כבר נתבאר בגמרא ברכות שהברכה הזו שמברכין תחלה היא אהבת עולם, ואחר כך כאשר תעלה השמש כלומר התפשטות האור מברכין יוצר אור.
ואיזה הוא זמנה ביום? מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה, כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה.
הזמן השלישי דהיינו אחר הנץ החמה עת נגמר כל עגול השמש לצאת מנרתקו הוא זמן תפילת י"ח
יעקובי כתב:כך שיטת הרב חיים אברהם גאגין, בחיבורו יריעות האהל על ספר אהל מועד, דף כח ע"ב:הזמן השלישי דהיינו אחר הנץ החמה עת נגמר כל עגול השמש לצאת מנרתקו הוא זמן תפילת י"ח
ראה שם דיוקיו ודקדוקיו (אינם מוכרחים).
עד הנץ החמה. ר"ז בשם ר"י כדי שתהא החמה מטפטפת על ראשי ההרים. פירוש מי שרוצה לעמוד על הנץ יעלה לראשי ההרים ואז יבחין בצאת נקודת אורה ראשונה מתחת האופק ואח"כ מתנוצצות נקודות אורה עד דמתמלא עיגול השמש בשלימותו והתהוותם של ניצוצי אורה אלו נקראה כאן החמה מטפטפת טיפי טיפי אורה עיין שם ור"ז בשם ר"י מבאר מלת הנץ החמה שיוצאים מהחמה ניצוצות ניצוצות ועיין יומא ל"ז הילני המלכה עשתה נברשת של זהב תנא בשעה שהחמה זורחת ניצוצות יוצאין ממנה והכל יודעין שהגיע זמן ק"ש ופירש"י כדתניא מצוותה עד הנץ החמה ועיין במילונים ערך נץ שהוא מלשון המקרא ופועלו לניצוץ ישעיה ונוצצים כעין נחשת קלל יחזקאל א ולפי ביאור זה הביטוי נץ החמה הוא הגדרה מדוייקת למושג זה כי נץ החמה איננו ברגע אחד רק יש לה המשך זמן והשיעור הזה לפי אופק ירושלים הוא שלש דקות בקירוב כמו שהוא בספר הנברשת להרב ר' חייא דוד שפיטצר ז"ל דף ב ודף ל"ט והוא בהתאם לגירסת הגר"א ברמב"ם בסימן נ"ח ובשנו"א ועיין במ"ב בביאור הלכה עיין שם. וזה כמ"ש הרמב"ם בפ"א הלכה י"א וז"ל ושיעור זה (של הנ"ץ) כמו עישור שעה (ולגירסת הגר"א שליש עישור שעה) קודם שתעלה השמש ע"כ כלומר שלאחר זה נתמלא העיגול בשלימותה והשמש עולה ועיין בבמעה"ש שהביא מפסחים י"א אחד אומר קודם הנץ ואחד אומר בתוך הנץ ואחר אומר לאחר הנה למדנו מזה ששלשה שיעורים הן עיין שם וזה בהתאם להירושלמי כאן אבל הר"י כתב וז"ל והנץ החמה הוא מלשון הנצו הרמונים כלומר עד שעה שהחמה מתחלת לזרוח בראש ההרים עכ"ל ולפי פירוש זה אין כאן הגדרה מדויקת להמושג זה שהרי אפשר שהכוונה לאחרי שנתמלא עיגול השמש ובערוך פירש נץ החמה פירוש יציאת החמה כמו הנצו הרימונים ע"כ זה עוד פחות בהיר.
מתי הוא הנץ החמה? הרמ"א (או"ח נח,א) פוסק "שיעור הנץ החמה הוא כמו שיעור שעה אחת קודם שיעלה כל גוף השמש על הארץ", ויש אומרים כאשר גוף השמש נראה בארץ (וכן מנהג העולם)[24], ויש שחששו לב' הדעות לחומרא [ולכן לעניין תפלה כותיקין נהגו כשיטה השניה דעדיף לאחר את התפלה מלהקדימה קודם זמנה".
[24] מציין שם שכן יוצא מגירסתו השניה של הכ"מ, וכך היא גם דעת הגר"א והיעב"ץ, איש מצליח
סליחות כתב:(לא מובן מהנוסח מה ההבדל בין שיטת הרמ"א לשיטה הנהוגה)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 336 אורחים