מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על הטעמים של ערלה ונטע רבעי

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
איתן
הודעות: 977
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

על הטעמים של ערלה ונטע רבעי

הודעהעל ידי איתן » ד' מרץ 25, 2020 9:53 pm

כתבתי מאמר קצר על טעמי מצוות ערלה ונטע רבעי. והנה הוא מוגש לפניכם. אשמח לקבל הארות והערות.

אפשר לומר שהמאמר בנוי על בכור שור בביאורו לויקרא יט, כג-כה:
שלש שנים יהיה לכם ערלים. שלא תהנה מפריו, לפי שאין דרך ארץ שתהנה ממנו עד שתדרין ממנו למקום, כי ראשית כל תבואות ראוי להדרין לפני המקום, ובשלש שנים ראשונים אינו טוען אלא דבר מועט ואינו ראוי להביא לפני המקום, ואתה אין אתה רשאי להקדים לי, כמו שמביאין עומר לפני המקום קודם שיאכלו חדש, וביכורים מפירות האילן. והכא נמי בשנה הרביעית שהוא טוען דבר הראוי הרי הוא קודש להביא לירושלים כמו מעשר שני, או לפדותו להביא דמיו כמו ממעשר דילפינן "קודש" "קודש" ממעשר משם ואילך הפירות שלך.
...
אני ה' א-להיכם. ואין אתם רשאין להקדים לי. ובשנה החמישית... להוסיף לכם תבואתו. כלומר מה שאמרתי לכם עד כאן להוסיף תבואות לכם עד שתעכבו שתוסיף בתבואה שתהיה ראויה לבא לפני כמו שפי'. אני ה'. ואין ראוי להדרין לפני כי אם דבר מקובל. אי נמי, אל יקשה לך אם תאבד ג' שנים, כי בכך תהא תוספת וברכה בתבואה.

אמנם אף שטעם מאד מסתבר כשלעצמו, קשה להסביר לפי זה את הדעה בחז"ל שיש רק כרם רבעי ולא נטע רבעי. בשונה מערלה שנוהגת בכל פירות. ולכאורה המצוות הללו אמורות להיות תלויות זו בזו. וכבר הקשה את זה רד"צ הופמן.
ואכן קשה להסביר את זה. אלא אם כן לפרש את זה לפי אחד הטעמים האחרים שנתנו חכמים שונים.
אשמח לשמוע הסבר לדבר. ובפרט שכמצויין במאמר חלק ניכר מראשונים פירשו כך את המצוות הללו, לא רק בכור שור.

נ.ב.
מקווה שאיני מסרטט את המטרה מסביב לחץ.
נ.ב.ב.
כתמיד יש מה לשפר במאמר. אשמח לעשות זאת עם עזרתכם. תודה רבה מראש. ורפואה שלמה לכל עם ישראל.
קבצים מצורפים
ערלה ונטע רבעי נוסח 1.0.pdf
(75.11 KiB) הורד 50 פעמים
ערלה ונטע רבעי נוסח 1.0.odt
(29.47 KiB) הורד 33 פעמים

איתן
הודעות: 977
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: על הטעמים של ערלה ונטע רבעי

הודעהעל ידי איתן » ג' אפריל 28, 2020 4:52 pm

הקפצה. ברצוני לתרגם את המאמר לרוסית ולפרסמו בכתב עת. אשמח להערות.
מצרף לכאן את ערך "ערל" מספר השורשים לרד"ק (יש הפנייה בגוף המאמר, אך ללא ציטוט):
ערל וערלתם ערלתו את פריו (ויקרא יט, כג.). והשם לאיש אשר לו ערלה (בראשית לד, יד.).
ומשקל אחר אל גבעת הערלות (יהושע ה,ג.). והתאר וערל זכר אשר לא ימול (בראשית יו, יד.). ומשקל אחר ערל לב וערל בשר (יחזקאל מד, ט.), בשש נקודות כי הסמוך מן וערל זכר ערל שפתים (שמות ו, יב.), כל דבר היתר והכבד שראוי להשליכו ולהסירו יקרא ערלה. וכן ערל שפתים, כי העלג יכבדו עליו דבריו ויוציא בשפתיו דברים יתרים עד שיגיע אל הדבור שרוצה לדבר והוא שקורין לו בלע"ז אופנ"י [טארטליי"ו]. וכן ערלה אזנם (ירמיהו ו, י.), לשון נקבה כלומר כבדה ויותרת בשר כאילו אינה כרויה לשמוע. וכן ערל לב, ערלי לב (שם ט, כה.), כאילו לבם כבד ויתר בשר ושומן המכסהו שלא יוכל להבין על דרך השמן לב העם הזה ואזניו הכבד. רדה והשכבה את ערלים (יחזקאל לב, יט.), אשר ירדו ערלים אל ארץ תחתיות (שם לב, כד.). וכן כלם אשר הם ביחזקאל בפרשת נחה על המון מצרים רצונו לומר בהם כבדו העונות ויתרי החטאים. או פירושם ערלי לבבות. וכן אמר התרגום בהם חיבייא. שתה גם אתה והערל (חבקוק ב, טז.), התגלה שתגלה ערותך על דרך וישכר ויתגל, או הוא הפוך. והנכון בו והרעל מענין כוס התרעלה.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים