מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

איסור קללה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עושה חדשות
הודעות: 9538
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

איסור קללה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' מרץ 24, 2020 8:04 pm

לא תקלל חרש, מקלל אביו ואמו,
האם האיסור הוא דוקא כאשר מקלל שימות
או גם כאשר מקלל שיבוא עליו חולי (שאב"ס) או איבוד ממון וכד'?

ומסיימים בברכה.

שש ושמח
הודעות: 1359
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי שש ושמח » ג' מרץ 24, 2020 8:40 pm

שנינו סנהדרין פ"ה ב', זה חומר במקלל מבמכה שהמקלל לאחר מיתה חייב והמכה לאחר מיתה פטור, והרי לאחר מיתה ל"ש קללה שימות.

שש ושמח
הודעות: 1359
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' מרץ 25, 2020 10:18 am

וא"כ יוצא דבר מעניין, שאם מאבד ממונו של אביו בידיים אינו חייב מיתה, ואם מקללו שיאבד ממונו חייב מיתה. וצ"ב.
ואולי צ"ל שכיון שמקלל בשם הוא בזיון גדול וחמור יותר.
ואולי אינו מתחייב אלא כשאומר "יהא פלוני ארור לה'" וכדו' שזה קללה כללית, אבל באומר "יה"ר שה' יאבד ממונו" וכדו' אינו חייב.
נערך לאחרונה על ידי שש ושמח ב ד' מרץ 25, 2020 12:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 4477
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' מרץ 25, 2020 11:15 am

להעיר ממלבי"ם במשלי (כ, כ) שמקלל אביו ואמו היינו שחפץ בירושתם, ע"ש.

בברכה המשולשת
הודעות: 12130
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 25, 2020 12:07 pm

שש ושמח כתב: ואולי אינו מתחייב כשאומר "יהא פלוני ארור לה'" וכדו' שזה קללה כללית אבל באומר "יה"ר שה' יאבד ממונו" וכדו' אינו חייב.


אז מתי כן חייב לפי זה

שש ושמח
הודעות: 1359
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' מרץ 25, 2020 12:22 pm

ט"ס, תיקנתי. ייש"כ.

ביקורת תהיה
הודעות: 2197
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' מרץ 25, 2020 1:49 pm

עושה חדשות כתב:לא תקלל חרש, מקלל אביו ואמו. האם האיסור הוא דוקא כאשר מקלל שימות, או גם כאשר מקלל שיבוא עליו חולי (שאב"ס) או איבוד ממון וכד'?
בתוכחה שבמשנה תורה נאמר:
יַכְּכָה יְיָ בִּשְׁחִין מִצְרַיִם וּבַטְּחֹרִים וּבַגָּרָב וּבֶחָרֶס אֲשֶׁר לֹא תוּכַל לְהֵרָפֵא. יַכְּכָה יְיָ בְּשִׁגָּעוֹן וּבְעִוָּרוֹן וּבְתִמְהוֹן לֵבָב.
שׁוֹרְךָ טָבוּחַ לְעֵינֶיךָ וְלֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, חֲמֹרְךָ גָּזוּל מִלְּפָנֶיךָ וְלֹא יָשׁוּב לָךְ, צֹאנְךָ נְתֻנוֹת לְאֹיְבֶיךָ וְאֵין לְךָ מוֹשִׁיעַ.
ומתוך שקראם הכתוב לדברות אלו וכיוצא בהם 'קללות', כאמור 'ובאו עליך כל הקללות האלה', למדנו שגם קללת־חולי וקללת־איבוד־ממון בכלל 'לא תקלל' הוא.

ומיהו קשיא לי: הלוא גם חירוף וגידוף 'קללה' נקראו, כאמור: 'וְהוּא קִלְלַנִי קְלָלָה נִמְרֶצֶת', והרי הוא אומר: 'וְכֹה אָמַר שִׁמְעִי בְּקַלְלוֹ: צֵא צֵא אִישׁ הַדָּמִים וְאִישׁ הַבְּלִיָּעַל! הֵשִׁיב עָלֶיךָ יְיָ כֹּל דְּמֵי בֵית שָׁאוּל אֲשֶׁר מָלַכְתָּ תַּחְתָּו וַיִּתֵּן יְיָ אֶת הַמְּלוּכָה בְּיַד אַבְשָׁלוֹם בְּנֶךָ וְהִנְּךָ בְּרָעָתֶךָ כִּי אִישׁ דָּמִים אָתָּה'; ואף על פי כן משמע מדברי הרמב"ם שאין הם בכלל 'לא תקלל', שכן כתב בסוף פ"ה מהלכות ממרים:
וְלֹא עַל הַקְּלָלָה בִּלְבַד הִקְפִּידָה תוֹרָה, אֶלָּא אַף עַל הַבִּזָּיוֹן. שֶׁכָּל הַמְבַזֶּה אָבִיו אוֹ אִמּוֹ, אֲפִלּוּ בִדְבָרִים וַאֲפִלּוּ בִרְמִיזָה, הֲרֵי זֶה אָרוּר מִפִּי הַגְּבוּרָה; שֶׁנֶּאֱמַר 'אָרוּר מַקְלֶה אָבִיו וְאִמּוֹ', וַהֲרֵי הוּא אוֹמֵר 'עַיִן תִּלְעַג לְאָב וְתָבֻז
לִיקְּהַת אֵם' וְגוֹמֵר. וְיֵשׁ לְבֵית דִּין לְהַכּוֹת עַל זֶה מַכַּת מַרְדּוּת וְלַעֲנשׁ כְּפִי מַה שֶּׁיִּרְאוּ.

עושה חדשות
הודעות: 9538
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' מרץ 25, 2020 2:54 pm

כולכם ברוכים.

שש ושמח כתב:וא"כ יוצא דבר מעניין, שאם מאבד ממונו של אביו בידיים אינו חייב מיתה, ואם מקללו שיאבד ממונו חייב מיתה. וצ"ב.
מכאן התעוררתי לשאול, כי ראיתי מי שפירש את עונש המיתה של המקלל היות והוא בא לגרום מיתה למקולל.

אגב. יש באוצר ספר של הגר"מ גרוס על עניני איסור קללה, אלא שעדיין לא הספקתי לבדוק שם.

ביקורת תהיה
הודעות: 2197
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 26, 2020 1:14 am

עושה חדשות כתב:יש באוצר ספר.
מאכזב.

עזריאל ברגר
הודעות: 8672
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 29, 2020 12:25 am

שש ושמח כתב:וא"כ יוצא דבר מעניין, שאם מאבד ממונו של אביו בידיים אינו חייב מיתה, ואם מקללו שיאבד ממונו חייב מיתה.

עד"ז: ההורג אביו בידו - חייב הרג, ואם עשה זאת בגרמא - פטור מכל עונש מעיקר הדין (אלא שב"ד כונסין לכיפה במקרים מסוימים וכו'), אבל המקלל אביו שימות - נסקל, שהיא מיתה יותר חמורה!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 2133
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' מרץ 29, 2020 12:29 am

יש ספר לברכה ולא לקללה של אמריקאי אחד.

עושה חדשות
הודעות: 9538
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: איסור קללה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 03, 2020 5:55 pm

ז"ל הרד"ק בירמיה פ"כ -
ואעפ"י שהיה מקלל ממרירות נפשו יש לתמוה, איך היה מקלל המבשר, כי אם הוא היה בחיים תשיגהו קללה, ואולי היה איש טוב המבשר והיה לירמיהו עון על קללו אותו.

אמנם בסנהדרין תנן כנ"ל.

והשי"ת יהפוך לנו את כל הקללות לברכות
שבת שלום ומבורך.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש פלוני ו־ 57 אורחים