מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חפצא דאיסורא כל עוד יש DNA של הדבר האסור

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

חפצא דאיסורא כל עוד יש DNA של הדבר האסור

הודעהעל ידי ישא ברכה » ד' מרץ 18, 2020 3:48 pm

שמעתי רעיון ואני מציעו לפני חברי הפורום. יש נידון מפורסם על איסור שנשתנה, שנחלקו הראשונים בדינו.
ודנו הלומדים בכעין זה, מה הדין אם יפרקו דבר איסור לאטומים הבסיסיים שלו (שהם האטומים הבסיסיים של כל החומר. כמובן שמדובר על תהליכים מורכבים שאפשריים במעבדות, אבל השאלה היא תאורטית) האם יהא מותר לאכול את האטומים הללו (כמובן בדרך שראויים הם לאכילה).
ולכאורה הסברא נותנת שיהיו האטומים הללו מותרים, שהרי איבד האיסור את כל צורתו המיוחדת ועתה הוא חומר מותר בדיוק כמו שאר האטומים המותרים (ואולי יש לדון מצד היוצא מן הטמא, שיתכן שהוא גם במקום שיצא דבר היתר מתוך האיסור. אולם הנידון הוא לא מצד היוצא מן הטמא אלא מצד האיסור המקורי). אבל אם כך, עד כמה נוסיף להתקדם עם סברא זו. הרי כאשר נפרק את הדבר אסור למרכיביו הבסיסיים - למלקולות שונות - יתכן שנגיע למצב שבו החומר זהה לחלוטין לחומר שבדברים המותרים.
והעלה אחד הצעה מענינת שכל עוד יש בדבר הנאסר את הDNA של החתיכה דאיסורא, עדיין ניתן לראות את שם האיסור על חתיכה זו, כי יש לה את הזהות של הדבר האסור. אולם פירוק של החומר מעבר לזהות היחודית שלו, מעתה הוא כמו כל חבריו.

כך שחו בבית המדרש הלומדים שאינם בקיאים בפן המדעי. אשמח לשמוע ממי שמבין בפן המדעי האם הוא מוצא טעם ברעיון הזה.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ד' מרץ 18, 2020 4:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מקדש מלך
הודעות: 3210
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חפצא דאיסורא כל עוד יש DNA של הדבר האסור

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' מרץ 18, 2020 3:58 pm

שריפה היא בעצם פירוק לאטומים הבסיסיים (המלקולה משתנה ואטומי הפחמן נפרדים משאר היסודות), ותלוי בדין הנשרפין אפרן מותר והנקברין אפרן אסור.

וגם נשרפין דעת התוספות בתמורה לג: שהוא מטעם דנעשית מצוותו, ולא שבעצם מותר.

הדי אן איי ודאי לא קובע, כי שרשרות החלבונים נהרסות בחימום, וודאי שנשאר אסור.

רק יש להעיר, שביקוע המלוקולה (תהליך כימי) אינה דבר שמצריך מעבדה כלל, אלא נעשה בהמון תהליכים ביתיים פשוטים (לדוגמא, הבועות של רתיחת המים הם בעצם היפרדות אטומי החמצן מאטומי המימן, שמשנים את זהותם לחלוטין והופכים ממים לחמצן).

הדבר שלא ניתן לעשות בבית הוא כמובן חלק מהתהליכים הכימיים, וכן ביקוע אטום הבסיס לחלקיקים תת אטומיים, שזה התהליך הנעשה בכור אטומי בתהליך איטי, או בפצצה גרעינית בצורה מסיבית יותר. זו שאלה מענינת האם יש לחלק בינו לתהליך כימי שגם הוא משנה את זהות החומר לחלוטין או לא. אבל מדובר בשאלה כמעט לא מעשית, כי הביקוע הזה הוא פיצוץ למעשה, ולא נותר מהחומר כלום. גם בעיקרון לא ניתן לעשות זאת בחומרים רגילים, אלא בחומרים רדיואקטיביים, אורניום פלטוניום ושאר מרעין בישין.

אליעזר ג
הודעות: 221
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: חפצא דאיסורא כל עוד יש DNA של הדבר האסור

הודעהעל ידי אליעזר ג » ה' מרץ 26, 2020 7:48 pm

ישא ברכה כתב:שמעתי רעיון ואני מציעו לפני חברי הפורום. יש נידון מפורסם על איסור שנשתנה, שנחלקו הראשונים בדינו.
ודנו הלומדים בכעין זה, מה הדין אם יפרקו דבר איסור לאטומים הבסיסיים שלו (שהם האטומים הבסיסיים של כל החומר. כמובן שמדובר על תהליכים מורכבים שאפשריים במעבדות, אבל השאלה היא תאורטית) האם יהא מותר לאכול את האטומים הללו (כמובן בדרך שראויים הם לאכילה).
ולכאורה הסברא נותנת שיהיו האטומים הללו מותרים, שהרי איבד האיסור את כל צורתו המיוחדת ועתה הוא חומר מותר בדיוק כמו שאר האטומים המותרים (ואולי יש לדון מצד היוצא מן הטמא, שיתכן שהוא גם במקום שיצא דבר היתר מתוך האיסור. אולם הנידון הוא לא מצד היוצא מן הטמא אלא מצד האיסור המקורי). אבל אם כך, עד כמה נוסיף להתקדם עם סברא זו. הרי כאשר נפרק את הדבר אסור למרכיביו הבסיסיים - למלקולות שונות - יתכן שנגיע למצב שבו החומר זהה לחלוטין לחומר שבדברים המותרים.
והעלה אחד הצעה מענינת שכל עוד יש בדבר הנאסר את הDNA של החתיכה דאיסורא, עדיין ניתן לראות את שם האיסור על חתיכה זו, כי יש לה את הזהות של הדבר האסור. אולם פירוק של החומר מעבר לזהות היחודית שלו, מעתה הוא כמו כל חבריו.

כך שחו בבית המדרש הלומדים שאינם בקיאים בפן המדעי. אשמח לשמוע ממי שמבין בפן המדעי האם הוא מוצא טעם ברעיון הזה.


נראה שיש לחלק בין אסור שנובע ממהות חומרו כגון חזיר שבו אכן כל עוד זה זהותו מסתמא ישמור על איסורו ואם לא לא .ומכיוון שאיסורים כאלו באים מהחי מדובר אכן ב-דנא הכללי של אותו סוג כלומר המשותף לחזירים כי יש הבדל בין הפרטים ולא נזדקק לכאורה בדווקא לזהותו הפרטית של אותו חזיר מסוים.
אבל אם נדון באיסור שנובע מסיבות אחרות והוא איסור הנאה כגון תשמישי ע"ז יהיה לזה הדין לכאורה של הנשרפים והנקברים ככתוב בסמוך-כי האיסור לא מתייחס למהות הדבר מצד עצמו אלא למתי מתבטל השם שדבק בו.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים