל הוברג לצינור גומי שמוברג לברז שמוברג לצינור שקבוע בקרקע - וכי לזה יקרא דרך בניין? [אולי מי שמחשיב כלי חשמלי כמחובר לקרקע בגלל חוט החשמל הנעוץ בשקע, ולכן פוטרים אותו מטבילה - יכול לסבור כך, אך זה נשמע לי כל כך משונה].
אשמח שתאיר את עיני


אני גם סבור כדבריך, שט' קבין הם בנתינה ואי"צ נתינה מכלי, אבל בלומדי את הסוגיא בעבר, זכורני שבהערות של מרן הגרי"ש בסוגיא בברכות היה פשוט לו מסברא דט' קבין בעינן בנתינה מכלי דדוקא, ולכך לא מהני במים מהטוש.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 1:56 am
על ידי יהודה בן יעקב
איש לוי כתב:אבל בלומדי את הסוגיא בעבר, זכורני שבהערות של מרן הגרי"ש בסוגיא בברכות היה פשוט לו מסברא דט' קבין בעינן בנתינה מכלי דדוקא, ולכך לא מהני במים מהטוש.

http://tablet.otzar.org/book/book.php?b ... agenum=254

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:07 am
על ידי יואל שילה
לא הבנתי את ההכרח של הגרי"ש
הוא דייק את לשון תר"י 'ורחיצת ט' קבין צריך להטילם עליו בכלי שיוכל להריקה ממנו בלא שום הפסקה', אך אין שום הכרח להבין שתר"י הדגישו שצריך הורקה מכלי לאפוקי מכלי המחובר לקרקע או ישירות מהקרקע, אלא ההדגשה שלהם הוא שצ"ל כלי שניתן להוריק ממנו בלא הפסקה, או שכוונתם שצ"ל כלי - כי ניתן להוריק ממנו ללא הפסקה, אך אין רמז בדבריהם שכוונתם לדייק כלי ולא מחובר לקרקע.
בספר מאיר עוז מביא מהגרח"ק שליט"א בשם החזו"א שלא הסכים לט' קבין במקלחת כי החורים שבשפופרת מחלקים, ואין ט' קבין בכל חור, אך לא הפריע לו שאין זה כלי תלוש.
צריך להבין את המציאות בזמנם, שלא היתה כמעט מציאות של שפיכת מים ברצף ללא הכנת כלי גדול, פשוט לא היו מים זורמים מהקיר כמו שאצלנו יש.
וגם 'מקלחת' לא היתה קיימת, אלא רק רחצה בתוך כלי גדול, או בשפיכה מכלים קטנים, ולכן היה צריך להתקין כלי מיוחד שמכיל כל כך הרבה מים שגם יוכלו לשפוך ממנו על האדם.

כותרת האשכול 'גזירת מרחצאות' מפריעה לי, מי גזר? ראש הממשלה? שר הבריאות? הקב"ה אומר לנו כעת, בני היקרים, אני כעת לא מעוניין בטבילת עזרא שלכם במקוואות, נא להסתדר באופן אחר.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:33 am
על ידי אפרקסתא דעניא
צינור מחובר לבניין נחשב כבניין ואין זה בכלל כלי.

Re: גזירת מרחצאות

פורסם: א' מרץ 22, 2020 10:57 am
על ידי דרומי
מי שיש לו בביתו רק מקלחת שמחזיקים ביד (ואינה עומדת על הקיר ומתיזה מאליה) - האם יוכל בשעת הדחק גדול להיעזר באדם אחר שיחזיק המקלחת ויעמוד מתחתיה?